Kedja??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
OlleGladN
Elmoped

Kedja??

Inlägg av OlleGladN »

Goddagens.

Jag ska beställa en ny kedja för just nu har jag 12/52 drevning . Men ska ha 12/65 .

vad är det för kedja jag ska ha ?? Hur många länkar, vad menas med länkar ?? ??? Vad menas med 420???

Tack på förhand!
OlleGladN
Elmoped

Re: Kedja??

Inlägg av OlleGladN »

OlleGladN skrev:Goddagens.

Jag ska beställa en ny kedja för just nu har jag 12/52 drevning . Men ska ha 12/65 .

vad är det för kedja jag ska ha ?? Hur många länkar, vad menas med länkar ?? ??? Vad menas med 420???

Tack på förhand!
Ingen som vet :( ?
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

du ska ha 420 kedja, 428 kedjan är amma men förstärkt tror jag. hur många länkar vet jag inte du ska ha. ta det längsta kedjan så ska det räcka.En länk är det som är kedjan det är en sånn där bit som är ihoppkopplad med en annan. Haha vet inte hur jag ska förklara-.-.
OlleGladN
Elmoped

Inlägg av OlleGladN »

robin93 skrev:du ska ha 420 kedja, 428 kedjan är amma men förstärkt tror jag. hur många länkar vet jag inte du ska ha. ta det längsta kedjan så ska det räcka.En länk är det som är kedjan det är en sånn där bit som är ihoppkopplad med en annan. Haha vet inte hur jag ska förklara-.-.
Tror ja fattar tack så mkt.

Men hur vet jag hur många länkar jag ska ha??
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

det är vell typ en länk per kugg räkna vad du har nu och lägg på 13 kugg kanske 1-2 för mycke eller 1-2 för lite men det kan du ju justera med kedjespännarna och däcket eller ta av 1-2 länkar.
OlleGladN
Elmoped

Inlägg av OlleGladN »

robin93 skrev:det är vell typ en länk per kugg räkna vad du har nu och lägg på 13 kugg kanske 1-2 för mycke eller 1-2 för lite men det kan du ju justera med kedjespännarna och däcket eller ta av 1-2 länkar.
Okej tack så mkt .

Men ska man inte lägga till nått mer för det är ju mellan dreven med?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ta 138 eller 140 länkar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

OlleGladN skrev:
robin93 skrev:det är vell typ en länk per kugg räkna vad du har nu och lägg på 13 kugg kanske 1-2 för mycke eller 1-2 för lite men det kan du ju justera med kedjespännarna och däcket eller ta av 1-2 länkar.
Okej tack så mkt .

De spelar ingen roll hur många kugg de behöver. Ta de längsta och kapa sedan kedjan till den längd du behöver.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
OlleGladN
Elmoped

Inlägg av OlleGladN »

bluerider94 skrev:ta 138 eller 140 länkar
Okej
OlleGladN
Elmoped

Inlägg av OlleGladN »

bensinskalle skrev:
OlleGladN skrev:
Okej tack så mkt .

De spelar ingen roll hur många kugg de behöver. Ta de längsta och kapa sedan kedjan till den längd du behöver.
Äre enkelt att kappa ?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ja det är enkelt, så ta 140 länk så att det inte blir för kort
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

OlleGladN skrev:
bensinskalle skrev:
OlleGladN skrev: Okej tack så mkt .

Äre enkelt att kappa ?
Ja de ä bara att ta vinkelslip o slipa av en nitskalle o knacka ut niten, går o fila med vanlig fil om man inte har vinkelslip, eller ja, fila bort skallen med vad som helst ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

bensinskalle skrev:Ja de ä bara att ta vinkelslip o slipa av en nitskalle o knacka ut niten, går o fila med vanlig fil om man inte har vinkelslip, eller ja, fila bort skallen med vad som helst ;)
Det går också att bara knacka ur niten med ett don ;) det gjorde en kompis och det funkade prima, fast han böjde visserligen donet :lol:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:Ja de ä bara att ta vinkelslip o slipa av en nitskalle o knacka ut niten, går o fila med vanlig fil om man inte har vinkelslip, eller ja, fila bort skallen med vad som helst ;)
Det går också att bara knacka ur niten med ett don ;) det gjorde en kompis och det funkade prima, fast han böjde visserligen donet :lol:
Ja de kan ja tänka mig ^^

Men jo de ska gå att bara pressa ut den, men då ska man helst göra de med ett riktigt verktyg. Ja slipar alltid ner så mycke de går så skadas inget ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

robin93 skrev:du ska ha 420 kedja, 428 kedjan är amma men förstärkt tror jag.
420 har länkar som är en halv tum (12,7mm) långa och dreven är 1/4" (6,3mm) tjocka.
428 har samma länklängd men är avsedd för 5/16" (7,9mm) tjocklek på dreven.
Låst