Gaffel packboxarna läcker efter byte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög

Gaffel packboxarna läcker efter byte

Inlägg av 123loser »

Sha TSR, har en RRX som jag skulle byta packboxar på eftersom de läckte.

Bytte packboxarna utan större problem, men efter jag har bytt packboxarna till nya så läcker dom fortfarande :S Har jag kanske hällt i för mycket gaffelolja kanske?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

hur satte du dit dom nya? när du ska trycka dit dom så ska du ha ett rör som har samma ytterdiameter som packboxen för att den inte ska skadas.

sitter dom åt rätt håll?

är det rätt modell på dom?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Troligtvis gaffelbenet som det är fel på i så fall.

Att kromlacken skrapats upp lite eller liknande, så att gummi packningen skaver emot där. Då hjälper det inte att byta packningarna, i värsta fall måste man byta gaffelbenet och det är inte billigt det...

Så, torka av gaffelbenet (där vid packningen) och kolla om det finns några djupa repor eller liknande, som kan ha orakats av t.ex. grus som stänkt upp där.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Tomaz skrev:Troligtvis gaffelbenet som det är fel på i så fall.

Att kromlacken skrapats upp lite eller liknande, så att gummi packningen skaver emot där. Då hjälper det inte att byta packningarna, i värsta fall måste man byta gaffelbenet och det är inte billigt det...

Så, torka av gaffelbenet (där vid packningen) och kolla om det finns några djupa repor eller liknande, som kan ha orakats av t.ex. grus som stänkt upp där.
Ä garanterat inte kromlack på gafelbenen ^^ Möjligtvis förkromat, men de är förmodligen finsvarvad metall bara.

Antingen har du lyckats göra grova repor i gaffelbenen, satt dit fel packboxar eller så har du monterat fel. Ska inte läcka även om man har för mycke olja.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög

Inlägg av 123loser »

Grejen var att egentlingen hade jag två par gafflar, ett par från min RRX och ett par från en Senda xtreme, Senda gafflarna var dom som läckte och RRX gafflarna inte. Så jag tänkte att jag tar ut packboxarna från RRX gafflarna och sätter in dom i Senda gafflarna. Jag försökte med mängd olika verktyg för o få ut packboxarna o vissa böjde sig till o med så det kanske inte är konstigt att ena packboxen är trasig :P Då det var skit jobbigt att få ut packboxarna och sätta in dom i de Senda gafflarna kom jag på idén av att bara byta gaffelrören, då slipper jag ta ut packboxarna.

Jag mätte upp gaffelbenet med RRXen och sendan och dom var identiska, det enda som skiljde var att gaffelröret på sendan hade lite kortare dämpning, men dom satt endå i likadana gaffelben så det borde inte vart något problem.

Jag bytte gaffelrör och ser nu att båda läcker gafflarna läcker, även den packboxen som jag aldrig rörde. Kanske måste köpa nya endå. :p

Förresten, kan det oxå vara så att det är lite olja på typ gafflarna som kanske samlas runt på packboxen när den dämpar? alltså inte i gaffelbenet utan på själva gaffeln.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
Tomaz skrev:Troligtvis gaffelbenet som det är fel på i så fall.

Ä garanterat inte kromlack på gafelbenen ^^ Möjligtvis förkromat, men de är förmodligen finsvarvad metall bara.

Antingen har du lyckats göra grova repor i gaffelbenen, satt dit fel packboxar eller så har du monterat fel. Ska inte läcka även om man har för mycke olja.
Det är nån sorts lack/skal.
Hände min Derbi att den "lacken" hade skalats upp där vid packningen, packningen låg alltså emot där och slets ut, till slut började den självklart läcka olja.

Det där skulle vara omöjligt om det var finsvarvad metall, eller?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är förkromad metall, ingen lack tomaz :)

om dom läcker så måste du köpa nya, när man tar ut gammla så ska man ha riktigt tur om dom inte går sönder.

när du byter se till att skrapringarna är hela också, för i 99 fall av 100 så är det för att det kommer skräp nedanför skrapringarna som packboxarna far.
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög

Inlägg av 123loser »

Skrapringarna? vad är det? :p och hur farligt är det att köra runt med läckande packboxar? Vad kan hända om man inte bytar på länge :p
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

skrapringarna är det som sitter ovanför packboxarna. håller undan smuts och skrapar bort skit från gaffelbenen.

det som händer är att dämparen blir mjukare och mjukare och tillslut så kommer den slå igenom, vilket inte är bra.
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög

Inlägg av 123loser »

ah okej :p men borde jag byta skrapringar oxå? Eller är det bara packboxarna som måste köpas nya
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög

Inlägg av david347 »

Lånar tråden lite var kan man köpa packningar till min xps ?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

om du menar packboxar, så finns dom tex på cykelkraft, jofrab osv. dock måste du beställa via åf för att få från jofrab. du ska ha 36mm paioli packbox. kostar ca 500kr för båda.
Låst