Hebo 70cc Aluminium LC

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Hebo 70cc Aluminium LC

Inlägg av RYZ_henke »

Hej någon som vet om Hebo 70cc Aluminium LC cylinder går bra står på twostroke att den ha sin maxeffekten ligger på 9000 men dra upp till 11500rpmSå undra om nogon vet hur den gå i topp och acc

Setup just nu

Arisal 70cc

metrakit thower

Hebo mebran

Hebo insug

19mm förgasare

så undra nu om mopeden hade gått bättre med den andra cylindren
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

den cylinder är vad jag vet en midrace cylinder? eller har jag fel?
då kan det juh va dags att byta koppling och vev om du ska köra den på cylinder. 19 mm förgasare funkar bra men tror du får ut max effekt med 21- eller 24 mm.

JA den hade gått GRYMT mycket bättre :P

jag hoppas verkligen inte att du ska köra med MK röret till en så fin cylinder? ;)

MVh Fredde
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

här står de att vev bytte inte behövs http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=206

stämmer det eller inte behöver jag byta vev??
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

är inte säker på att han har rätt, e nästan helt säker på att den Hebo cylinder är en midrace och då brukar man få byta vev. men ska låta det vara osagt, jag kan ha fel.

MVH Fredrik
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

okej någon som värkligen vet om det är en midrace cylinder eller inte??
rrxfool
Elmoped

Inlägg av rrxfool »

Det är en midrace cylinder och, nej, du behöver inte byta vev. Kolla effektkurvan 9000-11500. AM6 motorns vev klarar av 12000 så du klarar dig med originalvev!
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

man kan inte generelt säga att en vev klarar ett visst rpm för det är inte hela sanningen. en orginalvev skulle kunna klara 20000rpm om det var med en cylinder som lämnar 1 hk? däremot om du skulle ha en cylinder som lämnar 25 hk vid 10000rpm (endast ett exempel! vet att sånna cylindrar inte finns) då skulle orginalveven knäckas som en tandpetare.
fattar ni hur jag menar? iofs så slits ju lagerna ut extremt fort om du har en cylinder som varvar så mycket.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

som alltid: lagrena pajjar innan veven knäcks. Har du stor o stark cylinder så sliter du mkt på lagrena och så pajjar dom fortare. Lagrena måste ju bytas förr eller senare, men man skyndar på behovet av nyte garanterat.......

Om Hebo:n är midrace, så köp högkvalitets ramlager i c3 format, och helst en lagersats till vevstaken, men då äre bättre att byta veven.

har du bytt underredet så kan du känna dig säkrare på att de håller ihop
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

okej tack då vet jag då bli till att köra med arisalen ett tag till :wink: inan man ha pengar till nytt vev med=)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kanske de, men de ä ju inte livsviktigt heller...

Man kan ju säga, att de alltid är bättre att ha lite grövre grejer än vad som behövs, för har man grejer som får ta precis vad dom pallar så krävs de inte mkt för att de ska skita sig..... Alltid bra att vara säker ^^

men de är ju helt upp till en själv, tror du att lagrena är fina så går de ju att åka ett tag, men har du åkt o tokvarvat me airsalen innan så kanske de inte är världens bästa idé att byta upp :/... Man känner och hör oftast innan lagrena ger sig. En rikti hyperrace maskin som blir brukad måste man byta lager på 2 ggr per år...
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

jo de är klart jag tycker de är bättre att köra på de säkra sättet att byta vev och de om jag bytter cylinder, för om de väl rasar så är de ju inte lika kul så bättre att köra säkert :lol: :lol:
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

onödigt att byta när du redan har airsal 70cc,, och det är midrace cylinder så iaf jag skulle bytt vev..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

jupp jupp, blir fint de!!

Kom ihåg!! :

Ramlagrena: håller ju vevaxeln.. Dom får man typ köpa separat..

Vevstakslagrena: sitter ju inbyggda i veven, ochgår ju att byta, men köper man ny vev så sitter de vevstakslager i den, som har samma prestanda som veven.

Tänkte de kunde va bra att säga de ^^
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

hehe jo de visste ja något bra vev du vet ha tittat lite på doppler veven är det bara eller ska jag sattsa på ett annat??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nää i princip alla vevar är ok, men ja tkr doppler är ett mkt bra alternativ, eftersom de pallar mycke höga varvtal. Men se till så du väljer en vev med rätt slaglängd, de finns ju vissa som är längre för att få mer vrid, men de är inte så bra om man inte har cylinder som är byggd för de..

mk vevear är ok, har PR i min egen ;) , malossi osv....

Om du ä osäker me slaglängd o så, så mejla innan du beställer, för sånt ä twostroke bra på att fixa !!!
Användarens profilbild
RYZ_henke
Elmoped

Inlägg av RYZ_henke »

okej låter gott tack för hjälpen få ser vad som händer nu efter julen :wink: :wink:
kingsfarm
Elmoped

Inlägg av kingsfarm »

Måste rätta till lite saker här 8) Cylindern är en lower midrace, man kan gämföra den med Airsal T6.. Orginal lagren i AM6 är skf c3 samma lager som man kan köpa på dom flesta mopedbutikerna.. Och man behöver inte byta vev för att köra med den cylindern, ramlager byte kan vara bra om dom är slitna och då kan man juh "passa på" att byta vev med..
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

KLart du ska ha ny vev till den cylindern.

Det går, frågan är ju HUR länge.

( Svar: inte länge )
MeurlingRR
Elmoped

Inlägg av MeurlingRR »

Slitandet bestämmer du med högerhanden !
Låst