I en 4-takts motor så finns det 4 olika takter.
ÖD=Övre Dödpunkt (kolven befinner sig högst upp)
ND=Nedre Dödpunkt (Kolven befinner sig längst ned)
Insugstakt: Insugsventilen är öppen och kolven går från ÖD till ND och suger in bränsleblandningen.
Kompressionstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ND till ÖD och trycker ihop bränsleblandningen. Strax innan ÖD så ger tändstiftet sin gnista och bränsleblandningen tänds.
Arbetstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ÖD till ND och värmen som bildas då tändstiftet antänt bränsleblandningen gör att kolven trycks ned.
Avgastakt: Avgasventilen är öppen, kolven går från ND till ÖD och trycker ut avgaserna. Efter det upprepas alla 4 takter om och om igen.
Under dessa 4 takter så snurrar vevaxeln 2 varv men tändstiftet har endast gett gnista en gång.
Om du har en 4 cylindrig motor så befinner sig alltid kolvarna i varsin takt.
Om 1an befinner sig i kompression så befinner sig 4an i avgas. Om 2an befinner sig i arbete så befinner sig 3an i insug. Tändföljden blir då 1-3-4-2 och under varje vevaxelvarv så tänder 2 cylindrar, vilket innebär att när vevaxeln har snurrat 2 varv så har alla 4 cylindrar befunnit sig i alla takter men inte samtidigt.
Lite krångligt att förklara kanske, men jag hoppas du förstår
