En fråga om mätare

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

En fråga om mätare

Inlägg av KarlssoN^ »

TJaaa =)
jag har en Rieju drac -99 jag bara undrar om man skall ha varv räknare måste man ha en till två takt men det låter ju lite konstigt, för farsan sa att det inte skulle gå men vet inte om jag håller med, så jag undrar om man kan ta en varv räknare från en bil och koppla in ?

jag har inget batteri.

tacksam för snabba svar :D
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Du måste ju få signal från motorn till varvräknaren om aktuellt varvtal. På nyare moppar så antar jag att varvräknaren tar signalen som CDi tändningen får, så att säga.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Du måste ju få signal från motorn till varvräknaren om aktuellt varvtal. På nyare moppar så antar jag att varvräknaren tar signalen som CDi tändningen får, så att säga.
men jag tror det inte finns cdi på -99 men jag tror man kopplar in den på tändspolen då
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo bara man får signal så, en 2-taktare tänder ju varje vevaaxelvarv så det är helt rätt.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo bara man får signal så, en 2-taktare tänder ju varje vevaaxelvarv så det är helt rätt.
och det är ingen skillnad på bil mätare och 2 takt mätare så man skulle kunna koppla in en bil mätare då ?
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Nja det är svårt att säga. Beror ju även somsagt på vilken mätare det handlar om, en 240 eller liknande så kanske det skulle vara genomförbart. men en nyare bil med PWM signaler och CAN bus då är det bara att glömma.

Dessutom lär signalen till varvräknaren gå via en styrenhet så det blir till att hitta från en äldre bil!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Nja det är svårt att säga. Beror ju även somsagt på vilken mätare det handlar om, en 240 eller liknande så kanske det skulle vara genomförbart. men en nyare bil med PWM signaler och CAN bus då är det bara att glömma.

Dessutom lär signalen till varvräknaren gå via en styrenhet så det blir till att hitta från en äldre bil!
vad mens med CAN PWN
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

CAN är ett slags nätverk med flera olika styrenheter kopplade till ett och samma nät. PWM är signaler i detta nätverk som skickas i form av 1or och 0or för att styra funktioner osv, men det är ganska ointressant då det bara förekommer i modernare bilar och det finns ingen mening att ta en varvräknare från en sådan bil.

Man kan säga att det finns bilar som tar sin motorvarvsignal från tändsystemet som då har en Hallgivare eller en Induktiv givare placerad i elfördelaren, men då måste signalen bearbetas i en styrenhet innan den sänds ut i instrumentet.

Men om du vill typ installera en varvräknare från biltema så ska det finnas 3 anslutningar, en Battrei + och en batteri -. Den tredje ska du koppla på tändspolen och sen så ska det funka, om du hittar en varvräknare från en bil som använder detta system så borde det funka.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Nja det är svårt att säga. Beror ju även somsagt på vilken mätare det handlar om, en 240 eller liknande så kanske det skulle vara genomförbart. men en nyare bil med PWM signaler och CAN bus då är det bara att glömma.

http://www.biltema.se/ sen så skriver du 32-184 i sökfältet uppe i till vänster den skulle jag tro inte har CAN lr PWM för biltema är rätt simpla grejjor ;)
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo men frågan är varför det står att den endast passar bilar med 4,6 och 8 cylindrar.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo men frågan är varför det står att den endast passar bilar med 4,6 och 8 cylindrar.
jo jag vet ;) men det borde ju funka ?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Hashkakan skrev:
m-1992 skrev:Jo men frågan är varför det står att den endast passar bilar med 4,6 och 8 cylindrar.
jo jag vet ;) men det borde ju funka ?
dom kanske inte tänkt på att koppla till moppar ;)
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo man tycker ju det, men grejen är att om den tar signalen från tändspolen på en 4 cylindrig bil och varvräknaren visar 4000 rpm så kommer den att på din moppe endast visa 1000 rpm på samma varvtal, det är för att tändspolen i den 4-cylindriga bilen skickar ut en spänning till stiften 4 gånger per vevaxelvarv. På din moppe så kommer den endast att skicka ut spänning på stiftet 1 gång per vevaxelvarv.

4 cylindrar = 4 matningar per varv från tändspolen (2 om det är 4-takt)
1 cylinder = 1 matning per varv från tändspolen (1 varannat om det är 4-takt)
Senast redigerad av m-1992 den 26 oktober 2009, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo man tycker ju det, men grejen är att om den tar signalen från tändspolen på en 4 cylindrig bil och varvräknaren visar 4000 rpm så kommer den att på din moppe endast visa 1000 rpm på samma varvtal, det är för att tändspolen i den 4-cylindriga bilen skickar ut en spänning till stiften 4 gånger per vevaxelvarv. På din moppe så kommer den endast att skicka ut spänning på stiften 1 gång per vevaxelvarv.

4 cylindrar = 4 matningar per varv från tändspolen
1 cylinder = 1 matning per varv från tändspolen
sant men den räknar ju per varje vevaxelvarv men det är ju samma varv, men motorn skickar ut en signal från tändspolen till mätaren och desto snabbare siglnaler desto högre går mätaren, men det är ju samma varv på vevaxeln vi pratar om för det är ju 1 var på både 1,2,4,6och 8 cylindriga motorer, om jag har fattat rätt.
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo men om inte mätaren är anpassad eller inställningsbar för en 1 cylindrig 2 taktare som tänder varje vevaxelvarv så kommer den att visa fel om den då istället är inställd på en 4 cylindrig 4 taktare som skickar ut en spänning 2 gånger per vevaxelvarv.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo men om inte mätaren är anpassad eller inställningsbar för en 1 cylindrig 2 taktare som tänder varje vevaxelvarv så kommer den att visa fel om den då istället är inställd på en 4 cylindrig 4 taktare som skickar ut en spänning 2 gånger per vevaxelvarv.
ah, okej men går svänghjulet 2 varv för att kolven skall gå ned och upp ? på en 4t
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

I en 4-takts motor så finns det 4 olika takter.

ÖD=Övre Dödpunkt (kolven befinner sig högst upp)
ND=Nedre Dödpunkt (Kolven befinner sig längst ned)

Insugstakt: Insugsventilen är öppen och kolven går från ÖD till ND och suger in bränsleblandningen.

Kompressionstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ND till ÖD och trycker ihop bränsleblandningen. Strax innan ÖD så ger tändstiftet sin gnista och bränsleblandningen tänds.

Arbetstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ÖD till ND och värmen som bildas då tändstiftet antänt bränsleblandningen gör att kolven trycks ned.

Avgastakt: Avgasventilen är öppen, kolven går från ND till ÖD och trycker ut avgaserna. Efter det upprepas alla 4 takter om och om igen.

Under dessa 4 takter så snurrar vevaxeln 2 varv men tändstiftet har endast gett gnista en gång.

Om du har en 4 cylindrig motor så befinner sig alltid kolvarna i varsin takt.

Om 1an befinner sig i kompression så befinner sig 4an i avgas. Om 2an befinner sig i arbete så befinner sig 3an i insug. Tändföljden blir då 1-3-4-2 och under varje vevaxelvarv så tänder 2 cylindrar, vilket innebär att när vevaxeln har snurrat 2 varv så har alla 4 cylindrar befunnit sig i alla takter men inte samtidigt.

Lite krångligt att förklara kanske, men jag hoppas du förstår :roll:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:I en 4-takts motor så finns det 4 olika takter.

ÖD=Övre Dödpunkt (kolven befinner sig högst upp)
ND=Nedre Dödpunkt (Kolven befinner sig längst ned)

Insugstakt: Insugsventilen är öppen och kolven går från ÖD till ND och suger in bränsleblandningen.

Kompressionstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ND till ÖD och trycker ihop bränsleblandningen. Strax innan ÖD så ger tändstiftet sin gnista och bränsleblandningen tänds.

Arbetstakt: Alla ventiler är stängda, kolven går från ÖD till ND och värmen som bildas då tändstiftet antänt bränsleblandningen gör att kolven trycks ned.

Avgastakt: Avgasventilen är öppen, kolven går från ND till ÖD och trycker ut avgaserna. Efter det upprepas alla 4 takter om och om igen.

Under dessa 4 takter så snurrar vevaxeln 2 varv men tändstiftet har endast gett gnista en gång.

Om du har en 4 cylindrig motor så befinner sig alltid kolvarna i varsin takt.

Om 1an befinner sig i kompression så befinner sig 4an i avgas. Om 2an befinner sig i arbete så befinner sig 3an i insug. Tändföljden blir då 1-3-4-2 och under varje vevaxelvarv så tänder 2 cylindrar, vilket innebär att när vevaxeln har snurrat 2 varv så har alla 4 cylindrar befunnit sig i alla takter men inte samtidigt.

Lite krångligt att förklara kanske, men jag hoppas du förstår :roll:
jo jag fattar sitter och kollar på ytube nu på 4t animation så jag fattar helt ;)
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Så bra 8) då kan du säkert hur en 2t funkar och skillnaden mellan 2t och 4t, om man ska vara lite seriös så är det något som är grymt bra att kunna som en grund om du vill bli duktig och lära dig om mer avancerade saker sen :D :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Så bra 8) då kan du säkert hur en 2t funkar och skillnaden mellan 2t och 4t, om man ska vara lite seriös så är det något som är grymt bra att kunna som en grund om du vill bli duktig och lära dig om mer avancerade saker sen :D :lol:
ja jag vet skillnaden mellan 2t och 4t inga ventiler osv men har lärt mig mkt från min pappa som har jobbat med bilar och motorer hela sitt liv;) men nu vet jag ännu mer tack vare dig :mrgreen:
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Hehe så bra :lol: men ska inte gå för mycket OT nu :roll: hoppas du hittar någon mätare som funkar :wink:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Hehe så bra :lol: men ska inte gå för mycket OT nu :roll: hoppas du hittar någon mätare som funkar :wink:
ja det hoppas jag med =) annars så får jag väll köpa en från twostroke den borde ju funka om nått :wink:
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

hehe jo men alltid kul att få något att funka genom att fixa lite :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:hehe jo men alltid kul att få något att funka genom att fixa lite :lol:
aa får komma på ngt tack för all hjälp=)
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Bara lugnt :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Bara lugnt :lol:
think i got it
men skall vrida den som driver nålen om det spolen lr magnet lr vad som driver nålen om man vrider den ngr cm åt vänster så nålen pekar på
-4000rpm så vrider jag nålen så den pekar på 0 igen men igentligen så pekar den på -4000 rpm då borde den gå parallellt med nålen så den borde ju visa rätt så rätt =)
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo, eller -2000 om det är inställt på en 4 cylindrig 4t.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo, eller -2000 om det är inställt på en 4 cylindrig 4t.
men vad skall du stå på - 2000 lr -4000 ? förvirrad ;p
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

hm nu måste jag tänka ordentligt. om den är inställd på 4 cyl 4t så tänder den 2 gånger per varv. Din moppe tänder 1 gång per varv, det måste innebära att den ska stå på -1000 om man tänker efter, eller vad tror du låter rätt?

Om man tar signalen från tändspolen alltså.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:hm nu måste jag tänka ordentligt. om den är inställd på 4 cyl 4t så tänder den 2 gånger per varv. Din moppe tänder 1 gång per varv, det måste innebära att den ska stå på -1000 om man tänker efter, eller vad tror du låter rätt?

Om man tar signalen från tändspolen alltså.
aa det borde det va för om om jag inte gör ngt med mätaren så står den 1000 rpm fel, men synd att jag glömde matte kunskapen i skolbänken "/ :shock: men det låter rätt
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Hehe jo så bra det, skillnaden mellan 2t och 4t är ju att du har en kamaxel (eller två) i en 4t. Kamaxeln snurrar 1 varv då vevaxeln snurrar 2 varv.

Men om mätaren tror att du har en 4 cylindrig 4t motor så tänker den aha "1 varv på motorn (vevaxeln) = 2 tändpulser från spolen" medans 1 varv på kamaxeln innebär att alla 4 cylindrar får gnista. På vissa bilar så tar motorn signalen från hallgivaren i elfördelaren och då måste signalen gå via en styrenhet som dividerar signalen med 2 för att få fram korrekt varv på motorn.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Hehe jo så bra det, skillnaden mellan 2t och 4t är ju att du har en kamaxel (eller två) i en 4t. Kamaxeln snurrar 1 varv då vevaxeln snurrar 2 varv.

Men om mätaren tror att du har en 4 cylindrig 4t motor så tänker den aha "1 varv på motorn (vevaxeln) = 2 tändpulser från spolen" medans 1 varv på kamaxeln innebär att alla 4 cylindrar får gnista. På vissa bilar så tar motorn signalen från hallgivaren i elfördelaren och då måste signalen gå via en styrenhet som dividerar signalen med 2 för att få fram korrekt varv på motorn.
aa men det måste ju varar -1000 rpm då får kolla ;) skall köpa mätaren idag :D
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Jo det låter bra :wink: kör på -1000 så borde det funka, kan ju inte garantera något :roll: :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

m-1992 skrev:Jo det låter bra :wink: kör på -1000 så borde det funka, kan ju inte garantera något :roll: :lol:
det kan man aldrig i moppe världen :lol:
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped

Inlägg av m-1992 »

Hehe annars så får du väl modda till han så han funkar :lol:
Låst