Hjälp! Kan mina växellåds drev vara fuckade???

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Hjälp! Kan mina växellåds drev vara fuckade???

Inlägg av g-ounze »

Körde rundor på min CPI igår.. Fick den i friläget mellan 5an o 6an.. (som på alla AM6).. Släppte på kopplingen o gasade då ja inte va berädd på friläget.. Sen trycker ja in kopplingen när den varvar som satan o ska sätta den i 6an.. då typ.. harklar de till i växellådan som om dreven skulle gnuggats mot varandra när dom roterar i hög fart.. låt mig demonstera : *varvar som satan* Hkrrr BOM! * sen ligger den i 6an.. lättast o förklara så...

Tål växellådan sånt eller kan mina växellåds drev vara fuckade?? hände typ 4-5 gånger sen ja köpte moppen för 2 dagar sen..
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
tJocke
Elmoped

Re: Hjälp! Kan mina växellåds drev vara fuckade???

Inlägg av tJocke »

g-ounze skrev:Körde rundor på min CPI igår.. Fick den i friläget mellan 5an o 6an.. (som på alla AM6).. Släppte på kopplingen o gasade då ja inte va berädd på friläget.. Sen trycker ja in kopplingen när den varvar som satan o ska sätta den i 6an.. då typ.. harklar de till i växellådan som om dreven skulle gnuggats mot varandra när dom roterar i hög fart.. låt mig demonstera : *varvar som satan* Hkrrr BOM! * sen ligger den i 6an.. lättast o förklara så...

Tål växellådan sånt eller kan mina växellåds drev vara fuckade?? hände typ 4-5 gånger sen ja köpte moppen för 2 dagar sen..
kan vara att dreven är paj.. cpi's växellåda är verkligen urkassa.. massor som har fått sina växellådor utbytta efter bara några dagar.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Re: Hjälp! Kan mina växellåds drev vara fuckade???

Inlägg av g-ounze »

tJocke skrev:
g-ounze skrev:Körde rundor på min CPI igår.. Fick den i friläget mellan 5an o 6an.. (som på alla AM6).. Släppte på kopplingen o gasade då ja inte va berädd på friläget.. Sen trycker ja in kopplingen när den varvar som satan o ska sätta den i 6an.. då typ.. harklar de till i växellådan som om dreven skulle gnuggats mot varandra när dom roterar i hög fart.. låt mig demonstera : *varvar som satan* Hkrrr BOM! * sen ligger den i 6an.. lättast o förklara så...

kan vara att dreven är paj.. cpi's växellåda är verkligen urkassa.. massor som har fått sina växellådor utbytta efter bara några dagar.
Asså allt funkar perfa i den.. Inga missljud eller så.. men de är just de friläget.. Om jag t.ex. petar 2 gånger från 5an o upp så hamnar den i 6an.. Men när den ligger i de frliläget.. o ja ska växla till 6an.. De är då den har harklat till en gång o smällt i den i 6an.. dock bara när den varit på över 4 000 rpm..

De hände 4-5 gånger.. O ja bara undrar om dreven kan vara mycket slitna nu? för annars klonglar inte lådan precis
[[-_/G-Ounze\_-]]

Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Skulle dreven vara pajj så skulle det inte gå att växla, dvs. går det att växla och köra fortfarande så är dreven hela.

Händer det igen så lämna in den, att börja plocka isär växellådan osv. är inte enkelt, så har du inte gjort det förr tycker jag du tar och lämnar in den för och undvika fler problem och dylikt.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Tomaz skrev:Skulle dreven vara pajj så skulle det inte gå att växla, dvs. går det att växla och köra fortfarande så är dreven hela.

Händer det igen så lämna in den, att börja plocka isär växellådan osv. är inte enkelt, så har du inte gjort det förr tycker jag du tar och lämnar in den för och undvika fler problem och dylikt.
Okey.. ajja.. mamma ska bara svetsa dit pluggen igen.. Drog den igår.. då försvann även friläget.. O de friläget ska finnas där.. alla AM6 har de.. Undrade bara om växellåds dreven kan vara mycket slitna nu..
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
Chrilleman
Elmoped

Inlägg av Chrilleman »

försök att inte varva så mycket när du kommer in i de friläget och ska växla upp eller ner :P då går de bra, japp som på alla AM6 har samma problem fast på min Rieju ,men funkar ändå
Bild
KTM <3.

KTM 250sx (2t) -96
KTM 125sx (2t) -06
Cpi Popcorn -02

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 450#299450 Kolla in 125an! (Projekt/bild/renoveringstråd.)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Chrilleman skrev:försök att inte varva så mycket när du kommer in i de friläget och ska växla upp eller ner :P då går de bra, japp som på alla AM6 har samma problem fast på min Rieju ,men funkar ändå
Har du försökt peta den i 6an från friläget när den varvat som satan o du har friläget fortfarande inne?
[[-_/G-Ounze\_-]]

RRX-Ot
Elmoped

Inlägg av RRX-Ot »

Det är väl inte AM6 på cpi?
FULLT ÖS, MEDVETESLÖS
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

AM6 kopia
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

det är en "AM6 kopia"
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Tog mig en funderare.. Har garanti o allt... Pajjar nått så lämnar ja bara in den.. Dock innan garantin går ut så köper jag mig en äkta AM6 motor o sätter den på min CPI.. För ja gillar verkligen den moppen! =) Så till hösten nästa år så sitter där en äkta AM6 motor från någon krockad Rieju på min CPI! =)
[[-_/G-Ounze\_-]]

RRX-Ot
Elmoped

Inlägg av RRX-Ot »

okej för på min rrx är det friläge mellan 5 o 6an också
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

RRX-Ot skrev:okej för på min rrx är det friläge mellan 5 o 6an också
Men du har en kvalitéts moppe. Har du själv fått den i friläge.. Varvat som satan o smällt i den i 6an någon gång?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

alla moppar harre så, klart det sliter, om du gör det 100 gånger om dagen, din växellåda ärre inge fel på eller sliten, trimmar du komemr det försvinna för det är svårt att peta i dom höga växlarna på så låga varv som alla strypningar tillåter, plugga ur min cpi sen försvan det för dfen får varva kuggarna mer
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
dj_philip
Svårstartad skrothög

Inlägg av dj_philip »

kan ju vara att du inte trycker på växlar petarn ordentligt
RRX-Ot
Elmoped

Inlägg av RRX-Ot »

Har bara hänt några få gånger oftast är det att man inte trycker te redigt
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

g-ounze skrev:
RRX-Ot skrev:okej för på min rrx är det friläge mellan 5 o 6an också
Men du har en kvalitéts moppe. Har du själv fått den i friläge.. Varvat som satan o smällt i den i 6an någon gång?
gjort det ett flertal gånger. garanterat över 50ggr pga att jag har krypkört. men jag märker ingen skillnad iaf.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Okey.. För att de hände mig som sagt 4-5 gånger.. tog bort strypningen o växla vid 10 000 rpm ist för vid 8000 och friläget fanns inte där! Den sparka i växlarna själv. Men morsan såg att den gick som ett skott o ska svetsa dit pluggen idag igen på sitt jobb -.-

Men skönt o höra iaf :P För när man hör att växelkuggarna rotterar o gnider mot varandra så växellådan harklar som en lungcanser sjuk 70 åring som rökt i hela sitt liv.. Så klart som fan man funderar om de kunde slitit mycket..

Numera petar jag 2 gånger från 5an till 6an.. o man känner först ett stort mellanrum som mellan alla andra växlar.. Sen andra gången man petar så är de bara ett LIIIITET LIITET mellan rum där man bara känner att de klickar lite.. sen är den i 6an.. =)

Tack för hjälpen alla! :D Låt TSR funka såhär bra i fortsättningen ;)
[[-_/G-Ounze\_-]]

Låst