Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
samybooy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 247
Blev medlem: 1 september 2009, 16:12
Ort: Uddevalla

Inlägg av samybooy »

bluerider94 skrev:skar eller värmenöp

den stardar ju inte nu heller...
Aerox & Derbi <3
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

malossi MHR
giannelli 2t
21 förgasare
motoforce vev 14K
motoforce reeds

hur mkt varvar MHR cylindern? och ungefär hur mkt lämnar den? är den bättre än PR?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

beckvall skrev:malossi MHR
giannelli 2t
21 förgasare
motoforce vev 14K
motoforce reeds

hur mkt varvar MHR cylindern? och ungefär hur mkt lämnar den? är den bättre än PR?
Vanliga mhr eller är det replican eller team du menar? MHR replica lirar faktiskt rätt bra med gianelliröret men vill du få ut max med effekt är det rörbyte som gäller. Effekten kommer bli "bättre" än med pr, kanske inte just toppeffekten men effektkurvan kommer bli mycket mer behaglig.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

chifen skrev:
beckvall skrev:malossi MHR
giannelli 2t
21 förgasare
motoforce vev 14K
motoforce reeds

hur mkt varvar MHR cylindern? och ungefär hur mkt lämnar den? är den bättre än PR?
Vanliga mhr eller är det replican eller team du menar? MHR replica lirar faktiskt rätt bra med gianelliröret men vill du få ut max med effekt är det rörbyte som gäller. Effekten kommer bli "bättre" än med pr, kanske inte just toppeffekten men effektkurvan kommer bli mycket mer behaglig.
jag menar vanliga MHR. men menar du att MHR replikan med giannelli går bättre än en MHR med giannelli? jag vill ej byta rör
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

beckvall skrev:
chifen skrev:
beckvall skrev:malossi MHR
giannelli 2t
21 förgasare
motoforce vev 14K
motoforce reeds

hur mkt varvar MHR cylindern? och ungefär hur mkt lämnar den? är den bättre än PR?
Vanliga mhr eller är det replican eller team du menar? MHR replica lirar faktiskt rätt bra med gianelliröret men vill du få ut max med effekt är det rörbyte som gäller. Effekten kommer bli "bättre" än med pr, kanske inte just toppeffekten men effektkurvan kommer bli mycket mer behaglig.
jag menar vanliga MHR. men menar du att MHR replikan med giannelli går bättre än en MHR med giannelli? jag vill ej byta rör
MHR och MHR Replica är SJUKT lika. Lite större boost och 1 kolvring på MHRen, inte mycket du märker skillnad på dvs. Satsa på en MHR Replica.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Henry skrev:
beckvall skrev:
chifen skrev: Vanliga mhr eller är det replican eller team du menar? MHR replica lirar faktiskt rätt bra med gianelliröret men vill du få ut max med effekt är det rörbyte som gäller. Effekten kommer bli "bättre" än med pr, kanske inte just toppeffekten men effektkurvan kommer bli mycket mer behaglig.
jag menar vanliga MHR. men menar du att MHR replikan med giannelli går bättre än en MHR med giannelli? jag vill ej byta rör
MHR och MHR Replica är SJUKT lika. Lite större boost och 1 kolvring på MHRen, inte mycket du märker skillnad på dvs. Satsa på en MHR Replica.
men är de mer effekt än MK pro race? och unge fär hur mkt får man ut på MHR replikan?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

prorace har högre effekt än mhr replican.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

kallepalle skrev:prorace har högre effekt än mhr replican.
okej men hur mkt? mhren har väll mer vrid?
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

beckvall skrev:
kallepalle skrev:prorace har högre effekt än mhr replican.
okej men hur mkt? mhren har väll mer vrid?
Proracen kommer gå sämre med den setupen du har.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

hej

Inlägg av antonjansson_ »

Hej en kompis har tänkt byta upp sej till en 50 sport/racing cylinder

så villken av dessa är mest prisvärd och ger mest effekt..

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=13404
Polisen och bromsen är fartens hinder !
tjalae
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 oktober 2007, 18:03

Re: hej

Inlägg av tjalae »

antonjansson_ skrev:Hej en kompis har tänkt byta upp sej till en 50 sport/racing cylinder

så villken av dessa är mest prisvärd och ger mest effekt..

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=13404
ja till det första vill vi ju veta vad din kompis har för moppe? :)
tjalae
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 oktober 2007, 18:03

Re: hej

Inlägg av tjalae »

tjalae skrev:
antonjansson_ skrev:Hej en kompis har tänkt byta upp sej till en 50 sport/racing cylinder

så villken av dessa är mest prisvärd och ger mest effekt..

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=13404
ja till det första vill vi ju veta vad din kompis har för moppe? :)
oj sorry , såg inte länkarna :S
men barkit skulle jag ta , mer kvalite
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Re: hej

Inlägg av antonjansson_ »

tjalae skrev:
antonjansson_ skrev:Hej en kompis har tänkt byta upp sej till en 50 sport/racing cylinder

så villken av dessa är mest prisvärd och ger mest effekt..

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=13404
ja till det första vill vi ju veta vad din kompis har för moppe? :)

Oj förlåt en smt 2007. med mk thrower gamla modellen resten orginal
Polisen och bromsen är fartens hinder !
tjalae
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 oktober 2007, 18:03

Re: hej

Inlägg av tjalae »

antonjansson_ skrev:
tjalae skrev:
antonjansson_ skrev:Hej en kompis har tänkt byta upp sej till en 50 sport/racing cylinder

så villken av dessa är mest prisvärd och ger mest effekt..

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=13404
ja till det första vill vi ju veta vad din kompis har för moppe? :)

Oj förlåt en smt 2007. med mk thrower gamla modellen resten orginal
blev någon bugg nu som du ser .. men jag tycker han skall köpa barkit , bättre saker !
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Re: hej

Inlägg av antonjansson_ »

tjalae skrev:
antonjansson_ skrev:
tjalae skrev: ja till det första vill vi ju veta vad din kompis har för moppe? :)

Oj förlåt en smt 2007. med mk thrower gamla modellen resten orginal
blev någon bugg nu som du ser .. men jag tycker han skall köpa barkit , bättre saker !



okjd:D

vad är det för skillnad på de här 2 ?

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=12454
Polisen och bromsen är fartens hinder !
StekArne
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 augusti 2009, 16:20
Ort: Tierp

Inlägg av StekArne »

Tja, har nu en http://twostroke.se/product.asp?product=10233 :D
Ska köra på urpluggat orgrör nu i början och orgfögge. Har hört att orgveven ska palla det? Sen undrar jag om det kanske behövs bytas vev om man köper effekt, typ sp? Har inte varit o tagit av cylindern o kollad om veven glappar, men det är en AM6:a som aldrig varit trimmad innan mej. (Urpluggat orgrör).
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Re: hej

Inlägg av chifen »

antonjansson_ skrev:
tjalae skrev:
antonjansson_ skrev:
Oj förlåt en smt 2007. med mk thrower gamla modellen resten orginal
blev någon bugg nu som du ser .. men jag tycker han skall köpa barkit , bättre saker !



okjd:D

vad är det för skillnad på de här 2 ?

http://twostroke.se/product.asp?product=12453

http://twostroke.se/product.asp?product=12454
Den dyrare är i aluminium samt aningen vassare :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

StekArne skrev:Tja, har nu en http://twostroke.se/product.asp?product=10233 :D
Ska köra på urpluggat orgrör nu i början och orgfögge. Har hört att orgveven ska palla det? Sen undrar jag om det kanske behövs bytas vev om man köper effekt, typ sp? Har inte varit o tagit av cylindern o kollad om veven glappar, men det är en AM6:a som aldrig varit trimmad innan mej. (Urpluggat orgrör).
Jarå de funkar utan problem ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
csKungeN ^
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 28 juni 2009, 15:58

Vilken cylinder?

Inlägg av csKungeN ^ »

Tjena
Vilken cylinder tycker ni ja ska köpa om ja vill ha 10-15 hästar och ganska bra toppfart?
Jag vill ha 50cc så att man kan använda den till vardagen .
senda_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 27 augusti 2008, 18:40

Inlägg av senda_ »

tja. vilken cylinder tycker ni att jag ska skaffa till min drac för vardagligt bruk? har ett Hebo rör på nu, och jag vill helst inte byta förgsare (har org 12mm)Nämn gärna någon bra en :D

edit: 70cc sport då, den har går ungefär 1100-1200 mil
hw.q1
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 7 september 2009, 16:35

Inlägg av hw.q1 »

vad är bättre, till ciao... en 60cc, 65cc eller 70cc polini?
vad är skillnad?
Toernberg1
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2009, 17:20
Ort: Sundsvall

Re: Vilken cylinder?

Inlägg av Toernberg1 »

Toernberg1 skrev:Tja! Kör just nu runt på en drd evo, helt urpluggad och naturligtvis ombestyckad. Funderar på att köpa en 50cc sport cylinder, då jag varken har råd eller lust att byta ut halva moppens delar så är det just 50 cc jag funderar på. Behövs sportluftfilter? Så vad säger alla proffs vilken cylinder tror ni lämpar sig bäst till originalröret? Länka gärna till förslag.

mvh Oscar

ny på forumet rätta mig om jag har fel.
Hej igen! Jag citerar mig själv. Efter lite omständigheter blev det aldrig att jag beställde cylinder, men nu hade jag tänkt göra det:D, Som sagt tyckte ni att jag skulle satsa på MK Handmade. Men jag kan inte hitta denna cylinder någonstans (på Twostroke osv) , är detta samma? http://www.twostroke.se/product.asp?product=12181 om inte går inte den bra i sådana fall?

Mvh Oscar
TA´T LUNGT SNÖTÄCKET TUNT.
derbimannen
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 mars 2009, 15:00
Ort: mariehamn

Re: Vilken cylinder?

Inlägg av derbimannen »

Toernberg1 skrev:
Toernberg1 skrev:Tja! Kör just nu runt på en drd evo, helt urpluggad och naturligtvis ombestyckad. Funderar på att köpa en 50cc sport cylinder, då jag varken har råd eller lust att byta ut halva moppens delar så är det just 50 cc jag funderar på. Behövs sportluftfilter? Så vad säger alla proffs vilken cylinder tror ni lämpar sig bäst till originalröret? Länka gärna till förslag.

mvh Oscar

ny på forumet rätta mig om jag har fel.
Hej igen! Jag citerar mig själv. Efter lite omständigheter blev det aldrig att jag beställde cylinder, men nu hade jag tänkt göra det:D, Som sagt tyckte ni att jag skulle satsa på MK Handmade. Men jag kan inte hitta denna cylinder någonstans (på Twostroke osv) , är detta samma? http://www.twostroke.se/product.asp?product=12181 om inte går inte den bra i sådana fall?

Mvh Oscar
nej det är ganska stor skillnad på de två cylindrarna sp är en mycket värre cylinder än handmade. sp är en midrace cylinder
Toernberg1
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2009, 17:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av Toernberg1 »

Okej tack för snabbt svar, Men var kan jag beställa en MK Handmade?

mvh
TA´T LUNGT SNÖTÄCKET TUNT.
Toernberg1
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 30 april 2009, 17:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av Toernberg1 »

Hittade den här: http://www.twostroke.se/product.asp?product=11002 Men denna ligger under kategorin:Senda SM (2000-2005), Passar den på min evo?

mvh Oscar
TA´T LUNGT SNÖTÄCKET TUNT.
lovet_93
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 augusti 2008, 19:04

Inlägg av lovet_93 »

Tja, jag undrar om nån vet om stylepro 70cc är något bra? är det bra effekt gemfört med orginal cylindern?(Derbi)

har metrakit sp rör och 21 mm förgasare + lite annat smått trim man måste ha till 70;) (orginal vev)
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

lovet_93 skrev:Tja, jag undrar om nån vet om stylepro 70cc är något bra? är det bra effekt gemfört med orginal cylindern?(Derbi)

har metrakit sp rör och 21 mm förgasare + lite annat smått trim man måste ha till 70;) (orginal vev)
köp airsal 70 sport ist, kommer gå riktigt bra
Fikon
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 oktober 2009, 19:10

50cc?

Inlägg av Fikon »

Ska byta cylindern på min Derbi Senda till en lite finare 50cc :wink:

Har orginal veven just nu, och det jag undrar är om man ska skaffa en Malossi MHR Replica eller Hebo Manston Racing?

Har även ostrypt cdi, 13/53 drevning och gianelli 2t på den.

MVH Fikon
Användarens profilbild
PerSs0n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 398
Blev medlem: 17 augusti 2009, 16:38
Ort: Borensberg

Inlägg av PerSs0n »

Om jag förstått rätt så ska jag alltså köra in min nya cylinder som jag får snart såhär ? :)


Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

PerSs0n skrev:Om jag förstått rätt så ska jag alltså köra in min nya cylinder som jag får snart såhär ? :)


Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
Beror på om det är aluminium eller gjutgärn. Är det aluminium ska du göra så som du skrivit fast: låta den gå varm på tomgång i 10min, varva upp den då och då. stäng av och låt kallna - upprepa detta 3 gånger. sen ut och köra en stund (runt 20-30 min så du hinner några mil) med olika gaspådrag, aldrig fullgas! åk hem och låt den svalna, starta på tomgång, låt stå i några minuter och sen låt svalna. Då är den inkörd bra. :)

Kan självklart variera lite på andras syn, har någon en annan åsikt om hur man ska göra så rätta mig. :P
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Derbi_senda93 skrev:
PerSs0n skrev:Om jag förstått rätt så ska jag alltså köra in min nya cylinder som jag får snart såhär ? :)


Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
Beror på om det är aluminium eller gjutgärn. Är det aluminium ska du göra så som du skrivit fast: låta den gå varm på tomgång i 10min, varva upp den då och då. stäng av och låt kallna - upprepa detta 3 gånger. sen ut och köra en stund (runt 20-30 min så du hinner några mil) med olika gaspådrag, aldrig fullgas! åk hem och låt den svalna, starta på tomgång, låt stå i några minuter och sen låt svalna. Då är den inkörd bra. :)

Kan självklart variera lite på andras syn, har någon en annan åsikt om hur man ska göra så rätta mig. :P
aldirg fullgas är skitsnack
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Derbi_senda93 skrev:
PerSs0n skrev:Om jag förstått rätt så ska jag alltså köra in min nya cylinder som jag får snart såhär ? :)


Starta mopeden, lyssna och se efter så allt sitter rätt och låter bra. Låt den gå varm. Stäng av mopeden. Låt den bli kall.
Ut och kör i 20 minuter lite halvhårt, belasta den några få gånger runt 70% av prestandan. Åk hem och låt den svalna.
Så, nu är din moped inkörd och klar.
Beror på om det är aluminium eller gjutgärn. Är det aluminium ska du göra så som du skrivit fast: låta den gå varm på tomgång i 10min, varva upp den då och då. stäng av och låt kallna - upprepa detta 3 gånger. sen ut och köra en stund (runt 20-30 min så du hinner några mil) med olika gaspådrag, aldrig fullgas! åk hem och låt den svalna, starta på tomgång, låt stå i några minuter och sen låt svalna. Då är den inkörd bra. :)

Kan självklart variera lite på andras syn, har någon en annan åsikt om hur man ska göra så rätta mig. :P
Nä, det han sa själv stämmer mycket mer.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Lundahl
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 8 augusti 2009, 21:59

Inlägg av Lundahl »

tja tänkte köpa ett mk pro race 80cc håller doppler enduracne för det? :) och passar mk pro race 70 thrower bra till den cylindern ?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja och ja
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

hur stor är skillnaden på airsal T6 Sport och airsal T6 Racing???
tror ni en 04 ryzs org vev pallar t6, sp rör, 21mm, hebomembranoch ostryptinsug?? min kompis hade liknande sett up på sin ryz 05a och den höll? (har prorace kopplings lammeller och fjädrar i också)
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Skriv svar