Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
fabbbe
Elmoped
Inlägg: 22 Blev medlem: 10 april 2009, 01:03
Ort: vällingby
Inlägg
av fabbbe » 18 oktober 2009, 10:27
fabbbe skrev: Derbi Senda xtream 05
Hebo rör
Ostrypt cdi
13/53
borttagen luftplugg
vad kommer den gå i ?
vilket munstycke ska jag använda ?
runt 90 i topp på raka![/quote]
Nice
guth
Varnad
Inlägg: 778 Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06
Inlägg
av guth » 18 oktober 2009, 11:08
Riejumrx skrev: guth skrev: Rieju urpluggad, 17,5mm och 14/56?
Runt 76-80 bör de ligga!
fabbbe skrev: Derbi Senda xtream 05
Hebo rör
Ostrypt cdi
13/53
borttagen luftplugg
vad kommer den gå i ?
vilket munstycke ska jag använda ?
runt 90 i topp på raka!
hmm.. hade hoppats på något mer eftersom den gör 80 på rak nu med 12mm gasare men:)
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631 Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!
Inlägg
av -TeddaN- » 18 oktober 2009, 11:12
guth skrev: Riejumrx skrev: guth skrev: Rieju urpluggad, 17,5mm och 14/56?
Runt 76-80 bör de ligga!
fabbbe skrev: Derbi Senda xtream 05
Hebo rör
Ostrypt cdi
13/53
borttagen luftplugg
vad kommer den gå i ?
vilket munstycke ska jag använda ?
runt 90 i topp på raka!
hmm.. hade hoppats på något mer eftersom den gör 80 på rak nu med 12mm gasare men:)
Skulle inte räcka menar du? isåfall sätt på 14 fram
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 18 oktober 2009, 13:07
byt inte bakdrev till 56, det ger dig ingen nytta.
har du drac alltså?
du har 11-48 drevning orginal på drac har jag för mig. byt till 12 framdrev bara så gär den lite till.
och nej den gör inte 80 nu. jo på mätaren men inte i verkligheten.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 18 oktober 2009, 17:01
guth skrev: Riejumrx skrev: guth skrev: Rieju urpluggad, 17,5mm och 14/56?
Runt 76-80 bör de ligga!
fabbbe skrev: Derbi Senda xtream 05
Hebo rör
Ostrypt cdi
13/53
borttagen luftplugg
vad kommer den gå i ?
vilket munstycke ska jag använda ?
runt 90 i topp på raka!
hmm.. hade hoppats på något mer eftersom den gör 80 på rak nu med 12mm gasare men:)
egentligen inte eftersom en urpluggad Rieju gör runt 75 och din drevning - 14/56 - är ganska lik 13/53 om man räknad tre taggar bak för varje tagg fram ( inget exakt, men ungefärligt räknat..)
du kan säkert pressa ur den så gör 80.
men mycket mer gör den inte med originalrör och den drevningen! ^^
Nyxorzz
StekArne
Elmoped
Inlägg: 9 Blev medlem: 8 augusti 2009, 16:20
Ort: Tierp
Inlägg
av StekArne » 19 oktober 2009, 16:27
MH Ryz Enduro
74cc Top Performances, urpluggat originalrör, originalföggen och Hebo sportluft?
guth
Varnad
Inlägg: 778 Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06
Inlägg
av guth » 20 oktober 2009, 09:17
Riejumrx skrev: guth skrev: Riejumrx skrev:
Runt 76-80 bör de ligga!
runt 90 i topp på raka!
hmm.. hade hoppats på något mer eftersom den gör 80 på rak nu med 12mm gasare men:)
egentligen inte eftersom en urpluggad Rieju gör runt 75 och din drevning - 14/56 - är ganska lik 13/53 om man räknad tre taggar bak för varje tagg fram ( inget exakt, men ungefärligt räknat..)
du kan säkert pressa ur den så gör 80.
men mycket mer gör den inte med originalrör och den drevningen! ^^
1 kugg fram motsvarar inte bara 3 bak.. min polare har 12/48 urplugg i din mening ca 15/56 och min går snabbare än hans, men har lite sämre botten så..
vad ska jag annars ha för drevning
? och endå, kommer den inte bli starkare osv ?
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 20 oktober 2009, 10:53
guth skrev:
1 kugg fram motsvarar inte bara 3 bak.. min polare har 12/48 urplugg i din mening ca 15/56 och min går snabbare än hans, men har lite sämre botten så..
vad ska jag annars ha för drevning
? och endå, kommer den inte bli starkare osv ?
Ne så kan man inte säga. man kan ju givetsvid inte räkna sådär hur långt som helst.
vad ska du köra för setup??
säg de så svarar jag sen
Nyxorzz
guth
Varnad
Inlägg: 778 Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06
Inlägg
av guth » 20 oktober 2009, 13:08
nått av de här bara
urpluggad 17,5 gasare sporluft
MK (lågv.) och sen samma
eller e-nox (högv.) + ^
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307 Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa
Inlägg
av antonjansson_ » 20 oktober 2009, 13:16
tjalae skrev: suzuki pv
60cc
sportluftfilter
org rör
vet att ni inte vet ett skit om pv , tror jag rör mig till ett finskt forum
kompisaens pv me 60 luhao tyngre drevning gick väl runt 70. jag är från finland
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 20 oktober 2009, 14:11
guth skrev: nått av de här bara
urpluggad 17,5 gasare sporluft
MK (lågv.) och sen samma
eller e-nox (högv.) + ^
till mk så kör på 12/52
vad är e-nox ?
Nyxorzz
guth
Varnad
Inlägg: 778 Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06
Inlägg
av guth » 20 oktober 2009, 14:24
ok, btw orka inte byta bakdrev så kör med 56
tegnigas E-nox, kolla på youtube
, tror de har ganska likvärdig kurva med TK
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 20 oktober 2009, 14:31
guth skrev: ok, btw orka inte byta bakdrev så kör med 56
tegnigas E-nox, kolla på youtube
, tror de har ganska likvärdig kurva med TK
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
Nyxorzz
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997 Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:
Inlägg
av Robiin937 » 20 oktober 2009, 15:07
Riejumrx skrev: guth skrev: ok, btw orka inte byta bakdrev så kör med 56
tegnigas E-nox, kolla på youtube
, tror de har ganska likvärdig kurva med TK
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
du kan inte säga optimal med thrower för de e fel
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997 Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:
Inlägg
av Robiin937 » 20 oktober 2009, 15:08
Riejumrx skrev: guth skrev: ok, btw orka inte byta bakdrev så kör med 56
tegnigas E-nox, kolla på youtube
, tror de har ganska likvärdig kurva med TK
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
du kan inte säga optimal med thrower för de e fel
lovet_93
Elmoped
Inlägg: 105 Blev medlem: 26 augusti 2008, 19:04
Inlägg
av lovet_93 » 20 oktober 2009, 17:58
jag håller på att sätta på setupen:
lätt 70cc
21mm fögasare
mk sp rör
ostrypt cdi
14-48 drev (eventuellt 53 bak)
ostrypt insug
trim membran och reeds
trim lameller och kopplings fjädrar
boost bottel
hådare tändstift
snabbgas
sportluftfilter
på min Derbi motor, kör med racingolja och hög oktan bensin.
Hur fort kommer den att gå i?
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 20 oktober 2009, 18:04
Robiin937 skrev: Riejumrx skrev: guth skrev: ok, btw orka inte byta bakdrev så kör med 56
tegnigas E-nox, kolla på youtube
, tror de har ganska likvärdig kurva med TK
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
du kan inte säga optimal med thrower för de e fel
varför är de fel ?
man brukar säga att den bästa drevningen för mk thrower är just 12/52 alltså är de den optimala-
Nyxorzz
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634 Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum
Inlägg
av volvo_adde » 20 oktober 2009, 18:15
lovet_93 skrev: jag håller på att sätta på setupen:
lätt 70cc
21mm fögasare
mk sp rör
ostrypt cdi
14-48 drev (eventuellt 53 bak)
ostrypt insug
trim membran och reeds
trim lameller och kopplings fjädrar
boost bottel
hådare tändstift
snabbgas
sportluftfilter
på min Derbi motor, kör med racingolja och hög oktan bensin.
Hur fort kommer den att gå i?
100-110 tippar jag på
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
guth
Varnad
Inlägg: 778 Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06
Inlägg
av guth » 20 oktober 2009, 19:37
Riejumrx skrev: Robiin937 skrev: Riejumrx skrev:
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
du kan inte säga optimal med thrower för de e fel
varför är de fel ?
man brukar säga att den bästa drevningen för mk thrower är just 12/52 alltså är de den optimala-
finns ingen optimal!? beror ju helt upp till person till person vad som är optimalt för en själv....
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997 Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:
Inlägg
av Robiin937 » 20 oktober 2009, 19:38
Riejumrx skrev: Robiin937 skrev: Riejumrx skrev:
för att få ut optimal effekt ur thrower så byt till 52.
56 kommer bli lätt drevning på de
du kan inte säga optimal med thrower för de e fel
varför är de fel ?
man brukar säga att den bästa drevningen för mk thrower är just 12/52 alltså är de den optimala-
man kan ju inte säga att 52/12 är de optimala när det inte är det
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 21 oktober 2009, 14:07
men jag skriver att 12/52 är optimalt för du får man både axx och topp !
de emsta ur de röret
Nyxorzz
volvo_adde
Gasres
Inlägg: 1634 Blev medlem: 3 februari 2008, 13:22
Ort: överum
Inlägg
av volvo_adde » 21 oktober 2009, 14:10
Riejumrx skrev: men jag skriver att 12/52 är optimalt för du får man både axx och topp !
de emsta ur de röret
hade själv den drevningen å thrower på min rrx det va helt perfekt både fint axx å skaplig fart, den optimala drevningen för det röret säger ja bara!
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
StekArne
Elmoped
Inlägg: 9 Blev medlem: 8 augusti 2009, 16:20
Ort: Tierp
Inlägg
av StekArne » 22 oktober 2009, 17:32
Hur fort går en AM6:a med tp 74cc, urpluggat orgrör och orgfögge?
Sen hur stor blir fartökningen om man byter upp sej till 21mm förgasare och ett effekt, typ sp?
Ropen94
Varnad
Inlägg: 314 Blev medlem: 17 maj 2009, 17:38
Inlägg
av Ropen94 » 22 oktober 2009, 18:23
StekArne skrev: Hur fort går en AM6:a med tp 74cc, urpluggat orgrör och orgfögge?
Sen hur stor blir fartökningen om man byter upp sej till 21mm förgasare och ett effekt, typ sp?
Med rätt dreving typ 100 ---> --> -->
ja du ska eller det är bra om du bytter till 21mm
Effekt rör gör ju sitt men hur mycket det vet jag inte
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 24 oktober 2009, 11:45
Ropen94 skrev: StekArne skrev: Hur fort går en AM6:a med tp 74cc, urpluggat orgrör och orgfögge?
Sen hur stor blir fartökningen om man byter upp sej till 21mm förgasare och ett effekt, typ sp?
Med rätt dreving typ 100 ---> --> -->
ja du ska eller det är bra om du bytter till 21mm
Effekt rör gör ju sitt men hur mycket det vet jag inte
oj oj oj min vän. svara inte på de du inte vet.
en moped med urpluggat rör gör inte över 85.
dessutom är 74cc bara en sportis.
max 85 med den setupen.
då med en drevning 13/52
Nyxorzz
Fikon
Elmoped
Inlägg: 103 Blev medlem: 31 oktober 2009, 19:10
Inlägg
av Fikon » 31 oktober 2009, 20:00
Hur fort tror ni min kommer gå med:
ostrypt cdi
Gianelli 2T
13/53 drev
Malossi 50cc MHR Replica
19mm förgasare
MVH Fikon
Pizzadax
Elmoped
Inlägg: 106 Blev medlem: 1 november 2009, 19:04
Inlägg
av Pizzadax » 1 november 2009, 19:06
Fikon skrev: Hur fort tror ni min kommer gå med:
ostrypt cdi
Gianelli 2T
13/53 drev
Malossi 50cc MHR Replica
19mm förgasare
MVH Fikon
110 km/h
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 1 november 2009, 19:07
Pizzadax skrev: Fikon skrev: Hur fort tror ni min kommer gå med:
ostrypt cdi
Gianelli 2T
13/53 drev
Malossi 50cc MHR Replica
19mm förgasare
MVH Fikon
110 km/h
Snarare max 100 km/h.
Lundahl
Elmoped
Inlägg: 37 Blev medlem: 8 augusti 2009, 21:59
Inlägg
av Lundahl » 2 november 2009, 15:54
hur fort kommer att gÅ? Derbi drd racing 09
Setup
Malossi Mhr 80
pwk 24
Mk Pro race 70 thrower
luftfilter
drevning 15-53
FilipNordlund
Varnad
Inlägg: 64 Blev medlem: 14 juni 2009, 21:50
Ort: Alfta
Kontakt:
Inlägg
av FilipNordlund » 8 november 2009, 19:09
Hejsan, Undrar vad ni tror att Peugeot vivacityn kommer gå?
70cc Polini aluminium Luftkyld.
24mm förgasare
Tryckfjädrar
Racing vev
Multivariaton
Membran
110s Munstycke
FILIP NORDLUND
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 10 november 2009, 17:23
Derbi_senda93 skrev: Pizzadax skrev: Fikon skrev: Hur fort tror ni min kommer gå med:
ostrypt cdi
Gianelli 2T
13/53 drev
Malossi 50cc MHR Replica
19mm förgasare
MVH Fikon
110 km/h
Snarare max 100 km/h.
max 105 , då med optimal förgasare inställning skulle ja säga
Nyxorzz
henric92
Henke!
Inlägg: 436 Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö
Inlägg
av henric92 » 10 november 2009, 22:48
am6a med-
*Airsal T6 70cc (Racing)
*Metrakit SP rör
*21 Dellorto
*ostryp insug
*Hebo frog-shape Membran
*prorace lameller å fjädrar
*13-53
*avstrypt luftburk
va tror ni?
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 10 november 2009, 23:31
henric92 skrev: am6a med-
*Airsal T6 70cc (Racing)
*Metrakit SP rör
*21 Dellorto
*ostryp insug
*Hebo frog-shape Membran
*prorace lameller å fjädrar
*13-53
*avstrypt luftburk
va tror ni?
110 +-5
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739 Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11
Inlägg
av Riejumrx » 11 november 2009, 11:25
henric92 skrev: am6a med-
*Airsal T6 70cc (Racing)
*Metrakit SP rör
*21 Dellorto
*ostryp insug
*Hebo frog-shape Membran
*prorace lameller å fjädrar
*13-53
*avstrypt luftburk
va tror ni?
~110 med den drevningen
Nyxorzz
henric92
Henke!
Inlägg: 436 Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö
Inlägg
av henric92 » 11 november 2009, 18:47
Riejumrx skrev: henric92 skrev: am6a med-
*Airsal T6 70cc (Racing)
*Metrakit SP rör
*21 Dellorto
*ostryp insug
*Hebo frog-shape Membran
*prorace lameller å fjädrar
*13-53
*avstrypt luftburk
va tror ni?
~110 med den drevningen
jesus! det trodde jag inte najjs!
hadde tippat 95-100