Rieju eller Derbi!?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
derbirace
Varnad

Rieju eller Derbi!?

Inlägg av derbirace »

min fråga är så här. jag ska ut och välja min första moped och jag vet inte vad jag ska välja mellan, jag lutar mellan en Derbi drd och Rieju rrx!

jag hade tänkt styla dom, men vita bak kåpor, och matsvarta framkåpor och en vit cat´eye.

men jag vetinte vilken jag ska ta, jag tänkte att det hade snyggt med mycket polerat på moppen också. men det finns inte så mycket att polera på en Rieju, men det gör det på en Derbi, aja jag är helt förvirrad. Är det någon där ute som kan hjälpa mig med mitt dagens I-lands problem?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

Derbi för dom är bäst
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
eggi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av eggi »

Rieju : mkt skönare sittstälning nästan inga vibrationer vanlig mototr en am 6 alltså går riktigt bra urpluggade

Derbi vibrera ruskigt mkt och tycker det är urusel sittstälning känns inte skönt alls :S
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "

Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

erhm, jag ska ändå inte trimma så det kvittar :)

är inte Derbi lite dyrare än Rieju också?

hade uppskattats med lite mer åtsikter :)
speedfightkillen
Varnad

Inlägg av speedfightkillen »

Derbi äger sönder:) går som fna trimmade:)
KiXXer
Varnad

Inlägg av KiXXer »

Rieju !
Bild
Användarens profilbild
samybooy
Svårstartad skrothög

Inlägg av samybooy »

Derbi är snyggare:D
Aerox & Derbi <3
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

välj en Derbi.. inte bara för att jag har en utan jag såg att du skulle köra orginal och då är det en väldans skillnad i axx och styrka.. Derbi har 5hk orginal och Rieju 2,7.. men om du bara ska plugga ur avgasröret, köp en Rieju om du vill att det ska gå så snabbt som möjligt.. ska du trimma mer tex effektrör så välj Derbi då drd har 17.5mm förgasare orginal!

du sa att Derbi va dyrare.. na, ungefär samma.. men ska du ha cat eye även om du köper Rieju så kostar ju den endel också..

så mitt val: Derbi.. visst vibrerar dom men inte så mkt för den som kör utan för den man eventuellt skjuttsar.. när du kör sj är det inget man tänker på..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

DRD!!! :D

Edit:

Derbi DRD:

Fördelar:
- Goa och köra.
- Går skit bra orginal.
- Dubbla skivbromsar fram (05orna).
- Kromad ram på dem flesta.
- Aluminium sving.

Nackdelar:
- Vibirerar rätt mycket när du ligger på högre varv. (Gamla Derbi motorn som gör det).
- Dyra reservdelar.

Rieju RRX:

Fördelar:
- Också goa och köra.
- Går bra i motorn orginal, dock inte lika bra som DRD. ;)
- Billigare.
- Vibirerar inte lika mycket som DRD.
- Billigare reservdelar.

Nackdelar:
- Sägs att dem är lite sega orginal, dock inte säker på detta!

Svårt val, men själv så hade jag helt klart valt en DRD. :)
Senast redigerad av Tomaz den 14 oktober 2009, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Här kommer motiveringen till DIG!!!

Välj Rieju!

NU är det såhär: Rieju, har grymt mycket återförsäljare, om reservdelar skulle behövas!
AM6 motorn är lätt den bästa på marknaden ( just nu ) .
Struntsamma som en här över säger : Derbi har mer hästkrafter original, Derbi kan också ha cdi-strypning, så det spelar ingen roll, sen om man drar pluggen på en Rieju så vet Derbi-killarna sjävla att dom inte har en chans ute på gatorna!!
Finns en hel del Rieju-projekt här på sidan du kan få inspration från.
Finns massa kunniga killar om just Rieju, här på sidan!
De är jätte sköna att köra.
Och det är inte mycket strul med dom! 8)
Lättare att göra en Rieju unik, eftersom Derbi bara har en massa tnt styling och köpa. ( visst det finns massor som inte har det med )

Mer motivering hör av dig !!
Rieju!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Jag behöver inte säga mer änn Rieju så fattar du:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

svårt val :shock:

båda verkar sjukt bra
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Derbi! Lyssna inte på riejunördarna!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Alexroxxy
Elmoped

Inlägg av Alexroxxy »

Köp Derbi det e kvalitet!!!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

alla fördelar till riejun.

billigare, snyggare, bättre utbud, färre strypningar osv osv.

om du ska köra orginal så rekomenderar jag en rrx med power up motorn (AM7) för den går bäst av alla motorer orginal just nu.

power up sitter på 08-->
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
johanbetarr50
Elmoped

Inlägg av johanbetarr50 »

har hört att Derbi mopparnas el pajar hela tiden.. om jag var du skulle jag köpa en reju! (har ingen själv) du kommer tillslut att vilja trimma den och då e de bättre att ha en reju :) har också hört mer gott om reju än om Derbi.
agesund
Avstängd

Inlägg av agesund »

tja tja
Derbi har alla det kan man fundera på om det är bra eller dåligt vill du sticka ut från mängden så ta rejun
MEN Derbi är absolut snyggast om du frågar mig. Du sa att du vill polera och ha derbis lyckt koppa då ska du köpa en Derbi Senda sm drd för den är nästan klar med det du vill göra och har betydligt mer aluminium en andra cross mopeder det är bra för då slipper du allt vad efter behandling heter när du polerar
så välj själv :lol:
Derbi kung
Användarens profilbild
fabbbe
Elmoped

Inlägg av fabbbe »

Välj Derbi säger jag bara :D 8)
Användarens profilbild
fabbbe
Elmoped

Inlägg av fabbbe »

Välj Derbi säger jag bara :D 8)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Tomaz skrev:Nackdelar:
- Sägs att dem är lite sega orginal, dock inte säker på detta!
Då kan jag här med säga att det är sant.

Tycker du ska ta Rieju om du kör trimmat.

Och Derbi om du ska köra orginalt.
Du kan även ta en Rieju RRX power-up, om du vill köra orginalt.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev: om du ska köra orginal så rekomenderar jag en rrx med power up motorn (AM7) för den går bäst av alla motorer orginal just nu.

power up sitter på 08-->
Skitsnack! AM7 har fortfaranade inte en chans mot en Senda -06> med blindtarmsstrypning!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

DEA!! skrev:Här kommer motiveringen till DIG!!!

Välj Rieju!

NU är det såhär: Rieju, har grymt mycket återförsäljare, om reservdelar skulle behövas!
AM6 motorn är lätt den bästa på marknaden ( just nu ) .
Struntsamma som en här över säger : Derbi har mer hästkrafter original, Derbi kan också ha cdi-strypning, så det spelar ingen roll, sen om man drar pluggen på en Rieju så vet Derbi-killarna sjävla att dom inte har en chans ute på gatorna!!
Finns en hel del Rieju-projekt här på sidan du kan få inspration från.
Finns massa kunniga killar om just Rieju, här på sidan!
De är jätte sköna att köra.
Och det är inte mycket strul med dom! 8)
Lättare att göra en Rieju unik, eftersom Derbi bara har en massa tnt styling och köpa. ( visst det finns massor som inte har det med )

Mer motivering hör av dig !!
Rieju!
Återförsäljarna beror helt på vart i landet man bor och de är inte lika utspridda överallt och det finns ungefär samma mängd med Derbi åf så det spelar ingen roll, dessutom finns de flesta reservdelar till bägge mopederna att köpa på cykelkraft (Alltså beställa).

Vad gör AM6 till bästa motorn på marknaden? Original går den slöare än en Derbi och när bägge är helt urpluggade så går de också ganska likvärdigt, skillnaden är bara att det är lättare att strypa av riejun helt. Ska det trimmas hårdare så är Derbi att föredra då deras block inte behöver lika mycket filning för att få ut bra med effekt utan de har ganska bra flöde redan original om man har så grova planer. Är det bara effektrör så ligger derbin före faktiskt då originalcylindern på derbin presterar lite bättre än riejuns och det är fakta.

Hur blir det lättare att göra en Rieju unik för att det finns köpstyling till Derbi? :lol: Inte precis så man använder köpstyling när man ska göra något unikt ändå så ganska lönlöst argument att komma med. Blir mer en fördel för Derbi då det finns mer grejer att köpa till dvs större valfrihet.

Chassit på derbin är också stabilare och känns betydligt mer robust och genomgånget. Men vill veta årsmodell för att kunna ge bättre info om chassit

Vilken årsmodell av drd är det du tänkt dig?
kallepalle skrev: om du ska köra orginal så rekomenderar jag en rrx med power up motorn (AM7) för den går bäst av alla motorer orginal just nu.

power up sitter på 08-->
Har du ens kört en power up och en Derbi med blindtarmsstrypning och jämfört eller äldre eu Derbi med sugrörsstypning? Power up hänger inte med alls, den är bara hårt marknadsförd som den starkaste men det är faen inte sant.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jo jag har kört båda chifen, och då vann iaf AM7 hojjen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e2DsHx7h ... re=related[/youtube]

kolla noga i slutet, om du ser nåt som går fel ? :lol:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

DEA!! skrev:
agesund skrev:tja tja
Derbi har alla det kan man fundera på om det är bra eller dåligt vill du sticka ut från mängden så ta rejun
MEN Derbi är absolut snyggast om du frågar mig. Du sa att du vill polera och ha derbis lyckt koppa då ska du köpa en Derbi Senda sm drd för den är nästan klar med det du vill göra och har betydligt mer aluminium en andra cross mopeder det är bra för då slipper du allt vad efter behandling heter när du polerar
så välj själv :lol:
Varför tror du dom går sönder ?
Jo du säger det själv, du har massa aluminium på Derbi ...
Tror du att det är aluminiumfolie hojjarna är gjorda av eller? en gsx-r 1000 har ram gjord i aluminium och då är det betydligt mycket mer motor än en moped och mycket högre vikt som den ska hålla pall för och den håller och funkar. Hayabusan har aluminium boxram och alusving som inte ger vika, det är mycket stabila grejer. Honda cr 250 har aluminiumram och fler och fler crossar tar efter, finns även fler på marknaden nu men aluram och 2010 kommer ktm med aluram till flera crossar snackas det om. Nästan alla crossar har alusving nu mer för det är lättare och att det håller.
kallepalle skrev:jo jag har kört båda chifen, och då vann iaf AM7 hojjen.
Då måste derbin varit slut eller något för har inte varit med om någon AM7 som är piggare än en Derbi i bra skick. AM7 är bara hårt marknadsförd, inget anmärkningsvärt i hur den går faktiskt
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

erhm, det blir antagligen en Derbi Senda X-treme, Derbi Senda Drd eller Rieju rrx. 05 och framåt. dock inte 08 09 eftersom de blir lite över min budgett :oops:
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

DEA!! skrev:http://www.youtube.com/watch?v=e2DsHx7h ... re=related

Det va ju säkert första gången den gaffeln fick gå i marken utan att han ens höll i styret :roll:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Holmstrom_93
Elmoped

Inlägg av Holmstrom_93 »

AM7: an är starkare än derbis motor.

de stora förändringar Rieju har gjort från AM6--> är att dom bytt ut dreven från 11/52 till 11/62, större hål i pluggen ( strypningen som sitter i delningen av kröken, annat elsystem och ltie andra små saker.

Sen om vi talar om acc/toppfart så vet jag inte hur Derbi ligger till men när de gäller styrka så är AM7: an bättre.
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

vilka Rieju har AM7 an ? :D
GrodaeN3
Avstängd

Inlägg av GrodaeN3 »

Köp en Rieju mycket fettare :P
Jag är galen .. vad mer kan man säga ..*
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

haha riktigt svårt att bestämma sig men, ut i från vad jag har läst själv också så går derbin bättre än Rieju orginal?

men ändå någon månad till jag får mopeden, men när jag får den ska jag slänga ut ett project här på tsr! som ni ska få njuta lite av :)

jaja tack till alla er som var snälla och svarade. :D
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

derbirace skrev:haha riktigt svårt att bestämma sig men, ut i från vad jag har läst själv också så går derbin bättre än Rieju orginal?

men ändå någon månad till jag får mopeden, men när jag får den ska jag slänga ut ett project här på tsr! som ni ska få njuta lite av :)

jaja tack till alla er som var snälla och svarade. :D
Japp, Derbi går bättre orginalt.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

DEA!! skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e2DsHx7h ... re=related[/youtube]

Förserie produktion av DRD PRO. Inte precis något problem längre.

Holmstrom_93 skrev:AM7: an är starkare än derbis motor.

de stora förändringar Rieju har gjort från AM6--> är att dom bytt ut dreven från 11/52 till 11/62, större hål i pluggen ( strypningen som sitter i delningen av kröken, annat elsystem och ltie andra små saker.

Sen om vi talar om acc/toppfart så vet jag inte hur Derbi ligger till men när de gäller styrka så är AM7: an bättre.
Vad grundar du det på?

Det säger ju sig själv att Derbi går bättre org då Rieju frotfarande har kvar den korkade strypningen aka PLUGG! Derbis-rör är av fullflödes typ vilket självklart ger en bättre acceleration och styrka. För att den inte ska gå för fort har de monterat 12/65 drev och ett varvstopp mitt i effektkurvan.

Precis som om du skulle ta en Turbobil och vrida ner laddtrycket hälften eller att ta en turbobil och sätta en hastighetsbegränsning men fortfarande samma laddtryck, gissa vilken som går bäst?
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

fan va alla trackar på slöa am6or och de starka derbimotorerna, visst en Derbi har väl ganska "bra" axx och toppar väll en 50+- men en AM6 går säkert 60-65 bara dom får jobba ur ordentligen och dom är rätt bestyckade. så egentligen , derbimotorn sägs vara bättre original än am6an men beror mest troligt på stor del av drevningen en Derbi har 12/65 och en Rieju som nu i fallet gäller har 11/52, de säger ju ganska sigsjälvt vilken av dom som är starkast.? och de där med AM7an tror jag hellre på den där killen som kört den än du som säger: de är bara vad som står på marknaden!, dock skulle jag hellre valt en moppe med AM6 före en med AM7 även om AM7 sägs vara starkare så finns det ju betydligt mer delar till am6an :)

ONT: skulle nog endå valt en Derbi :) ( är halvbög så gillar när de pirrar i skärten)
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

Fan vad alla tjatar om vilken som går bäst :o Org Derbi Senda går bättre än en org Rieju. :)

Sen så vibererar inte alla Derbi sendor
:shock: bara endel som gör det och det kan bero på delvis vilken motor du har
Låst