NEJ NEJ NEJ!.................nej...Derbi_senda93 skrev:Du behöver inte ta bort den helt, bara ta bort vajern ifrån den. Du ser hur du ska jag göra det när du tagit bort oljepumpskåpan.derbimannen skrev:hej
jag ska ta bort oljepumpen på min Derbi, hur gör man det?
hur många procent olja ska jag ha med effektrör, ostrypt cdi, ostrypt luftburk och dellorto 19mm?
Det räcker med 2% olja. Men det skadar inget att köra på lite mer.
Ojepumpen skär om man tar bort slangarna o vajer. Den måste monteras bort eller så får man bygga ett cirkuleringssystem för den så att den smörjs.
2,5-3 % olja skulle ja köra på till en början, sen om de går lite fett så kan man minska lite.
Ja dina kompisar har på ett sätt rätt. Problemet med trimmade moppar är att dom är trimmade av klåpare! Motorn kan vara skit... Välj helst en moppe som gått original eller försäkra dig på att förra ägaren kunde sin sak när han pillade på motorn!derbirace skrev:erhm, det ligger till så här. jag ska ut och köpa in moped nu snart, och jag orkar inte köra orginal som alla andra så jag vill helt klart styla den, men inte trimma på grund av fassan. så det är så här, jag har hittat en ur snygg drd 04 som är stylad riktigt snyggt för flera 1000 kr. men den har varit trimmad med ett underliggande rör innan och allt från drev till rör har varit bytt på den så det har nog toppad en 100 km/h i timmen. men jag vill ju inte köra trimmad, så han har tagit bort all trim. men alla mina kompisar säger att man bara blir lurad när man köper en moped som har varit trimmad innan, är det sant och ska man låta bli att köpa en begangnad trimmad moped?
Den viktigaste frågan du ska ställe är: Va hade du för munstycke när du körde trimmat? Kan han svara på den frågan så är motorn förmodligen okej men annars är han klåpare. De är dock ingen garanti för att motorn mår bra, han kan ha tokkört me den o haft sig...