Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Derbi_senda93 skrev:
derbimannen skrev:hej
jag ska ta bort oljepumpen på min Derbi, hur gör man det?
hur många procent olja ska jag ha med effektrör, ostrypt cdi, ostrypt luftburk och dellorto 19mm?
Du behöver inte ta bort den helt, bara ta bort vajern ifrån den. Du ser hur du ska jag göra det när du tagit bort oljepumpskåpan.
Det räcker med 2% olja. Men det skadar inget att köra på lite mer. ;)
NEJ NEJ NEJ!.................nej...

Ojepumpen skär om man tar bort slangarna o vajer. Den måste monteras bort eller så får man bygga ett cirkuleringssystem för den så att den smörjs.

2,5-3 % olja skulle ja köra på till en början, sen om de går lite fett så kan man minska lite.
derbirace skrev:erhm, det ligger till så här. jag ska ut och köpa in moped nu snart, och jag orkar inte köra orginal som alla andra så jag vill helt klart styla den, men inte trimma på grund av fassan. så det är så här, jag har hittat en ur snygg drd 04 som är stylad riktigt snyggt för flera 1000 kr. men den har varit trimmad med ett underliggande rör innan och allt från drev till rör har varit bytt på den så det har nog toppad en 100 km/h i timmen. men jag vill ju inte köra trimmad, så han har tagit bort all trim. men alla mina kompisar säger att man bara blir lurad när man köper en moped som har varit trimmad innan, är det sant och ska man låta bli att köpa en begangnad trimmad moped?
Ja dina kompisar har på ett sätt rätt. Problemet med trimmade moppar är att dom är trimmade av klåpare! Motorn kan vara skit... Välj helst en moppe som gått original eller försäkra dig på att förra ägaren kunde sin sak när han pillade på motorn!

Den viktigaste frågan du ska ställe är: Va hade du för munstycke när du körde trimmat? Kan han svara på den frågan så är motorn förmodligen okej men annars är han klåpare. De är dock ingen garanti för att motorn mår bra, han kan ha tokkört me den o haft sig...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

bensinskalle skrev:NEJ NEJ NEJ!.................nej...

Ojepumpen skär om man tar bort slangarna o vajer. Den måste monteras bort eller så får man bygga ett cirkuleringssystem för den så att den smörjs.

2,5-3 % olja skulle ja köra på till en början, sen om de går lite fett så kan man minska lite.
Okejokej, då har man lärt sig något nytt. :)
Köpte en begagnad oljepump som enligt honom skulle fungera men när jag satte på den så pumpade den ingen olja. Jag monterade allt rätt, det vet jag. Har bytt oljepumpar innan men den pumpade ingen olja varken på tomgång eller när jag körde lite. En kompis sa att man skulle suga i slangen så att luften kommer bort från systemet, kan det stämma? :roll:

Skulle du kunna svara på detta också? :D
|
|
v
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:19mm skulle ja ta, och ett insugskitt! ( hebos funkar skiitbra )

Sen skulle ja helst ta nåt värre rör än giannelli, gjorde typ 10km/h på toppfart när polarn bytte från giannelli tipp sp och accet hamna på en helt annan nivå :D
Då kör jag på en dellorto 19mm black edition. Vill inte lägga mer 900 spänn på ett insugskitt, det gör inte så mycket. Ska köpa denna insugsplatta däremot och den ska passa förgasaren, den har även uttag för boost bottle som jag ska köpa:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... =KGDS31211

Funderar på detta rör, men vet ej om det är bättre än Giannelli: http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... de=SYAS233

Ska ju kanske köpa 70cc också, ska jag byta kopplingsfjädrar och lameller då också eller när jag ändå håller på? Eller kan jag köra på original? En kompis har bytt till MRD-fjädrar och lameller och han kan inte slira lika mycket på kopplingen utan måste släppa snabbt för att den ska åka iväg och jag tycker det är lite jobbigt. Tycker om att kunna slira ganska mycket om man till exempel startar i en uppförsbacke. :roll:

Men tack för svar! :D
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

aha okej, tack för svaret bensinskalle

okej men det är så här, det är en kille från tsr som säljer den. link till procjektet --> http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6170

alltså det är wildhorse som säljer hans sjukt snygga Derbi drd. gillar utsendet som fan, men är bara rädd för att den inte går bra i motorn, efterosm jag misstänker att han har tok kört med den som fan eftersom han har kört med underliggande rör och bytt ut en hel jävla massor saker på den, så svara nu helt ärligt från hjärtat! ska våga köpa den trimmad eller ska jag satsa på otrimmad :wink:

svara ärligt! :D
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

derbirace skrev:aha okej, tack för svaret bensinskalle

okej men det är så här, det är en kille från tsr som säljer den. link till procjektet --> http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6170

alltså det är wildhorse som säljer hans sjukt snygga Derbi drd. gillar utsendet som fan, men är bara rädd för att den inte går bra i motorn, efterosm jag misstänker att han har tok kört med den som fan eftersom han har kört med underliggande rör och bytt ut en hel jävla massor saker på den, så svara nu helt ärligt från hjärtat! ska våga köpa den trimmad eller ska jag satsa på otrimmad :wink:

svara ärligt! :D
Wildhorse kan sin sak! Jag hade köpt den trimmad, du kan alltid sälja trimmet sen om du inte vill ha det på ;) Jag tror den går bra i motorn även om man plockar bort trimmet. :)
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

då får jag ju helt enkelt lita på dig! men jag ska försöka få kontakt med wildhorse. men eftersom du säkert har läst igenom hans project så kanske du har något tips till hur jag kan checka att den fortfarande går bra utan trimmet? och hur jag kan höra att det kanske kommer missljud från motorn? :roll:
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

alla tror att bara föör att den vatt rimmad med 70cc osv har den vatt helt sjukt sönder trimmad wowowoww . men så e de inte . köp den
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

derbirace skrev:då får jag ju helt enkelt lita på dig! men jag ska försöka få kontakt med wildhorse. men eftersom du säkert har läst igenom hans project så kanske du har något tips till hur jag kan checka att den fortfarande går bra utan trimmet? och hur jag kan höra att det kanske kommer missljud från motorn? :roll:
Du kan alltid be honom att montera av trimmet så att du köper den original fast att du får med trimmet. Sen kan du välja om du vill behålla det eller sälja det. Man hör om det kommer missljud när du kör, exempel om det kommer gnissel eller andra konstiga ljud så lyssna noga när du kör. Och om det kommer några missljud du inte gillar så påpeka det och fråga om han vet varför det kommer och vart det kommer ifrån. Hör man något jättetydligt kan du pruta pga av det också eftersom det inte ska komma några missljud! ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:NEJ NEJ NEJ!.................nej...

Okejokej, då har man lärt sig något nytt. :)
Köpte en begagnad oljepump som enligt honom skulle fungera men när jag satte på den så pumpade den ingen olja. Jag monterade allt rätt, det vet jag. Har bytt oljepumpar innan men den pumpade ingen olja varken på tomgång eller när jag körde lite. En kompis sa att man skulle suga i slangen så att luften kommer bort från systemet, kan det stämma? :roll:

Skulle du kunna svara på detta också? :D
|
|
v
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:19mm skulle ja ta, och ett insugskitt! ( hebos funkar skiitbra )

Sen skulle ja helst ta nåt värre rör än giannelli, gjorde typ 10km/h på toppfart när polarn bytte från giannelli tipp sp och accet hamna på en helt annan nivå :D
Då kör jag på en dellorto 19mm black edition. Vill inte lägga mer 900 spänn på ett insugskitt, det gör inte så mycket. Ska köpa denna insugsplatta däremot och den ska passa förgasaren, den har även uttag för boost bottle som jag ska köpa:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... =KGDS31211

Funderar på detta rör, men vet ej om det är bättre än Giannelli: http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... de=SYAS233

Ska ju kanske köpa 70cc också, ska jag byta kopplingsfjädrar och lameller då också eller när jag ändå håller på? Eller kan jag köra på original? En kompis har bytt till MRD-fjädrar och lameller och han kan inte slira lika mycket på kopplingen utan måste släppa snabbt för att den ska åka iväg och jag tycker det är lite jobbigt. Tycker om att kunna slira ganska mycket om man till exempel startar i en uppförsbacke. :roll:

Men tack för svar! :D
Ja kan tänka mig att de stämmer ;) Vet flera som haft problem med att få pumpen att pumpa så de är nog värt att testa ;)

Ang koppling så är de inte ett måste, men märker du att de slirar så behövs de förstås. Sen beror de ju helt på vad för koppling man köper. De räcker ofta med hårdare fjädrar och normala lameller så fungerar de i princip som originalkopplingen fast lite bättre grepp. Mrd lamellerna är förmodligen av lite "värre" typ så dom greppar mycke mer...
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

okej tack :^)
Derbikakan
Elmoped

Inlägg av Derbikakan »

dom nog di flesta vet så har ju Derbi Senda R/SM X-Treme ingen elstart, men är det möjligt att koppla in ett sånt häringa larm

http://www.twostroke.se/group.asp?group=5993

(Då så att elstarten funktionerar?)

Taxam för görsnabba svar :) :roll: :lol: :shock:
Man blev som man blev, inte fan blev man som man skulle....
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Derbikakan skrev:dom nog di flesta vet så har ju Derbi Senda R/SM X-Treme ingen elstart, men är det möjligt att koppla in ett sånt häringa larm

Ja asså du får specialbeställa larmet ( skicka ett mejl till försäljaren och be om ett larm som passar för kickstart ). Då får du med en kinesslav som kickar åt dig ;)
Live slow - Die whenever
Derbikakan
Elmoped

Inlägg av Derbikakan »

bensinskalle skrev:
Derbikakan skrev:dom nog di flesta vet så har ju Derbi Senda R/SM X-Treme ingen elstart, men är det möjligt att koppla in ett sånt häringa larm

Ja asså du får specialbeställa larmet ( skicka ett mejl till försäljaren och be om ett larm som passar för kickstart ). Då får du med en kinesslav som kickar åt dig ;)
hahhaah XD men om man ska vara seriös (vilket kinesgrejen inte var) så skulle dä funka, jag fattar inte så mkt? Eller funkar det :shock: :?: :?:
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

erhm, vad kostar en helt ny Derbi drd 04? :shock:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

bensinskalle skrev:Ja kan tänka mig att de stämmer ;) Vet flera som haft problem med att få pumpen att pumpa så de är nog värt att testa ;)

Ang koppling så är de inte ett måste, men märker du att de slirar så behövs de förstås. Sen beror de ju helt på vad för koppling man köper. De räcker ofta med hårdare fjädrar och normala lameller så fungerar de i princip som originalkopplingen fast lite bättre grepp. Mrd lamellerna är förmodligen av lite "värre" typ så dom greppar mycke mer...
Så jag kan i stort sett bara köpa nya fjädrar? Blir det bra med 10% hårdare? Eller ska jag ha 20%? Om det nu mot förmodan skulle börja slira. :)

Tack för svar! :D
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

vad kostar en helt ny Derbi drd 04?

någon som vet? :shock:
Tiepkoffeh
Elmoped

Inlägg av Tiepkoffeh »

Tror inte dom gör fler Derbi drd 04 :3 Köp en begagnad annars?
Bild
Derbikakan
Elmoped

Inlägg av Derbikakan »

http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... moreinfo11 är detta avgasrör ett bra kap till en Derbi med ostrypt cdi (original) och drev??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbirace skrev:vad kostar en helt ny Derbi drd 04?

någon som vet? :shock:
Skulle tro att dom låg på 32.000 nya...
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

32.000 :shock: yisses en det är ju nästan vad en 08 kostar ny :D :roll:
Användarens profilbild
samybooy
Svårstartad skrothög

Inlägg av samybooy »

Undrar lite om vev. Ska köpa ny till derbin .. och jag har pro race cylinder och rör:) men jag funderar på Pro race vev också så klart. men såg att Doppler hade en för 1400 :) och klarar Ca 18000 varv. medans Pro race veven klarar 15000 och är dyrare:S villken ska man köpa?
Aerox & Derbi <3
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

samybooy skrev:Undrar lite om vev. Ska köpa ny till derbin .. och jag har pro race cylinder och rör:) men jag funderar på Pro race vev också så klart. men såg att Doppler hade en för 1400 :) och klarar Ca 18000 varv. medans Pro race veven klarar 15000 och är dyrare:S villken ska man köpa?
Köp doppler-veven. Hade jag gjort. :)
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

orkade inte göra en egen tråd så jag slänger in det här på Derbi tråden :lol:

ska köpa denna snyggingen nästa helg, http://www.blocket.se/varmland/Derbi_Dr ... =23_14&w=3

men fyller först år till december och jag ska ändå inte vinterköra den, så den lär stå i garaget nån tid.

så vad jag undrar är ifall ni har några tips till vad jag kan fixa till den, ja den är redan stylad. men jag vill ända fixa lite med den själv. har ni några tips till mig så jag kan få tiden till att gå? både styling och motor, dock inte trim eftersom jag inte får de för mina päron

tacksam för svar :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbirace skrev:orkade inte göra en egen tråd så jag slänger in det här på Derbi tråden :lol:

ska köpa denna snyggingen nästa helg, http://www.blocket.se/varmland/Derbi_Dr ... =23_14&w=3

men fyller först år till december och jag ska ändå inte vinterköra den, så den lär stå i garaget nån tid.

så vad jag undrar är ifall ni har några tips till vad jag kan fixa till den, ja den är redan stylad. men jag vill ända fixa lite med den själv. har ni några tips till mig så jag kan få tiden till att gå? både styling och motor, dock inte trim eftersom jag inte får de för mina päron

tacksam för svar :roll:
Renovera motorn kanske? Perfekt läge, då kan inte moppen bli finare. Ökar värdet ganska duktigt när de ä dags o sälja osså.

Nya oljor osv.
samybooy skrev:Undrar lite om vev. Ska köpa ny till derbin .. och jag har pro race och rör men jag funderar på Pro race vev också så klart. men såg att Doppler hade en för 1400 och klarar Ca 18000 varv. medans Pro race veven klarar 15000 och är dyrare:S villken ska man köpa?
Ja skulle ta PR-veven. Den är gjord för att användas tillsammans med pr cylindern. Vill du ha mest effekt så är de den kombinationen som gäller. Max varvtal har ingen betydelse i val av vev, de är balanseringen som är viktig.
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

tack bensinskalle!

men menar du att fixa motorn själv, eller lämna in den?

men vad tror du om höjning? har själv inga erfarenheter av det? vad tror du, skulle det bli snyggt? :roll:
Användarens profilbild
samybooy
Svårstartad skrothög

Inlägg av samybooy »

samybooy skrev:Undrar lite om vev. Ska köpa ny till derbin .. och jag har pro race och rör men jag funderar på Pro race vev också så klart. men såg att Doppler hade en för 1400 och klarar Ca 18000 varv. medans Pro race veven klarar 15000 och är dyrare:S villken ska man köpa?
Ja skulle ta PR-veven. Den är gjord för att användas tillsammans med pr cylindern. Vill du ha mest effekt så är de den kombinationen som gäller. Max varvtal har ingen betydelse i val av vev, de är balanseringen som är viktig.[/quote]

Okeey tack :) då blir de PR veven:)
Aerox & Derbi <3
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbirace skrev:tack bensinskalle!

men menar du att fixa motorn själv, eller lämna in den?

men vad tror du om höjning? har själv inga erfarenheter av det? vad tror du, skulle det bli snyggt? :roll:
Fixa själv, lämna in ä värdelöst när de gäller moppemotorer, blir bara dyrt ;)

Du kan ju kanske passa på o lacka toppen svart, skulle bli snyggt ;)
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

okej, jag ska köpa en Derbi Xtreme eller en Derbi Drd men jag okar inte ha kvar det gamla orginal röret för det är fullt enligt mig Very Happy

men jag får inte köra trimmad så jag satsar på att byta rör till ett CE-godkänd rör.

jag vill att röret ska se ut så här ungefär - http://twostroke.se/product.asp?product=9287

eller

http://twostroke.se/product.asp?product=9284

det ska passa till ocean blå kåpor :)

någon som vet något snyggt och bra rör som är LAGLIGT :)
GrodaeN3
Avstängd

Inlägg av GrodaeN3 »

derbirace skrev:okej, jag ska köpa en Derbi Xtreme eller en Derbi Drd men jag okar inte ha kvar det gamla orginal röret för det är fullt enligt mig Very Happy

men jag får inte köra trimmad så jag satsar på att byta rör till ett CE-godkänd rör.

jag vill att röret ska se ut så här ungefär - http://twostroke.se/product.asp?product=9287

eller

du har ju precis gjort en tråd med exakt samma sak ...
Jag är galen .. vad mer kan man säga ..*
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

vet, men tänkte att det kanske var en rätt så onödig tråd så skrev in den på Derbi tråden i stället. men jag hittade inte vart jag kunde ta bort tråden. men den är låst nu.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbirace skrev:okej, jag ska köpa en Derbi Xtreme eller en Derbi Drd men jag okar inte ha kvar det gamla orginal röret för det är fullt enligt mig Very Happy

eller

beror ju på vilken moppe du väljer ;)

Men kör INTE med strypt trimmrör, moppen blir asslö, slöare än original, och mår inte bra... De är mycke bättre om du försöker piffa upp originalröret ;)
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

okej, jag undrar ifall det går att polera denna ramen (http://www.blocket.se/malmo/Derbi_Drd_P ... =23_14&w=1)

lika snyggt som det är på avgassystemet? så att det glänser lika mycket?

eller måste man ha ett specielt matrial på ramen?

tacksam för svar?
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

ingen som vet? :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

derbirace skrev:okej, jag undrar ifall det går att polera denna ramen (http://www.blocket.se/malmo/Derbi_Drd_P ... =23_14&w=1)

lika snyggt som det är på avgassystemet? så att det glänser lika mycket?

eller måste man ha ett specielt matrial på ramen?

tacksam för svar?
ja de går utmärkt att polera ;) De ä en del jobb att göra bara ;) Men ramen är ju aluminium vilket är en stor fördel. Själva huvudbalken är skitlätt att polera, de gjorde ja på min gamla drd pro, blev hur fint som helst ;) Resten går också men då får man nog slipa först. Ramen ä lackad på vissa ställen har ja för mej så man får slipa lacken.
Live slow - Die whenever
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

erhm, vad skulle en Derbi drd baksving kosta. en sån som glänser jätte mycket och inte är lika tråkig och grå som orginala Derbi Senda X-treme har?

men passar dom på en Xtreme och vad skulle den kosta?

sen undrar jag vad en usd framgaffel skulle kosta? har för mig att dom också glänser och är väldigt snygga? så vart kan jag få tag på sånna och vad ligger priset på :D

tacksam för svar! :wink:
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

derbirace skrev:erhm, vad skulle en Derbi drd baksving kosta. en sån som glänser jätte mycket och inte är lika tråkig och grå som orginala Derbi Senda X-treme har?

men passar dom på en Xtreme och vad skulle den kosta?

sen undrar jag vad en usd framgaffel skulle kosta? har för mig att dom också glänser och är väldigt snygga? så vart kan jag få tag på sånna och vad ligger priset på :D

tacksam för svar! :wink:
Ska du ha nytt så kan du räkna med 20 000kr.

En DRD sving passar verkligen INTE bolt-on på en extreme! Annan diameter på hjulaxel, andra bromsar, andra distanser men framförallt är det länkage till bakdämparen.

USD gaffel, enda som passar bolt on på Extreme är den bruna Showan som satt 2001. Annars måste du börja göra nya hjulaxlar, distanser till hjul och broms osv.

Mycket jobb.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Skriv svar