Moped problem.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Larron
Elmoped

Moped problem.

Inlägg av Larron »

Hej min koppling vill inte vara med riktigt.

Mopeden är en Rieju Drac 99

Det är så att när man ska kicka är det inget motstånd exakt som att man trycker in kopplingen.
När man rullar gör det lite motstånd, men bara lite, man hör att kolven rör sig osv och man känner ett lätt tryck i slutburken. Men den slirar allt för mycket på kopplingen.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt...

Kan det vara fel olja? alt. för lite olja?
Slut lameller?
Kopplingsfjädrar?
Elr kan det vara cylindern/kolven som farit?

men det känns inte så, och det känns exakt som det känns när man kickar med kopplingen inne på en Rieju drac...

Någon snälla hjälp mig... Har inte haft moppen rullande på 2 veckor nu och är desperat....

MVH
Chrille
:!:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

låter ju bara som att det är dålig komp i den... prova släppa lite på kopplingsvajern, men om den har funkat förut så är det ju inte det iaf.

ta loss kröken och kolla in i cylindern, ser du några repor på kolven?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

ta avhöger motorkåpa och kolla om någon mutter/skruv skruvat ut sig själv, hände mig på min Rieju
Larron
Elmoped

Inlägg av Larron »

kallepalle skrev:låter ju bara som att det är dålig komp i den... prova släppa lite på kopplingsvajern, men om den har funkat förut så är det ju inte det iaf.

ta loss kröken och kolla in i cylindern, ser du några repor på kolven?
Tror inte det är det iaf, för om du kickar med kopplingen inne på en drac så äre inge motstånd, asså den typ kopplar ut kickaxeln elr nått. det är exakt så det är nu fast jag inte håller in kopplingsvajern.

jag har tagit loss vajern och tryckt tbx kopplingsarmen men det hjälpte inte.
och somsagt när jag rullar så är det liiiiiiite motstånd men inte mycket, vilket tyder på att kopplingen slirar ganska hyfsat?
Robiin937 skrev:ta avhöger motorkåpa och kolla om någon mutter/skruv skruvat ut sig själv, hände mig på min
Håller på med det... Något tips om man ska leka med en rund insekts? :P

Skit moppar nu förtiden!
Låst