Trimma Ch Racing till 100km/h

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.

Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..



Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till 12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

RideOrDie skrev:
Banken92 skrev:
RideOrDie skrev: Men ändå det är ett högvarvigt rör de kan du fan inte säga emot..
Säg mig, hur kan din vev hålla?

åhh vad roligt.

Hävdar du att hans orgvev skulle gå av vid 13k rpm? =)
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

ahha :P nu blev det tyst i tråden
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Ja :P
Fransson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 1 oktober 2007, 17:09

Inlägg av Fransson »

HAHA knäck han blev :lol:
Joz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 3 juni 2007, 13:54

Inlägg av Joz »

Klart att nelli röret 8) är högvarvrigt om man gämför med thrower men sant så sant sätter man på ett pro race och gämför så varvar de typ 2-3000 varv till men det är fortfarande högvarvrigt :D

men angående din fråga om ch´n så kör på : sp rör (mycket högvarvrigt (mellan gianelli och pro race nonstanns sen airsal t6 cylider 70cc och 21 pwk förgasare eller eventuellt 19 förgasare. Köp även nya kopplingsfjädrar( malossi racing) om du vill slipa till de där extra 8)
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Joz skrev:Klart att nelli röret 8) är högvarvrigt om man gämför med thrower men sant så sant sätter man på ett pro race och gämför så varvar de typ 2-3000 varv till men det är fortfarande högvarvrigt :D

EXAKT!! tackar för den ^^
RideOrDie
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 juni 2007, 20:24

Inlägg av RideOrDie »

Fransson skrev:HAHA knäck han blev :lol:
¨



HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

RideOrDie skrev:
Fransson skrev:HAHA knäck han blev :lol:
¨



HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol

JA, veven håller GARANTERAT för ett effektrör som varvar 12500.

Allvarligt talat, tror du veven skulle gå av för att motorn varvade 14000?
Det är LAGRERNA som går inte veven. *suck
Fransson
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 1 oktober 2007, 17:09

Inlägg av Fransson »

Henry skrev:
RideOrDie skrev:
Fransson skrev:HAHA knäck han blev :lol:
¨



HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol

JA, veven håller GARANTERAT för ett effektrör som varvar 12500.

Allvarligt talat, tror du veven skulle gå av för att motorn varvade 14000?
Det är LAGRERNA som går inte veven. *suck
RideOrDie, du som hade byggt så jävla många hyper moppar borde fan veta att det är lagrerna som går :shock:
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 348
Blev medlem: 27 augusti 2007, 16:57

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Men det är väl inte omöjligt att veven kan gå av? Ett par av mina kompisars Scootrar gjorde det. *Fundersam
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

veven är balanserad för ett visst antal varv. varvar den mer kan det bli obalans och motorn skär pga att veven om går som den ska längre och skär ihop. om vevstaken går av är det pga för högt tryck i cylindern (komp)
SMT-Ludde
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 juni 2007, 22:12

Inlägg av SMT-Ludde »

Men först och främst är det väl ändå lagrena som går? Veven är rätt hållbar. Hjälp honom att hitta trim till sil CH ist:D Jag tycker du ska köra på SP rör Handmade70cc 21mm sen kan du ju byta kopplinge för hållbarhet och kanske tändstift till hårdare, inte ett måste
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902
Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Glöm inte o byta cdi box för annars kan den omöjligt dra över 10 000 varv.
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
lobtec
Svårstartad skrothög
Inlägg: 157
Blev medlem: 6 mars 2008, 15:16
Ort: tranås
Kontakt:

Inlägg av lobtec »

mm, det vet jag 8)
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 348
Blev medlem: 27 augusti 2007, 16:57

Inlägg av kinamoppe-mannen »

chifen skrev:veven är balanserad för ett visst antal varv. varvar den mer kan det bli obalans och motorn skär pga att veven om går som den ska längre och skär ihop. om vevstaken går av är det pga för högt tryck i cylindern (komp)
Okej. bra då vet jag det :wink:
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

jag skulle kört på

airsal t6 racing 70cc
c3lager
en ny vev helvt (iaf om det vore jag som trimamde)
metrakit sp
några skarkare lameller+ fjädrar
osen 21 förgasare
13/48 drev med

då lär den göra 100km/h ärliga
Powerered by BRL
MattssoN^^
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 december 2007, 11:57
Ort: göteborg/kode

Inlägg av MattssoN^^ »

men sluta hålla på med nån dissar lek på forumet !

och sen bror allt på hur man ställer in moppen det där med att Hebo drar sp osv handlar om inställningar så ställ in era moppar och var nöjda
Kolvringen
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 januari 2008, 17:36

Inlägg av Kolvringen »

Kör på en SP Setup om du ska toppa runt 100km/h.

Sp-cylinder, porta så går den även bättre.
Sp-Rör
21mm förgasare
14-45 Drev
Luftburk
C3 Lager
Doppler Endurance Vev
Tjocken
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 februari 2008, 18:06
Ort: Trollhättan 461
Kontakt:

Inlägg av Tjocken »

MK sp/ Hebo manston red revo / Mhr 80cc
24mm förgasare
Mk sp rör/ yasuni r2 eller r3 .
Mhr vl6 membran
Selletra Italkit rotortänding.
samt ett passande insug till förgasaren.


rotor tänding är ett plus.
byt även vev och lager !
Robin Palmén I Saknad
ManstonJacke
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 september 2007, 10:06

Inlägg av ManstonJacke »

Banken92 skrev:
Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.

Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..



Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till 12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Men, Gianelli 2t är fan inte högvarvigt! Är du trög eller? Det är mellan. Pr, Yasuni r3, Hebo Gp Replica o.s.v är hövarviga. 12 000 räknas inte som högvarvigt!
ManstonJacke
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 september 2007, 10:06

Inlägg av ManstonJacke »

Tjocken skrev:MK sp/ Hebo manston red revo / Mhr 80cc
24mm förgasare
Mk sp rör/ yasuni r2 eller r3 .
Mhr vl6 membran
Selletra Italkit rotortänding.
samt ett passande insug till förgasaren.


rotor tänding är ett plus.
byt även vev och lager !
Han sa 100. Med en red revo och ett r3 går det nog lite fortare än 100 ^^ Du får ju tänka på att en red revo är en vassare cylinder än en pr t.o.m :)
Användarens profilbild
lill_Roffe
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 mars 2008, 22:38
Ort: svenljunga
Kontakt:

Inlägg av lill_Roffe »

mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup :wink:
jag känner en som bara har effektrör och öppet luftfilter och den gör 100 känner en som körde med urpluggat och hans gjorde 90 (uppmät med bil)
beta rr50 ska det va;)
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 645
Blev medlem: 9 januari 2008, 16:51

Inlägg av moppe galen »

bilmätarn visar inte exakt hur fort det går. Om man ska va helt säker så ska man mäta med gps
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

ManstonJacke skrev:
Banken92 skrev:
Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.

Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..



Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till 12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Men, Gianelli 2t är fan inte högvarvigt! Är du trög eller? Det är mellan. Pr, Yasuni r3, Hebo Gp Replica o.s.v är hövarviga. 12 000 räknas inte som högvarvigt!


Gianelli är ett hövarvigt sportrör, jo.

Det du pratar om är hyper rör.

Är ungefär som att jämnföra Fiat och Ferrari.
mrxrider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 december 2007, 19:53
Ort: sverige:D

Inlägg av mrxrider »

lill_Roffe skrev:
mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup :wink:
jag känner en som bara har effektrör och öppet luftfilter och den gör 100 känner en som körde med urpluggat och hans gjorde 90 (uppmät med bil)
haha bilmätare ja.........nångång hört om glädjemätare? min moppe gorde 110 med Hebo enligt en bil XD.....alla dessa fuckon :roll:
ryssen_
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mars 2008, 21:59

Inlägg av ryssen_ »

Martinsson skrev:
velino92 skrev:högvarvigt typ gianelii 2T. sp. polini for race3
sp är mellan varvigt
Det är väl mer högvarvigt än t ex. giannelli och Hebo?

Sp ligger på runt 13500 varv, vet dock inte vad dom andra rören ligger på.


Ont. Kör på airsal T6+21mm förgasare+metrakit SP
Användarens profilbild
jonas^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 11 mars 2008, 19:02

Inlägg av jonas^ »

mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup :wink:
va?:P hah xD jag har kört min kompis Derbi med MK thrower , och 14/52 ddrev och 72 munstycke och hans farsa körde brevid å det gick bannemig i 100... och kom inte med "mätarn fungerar inte" för det gör inga riktigt precis:P
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

ryssen_ skrev:
Martinsson skrev:
velino92 skrev:högvarvigt typ gianelii 2T. sp. polini for race3
sp är mellan varvigt
Det är väl mer högvarvigt än t ex. giannelli och Hebo?

Sp ligger på runt 13500 varv, vet dock inte vad dom andra rören ligger på.


Ont. Kör på airsal T6+21mm förgasare+metrakit SP
forrace 3 ligger också på 13.5 :) men är dock snäppet vassare än sp ;)
Matton
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 januari 2008, 12:27

Inlägg av Matton »

Köp ett Tecnigas E-nox (alternativt Hebo) och dreva den lite, så då ska du nog få upp den i 100 :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Matton skrev:Köp ett Tecnigas E-nox (alternativt Hebo) och dreva den lite, så då ska du nog få upp den i 100 :)
du får inte upp den i 100 med ett technigas, inte Hebo heller ;) möjligtvis med ett midrace rör eller högvarvigt sportrör och en 50cc sport cylinder (hellst 70 sport om du vill ha bra botten och vrid) större förgasare och bra drevning, alternativ setup:

Polini for race 2 (3)/metrakit sp/ gianelli 2t
Arisal alu-sport 50cc / barakit racing 50cc
19/21 mm förgasare (original funkar också om man vill vara ekonomisk)
hårdare kopplingsfjädrar
alternativt ny reedventil
såklart ta bort alla strypningar
drevning som du själv tycker passar
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Mätte med GPS idag och fick upp min i 94km/h , på orginal mätaren stog det 97 :D

Min setup:
-Gianelli Enduro 2T
-13, 53 drevning
-Tror att det är ostrypt CDI orginal
-Borttagen luftburksplugg
-98 munstycke

:D
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

Till alla er med GPS en GPS visar upp till 4% fel dvs om det står 90km/h på gps:en så är det en felmarginal på 3,6 km/h allså går moppen i 86,4km/h ungefär

och 5 km är mycket vid högre hastigheter

kom inte säg att era moppar gör 100km/h urpluggade det är bara så fel
och säg den gjorde 100km/h brevid bilen för bilens mätare är likadan som GPS:en om inte värre
+ att vid högre hastigheter ökar luft motståndet enormt så att komma upp i 100km/h kräver grova arbeten på cylinder, förgasare och avgasrör
Powerered by BRL
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

T-J skrev:Till alla er med GPS en GPS visar upp till 4% fel dvs om det står 90km/h på gps:en så är det en felmarginal på 3,6 km/h allså går moppen i 86,4km/h ungefär

och 5 km är mycket vid högre hastigheter

kom inte säg att era moppar gör 100km/h urpluggade det är bara så fel
och säg den gjorde 100km/h brevid bilen för bilens mätare är likadan som GPS:en om inte värre
+ att vid högre hastigheter ökar luft motståndet enormt så att komma upp i 100km/h kräver grova arbeten på cylinder, förgasare och avgasrör
Den gick iaf tillräckligt för att köra om bilarna på 90 väg iaf :D
svirins
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 augusti 2007, 13:58

Inlägg av svirins »

hahah va många noobs det hänger här ;)

Ot:

Airsal 70cc
Yasuni R2
21mm dó (black editon är soft)
Nya lameller och fjädrar
evt. något Hebo membran.
Låst