ta av hela broms oket, dela det, ta bort beläggen, ta hammere och försiktift banka in kolvarna som sitter långt ut tills dom är jämnt inne (kommer squirta massa olja när du bankar ut ur alla hål) sen sätter du ihop broms oket, i med beläggen, på skivan och i med hjulaxeln (kanske behöver knacka lite på oket för det ska gå på skivan, sen nu måste du lufta bromsen!
va en bit genomskinlig slang, sätt den på den nipppln överst på oket,
fyll oljebehållaren, nu pumpar du upp och ner på broms pedalen några gånger, håller ner den samtidigt som du öppnar nippeln så det fylls någon cm med olja i slangen sen efter du spänt nippeln igen så släpper du bromsen och sen gör du bara detta om och om igen
kan kännas bajs för det tar sin tid men tillslut kommer det bygga upp tryck i pedalen.
jag behövde göra den proceduren ca 30 gånger för att få tryck, min kompis behövde endast 20 typ
glöm nt att fylla på olja så den inte tar slut å den suger in ny luft
prova bara pumpa på bromsen några gånger, annars har kolvarna kärvat fast. då kan du ta av bromsoket, ta loss beläggen och nypa med en polygrip om du kommer åt. annars är det delning av oket som gäller
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:prova bara pumpa på bromsen några gånger, annars har kolvarna kärvat fast. då kan du ta av bromsoket, ta loss beläggen och nypa med en polygrip om du kommer åt. annars är det delning av oket som gäller
Har provat att bara pumpa på bromsen utan resultat lämnar nog in den.
kallepalle skrev:prova bara pumpa på bromsen några gånger, annars har kolvarna kärvat fast. då kan du ta av bromsoket, ta loss beläggen och nypa med en polygrip om du kommer åt. annars är det delning av oket som gäller
du har ingen vidare viljestyrka va?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten