har en aerox 50cc med Hebo rör och blå tryck fjäder och orginal kopplingsfjädrar men den har skit dåligt acc vad ska jag göra för att den ska gå bättre?
GILERA_RUNNER_88 skrev:har en aerox 50cc med Hebo rör och blå tryck fjäder och orginal kopplingsfjädrar men den har skit dåligt acc vad ska jag göra för att den ska gå bättre?
1. Ta bort tryckfjädern är helt meningslös
2. Byt vikter samt kopplingsfjädrar innan tryckfjäder.
runners skrev:jag kan inte fatta ett skit.
Jag har en pgo T rex med Polini sport 50cc
Arreche 17,5 mm förg.
technigas silent pro
Den blev snabb iaccet när den var kall men när den blev varm blev acccet sämre och i backar blev den orkeslös. Samma sak när man släppte gasen och saktade ner för att dra på igen.
Jag bytade till ny koppling "Metrakit sport" och då blev moppen ännu slöare i accet, nästan pinsamt slö, särskilt vid starten. Men enligt hur jag förstår så gör hårdare koppliingsfjdrar att kopplingen tar längre tid för utvidgas och försämrar trycket mot kopplingsklockan. har jag fel. ska jag nu byta till hårdare fjädrar då ?
fattar noll nu!
Trodde jag hade sagt det här Du ska ha hårdare fjädrar !
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Jag har bytat koppling med hårdare fjädrar. Men med den nya kopplingen medföljde andra koppligsfjädrar också som är hårdare som jag ska prova. Men resultatet av de som satt påmonterade som är hårdare än de jag hade på min gamla koppling blev mycket sämre acc. Den känns särskilt seg vid starten, men även dåligt hela registert.
Kanske man måste byta till lättare vikter också? De jag har på nu är 5,5g (original 8,5g)
men jag ska prova med ännu hårdare fjädrar .
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Jag har bytat koppling med hårdare fjädrar. Men med den nya kopplingen medföljde andra koppligsfjädrar också som är hårdare som jag ska prova. Men resultatet av de som satt påmonterade som är hårdare än de jag hade på min gamla koppling blev mycket sämre acc. Den känns särskilt seg vid starten, men även dåligt hela registert.
Kanske man måste byta till lättare vikter också? De jag har på nu är 5,5g (original 8,5g)
men jag ska prova med ännu hårdare fjädrar .
Pröva med hårdare fjädrar och se över hru det blir och utegå efter därifrån
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Har en SP-2 -02 med Gianelli rör på dragit v-ringen och undrar vilka vikter som kan passa bäst bytte vikter till röret tror dom va på 8gr men e inte riktigt nöjd , eller kan nog bli nöjdare ?
Ska jag ha lättare eller tyngre vilket rekommenderas??
Vilket munstycke passar bäst?
Så en sista fråga (vet att det blev många) när jag nu drar på så dör den vid fullt gaspådrag man får liksom lirka den lite vad kan detta bero på?
Jag köpte en ny koppling "metrakit sport". När jag satte på kopplingen så var problemet mycket värre än innan. Nu slirar kopplingen som fan när man ska i väg och är seg i starten, men även sen också, ännu värre blir den när motorn är varm, man kommer knappt i väg då. Med den nya kopplingen följde också röda fjädrar.
Men nu till själva frågan:
De fjädrarna som satt monterade på koppligen jag köpte, är det någon som vet vad det är för styrka i dem? De måste varit svagare än de som satt på min originalkoppling. Färgen på originalfjädrarna var blå på min koppling, vilket också de som satt på den nya kopplingen var.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
tack för uppmaningen och tipsen " Sefio och Kong"
Jag bytade kopplingsfjädrarna och jag märker att moppen är på bättringsvägen. Kanske jag behöver ännu starkare fjädrar endå än dem jag satte dit, men det är i allafall på rätt håll.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Jag köpte en ny koppling "Metrakit sport på (Two stroke butiken)" och efter att de fjädrarna som satt på fick kopplingen slira så satte jag på de röda fjädrarna som medföljde, och problemet blev mindre. Men fortfarnade slirar kopplingen särskilt när motorn blir varm. Nu vill jag ha starkare fjädrar, vilka ska jag köpa? Vilka passar denna koppling?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
tjena, har precis köpt en ny koppling till min SF2, det är en Malossi delta. Och jag tänkte byta kopplingsfjädraran till dem blåa. Och jag får verkligen inte på dem. har ni några bra tips för att få på dem?
mowgli12345 skrev:tjena, har precis köpt en ny koppling till min SF2, det är en Malossi delta. Och jag tänkte byta kopplingsfjädraran till dem blåa. Och jag får verkligen inte på dem. har ni några bra tips för att få på dem?
Dem kan vara ordentligt knepiga att få på. Jag tog en sk radiotång, Du vet en sån där spetsig tång och sedan drog jag allt vad jag orkade. Men något bra tips har jag inte.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
tjaa behöver snabbt hjälp med att välja vikter... blir 4,1 eller 4,4 bra? eller är dom för lätta?? vilka av dom ska jag ha.. finns ju inga set med olika att köpa.. har ett laser xpro rör också.
Mvh:Viinikka
Viinika skrev:tjaa behöver snabbt hjälp med att välja vikter... blir 4,1 eller 4,4 bra? eller är dom för lätta?? vilka av dom ska jag ha.. finns ju inga set med olika att köpa.. har ett laser xpro rör också.
Mvh:Viinikka
Min tryckfjäder är så mjuk att man knappt alls behöver anstränga sig det minsta för trycka i hop den. Nästan så man kan göra det mellan tumme o pekfinger. Så mjuk ska den väl inte vara? Kan det bero på därför den slirar.
Jag bytade koppling för moppens slira men det gör den ännu trots bytat till hårdare kopplingsfjädrar.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Tjena tjena! ska återställa min Runner o köra 50cc.. Just nu har ju polisen tagit min Runner. Men när ja får tillbaka den så återställer jag den o efter besiktningen så rycker strypningarna!
Vad är de för vikter original på en Runner?
Samt vet någon var ja kan få tag på en original tryckfjäder till Runner?
[[-_/G-Ounze\_-]]
Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)
Moppen acca bra när den var kall men när den blev varm slirade den i väg och gav urusel acc. Jag bytade kopplig eftersom att den gamla som var original var ganska sliten. Satte på hårdare fjädrar men slirade ännu jävligare än förut särskilt när motorn blev varm. Har just satt på hårdare tryckfjäder och nu går den mycket bättre i accet än tidigare, men helt nöjd är jag inte den tenderar fortfarande att slira. Tryckfjädern jag satte på är 22-plus.
När jag tog av kåpan så märkte jag att både variator och koppling är stekheta, nja inte bra. Dålig kylning och inte konstigt att den slirar och jag startade motorn och undersökte fläktdraget som visar sig att vara uruselt.
Jag har tidigare hört att minarelli motor har urusel kylning. men vad kan jag göra åt detta problem. Finns det bättre kylfläkt att köpa eller ngt?
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
hej
jag vet inte om någon frågat innan... Jag har en aerox 04 med ett leovince TT Hand Made men fick bara med 5 st blåa vikter. kan jag slänga på röret och 5 blåa vikter eller idiot förklaras jag då ?
sen.. går det att köra orginal rör med trimm vikter och dragen v-ring? har en kompis som har en aerox 08 som han säger gör 80 med dragen v ring och 5 trimm vikter??
ska kanske köpa ett nytt effekt rör till min aprilia sr50r factory från 07 och det blir nog ett Leovince zx rör och då får man med vikter och massa fjärdrar , dessa vikter och fjädrar är väl ut valda för att passaa min moppe? ;P
tja jag har en stalker -03 jag har dragit v-ringen och pluggen i avgasröret
jag vill veta om man ska bytta vikter och till vilka.
och om man ska bytta fjädrarna i variatorn och till vilka man ska bytta
vill ha ett bra axx och ganska bra toppfart.
95gustav skrev:Min speedfight startar inte :/
fattar inte vad problemet är :/
vad kan det vara ?
Jag har fått en gammal aerox -98a av en släkting som jag tänkte fixa iordning så den startar, men när jag öppnade v-kåpan och skulle kolla så allt var fint där var det en sak, remmen snurrar inte när jag snurrar på hjulen ska den inte snurra samtidigt :S? och felet kanske är kopplingsfjädern då?
tja jag har en stalker -03 jag har dragit v-ringen och pluggen i avgasröret
jag vill veta om man ska bytta vikter och till vilka.
och om man ska bytta fjädrarna i variatorn och till vilka man ska bytta
vill ha ett bra axx och ganska bra toppfart.
har leo vince tt rör och ska byta till gröna kopplingsfjädrar, 40%iga. har också 82 munstycke i. ska jag byta vikter och elr blir det bra med bara kopplingsfjädrar?