drac, insugs strypning

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sorex_senda
Svårstartad skrothög

drac, insugs strypning

Inlägg av sorex_senda »

min polare har en drac 01 som har en strypning i sitt insug. måste man byta munstycke om man tar bort den?
ger det någon effekt skillnad eller vad gör den brickan?
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!

Inlägg av Drac_01 »

man behöver inte byta munstycke för att ta bort den..
Och den stryper väll lite, så man får lite bättre gasrespons
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Om det är en strypning, och du tar bort sen , så gör det förmoderligen nåt :lol: Den kanske blir starkare eftersom den får mer bensin :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Rieju_is_the_shit
Elmoped

Inlägg av Rieju_is_the_shit »

Den strypningen gör mycket skilnad! :D den kommer bli mycket starkare. men ta det lite lugnt i början bara och känn på det lite för när jag hjälpte min kompis att ta bort den och han skulle köra iväg så gasade han bara lite för mycket och fick ställ på grus utfarten xD

Munstycke måste du väll inte byta så länge du inte gör nåt med luften. Men kolla tändstiftet ändå för att vara säker:P
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppe galen »

Rieju_is_the_shit skrev:Den strypningen gör mycket skilnad! :D den kommer bli mycket starkare. men ta det lite lugnt i början bara och känn på det lite för när jag hjälpte min kompis att ta bort den och han skulle köra iväg så gasade han bara lite för mycket och fick ställ på grus utfarten xD

Munstycke måste du väll inte byta så länge du inte gör nåt med luften. Men kolla tändstiftet ändå för att vara säker:P
luften men lilla vän nu är du och och kör en skuren moppe :? munstycket bestämmer hur mycket bensin det ska komma in till motorn samt luft 8)
Rieju_is_the_shit
Elmoped

moppe galen skrev:
Rieju_is_the_shit skrev:Den strypningen gör mycket skilnad! :D den kommer bli mycket starkare. men ta det lite lugnt i början bara och känn på det lite för när jag hjälpte min kompis att ta bort den och han skulle köra iväg så gasade han bara lite för mycket och fick ställ på grus utfarten xD

luften men lilla vän nu är du och och kör en skuren moppe :? munstycket bestämmer hur mycket bensin det ska komma in till motorn samt luft 8)
moppe galen: jag kör då ingen skuren moppe! den går fin fint :D jag menar att så länge han inte borrar upp luftburken, sätter på sportluft eller liknande så kommer det inte komma in mer luft i proportion till bensinen än vad det gjorde innan han tog bort strypningen. den suger väll fortfarande i sig samma blandning? eller har jag fel? rätta mig gärna då. så här har jag alltid trott att det funkar iaf :P men man lär sig ju alltid nya saker :D
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppe galen »

Rieju_is_the_shit skrev:
moppe galen skrev:

moppe galen: jag kör då ingen skuren moppe! den går fin fint :D jag menar att så länge han inte borrar upp luftburken, sätter på sportluft eller liknande så kommer det inte komma in mer luft i proportion till bensinen än vad det gjorde innan han tog bort strypningen. den suger väll fortfarande i sig samma blandning? eller har jag fel? rätta mig gärna då. så här har jag alltid trott att det funkar iaf :P men man lär sig ju alltid nya saker :D
asså insuget sitter vid förgasaren inte vid luftburken för det första 8) sen om han tar bort strypningen så kommer motor behöva mer bensin och det är då man byter munstycke för att motor behöver mer bensin :) rätta mig nu om jag har fel :!:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

moppe galen skrev:
Rieju_is_the_shit skrev:
moppe galen skrev: luften men lilla vän nu är du och och kör en skuren moppe :? munstycket bestämmer hur mycket bensin det ska komma in till motorn samt luft 8)
asså insuget sitter vid förgasaren inte vid luftburken för det första 8) sen om han tar bort strypningen så kommer motor behöva mer bensin och det är då man byter munstycke för att motor behöver mer bensin :) rätta mig nu om jag har fel :!:
Men dú, han kommer inte behöva nåt nytt munstycke, eftersom han tillför mer blandning !
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

moppe galen skrev:
Rieju_is_the_shit skrev:
moppe galen skrev: luften men lilla vän nu är du och och kör en skuren moppe :? munstycket bestämmer hur mycket bensin det ska komma in till motorn samt luft 8)
strypningen gör så den får mindre bensin . tar han bort den får den ju mer bensin . ska man va riktigt petig gör den så mopeden får mindre luft/bensin blandning.
Senast redigerad av fax110 den 18 september 2009, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Aa då kommer han itne behöva byta munstycke, sa ju det !
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppe galen »

exakt :D
Rieju_is_the_shit
Elmoped

så då hade jag alltså rätt???
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Rieju_is_the_shit skrev:så då hade jag alltså rätt???
njae inte riktigt du sa att det kanske behövdes mer luft för den fick mer soppa men de stämmer ej för att den får båda mer soppa och luft alltså blandningen är fortfarande likadan bara mer av blandningen så att säga
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

fax110 skrev:
njae inte riktigt du sa att det kanske behövdes mer luft för den fick mer soppa men de stämmer ej för att den får båda mer soppa och luft alltså blandningen är fortfarande likadan bara mer av blandningen så att säga
Exakt det jag menar :D
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Hur tar man bort den då??? Nån som har en bild på hur den ser ut?
fredda11
Elmoped

Inlägg av fredda11 »

Bild
den sitter direkt efter förgasaren på min 03a
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Tack för bilden!

Men är de bara o pilla bort den med fingret?
Ger den nån effekt?
Går den o sätta dit igen?

Vill bara vara säker så man inte gör något dumt :P
fredda11
Elmoped

Inlägg av fredda11 »

Kire skrev:Tack för bilden!

Men är de bara o pilla bort den med fingret?
Ger den nån effekt?
Går den o sätta dit igen?

Vill bara vara säker så man inte gör något dumt :P
den sitter bara i förgasaren vid insuget bara ta bort inga verktyg(förutom de som behövs för att skruva bort förgasaren).
går grymt mycket bättre än orginal.
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

den sitter bara i förgasaren vid insuget bara ta bort inga verktyg(förutom de som behövs för att skruva bort förgasaren)
Okej tack ska ut o testa om det ger nån effekt. :)
Rieju_is_the_shit
Elmoped

fax110 skrev:
fax110 om du tittar på mitt inlägg en gång till så ser du nog att vi menar samma sak :wink:

strypningen är jättelätt att ta bort och sätta tillbaka. bara att pilla ut den. men kom ihåg vilket håll den satt om du ska sätta tillbaka den.

moppen kommer bli mycket starkare
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Sitter den i förgasaren eller måste man plocka bort insuget för o se den? :roll:
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Nån som vet????
sorex_senda
Svårstartad skrothög

Inlägg av sorex_senda »

den sitter i insuget. man måste ta bort förgasaren. ger mkt bättre gasrespons och topp. tack för alla svar :)
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

den sitter i insuget. man måste ta bort förgasaren. ger mkt bättre gasrespons och topp. tack för alla svar
Så man måste alltså plocka bort insuget? Jag har ett insug av metall nämligen.

Måste man byta munstycke me föresten?
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Bild

Här är en bild på mitt insug, har jag ens strypning på mitt insug :roll: . Har tagit bort förgasaren o luftburken.
fredda11
Elmoped

Inlägg av fredda11 »

vad är det för årsmodell?? kolla in i insuget och bakifrån förgasaren eller vad man ska säga. om du har någon strypning borde du se den
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Det är en Rieju Drac 99 (30-Moppe).
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

Om jag öppnar insuget så kommer det väl inte läcka ut vätskekylning ele nåt?
fredda11
Elmoped

Inlägg av fredda11 »

Kire skrev:Om jag öppnar insuget så kommer det väl inte läcka ut vätskekylning ele nåt?
det borde det inte göra. inte på min iallafall. men jag vet inte om modellerna innan 00 har en plugg där.
eftersom du har insug i metal kanske hela insuget är litet istället för plugg :?:
Kire
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kire »

det borde det inte göra. inte på min iallafall. men jag vet inte om modellerna innan 00 har en plugg där.
eftersom du har insug i metal kanske hela insuget är litet istället för plugg
Jag har lagt ner de där nu hittade ingen plugg. Men efter servicen så gick den 10km/h snabbare när dom bytte insug. :o
Låst