runners skrev:När man har bilkörkort får man köra vilken bil man vill. Kan i morgon hoppa in i en bil som kan acca från noll till 200 på 6-sekunder och en topphastighet på 350km. Men i vardagligt bruk kan man när man vill hoppa in och köra en bil som gör över 200 km/tim. Men när man har bilkörkort får jag inte köra något motordrivet fordon på två hjul som gör över 45-km. Då ska måste jag ha MC-kort, grymt löjligt.Eller hur?
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!"
Det vore på tiden...lagen om att de som har b-körkort inte skulle få köra lätt mc är löjlig, de som kör bil har trafikutbildning och får köra fordon som är betydligt svårare än köra lätt mc. Det är farligare att köra MC ...men inte svårare. Men jag kan hålla med om att värsting motorcyklar kan vara svåra att hantera, men de jag menar är lätt mc.Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..
vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!"
Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..
Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.runners skrev:Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
Aa, för de flesta tar ju B kort för att köra eu-moppeSkåningens-handelsbod skrev:det allra sjukaste är att med ett B-kort taget efter 1/10-09 är det olovlig körning om du kör EU45 moped.
Fullständigt vansinnigt om man frågar mig.
med andra ord är alla tvåhjuliga fordon bannlysta framöver med motor om man bara har ett B-kort taget efter 1/10-09.
För att köra en vanlig moppej*vel så måste man alltså ta ett AM ytterligare till, till en kostnad som det grymtas om på 5-7K. Så syftet är ganska solklart.
Att fasa ut alla fordon på två hjul bort från trafiken.
det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.sm7tvz skrev:Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..
Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?chifen skrev:En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.runners skrev:Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.
En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
Det är fortfarande ett helt annat typ av fordon, vad är det du inte förstår? Med de kurser som vi går nu så funkar det inte. Skulle kursen utökas och mc körning ingå så vore det en sak men nu gör den inte det och då funkar inte dina teorier längre. Alla som tar B kort kan inte köra tvåhjuligt, då är det ganska dumt av staten att släppa iväg ett kort som tillåter dem att köra tvåhjuligt fordon efter att ha tagit kortet för bil.runners skrev:Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?chifen skrev:En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.runners skrev: Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.
Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.
En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
Men kollisionen mötande bil mot bil så kan det läsas i media dagen därpå om svårt skadade och döda. Men en kollision mellan bil och mc blir det värst för mc-föraren.
chifen skrev:Det är fortfarande ett helt annat typ av fordon, vad är det du inte förstår? Med de kurser som vi går nu så funkar det inte. Skulle kursen utökas och mc körning ingå så vore det en sak men nu gör den inte det och då funkar inte dina teorier längre. Alla som tar B kort kan inte köra tvåhjuligt, då är det ganska dumt av staten att släppa iväg ett kort som tillåter dem att köra tvåhjuligt fordon efter att ha tagit kortet för bil.runners skrev:Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?chifen skrev: En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.
Men kollisionen mötande bil mot bil så kan det läsas i media dagen därpå om svårt skadade och döda. Men en kollision mellan bil och mc blir det värst för mc-föraren.
Vad fan spelar det för roll att en bil toppar 200km/h och väger 2ton? Man kör ändå inte så fort i stan och DU ÄR UTBILDAD FÖR ATT FRAMFÖRA FORDONET! Medans du inte har någon som helst utbildning för att framföra ett tvåhjuligt fordon.
När du pratar nu så tar du ju som för givet att man kör för fort iaf, det är ju en sak som är säker.
" Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt."
Du är inte utbildad för att köra som en raceförare och därför är det inte relevant om man kommer för fort i en kurva och det är olagligt, därför kan man inte ta så stor hänsyn till ditt argument där då det ändå inte förljer andra regler. Håller man hastighetsbegränsningen och ängnar sig åt körningen kommer inte en kurva fram från ingen stans, det går oftast att köra bra mycket för fort också utan att en helt oväntad kurva kommer upp. Du kan ju ta att tänka på att man kör inte allt för vilt på helt okända vägar heller, det kommer nog förlänga ditt liv känns det som.
Jag tog bara lagen för tung mc som ett exempel att det finns olika regler, men även annat som inte är samma. Tex tillåts ett annat mönsterdjup för mc, finns andra regler för parkering, andra regler för besiktning och vad som ska kontrolleras, andra regler för omkörning. Kan fortsätta ett tag och just därför håller det inte att få köra mc med B kortet med dagens utbildning. Ska utbildningen öka så kommer det bli dyrare och det tror jag inte det är så många som vill bara för att du ska kunna åka scooter i 60km/h.
Är det något som ska ändras så blir det ju isf att man får köra lätt mc på B kortet, men många av dessa toppar över 100km/h och då behövs det ju helt plötsligt en bättre utbildning och lite körträning för förare som inte har erfarenhet av mc även om det inte är någon racehoj vi pratar om. Jag skulle inte vilja se flera tusen personer som aldrig kört 2hjuligt fordon i sitt liv helt plötsligt få gå ut och köra i trafiken, det blir ju livsfarligt. Förstår du inte det själv så är det ju något fel.
Du kan ju ta som förslag att införa en ny mc klass då när du ändå håller på som har en toppfart på max 70km/h, då kanske du kan få din vilja igenom och man får köra den klassen på B kortet men det kommer ändå behövas en introduktion om mc körning i både den teoretiska och praktiska biten av körkortet.
Du får ju tänka på att alla som tar körkort för bil INTE kan köra mc för det. Förr fick man körkort för tung lastbil med släp på B kortet, det betyder inte att du kan framföra fordonet eller att det var bättre. Snarare sämre och betydligt farligare.
Börja skriv me lite styckeindelning, är ju fan en utmaning att läsa vad du skriver.
Nästan alla singelolyckor beror på för hög hastighet (ca 50% av dem är f.ö alkoholpåverkade). Så tycker jag har ganska bra grunder för att säga det, kan trafikens lagar ganska bra faktiskt och kan statistik för många sorters olyckor vilket du inte verkar ha. Finns nästan inga singelolyckor där föraren hållt laglig hastighet och varit nykter och det blivit en allvarlig olycka.runners skrev: Man kör endå inte så fort i stan? Gör man det med mc då?
Vem har nu plötsligt pratat om att jag inte är utbildad att köra som racerförare, trafikskolerna lär inte ut att köra som racerförare och jag tog körkort på trafikskolan.
Du sade att man på mc kan lägga ner motorcyklen och jag svarade att ingången i en kurva är det samma oavsett om man kör bil eller mc, om att kurvan kommer som en överrasskning i vilket fall som helst. Men var kom plötsligt saken in i bilden om att jag pratat om att jag utgått från att köra för fort. Varför tog du överhuvudtaget upp saken när du nu säger att man endå inte kör så fort på okända vägar så att man råkar ut för plötsliga kurvor som dyker upp? En mycket vanlig typ av olyckor är just i kurvor då ena fordonet kommer över på mötande sida, men det behöver ju förståss inte du vara rädd för i framtiden då låter det som. Det kan ju inte hända dig. Men jag kan tala om att det hänt någongång alla jag pratat med som kört bil. Alla med lite erfarenhet vet att man kan missbedöma en kurva i ingången av denna och kurvan visar sig att vara tvärare än vad man trodde. Men oroa dig inte, det kommer väl bli du som ska lära trafikläraren att köra bil när du tar körkort.
Så berätta nu var någonstanns jag sagt att jag argumenterar för att köra för fort. Det är dina egna förvrängningar du skriver, formade efter hur du själva vill ha det, för att passa in i ditt resonomang.
Det du säger om mönsterdjup och andra kontroller av mc vid besiktning, en stor del av dessa regler ändras i tid, Mönsterdjupet på dagens mc eller bilar gäller i dag, men kanske inte om några år. Ska man ta nytt körkort då eller var är det du vill komma? Det kommer nya trafikskyltar i trafiken också, ska man ta nytt körkort varje gång då? eller vad vill du säga med argumenten.
Sedan börjar du prata om att jag pratat om att man skulle få köra alla former av lätt Mc på bilkörkortet. Jag frågade dig förut var jag sagt det och frågan kvarstår. Men det finns massor av 15-åringar här som har haft mopeden en månad som du ger råd att trimma. De har inte så stor erfarenhet av att köra tvåhjuligt i höga hastigheter. Hur förhåller du dig till detta? Du verkar hela tiden att prata i åtter omrking dig själva.
Sedan ska inte du agera någon svensklärare här när du inte själva skriver gramtiskt rätt ens. .
Intressant - i vilka länder i EU har det genomförts?Skåningens-handelsbod skrev:det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.sm7tvz skrev:Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..
denna förändring har redan genomförts i vissa länder inom EU, bara en tidsfråga innen vår skräckregim under Reinfeldt får ge sig.
inte stenkoll på det där, men om jag inte helt missat tåget, så är det bl.a. tyskland o italien. Å andra sidan får inte 125 cc köra på motorvägar i italien.sm7tvz skrev:Intressant - i vilka länder i EU har det genomförts?Skåningens-handelsbod skrev:det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.sm7tvz skrev: Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?
denna förändring har redan genomförts i vissa länder inom EU, bara en tidsfråga innen vår skräckregim under Reinfeldt får ge sig.
Btw, tror knappast att Sahlin är så mycket bättre... Fredrik är iaf snyggare och jag är INTE bög
Anledningen till att ungdomar är i fler olyckor är ofta pga fortkörningar och att de inte kan hantera bilen pga bristande erfarenhet, men det är i de flesta av fallen indirekt kopplat till en för hög hastighet och att man inte anpassar farten efter förhållanden. Den mänskliga faktorn är den som orsakar olyckor i första hand, för man inte anpassar farten efter rådande förhållanden och det har jag inte sagt något emot heller. Att jag skrev att det alltid beror på droger har jag inte heller sagt något om, sa bara att ca 50% av alla singelolyckor är drogrelaterade. Det behöver inte betyda att de kört för fort vid tillfället utan kanske möjligen somnat bakom ratten, dålig reaktionstid, suddigt seende etc. Finns mycket som kan hända när man stoppar kroppen full i skit, det hör inte hemma i trafiken.runners skrev:Chifen ... Det är inte rabblandet av trafikstatistik/trafillagar du kör bil på. Varför man ska träna in dem och kunna dem utantill, nja det får du stå för.![]()
Jaha...jag har alltid hört att människor är människor och inte datorer som alltid gör rätt. har du hört talas om den mänsliga faktorn? Om det sker olycker i kurvor så sker det oftast genom felbedömningar. Sådana felbedömningar kan göras av andra orsaker än onykterhet och medveten överträdelse av hastigheten, nja om du nu inte är så korkad att du tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i 90km bara för att det står på skylten.
Sedan som sagt är det inte rabblandet av trafikens lagar/olyckstatistik du kör bil eller mc med. Det handlar om samspel och förståelse för andra trafikanter i trafiken. Men tyvärr är det så bland många ungdomar att de står kvar i barnsliga regelstadiet, de har inte mognat i utvecklingen till att förstå att alla mäniskor i trafiken har olika förutsättningar. I stället håller det på sin rätt och kan rabbla sin rätt genom kunnandet av alla trafiklagar/statistik. Det är ofta av denna orsak som ungdomar är inblandade i olyckor i trafiken än äldre.
Jag har fortfarande inte förstått varför jag ska behöva ta mc-kort för förståelsen för olika mönsterdjup på mc? Kom med något mer hållbart argument. Vi vanliga människor ,som inte tränat in lagen utan till om alla trafikregler, behöver knappast någon 10-månaderskurs för veta detta.
Har du hört talas om mänsliga faktorn? Vi vanliga människor uppfattar inte oss som datorer som aldrig gör fel. Felbedömningar i kurver beror alltid för hög hastighet, ja det är väl klart att man har för hög hastighet, annars hade saken inte varit något problem, men att det nästan alltid beror på droger, det kan diskuteras.
Hoppas att du inte tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i den hastighet som är lagstadgad där, nä så dum är du väl endå inte väl?
Tack, äntligen ett inlägg som det ligger lite vett och tanke bakom!runners skrev:Problemet att köra lättare motorcykel är inte att det är svårare än att köra bil. Så här är det, när jag tog mc-kort 1981, var det mestandels ungdomar som var 16-år som tog mc-kort. Att köra motorcykel var inte något som betraktades att vara svårt. Men när man körde och på teorin fick vi veta att det är betydligt farligare än att köra bil. När jag tog bilkörkort när jag var 18-år så var detta betydligt mycket svårare än att ta mc-kort. Jag lärde mig också att köra bil var mycket svårare och man har sämre sikt och inte den frihet att gira som man har på motorcykel.
När jag köpte bil föll motorcykeln i glömska i något år tills jag köpte en Honda CB 400. Betydligt snabbare än 125.an, men bakom ratten i bil i några år så var det inte svårare att köra den än bilen, snarare tvärtom i många avseenden. Men på 1990-talet ökade motorcyklarna och med detta olyckorna. Inte konstigt när ungdomar som tagit körkort till 125.a sedan köpte en värstingacykel. På den tiden övergick lätt mc-kort till tungt automatiskt. De körde i hjäl sig som flugor därför att de inte behärskade dessa våldsamma fordon. Man ändrade sedermera lagen och införde lätt och tungt mc-kort. Men detta hindrade inte expansionen av motorcyklarna i trafiken och av naturliga anledningar så körde många i hjäl sig eller sig själva ner i rullstolen. Detta blev ett växande problem för staten i form av ökade kostnader för sjukvård. Media började måla fram skräckbilder av mc-körning och körkortsutbildningen måste skärpas. Samma sak händer med B-kortsutbilningen i dag efter hand olyckorna ökar. Alltså man försöker inbilla människor att det är svårare att köra mc än vad det är genom att göra utbildningen överdriven på trafikskolorna. Men för den sak säger inte ja att körkort ska avskaffas till mc, det är inte det saken handlar om. Men en scooter som är på 70cc fås inte köras av en person som dagligen kör bil. Då ska denna personen tvingas att ta mc-kort, självklart tar man då till tung mc, sedan köper man inte en scooter då utan i stället en tung maskin. Det är så människor i allmänhet fungerar, olycksstatistiken med dödsolyckor ökar därmed med mc.
När man har blivit äldre handlar det inte om när man kör en liten scotter på 80cc att köra fort och oftast inte utan för en radie på ett par mil. Det är knappast en komfortabel maskin att göra långresor på. Om man vill köra fort kan man köpa en bil, eller ta mc-kort.
I allmänhet kanske lösningen ligger i att öka hastigheten på eu-mopparna i stället så att man kan hänga med i trafiken. Som det är nu får man inte köra på cykelbanor eftersom att det går för fort och de är för sakta för att följa med i trafikrytmen. Resultatet blir att man ständigt ska misshandlas av bilisterna som nästan rammar moppen i sidan för att den inte accar tillräckligt. Eller ska köras om bara för den inte klarar att ligga i 60 som bilisterna ofta kör i stadstrafik.
De flesta mc-olyckor är oftast bilar inblandade i och den vanligaste olyckan är att bilisterna inte upptäcker motorcyklen i korsningar och kör rakt ut, Det finns fler vanliga olyckor men denna är vanligast. Det handlar ofta inte av manöverreringen av motorcyklen i sig som är olycksorsakerna. Men visst en del kör för fort, men så är det med bilar också, fast konsekvenserna blir allvarligare med mc. Men handlar detta om att saken kan korrigeras genom utbildning? Nej det handlar om individen som kör efter att denna fått körkortet.
I många fall är det rent ögontjäneri på trafikskolorna, sedan de fått körkortet är det fritt blås.
Vi är duktigaMarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.
Hall of fame på denna topic.
Hehe, det märks att det är lite högre medelålder på några av skribenterna. Stavningen är ju riktigt ok! Ibland ser man inlägg som är obegripliga pga stavfel. Har svenskan försvunnit ur läroplanen, månntro.MarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.
chifen skrev:Tack, äntligen ett inlägg som det ligger lite vett och tanke bakom!runners skrev:Problemet att köra lättare motorcykel är inte att det är svårare än att köra bil. Så här är det, när jag tog mc-kort 1981, var det mestandels ungdomar som var 16-år som tog mc-kort. Att köra motorcykel var inte något som betraktades att vara svårt. Men när man körde och på teorin fick vi veta att det är betydligt farligare än att köra bil. När jag tog bilkörkort när jag var 18-år så var detta betydligt mycket svårare än att ta mc-kort. Jag lärde mig också att köra bil var mycket svårare och man har sämre sikt och inte den frihet att gira som man har på motorcykel.
När jag köpte bil föll motorcykeln i glömska i något år tills jag köpte en Honda CB 400. Betydligt snabbare än 125.an, men bakom ratten i bil i några år så var det inte svårare att köra den än bilen, snarare tvärtom i många avseenden. Men på 1990-talet ökade motorcyklarna och med detta olyckorna. Inte konstigt när ungdomar som tagit körkort till 125.a sedan köpte en värstingacykel. På den tiden övergick lätt mc-kort till tungt automatiskt. De körde i hjäl sig som flugor därför att de inte behärskade dessa våldsamma fordon. Man ändrade sedermera lagen och införde lätt och tungt mc-kort. Men detta hindrade inte expansionen av motorcyklarna i trafiken och av naturliga anledningar så körde många i hjäl sig eller sig själva ner i rullstolen. Detta blev ett växande problem för staten i form av ökade kostnader för sjukvård. Media började måla fram skräckbilder av mc-körning och körkortsutbildningen måste skärpas. Samma sak händer med B-kortsutbilningen i dag efter hand olyckorna ökar. Alltså man försöker inbilla människor att det är svårare att köra mc än vad det är genom att göra utbildningen överdriven på trafikskolorna. Men för den sak säger inte ja att körkort ska avskaffas till mc, det är inte det saken handlar om. Men en scooter som är på 70cc fås inte köras av en person som dagligen kör bil. Då ska denna personen tvingas att ta mc-kort, självklart tar man då till tung mc, sedan köper man inte en scooter då utan i stället en tung maskin. Det är så människor i allmänhet fungerar, olycksstatistiken med dödsolyckor ökar därmed med mc.
När man har blivit äldre handlar det inte om när man kör en liten scotter på 80cc att köra fort och oftast inte utan för en radie på ett par mil. Det är knappast en komfortabel maskin att göra långresor på. Om man vill köra fort kan man köpa en bil, eller ta mc-kort.
I allmänhet kanske lösningen ligger i att öka hastigheten på eu-mopparna i stället så att man kan hänga med i trafiken. Som det är nu får man inte köra på cykelbanor eftersom att det går för fort och de är för sakta för att följa med i trafikrytmen. Resultatet blir att man ständigt ska misshandlas av bilisterna som nästan rammar moppen i sidan för att den inte accar tillräckligt. Eller ska köras om bara för den inte klarar att ligga i 60 som bilisterna ofta kör i stadstrafik.
De flesta mc-olyckor är oftast bilar inblandade i och den vanligaste olyckan är att bilisterna inte upptäcker motorcyklen i korsningar och kör rakt ut, Det finns fler vanliga olyckor men denna är vanligast. Det handlar ofta inte av manöverreringen av motorcyklen i sig som är olycksorsakerna. Men visst en del kör för fort, men så är det med bilar också, fast konsekvenserna blir allvarligare med mc. Men handlar detta om att saken kan korrigeras genom utbildning? Nej det handlar om individen som kör efter att denna fått körkortet.
I många fall är det rent ögontjäneri på trafikskolorna, sedan de fått körkortet är det fritt blås.
Jag håller med dig i att det inte är svårt att köra, men att ha samma utbildning som det är nu blir ju inte rätt ändå. För tänk på alla som inte någonsin kört 2hjuligt fordon som helt plötsligt får rätten att göra det, utan att ens provat förut. Det funkar ju inte riktigt, däremot så skulle man ju kunna få ta en tilläggskurs kanske som inkluderar lätt mc kortet, och då får man ju tillstånd att köra dessa 70cc scooters (om de är lagliga dvs). Då det inte finns någon speciell klass för dessa så måste det ju bli under lätt mc de ska gå och gör man så är det helt ok. Ha detta som ett plus till B körkort:
Litet teoriprov om motorcykelns trafikregler och allmänt om motorcykeln
En uppkörning med lätt mc.
Då är det helt ok tycker jag, men inte att släppa iväg folk som aldrig kört tvåhjuligt fordon, det säger ju sig självt att det blir en trafikfara för en person som aldrig kört ett tvåhjuligt fordon som helt plötsligt släpps iväg i trafiken utan att bevisa att denna kan köra det fordon som individen sitter på.
Det är ju ganska viktigt att ha dessa teoriprov för att veta vad som är lagligt/olagligt på en mc så man slipper bli stoppad och få böter för något man inte ens vet om och dessutom kan det skapa en fara i trafiken att ha motorcykeln på ett speciellt sätt.
Att det är bilister som orsakar många mc olyckor stämmer ju bra och det håller jag med dig om, är väl 60% eller något liknande om jag inte minns helt fel. Men det kan ju förbättras genom att förtydliga på både bil och mc proven att ser man ett tvåhjuligtfordon längs vägen och man själv står i en korsning och ska ut så kan man avvakta lite för att se vilken fart fordonet håller. Därför ännu viktigare att ta med detta i B körkortet om det ska tillåtas att framföra lätt mc så förarna blir mer medvetna om vilka risker det finns så de kör försiktigare och kör långsammare förbi korsningar och är beredda på att bromsa.
Du förstår väl hur jag menar? Det måste ju införas att man ska köra tvåhjuligt fordon i B kursen om man ska få behörighet att köra det, det finns många som inte kan köra mc och dessa personer kan man ju då inte heller släppa iväg på vägarna utan att testa dem och ge dem grundläggande kunskaper för hur det ser ut på vägarna för motorcyklister.
Vi är duktigaMarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.
Nu är vi ju på samma spår, äntligenrunners skrev: Du har helt rätt. Att sätta en person på ett motordrivet fordon som kan nå höga hastigheter som tidigare på sin höjd bara cyklat vore inte så särskilt smart.. Men Det hade varit en bra ide med någon form av tilläggskurs utöver bilkörkortet som inkluderar körning av lättare mc upp till t ex 70-80 cc. Trafikvanan och grundläggande körkortsutbildningen har de allra flesta som har B-körkort. Trafiken är den samma på mc som i bil, har man vana av den handlar den andra delen om vanan på fordonet man kör, som på en motorcykel skiljer sig lite från bilen.
Det som aldrig tidigare kört tvåhjuligt behöver också informeras om faror på mc som man inte behöver tänka så mkt på när man kör bil, samt också praktisera körandet på tvåhjuligt så denna får någon form av vana i allafall.
Att sätta någon på sadlen på ett tvåhjuligt fordon som inte har tidigare har någon erfarenhet av köra tvåhjuligt skulle vara lika idiotiskt som att sätta någon som bara har B-körkort som reservpilot i flygvapnet att ta över intrumenten när ordinarie piloten i krig är för tillfället är sjuk och inte kan flyga.![]()