Löjliga lagar

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Löjliga lagar

Inlägg av runners »

När man har bilkörkort får man köra vilken bil man vill. Kan i morgon hoppa in i en bil som kan acca från noll till 200 på 6-sekunder och en topphastighet på 350km. Men i vardagligt bruk kan man när man vill hoppa in och köra en bil som gör över 200 km/tim. Men när man har bilkörkort får jag inte köra något motordrivet fordon på två hjul som gör över 45-km. Då ska måste jag ha MC-kort, grymt löjligt. :? Eller hur?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Re: Löjliga lagar

Inlägg av wuedde »

runners skrev:När man har bilkörkort får man köra vilken bil man vill. Kan i morgon hoppa in i en bil som kan acca från noll till 200 på 6-sekunder och en topphastighet på 350km. Men i vardagligt bruk kan man när man vill hoppa in och köra en bil som gör över 200 km/tim. Men när man har bilkörkort får jag inte köra något motordrivet fordon på två hjul som gör över 45-km. Då ska måste jag ha MC-kort, grymt löjligt. :? Eller hur?

tycker jag inte...inte samma sak att köra 2hjuligt fordon som 4hjuligt, oavsett hastighet!
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..

vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag kan tala om att köra motorcykel är betydligt lättare än att köra bil. På början av 1980-talet då jag tog b-körkort hölls inte att ta mc-kort för något, det var något man tog ganska fort, därför att det ansågs och var betydligt lättare än att köra bil. Men sedan med åren har mc-körning gjort svårare än vad det är. Media har medvetet förvrängt bilden av att köra mc just på grund av den höga olycksstatistiken och staten som stiftar lagar har medverkat i detta. Trafikskolerna har inte varit sena att koppla på eftersom att detta medför ökade inkomster för dem.
Men att köra mc är farligare, men det är inte samma sak som svårare. Jag har själva kört motorcykel i många år men tycker trots allt att lagen är löjlig att en person som har b-körkort som får i princip köra bil som får gå hur fort som helst, men inte får köra ett två hjuligt fordon som gör mer än 45 km.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..

vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
Det vore på tiden...lagen om att de som har b-körkort inte skulle få köra lätt mc är löjlig, de som kör bil har trafikutbildning och får köra fordon som är betydligt svårare än köra lätt mc. Det är farligare att köra MC ...men inte svårare. Men jag kan hålla med om att värsting motorcyklar kan vara svåra att hantera, men de jag menar är lätt mc.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

men jag skulle ALDRIG låna ut min moppe till min pappa fast att han har "mc-körkort" (på den tiden han tog körkort fick man det på köpet) eftersom att han inte har kört två.hjuligt fordon innan. och att då sätta en sådan person på en motorcykel i 100kmh är ju direkt livsfarligt! Och det finns ju en anleding till varför man inte får köra tvåhjuliga fordon på vanligt körkort längre...det är ju knappast så att dom har gjort så bara för att jävlas.
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag måste skratta lite åt vad du säger. Jag tror att din pappa är mera säker på din moped än vad många 15-åringar är. Vet du varför? Därför att han säkerligen har erfarenhet av trafiken som han fått från bilkörning. Att köra en lite moped är inte svårt, ovant de första metrarna men när man kört i en kvart så har man kommit ganska bra in i det. Men när jag ser många 15-åringar i trafiken på mopeder minns jag själva tillbaka på den tiden jag själva var 15-år. Jag brukar verkligen vara glad över att jag lever i dag. Jag tog risker som jag inte kan fatta i överhuvudtaget att jag gjort. Kört om bilar på insidan och kastat mig snävt framför bilar i höga hastigheter på trimmad moped. Körde i 80-km på cykelbanor och var hot för alla cyklister och gående. Jag som alla mina polare förstod inte riskerna när vi körde, vi tyckte bara att de var flippade i skallen som hojtade efter oss på cykelbanan. Just den här formen av olyckor är väldigt vanlig bland 15-åringar i dag på cykelbanor.

Det är därför vi har en 18-års gräns när det gäller att ta B-körkort, man anses då att vara mogen för att köra bil, men detta kan i många fall diskuteras när olycksstatistiken betraktas. Den är mycket hög just bland ungdomar mellan 18-25 år.
De som fick MC-kort med i sina B-körkort kan i dag köpa en dräparmotorcykel och köra. Det är annat än en liten moped, och olycksstatistiken är låg bland dessa äldre i förhållandet till yngre på tunga mc.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
sm7tvz
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 mars 2008, 12:09
Kontakt:

Inlägg av sm7tvz »

Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..

vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?
Gammal, erfaren och vis. Har varit med om allt, tex skarpskytte med 4048 och ubåtsjakt.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev:
chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.

Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.

En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

det allra sjukaste är att med ett B-kort taget efter 1/10-09 är det olovlig körning om du kör EU45 moped.

Fullständigt vansinnigt om man frågar mig.

med andra ord är alla tvåhjuliga fordon bannlysta framöver med motor om man bara har ett B-kort taget efter 1/10-09.
För att köra en vanlig moppej*vel så måste man alltså ta ett AM ytterligare till, till en kostnad som det grymtas om på 5-7K. Så syftet är ganska solklart.

Att fasa ut alla fordon på två hjul bort från trafiken.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Skåningens-handelsbod skrev:det allra sjukaste är att med ett B-kort taget efter 1/10-09 är det olovlig körning om du kör EU45 moped.

Fullständigt vansinnigt om man frågar mig.

med andra ord är alla tvåhjuliga fordon bannlysta framöver med motor om man bara har ett B-kort taget efter 1/10-09.
För att köra en vanlig moppej*vel så måste man alltså ta ett AM ytterligare till, till en kostnad som det grymtas om på 5-7K. Så syftet är ganska solklart.

Att fasa ut alla fordon på två hjul bort från trafiken.
Aa, för de flesta tar ju B kort för att köra eu-moppe :roll: Syftet är väl att tjäna pengar, som allt annat skit. För det är ju bara onödigt, det kan jag hålla med om. Handlar inte om att de vill få bort tvåhjulingarna utan att de är giriga as som ser ännu en källa till högre inkomst :) Det är ju inte spec många som drabbas ändå, eu-kortet kostar väl runt 1500-2000kr över hela landet och de som redan har bilkort kör ju oftast bil och du får ju fortfarande köra moped på mc-kort.

En annan anledning till att det blir så är ju för att det ska ju bli körkort istället för förarbevis för eu-moppe och då är det inte så konstigt helt plötsligt, även om det är överdrivet med ett körkort för ett fordon som får framföras i MAX 45km/h. Blir väl körkort på cykel snart också :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

sm7tvz skrev:
Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..

vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?
det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.

denna förändring har redan genomförts i vissa länder inom EU, bara en tidsfråga innen vår skräckregim under Reinfeldt får ge sig.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Hade man behövs gå igenom samma kurser och allt det där för moppe som för bil tror jag också att dom hade ökat hastigheten lite, men då hade istället fler struntat i att ta kortet då det även kostat en hel del till.
Tillhör mille!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

chifen skrev:
runners skrev:
chifen skrev:Inte ett dugg konstigt. Ett helt annat fordon som beter sig annorlunda och kräver en annan utbildning att framföra i trafiken. Dessutom är inte lagarna alltid samma för bil som mc. Det är bara bra att det behövs en utbildning för varje körkort, vad som är dåligt är priset man måste betala...
Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.

Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.

En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?
Men kollisionen mötande bil mot bil så kan det läsas i media dagen därpå om svårt skadade och döda. Men en kollision mellan bil och mc blir det värst för mc-föraren.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev:
chifen skrev:
runners skrev: Jag tycker att de som har B-körkort borde få köra mc till vissa cc eller hk. Du pratar om att mc beteer sig annorlunda och därför kräver utbildning? Att sätta sig på en scooter som gör en hastighet kring 70-100km när man är van vid köra bil upplever jag att vara oerhört mycket enklare än att köra bil, vilket de flesta gör. Det finns trafikregler att följa, hastighetsbegränsningar osv.
Du har redan trafikutbildningen i bilkörkortet. Men jag får köra en bil som har 500 hk under huven, inga problem. Bilen kan vara en fara för allmänheten i trafiken på helt annat sätt än en person på en lätt mc som ofta då bara skadar sig själva.
En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.

Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.

En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?
Men kollisionen mötande bil mot bil så kan det läsas i media dagen därpå om svårt skadade och döda. Men en kollision mellan bil och mc blir det värst för mc-föraren.
Det är fortfarande ett helt annat typ av fordon, vad är det du inte förstår? Med de kurser som vi går nu så funkar det inte. Skulle kursen utökas och mc körning ingå så vore det en sak men nu gör den inte det och då funkar inte dina teorier längre. Alla som tar B kort kan inte köra tvåhjuligt, då är det ganska dumt av staten att släppa iväg ett kort som tillåter dem att köra tvåhjuligt fordon efter att ha tagit kortet för bil.

Vad fan spelar det för roll att en bil toppar 200km/h och väger 2ton? Man kör ändå inte så fort i stan och DU ÄR UTBILDAD FÖR ATT FRAMFÖRA FORDONET! Medans du inte har någon som helst utbildning för att framföra ett tvåhjuligt fordon.

När du pratar nu så tar du ju som för givet att man kör för fort iaf, det är ju en sak som är säker.
" Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt."

Du är inte utbildad för att köra som en raceförare och därför är det inte relevant om man kommer för fort i en kurva och det är olagligt, därför kan man inte ta så stor hänsyn till ditt argument där då det ändå inte förljer andra regler. Håller man hastighetsbegränsningen och ängnar sig åt körningen kommer inte en kurva fram från ingen stans, det går oftast att köra bra mycket för fort också utan att en helt oväntad kurva kommer upp. Du kan ju ta att tänka på att man kör inte allt för vilt på helt okända vägar heller, det kommer nog förlänga ditt liv känns det som.


Jag tog bara lagen för tung mc som ett exempel att det finns olika regler, men även annat som inte är samma. Tex tillåts ett annat mönsterdjup för mc, finns andra regler för parkering, andra regler för besiktning och vad som ska kontrolleras, andra regler för omkörning. Kan fortsätta ett tag och just därför håller det inte att få köra mc med B kortet med dagens utbildning. Ska utbildningen öka så kommer det bli dyrare och det tror jag inte det är så många som vill bara för att du ska kunna åka scooter i 60km/h.

Är det något som ska ändras så blir det ju isf att man får köra lätt mc på B kortet, men många av dessa toppar över 100km/h och då behövs det ju helt plötsligt en bättre utbildning och lite körträning för förare som inte har erfarenhet av mc även om det inte är någon racehoj vi pratar om. Jag skulle inte vilja se flera tusen personer som aldrig kört 2hjuligt fordon i sitt liv helt plötsligt få gå ut och köra i trafiken, det blir ju livsfarligt. Förstår du inte det själv så är det ju något fel.

Du kan ju ta som förslag att införa en ny mc klass då när du ändå håller på som har en toppfart på max 70km/h, då kanske du kan få din vilja igenom och man får köra den klassen på B kortet men det kommer ändå behövas en introduktion om mc körning i både den teoretiska och praktiska biten av körkortet.
Du får ju tänka på att alla som tar körkort för bil INTE kan köra mc för det. Förr fick man körkort för tung lastbil med släp på B kortet, det betyder inte att du kan framföra fordonet eller att det var bättre. Snarare sämre och betydligt farligare.


Börja skriv me lite styckeindelning, är ju fan en utmaning att läsa vad du skriver.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

chifen skrev:
runners skrev:
chifen skrev: En bil reser sig inte upp på bakhjulet vid gaspådrag, en bil slår inte framåt när du bromsar för hårt, en bil behöver du inte lägga ned i en kurva när det går fort, en bil har inte samma problem med sidovindar. Du är oskyddad när du kör motorcykel, det är du inte när du kör bil, då har man ett skal runt om sig och det är ett helt annat fordon. Du kör inget med MC under tiden du tar ett B kort och därför kan de såklart inte ge dig rätten att köra mc när du tagit kortet. Bara för att du kan köra 2hjuligt fordon så kan inte alla som tagit bilkort göra det. Dessutom är åldern för tung mc utan effektbegränsning 21år (20år om man har haft mc kort sedan tidigare) och för bil är det 18år.

Det är två helt olika fordon och därför krävs två olika körkort, vad är det konstiga? Anledningen till att man får köra eu moped är just att vid den låga hastigheten är risken för en olycka mycket mindre. Och åter igen så finns det olika lagar för mc och bil dvs teorin är inte riktigt densamma och då kan inte B kortet gälla.

En bil med 500hästar är fortfarande en bil, inget tvåhjuligt fordon och därför får det köras på samma kort. När du har ett fullt mc kort får du köra en mc med 200hästar också, och då har du utbildningen för det dessutom. Vart ser du det konstiga?
Det konstiga är egentligen att du inte läst vad jag skrivit, eller är det kanske värre än så eller? Jag pratar inte om att man skulle få köra tung MC på bilkörkortet, var har jag skrivit detta? När du svarar kan du hålla dig till saken i stället eller hur, eller kommentera i annat fall inte? Men när jag får köra en som väger två ton som gör 200-km i stan. Men jag får inte köra en scooter som gör 60-70 km utan ska tvingas att köra ett löjligt fordon som gör 45-km/tim som inte ens hinner med i trafikrytmen. Jag kör inte moped för att köra fort, utan av ekonomiska och praktiska omständigheter. Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt. Du kommer över på fel sida av vägen, vad gör du om det kommer en mötande bil? Jo enligt dig verkar det som om du är osårbar och det händer inget. Hur resonerar du egentligen?
Men kollisionen mötande bil mot bil så kan det läsas i media dagen därpå om svårt skadade och döda. Men en kollision mellan bil och mc blir det värst för mc-föraren.
Det är fortfarande ett helt annat typ av fordon, vad är det du inte förstår? Med de kurser som vi går nu så funkar det inte. Skulle kursen utökas och mc körning ingå så vore det en sak men nu gör den inte det och då funkar inte dina teorier längre. Alla som tar B kort kan inte köra tvåhjuligt, då är det ganska dumt av staten att släppa iväg ett kort som tillåter dem att köra tvåhjuligt fordon efter att ha tagit kortet för bil.

Vad fan spelar det för roll att en bil toppar 200km/h och väger 2ton? Man kör ändå inte så fort i stan och DU ÄR UTBILDAD FÖR ATT FRAMFÖRA FORDONET! Medans du inte har någon som helst utbildning för att framföra ett tvåhjuligt fordon.

När du pratar nu så tar du ju som för givet att man kör för fort iaf, det är ju en sak som är säker.
" Jag har kört tung mc i många år och det du säger stämmer delvis. Du kan lägga ner motorcyklen om du är förberedd på kurvan ..JA, men om du inte är det så blir det en överasskning. Det är just så singelolyckor brukar ske och det gäller inte speciellt motorcyklar. Om du kommer för fort i en kurva i en bil så är det samma sak, du kan inte göra ngt."

Du är inte utbildad för att köra som en raceförare och därför är det inte relevant om man kommer för fort i en kurva och det är olagligt, därför kan man inte ta så stor hänsyn till ditt argument där då det ändå inte förljer andra regler. Håller man hastighetsbegränsningen och ängnar sig åt körningen kommer inte en kurva fram från ingen stans, det går oftast att köra bra mycket för fort också utan att en helt oväntad kurva kommer upp. Du kan ju ta att tänka på att man kör inte allt för vilt på helt okända vägar heller, det kommer nog förlänga ditt liv känns det som.


Jag tog bara lagen för tung mc som ett exempel att det finns olika regler, men även annat som inte är samma. Tex tillåts ett annat mönsterdjup för mc, finns andra regler för parkering, andra regler för besiktning och vad som ska kontrolleras, andra regler för omkörning. Kan fortsätta ett tag och just därför håller det inte att få köra mc med B kortet med dagens utbildning. Ska utbildningen öka så kommer det bli dyrare och det tror jag inte det är så många som vill bara för att du ska kunna åka scooter i 60km/h.

Är det något som ska ändras så blir det ju isf att man får köra lätt mc på B kortet, men många av dessa toppar över 100km/h och då behövs det ju helt plötsligt en bättre utbildning och lite körträning för förare som inte har erfarenhet av mc även om det inte är någon racehoj vi pratar om. Jag skulle inte vilja se flera tusen personer som aldrig kört 2hjuligt fordon i sitt liv helt plötsligt få gå ut och köra i trafiken, det blir ju livsfarligt. Förstår du inte det själv så är det ju något fel.

Du kan ju ta som förslag att införa en ny mc klass då när du ändå håller på som har en toppfart på max 70km/h, då kanske du kan få din vilja igenom och man får köra den klassen på B kortet men det kommer ändå behövas en introduktion om mc körning i både den teoretiska och praktiska biten av körkortet.
Du får ju tänka på att alla som tar körkort för bil INTE kan köra mc för det. Förr fick man körkort för tung lastbil med släp på B kortet, det betyder inte att du kan framföra fordonet eller att det var bättre. Snarare sämre och betydligt farligare.


Börja skriv me lite styckeindelning, är ju fan en utmaning att läsa vad du skriver.

Man kör endå inte så fort i stan? Gör man det med mc då?
Vem har nu plötsligt pratat om att jag inte är utbildad att köra som racerförare, trafikskolerna lär inte ut att köra som racerförare och jag tog körkort på trafikskolan.

Du sade att man på mc kan lägga ner motorcyklen och jag svarade att ingången i en kurva är det samma oavsett om man kör bil eller mc, om att kurvan kommer som en överrasskning i vilket fall som helst. Men var kom plötsligt saken in i bilden om att jag pratat om att jag utgått från att köra för fort. Varför tog du överhuvudtaget upp saken när du nu säger att man endå inte kör så fort på okända vägar så att man råkar ut för plötsliga kurvor som dyker upp? En mycket vanlig typ av olyckor är just i kurvor då ena fordonet kommer över på mötande sida, men det behöver ju förståss inte du vara rädd för i framtiden då låter det som. Det kan ju inte hända dig. Men jag kan tala om att det hänt någongång alla jag pratat med som kört bil. Alla med lite erfarenhet vet att man kan missbedöma en kurva i ingången av denna och kurvan visar sig att vara tvärare än vad man trodde. Men oroa dig inte, det kommer väl bli du som ska lära trafikläraren att köra bil när du tar körkort.

Så berätta nu var någonstanns jag sagt att jag argumenterar för att köra för fort. Det är dina egna förvrängningar du skriver, formade efter hur du själva vill ha det, för att passa in i ditt resonomang.

Det du säger om mönsterdjup och andra kontroller av mc vid besiktning, en stor del av dessa regler ändras i tid, Mönsterdjupet på dagens mc eller bilar gäller i dag, men kanske inte om några år. Ska man ta nytt körkort då eller var är det du vill komma? Det kommer nya trafikskyltar i trafiken också, ska man ta nytt körkort varje gång då? eller vad vill du säga med argumenten.

Sedan börjar du prata om att jag pratat om att man skulle få köra alla former av lätt Mc på bilkörkortet. Jag frågade dig förut var jag sagt det och frågan kvarstår. Men det finns massor av 15-åringar här som har haft mopeden en månad som du ger råd att trimma. De har inte så stor erfarenhet av att köra tvåhjuligt i höga hastigheter. Hur förhåller du dig till detta? Du verkar hela tiden att prata i åtter omrking dig själva.

Sedan ska inte du agera någon svensklärare här när du inte själva skriver gramtiskt rätt ens. .
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev: Man kör endå inte så fort i stan? Gör man det med mc då?
Vem har nu plötsligt pratat om att jag inte är utbildad att köra som racerförare, trafikskolerna lär inte ut att köra som racerförare och jag tog körkort på trafikskolan.

Du sade att man på mc kan lägga ner motorcyklen och jag svarade att ingången i en kurva är det samma oavsett om man kör bil eller mc, om att kurvan kommer som en överrasskning i vilket fall som helst. Men var kom plötsligt saken in i bilden om att jag pratat om att jag utgått från att köra för fort. Varför tog du överhuvudtaget upp saken när du nu säger att man endå inte kör så fort på okända vägar så att man råkar ut för plötsliga kurvor som dyker upp? En mycket vanlig typ av olyckor är just i kurvor då ena fordonet kommer över på mötande sida, men det behöver ju förståss inte du vara rädd för i framtiden då låter det som. Det kan ju inte hända dig. Men jag kan tala om att det hänt någongång alla jag pratat med som kört bil. Alla med lite erfarenhet vet att man kan missbedöma en kurva i ingången av denna och kurvan visar sig att vara tvärare än vad man trodde. Men oroa dig inte, det kommer väl bli du som ska lära trafikläraren att köra bil när du tar körkort.

Så berätta nu var någonstanns jag sagt att jag argumenterar för att köra för fort. Det är dina egna förvrängningar du skriver, formade efter hur du själva vill ha det, för att passa in i ditt resonomang.

Det du säger om mönsterdjup och andra kontroller av mc vid besiktning, en stor del av dessa regler ändras i tid, Mönsterdjupet på dagens mc eller bilar gäller i dag, men kanske inte om några år. Ska man ta nytt körkort då eller var är det du vill komma? Det kommer nya trafikskyltar i trafiken också, ska man ta nytt körkort varje gång då? eller vad vill du säga med argumenten.

Sedan börjar du prata om att jag pratat om att man skulle få köra alla former av lätt Mc på bilkörkortet. Jag frågade dig förut var jag sagt det och frågan kvarstår. Men det finns massor av 15-åringar här som har haft mopeden en månad som du ger råd att trimma. De har inte så stor erfarenhet av att köra tvåhjuligt i höga hastigheter. Hur förhåller du dig till detta? Du verkar hela tiden att prata i åtter omrking dig själva.

Sedan ska inte du agera någon svensklärare här när du inte själva skriver gramtiskt rätt ens. .
Nästan alla singelolyckor beror på för hög hastighet (ca 50% av dem är f.ö alkoholpåverkade). Så tycker jag har ganska bra grunder för att säga det, kan trafikens lagar ganska bra faktiskt och kan statistik för många sorters olyckor vilket du inte verkar ha. Finns nästan inga singelolyckor där föraren hållt laglig hastighet och varit nykter och det blivit en allvarlig olycka.

Man kör inte en bil som man kör en mc och därför krävs en annan utbildning, kan du inte fatta det bara? Hur fan du än vrider och vänder på oväntade kurvor så lägger man inte ned en bil i kurvan men det gör man med en mc. En kurva kommer inte helt oväntat och blir omöjlig att ta om man håller rätt hastighet och kan manövrera sitt fordon, då skulle inte rådande hastighetsbegränsning vara där. Alla kan råka ut för olyckor pga missbedömningar men då har det oftast gått lite för fort också. Säger inte att det inte kan hända mig, säger bara att mc kortet har en egen utbildning av en anledning.

Det är olika mönsterdjup som är tillåtna på bilar/mc och det är helt rätt eftersom de har helt olika köregenskaper. Det är en helt annan sak än att det kommer en ny skylt, hur kan du ens jämföra så? Även om lagen kommer ändras och man behöver mer mönster så är sannolikheten väldigt stor att det fortfarande kommer vara olika från bil och mc och därför funkar det inte med en utbildning som bara täcker ena delen. Som du tänker ska man inte lära sig när det är tvång på vinterdäck heller, för den lagen kan ändras, hastighetsbestämmelser behöver vi inte lära oss för det kan ändras, dragvikter med släp behövs inte alls för lagen kan ändras och sist men inte minst, vi behöver inte lära oss vad minimum för mönsterdjup är heller, för det kan ju ändras :) Är du nöjd med ditt argument?

Det blir ju alla typer av lätt mc eftersom ingen klass finns emellan moped klass 1 och lätt mc just nu, och det kommer bli omöjligt för polisen att hålla reda på vilka lätt mc modeller som bara går 70 för sannolikheten att de kommer vara väldigt lika andra är stor samt att det kommer att komma nya modeller hela tiden och det finns inte tid för poliserna att lära sig alla utantill.

Att jag ger tips till 15åringar hur de ska trimma sina mopeder har inget med saken att göra alls och jag säger aldrig att de ska framföra mopederna på allmän väg och att det är lagligt, eller hur? Att du ens drar upp det tyder ju på att du har ganska dåligt med argument för dig.

Om B körkortet ska gälla för att göra lätt mc så måste utbildningen utökas och körlektioner med mc måste läggas till och då kommer även priset att skena och det är inget som kommer uppskattas, därför är det bättre med skilda kort. Förstår inte vad det är du inte förstår? Eu-moped behöver du ju till och med övningsköra med nu, att du inte ska behöva det för ett tvåhjuligt fordon som går snabbare är ju bara ren idioti.

Sedan att jag inte skriver grammatiskt (2st m där faktiskt bara för att vara petig) rätt hör inte till saken, jag skriver så det blir relativt lättläst och man förstår vad som står. Stavfel etc skiter jag i om du gör men det blir otydligt med all text i ett stycke.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
sm7tvz
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 mars 2008, 12:09
Kontakt:

Inlägg av sm7tvz »

Skåningens-handelsbod skrev:
sm7tvz skrev:
Tuta skrev:dom har ju pratat om att man ska få köra lätt mc på b-körkort också..

vet inte om jag hoppas på att det går igenom :/
Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?
det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.

denna förändring har redan genomförts i vissa länder inom EU, bara en tidsfråga innen vår skräckregim under Reinfeldt får ge sig.
Intressant - i vilka länder i EU har det genomförts?
Btw, tror knappast att Sahlin är så mycket bättre... Fredrik är iaf snyggare och jag är INTE bög :)
Gammal, erfaren och vis. Har varit med om allt, tex skarpskytte med 4048 och ubåtsjakt.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

sm7tvz skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
sm7tvz skrev: Är inte detta bara ett rykte eller skröna? Har du någon (säker) källa att referera till?
det är en stark lobbying för detta inom eu nu, och de är i stort sett bara VV o transportstyrelsen som sätter sig på tvären i vårt land, som jobbar emot detta med näbbar o klor.

denna förändring har redan genomförts i vissa länder inom EU, bara en tidsfråga innen vår skräckregim under Reinfeldt får ge sig.
Intressant - i vilka länder i EU har det genomförts?
Btw, tror knappast att Sahlin är så mycket bättre... Fredrik är iaf snyggare och jag är INTE bög :)
inte stenkoll på det där, men om jag inte helt missat tåget, så är det bl.a. tyskland o italien. Å andra sidan får inte 125 cc köra på motorvägar i italien.
Forumets nippertippa! Puss på er!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Chifen ... Det är inte rabblandet av trafikstatistik/trafillagar du kör bil på. Varför man ska träna in dem och kunna dem utantill, nja det får du stå för. :D

Jaha...jag har alltid hört att människor är människor och inte datorer som alltid gör rätt. har du hört talas om den mänsliga faktorn? Om det sker olycker i kurvor så sker det oftast genom felbedömningar. Sådana felbedömningar kan göras av andra orsaker än onykterhet och medveten överträdelse av hastigheten, nja om du nu inte är så korkad att du tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i 90km bara för att det står på skylten.

Sedan som sagt är det inte rabblandet av trafikens lagar/olyckstatistik du kör bil eller mc med. Det handlar om samspel och förståelse för andra trafikanter i trafiken. Men tyvärr är det så bland många ungdomar att de står kvar i barnsliga regelstadiet, de har inte mognat i utvecklingen till att förstå att alla mäniskor i trafiken har olika förutsättningar. I stället håller det på sin rätt och kan rabbla sin rätt genom kunnandet av alla trafiklagar/statistik. Det är ofta av denna orsak som ungdomar är inblandade i olyckor i trafiken än äldre.

Jag har fortfarande inte förstått varför jag ska behöva ta mc-kort för förståelsen för olika mönsterdjup på mc? Kom med något mer hållbart argument. Vi vanliga människor ,som inte tränat in lagen utan till om alla trafikregler, behöver knappast någon 10-månaderskurs för veta detta.

Har du hört talas om mänsliga faktorn? Vi vanliga människor uppfattar inte oss som datorer som aldrig gör fel. Felbedömningar i kurver beror alltid för hög hastighet, ja det är väl klart att man har för hög hastighet, annars hade saken inte varit något problem, men att det nästan alltid beror på droger, det kan diskuteras.
Hoppas att du inte tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i den hastighet som är lagstadgad där, nä så dum är du väl endå inte väl?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
blackmasai
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 5 juni 2008, 14:51
Ort: Brändö

Inlägg av blackmasai »

125a som högst sku man få köra för en hojj är helt annolunda från bil
Bild

Ruset av kraften under dig ska vara bättre än droger ;)

Quote jag har inga problem med alkoholen. jag har problem utan den.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev:Chifen ... Det är inte rabblandet av trafikstatistik/trafillagar du kör bil på. Varför man ska träna in dem och kunna dem utantill, nja det får du stå för. :D

Jaha...jag har alltid hört att människor är människor och inte datorer som alltid gör rätt. har du hört talas om den mänsliga faktorn? Om det sker olycker i kurvor så sker det oftast genom felbedömningar. Sådana felbedömningar kan göras av andra orsaker än onykterhet och medveten överträdelse av hastigheten, nja om du nu inte är så korkad att du tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i 90km bara för att det står på skylten.

Sedan som sagt är det inte rabblandet av trafikens lagar/olyckstatistik du kör bil eller mc med. Det handlar om samspel och förståelse för andra trafikanter i trafiken. Men tyvärr är det så bland många ungdomar att de står kvar i barnsliga regelstadiet, de har inte mognat i utvecklingen till att förstå att alla mäniskor i trafiken har olika förutsättningar. I stället håller det på sin rätt och kan rabbla sin rätt genom kunnandet av alla trafiklagar/statistik. Det är ofta av denna orsak som ungdomar är inblandade i olyckor i trafiken än äldre.

Jag har fortfarande inte förstått varför jag ska behöva ta mc-kort för förståelsen för olika mönsterdjup på mc? Kom med något mer hållbart argument. Vi vanliga människor ,som inte tränat in lagen utan till om alla trafikregler, behöver knappast någon 10-månaderskurs för veta detta.

Har du hört talas om mänsliga faktorn? Vi vanliga människor uppfattar inte oss som datorer som aldrig gör fel. Felbedömningar i kurver beror alltid för hög hastighet, ja det är väl klart att man har för hög hastighet, annars hade saken inte varit något problem, men att det nästan alltid beror på droger, det kan diskuteras.
Hoppas att du inte tror att du kan köra genom alla kurvor på vägen i den hastighet som är lagstadgad där, nä så dum är du väl endå inte väl?
Anledningen till att ungdomar är i fler olyckor är ofta pga fortkörningar och att de inte kan hantera bilen pga bristande erfarenhet, men det är i de flesta av fallen indirekt kopplat till en för hög hastighet och att man inte anpassar farten efter förhållanden. Den mänskliga faktorn är den som orsakar olyckor i första hand, för man inte anpassar farten efter rådande förhållanden och det har jag inte sagt något emot heller. Att jag skrev att det alltid beror på droger har jag inte heller sagt något om, sa bara att ca 50% av alla singelolyckor är drogrelaterade. Det behöver inte betyda att de kört för fort vid tillfället utan kanske möjligen somnat bakom ratten, dålig reaktionstid, suddigt seende etc. Finns mycket som kan hända när man stoppar kroppen full i skit, det hör inte hemma i trafiken.

Skrev ju att man kan göra felbedömningar men de felbedömningarna är ofta att man håller för hög hastighet i en kruva och står det 90km/h på en väg så kommer det inte en skarp kurva utan en varning för den innan och då är man ju förvarnad så man kan anpassa hastigheten och det är ju klart att man kan tänja på reglerna lite om det krävs av trafiksituationen och det har jag inte sagt något om. Det är inte heller vad tråden handlar om, har inget med olycksstatistik att göra utan vilka behörigheter man får av ett visst körkort.

Sagt det förut och jag säger det igen, det är inte samma sak att köra ett tvåhjuligt fordon som en bil och därför kan man inte få behörighet för att köra motorcykel på bilkortet, även om du kan köra motorcykel. Tänk på alla som inte kan köra mc som har B kortet, hur bra är det om man släpper iväg dem fritt på hojjar runt om i sverige? Jag skulle då fan inte känna mig säker när jag är ute och går iaf.

Att jag skrivit om mönsterdjup på de olika är bara som ett exempel för att det finns regler som skiljer dem åt och då funkar det inte att inte ha en utbildning för bil och sedan få köra mc, det är ju inte logiskt på något sätt. Det är bara en grej som skiljer dem åt och det finns fler också. Kan dock inte alla utantill, och det beror ju på att jag gått utbildning för just bil och inte mc. Besiktningen skiljer emellan dem också och andra regler för vikt/effekt och bromsar. Det finns mycket som skiljer dem åt och det är bara för att bevisa för dig att det skiljer såväl teoretiskt som praktiskt emellan dem och är därmed olämpligt att få framföra mc på en förarutbildning för bil, tycker faktiskt det säger sig självt.

Varför man ska lära sig trafikregler? Jo, för att kunna köra laglydigt och ordentligt kanske? Hur skulle det funka i trafiken om ingen tillämpade högerregeln, lämnade företräde, körde åt rätt håll på enkelriktat etc. Man ska lära sig dessa för att minska risken för en olycka, att man sedan kan behöva bryta dem för att förhindra en olycka är en annan sak, då gör man rätt ändå. Allt som görs för att förhindra en olycka anses stå över trafikreglerna och det bör du ju veta. Jag är inte den som kör precis enligt boken heller, trafiken funkar inte som teorin säger att den ska göra, då skulle det inte funka men vissa delar måste man ju använda sig av och det förstår man ju av vanligt folkvett.

Ämnet handlade ju från början om varför man inte för köra mc på bil kortet och det är ju för att det är helt olika fordon som beter sig olika och har olika regler för sig, du kan inte utbilda dig för det ena och köra det andra. Som att utbilda sig till bilförsäljare och jobba som undervattenssvetsare (lite långsökt kanske men du förstår principen). Det är ju helt olika saker.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Problemet att köra lättare motorcykel är inte att det är svårare än att köra bil. Så här är det, när jag tog mc-kort 1981, var det mestandels ungdomar som var 16-år som tog mc-kort. Att köra motorcykel var inte något som betraktades att vara svårt. Men när man körde och på teorin fick vi veta att det är betydligt farligare än att köra bil. När jag tog bilkörkort när jag var 18-år så var detta betydligt mycket svårare än att ta mc-kort. Jag lärde mig också att köra bil var mycket svårare och man har sämre sikt och inte den frihet att gira som man har på motorcykel.

När jag köpte bil föll motorcykeln i glömska i något år tills jag köpte en Honda CB 400. Betydligt snabbare än 125.an, men bakom ratten i bil i några år så var det inte svårare att köra den än bilen, snarare tvärtom i många avseenden. Men på 1990-talet ökade motorcyklarna och med detta olyckorna. Inte konstigt när ungdomar som tagit körkort till 125.a sedan köpte en värstingacykel. På den tiden övergick lätt mc-kort till tungt automatiskt. De körde i hjäl sig som flugor därför att de inte behärskade dessa våldsamma fordon. Man ändrade sedermera lagen och införde lätt och tungt mc-kort. Men detta hindrade inte expansionen av motorcyklarna i trafiken och av naturliga anledningar så körde många i hjäl sig eller sig själva ner i rullstolen. Detta blev ett växande problem för staten i form av ökade kostnader för sjukvård. Media började måla fram skräckbilder av mc-körning och körkortsutbildningen måste skärpas. Samma sak händer med B-kortsutbilningen i dag efter hand olyckorna ökar. Alltså man försöker inbilla människor att det är svårare att köra mc än vad det är genom att göra utbildningen överdriven på trafikskolorna. Men för den sak säger inte ja att körkort ska avskaffas till mc, det är inte det saken handlar om. Men en scooter som är på 70cc fås inte köras av en person som dagligen kör bil. Då ska denna personen tvingas att ta mc-kort, självklart tar man då till tung mc, sedan köper man inte en scooter då utan i stället en tung maskin. Det är så människor i allmänhet fungerar, olycksstatistiken med dödsolyckor ökar därmed med mc.

När man har blivit äldre handlar det inte om när man kör en liten scotter på 80cc att köra fort och oftast inte utan för en radie på ett par mil. Det är knappast en komfortabel maskin att göra långresor på. Om man vill köra fort kan man köpa en bil, eller ta mc-kort.

I allmänhet kanske lösningen ligger i att öka hastigheten på eu-mopparna i stället så att man kan hänga med i trafiken. Som det är nu får man inte köra på cykelbanor eftersom att det går för fort och de är för sakta för att följa med i trafikrytmen. Resultatet blir att man ständigt ska misshandlas av bilisterna som nästan rammar moppen i sidan för att den inte accar tillräckligt. Eller ska köras om bara för den inte klarar att ligga i 60 som bilisterna ofta kör i stadstrafik.

De flesta mc-olyckor är oftast bilar inblandade i och den vanligaste olyckan är att bilisterna inte upptäcker motorcyklen i korsningar och kör rakt ut, Det finns fler vanliga olyckor men denna är vanligast. Det handlar ofta inte av manöverreringen av motorcyklen i sig som är olycksorsakerna. Men visst en del kör för fort, men så är det med bilar också, fast konsekvenserna blir allvarligare med mc. Men handlar detta om att saken kan korrigeras genom utbildning? Nej det handlar om individen som kör efter att denna fått körkortet.

I många fall är det rent ögontjäneri på trafikskolorna, sedan de fått körkortet är det fritt blås.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.


Hall of fame på denna topic.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev:Problemet att köra lättare motorcykel är inte att det är svårare än att köra bil. Så här är det, när jag tog mc-kort 1981, var det mestandels ungdomar som var 16-år som tog mc-kort. Att köra motorcykel var inte något som betraktades att vara svårt. Men när man körde och på teorin fick vi veta att det är betydligt farligare än att köra bil. När jag tog bilkörkort när jag var 18-år så var detta betydligt mycket svårare än att ta mc-kort. Jag lärde mig också att köra bil var mycket svårare och man har sämre sikt och inte den frihet att gira som man har på motorcykel.

När jag köpte bil föll motorcykeln i glömska i något år tills jag köpte en Honda CB 400. Betydligt snabbare än 125.an, men bakom ratten i bil i några år så var det inte svårare att köra den än bilen, snarare tvärtom i många avseenden. Men på 1990-talet ökade motorcyklarna och med detta olyckorna. Inte konstigt när ungdomar som tagit körkort till 125.a sedan köpte en värstingacykel. På den tiden övergick lätt mc-kort till tungt automatiskt. De körde i hjäl sig som flugor därför att de inte behärskade dessa våldsamma fordon. Man ändrade sedermera lagen och införde lätt och tungt mc-kort. Men detta hindrade inte expansionen av motorcyklarna i trafiken och av naturliga anledningar så körde många i hjäl sig eller sig själva ner i rullstolen. Detta blev ett växande problem för staten i form av ökade kostnader för sjukvård. Media började måla fram skräckbilder av mc-körning och körkortsutbildningen måste skärpas. Samma sak händer med B-kortsutbilningen i dag efter hand olyckorna ökar. Alltså man försöker inbilla människor att det är svårare att köra mc än vad det är genom att göra utbildningen överdriven på trafikskolorna. Men för den sak säger inte ja att körkort ska avskaffas till mc, det är inte det saken handlar om. Men en scooter som är på 70cc fås inte köras av en person som dagligen kör bil. Då ska denna personen tvingas att ta mc-kort, självklart tar man då till tung mc, sedan köper man inte en scooter då utan i stället en tung maskin. Det är så människor i allmänhet fungerar, olycksstatistiken med dödsolyckor ökar därmed med mc.

När man har blivit äldre handlar det inte om när man kör en liten scotter på 80cc att köra fort och oftast inte utan för en radie på ett par mil. Det är knappast en komfortabel maskin att göra långresor på. Om man vill köra fort kan man köpa en bil, eller ta mc-kort.

I allmänhet kanske lösningen ligger i att öka hastigheten på eu-mopparna i stället så att man kan hänga med i trafiken. Som det är nu får man inte köra på cykelbanor eftersom att det går för fort och de är för sakta för att följa med i trafikrytmen. Resultatet blir att man ständigt ska misshandlas av bilisterna som nästan rammar moppen i sidan för att den inte accar tillräckligt. Eller ska köras om bara för den inte klarar att ligga i 60 som bilisterna ofta kör i stadstrafik.

De flesta mc-olyckor är oftast bilar inblandade i och den vanligaste olyckan är att bilisterna inte upptäcker motorcyklen i korsningar och kör rakt ut, Det finns fler vanliga olyckor men denna är vanligast. Det handlar ofta inte av manöverreringen av motorcyklen i sig som är olycksorsakerna. Men visst en del kör för fort, men så är det med bilar också, fast konsekvenserna blir allvarligare med mc. Men handlar detta om att saken kan korrigeras genom utbildning? Nej det handlar om individen som kör efter att denna fått körkortet.

I många fall är det rent ögontjäneri på trafikskolorna, sedan de fått körkortet är det fritt blås.
Tack, äntligen ett inlägg som det ligger lite vett och tanke bakom!

Jag håller med dig i att det inte är svårt att köra, men att ha samma utbildning som det är nu blir ju inte rätt ändå. För tänk på alla som inte någonsin kört 2hjuligt fordon som helt plötsligt får rätten att göra det, utan att ens provat förut. Det funkar ju inte riktigt, däremot så skulle man ju kunna få ta en tilläggskurs kanske som inkluderar lätt mc kortet, och då får man ju tillstånd att köra dessa 70cc scooters (om de är lagliga dvs). Då det inte finns någon speciell klass för dessa så måste det ju bli under lätt mc de ska gå och gör man så är det helt ok. Ha detta som ett plus till B körkort:

Litet teoriprov om motorcykelns trafikregler och allmänt om motorcykeln
En uppkörning med lätt mc.

Då är det helt ok tycker jag, men inte att släppa iväg folk som aldrig kört tvåhjuligt fordon, det säger ju sig självt att det blir en trafikfara för en person som aldrig kört ett tvåhjuligt fordon som helt plötsligt släpps iväg i trafiken utan att bevisa att denna kan köra det fordon som individen sitter på.

Det är ju ganska viktigt att ha dessa teoriprov för att veta vad som är lagligt/olagligt på en mc så man slipper bli stoppad och få böter för något man inte ens vet om och dessutom kan det skapa en fara i trafiken att ha motorcykeln på ett speciellt sätt.

Att det är bilister som orsakar många mc olyckor stämmer ju bra och det håller jag med dig om, är väl 60% eller något liknande om jag inte minns helt fel. Men det kan ju förbättras genom att förtydliga på både bil och mc proven att ser man ett tvåhjuligtfordon längs vägen och man själv står i en korsning och ska ut så kan man avvakta lite för att se vilken fart fordonet håller. Därför ännu viktigare att ta med detta i B körkortet om det ska tillåtas att framföra lätt mc så förarna blir mer medvetna om vilka risker det finns så de kör försiktigare och kör långsammare förbi korsningar och är beredda på att bromsa.

Du förstår väl hur jag menar? Det måste ju införas att man ska köra tvåhjuligt fordon i B kursen om man ska få behörighet att köra det, det finns många som inte kan köra mc och dessa personer kan man ju då inte heller släppa iväg på vägarna utan att testa dem och ge dem grundläggande kunskaper för hur det ser ut på vägarna för motorcyklister.
MarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.


Hall of fame på denna topic.
Vi är duktiga :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
sm7tvz
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 3 mars 2008, 12:09
Kontakt:

Inlägg av sm7tvz »

MarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.


Hall of fame på denna topic.
Hehe, det märks att det är lite högre medelålder på några av skribenterna. Stavningen är ju riktigt ok! Ibland ser man inlägg som är obegripliga pga stavfel. Har svenskan försvunnit ur läroplanen, månntro.
Gammal, erfaren och vis. Har varit med om allt, tex skarpskytte med 4048 och ubåtsjakt.
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

Enligt mig blir det nog den lagen som säger att man ska kunna lagarna - utantill. Det är omöjligt.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

chifen skrev:
runners skrev:Problemet att köra lättare motorcykel är inte att det är svårare än att köra bil. Så här är det, när jag tog mc-kort 1981, var det mestandels ungdomar som var 16-år som tog mc-kort. Att köra motorcykel var inte något som betraktades att vara svårt. Men när man körde och på teorin fick vi veta att det är betydligt farligare än att köra bil. När jag tog bilkörkort när jag var 18-år så var detta betydligt mycket svårare än att ta mc-kort. Jag lärde mig också att köra bil var mycket svårare och man har sämre sikt och inte den frihet att gira som man har på motorcykel.

När jag köpte bil föll motorcykeln i glömska i något år tills jag köpte en Honda CB 400. Betydligt snabbare än 125.an, men bakom ratten i bil i några år så var det inte svårare att köra den än bilen, snarare tvärtom i många avseenden. Men på 1990-talet ökade motorcyklarna och med detta olyckorna. Inte konstigt när ungdomar som tagit körkort till 125.a sedan köpte en värstingacykel. På den tiden övergick lätt mc-kort till tungt automatiskt. De körde i hjäl sig som flugor därför att de inte behärskade dessa våldsamma fordon. Man ändrade sedermera lagen och införde lätt och tungt mc-kort. Men detta hindrade inte expansionen av motorcyklarna i trafiken och av naturliga anledningar så körde många i hjäl sig eller sig själva ner i rullstolen. Detta blev ett växande problem för staten i form av ökade kostnader för sjukvård. Media började måla fram skräckbilder av mc-körning och körkortsutbildningen måste skärpas. Samma sak händer med B-kortsutbilningen i dag efter hand olyckorna ökar. Alltså man försöker inbilla människor att det är svårare att köra mc än vad det är genom att göra utbildningen överdriven på trafikskolorna. Men för den sak säger inte ja att körkort ska avskaffas till mc, det är inte det saken handlar om. Men en scooter som är på 70cc fås inte köras av en person som dagligen kör bil. Då ska denna personen tvingas att ta mc-kort, självklart tar man då till tung mc, sedan köper man inte en scooter då utan i stället en tung maskin. Det är så människor i allmänhet fungerar, olycksstatistiken med dödsolyckor ökar därmed med mc.

När man har blivit äldre handlar det inte om när man kör en liten scotter på 80cc att köra fort och oftast inte utan för en radie på ett par mil. Det är knappast en komfortabel maskin att göra långresor på. Om man vill köra fort kan man köpa en bil, eller ta mc-kort.

I allmänhet kanske lösningen ligger i att öka hastigheten på eu-mopparna i stället så att man kan hänga med i trafiken. Som det är nu får man inte köra på cykelbanor eftersom att det går för fort och de är för sakta för att följa med i trafikrytmen. Resultatet blir att man ständigt ska misshandlas av bilisterna som nästan rammar moppen i sidan för att den inte accar tillräckligt. Eller ska köras om bara för den inte klarar att ligga i 60 som bilisterna ofta kör i stadstrafik.

De flesta mc-olyckor är oftast bilar inblandade i och den vanligaste olyckan är att bilisterna inte upptäcker motorcyklen i korsningar och kör rakt ut, Det finns fler vanliga olyckor men denna är vanligast. Det handlar ofta inte av manöverreringen av motorcyklen i sig som är olycksorsakerna. Men visst en del kör för fort, men så är det med bilar också, fast konsekvenserna blir allvarligare med mc. Men handlar detta om att saken kan korrigeras genom utbildning? Nej det handlar om individen som kör efter att denna fått körkortet.

I många fall är det rent ögontjäneri på trafikskolorna, sedan de fått körkortet är det fritt blås.
Tack, äntligen ett inlägg som det ligger lite vett och tanke bakom!

Jag håller med dig i att det inte är svårt att köra, men att ha samma utbildning som det är nu blir ju inte rätt ändå. För tänk på alla som inte någonsin kört 2hjuligt fordon som helt plötsligt får rätten att göra det, utan att ens provat förut. Det funkar ju inte riktigt, däremot så skulle man ju kunna få ta en tilläggskurs kanske som inkluderar lätt mc kortet, och då får man ju tillstånd att köra dessa 70cc scooters (om de är lagliga dvs). Då det inte finns någon speciell klass för dessa så måste det ju bli under lätt mc de ska gå och gör man så är det helt ok. Ha detta som ett plus till B körkort:

Litet teoriprov om motorcykelns trafikregler och allmänt om motorcykeln
En uppkörning med lätt mc.

Då är det helt ok tycker jag, men inte att släppa iväg folk som aldrig kört tvåhjuligt fordon, det säger ju sig självt att det blir en trafikfara för en person som aldrig kört ett tvåhjuligt fordon som helt plötsligt släpps iväg i trafiken utan att bevisa att denna kan köra det fordon som individen sitter på.

Det är ju ganska viktigt att ha dessa teoriprov för att veta vad som är lagligt/olagligt på en mc så man slipper bli stoppad och få böter för något man inte ens vet om och dessutom kan det skapa en fara i trafiken att ha motorcykeln på ett speciellt sätt.

Att det är bilister som orsakar många mc olyckor stämmer ju bra och det håller jag med dig om, är väl 60% eller något liknande om jag inte minns helt fel. Men det kan ju förbättras genom att förtydliga på både bil och mc proven att ser man ett tvåhjuligtfordon längs vägen och man själv står i en korsning och ska ut så kan man avvakta lite för att se vilken fart fordonet håller. Därför ännu viktigare att ta med detta i B körkortet om det ska tillåtas att framföra lätt mc så förarna blir mer medvetna om vilka risker det finns så de kör försiktigare och kör långsammare förbi korsningar och är beredda på att bromsa.

Du förstår väl hur jag menar? Det måste ju införas att man ska köra tvåhjuligt fordon i B kursen om man ska få behörighet att köra det, det finns många som inte kan köra mc och dessa personer kan man ju då inte heller släppa iväg på vägarna utan att testa dem och ge dem grundläggande kunskaper för hur det ser ut på vägarna för motorcyklister.
MarcusAndersson skrev:Jääääääääääävlar vad ni har skrivet.


Hall of fame på denna topic.
Vi är duktiga :)

Du har helt rätt. Att sätta en person på ett motordrivet fordon som kan nå höga hastigheter som tidigare på sin höjd bara cyklat vore inte så särskilt smart. :lol:. Men Det hade varit en bra ide med någon form av tilläggskurs utöver bilkörkortet som inkluderar körning av lättare mc upp till t ex 70-80 cc. Trafikvanan och grundläggande körkortsutbildningen har de allra flesta som har B-körkort. Trafiken är den samma på mc som i bil, har man vana av den handlar den andra delen om vanan på fordonet man kör, som på en motorcykel skiljer sig lite från bilen.

Det som aldrig tidigare kört tvåhjuligt behöver också informeras om faror på mc som man inte behöver tänka så mkt på när man kör bil, samt också praktisera körandet på tvåhjuligt så denna får någon form av vana i allafall.
Att sätta någon på sadlen på ett tvåhjuligt fordon som inte har tidigare har någon erfarenhet av köra tvåhjuligt skulle vara lika idiotiskt som att sätta någon som bara har B-körkort som reservpilot i flygvapnet att ta över intrumenten när ordinarie piloten i krig är för tillfället är sjuk och inte kan flyga. :D

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

runners skrev: Du har helt rätt. Att sätta en person på ett motordrivet fordon som kan nå höga hastigheter som tidigare på sin höjd bara cyklat vore inte så särskilt smart. :lol:. Men Det hade varit en bra ide med någon form av tilläggskurs utöver bilkörkortet som inkluderar körning av lättare mc upp till t ex 70-80 cc. Trafikvanan och grundläggande körkortsutbildningen har de allra flesta som har B-körkort. Trafiken är den samma på mc som i bil, har man vana av den handlar den andra delen om vanan på fordonet man kör, som på en motorcykel skiljer sig lite från bilen.

Det som aldrig tidigare kört tvåhjuligt behöver också informeras om faror på mc som man inte behöver tänka så mkt på när man kör bil, samt också praktisera körandet på tvåhjuligt så denna får någon form av vana i allafall.
Att sätta någon på sadlen på ett tvåhjuligt fordon som inte har tidigare har någon erfarenhet av köra tvåhjuligt skulle vara lika idiotiskt som att sätta någon som bara har B-körkort som reservpilot i flygvapnet att ta över intrumenten när ordinarie piloten i krig är för tillfället är sjuk och inte kan flyga. :D

:wink:
Nu är vi ju på samma spår, äntligen :) Det som skiljer mc mot bil i trafiken är mest omkörningsregler men det mesta av det ingår ju redan i B utbildningen. I övrigt är det lite andra lagar för besiktningar och vad som är godkänt samt lite andra smågrejer men en tilläggskurs så vore ju det fixat.

Men om det kommer att komma är en helt annan sak, och det är ju lite synd faktiskt men de vill ju kunna tjäna så mycket pengar som möjligt så inte mycket man kan göra tyvärr :/ Men det är ju bra att vi är på samma plan nu iaf ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Skriv svar