MH Furia, dålig gnista

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Dentar
Elmoped

MH Furia, dålig gnista

Inlägg av Dentar »

hej, har som sagt jätte dålig gnista på min furia, tändstiftet har jag bytt, hårdhet 6, inget speciellt trim bara urpluggad, vad kan vara fel?ibland tänder den inte alls.. tacksam för alla svar! På förhand. Dentar
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Kan det inte vara tändplattan?
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

hade samma på min roxon.. då låg en sladd från tändningen i klämm har jag för mig
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du ska ha ngk br8es. eller motsvarande av annat märke.

byt ut tändhatten och tändkabeln. dom kan ha blivit glapp.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okej tackar för svar, är inte så jätte hajj på crossmoppar eller vad tändplatta är, mest inriktad på scootrar, ska testa byta det iaf, tackar för svar!
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Greja inte med tändplattan osv, troligt vis inte, den, men kör inte på BR6 väldigt varmt stift, Sånt stift gör även en moped svårstartad, kör på BR7-BR8ES, det dugger till en moped, Låter som om den är glapp, testa koppla ur dödaren och lite ;)

Och nej du ska inte behöva byta ut tändhatt och kabel, det ska räcka att dra ur den kapa och skruva ur skruven ur hatten och sätta ditt den igen

Mvh
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okej, ska testa byta tändstiftet då. kapade tändkabel 3 cm å satte fast tändhatten igen men blev ingen skillnad på det, får bli att hoppas på nytt tändstift ska rädda mig då. men endå kommer det ibland gnista och ibland inte, gnistan är väldigt svag. ska åtminstonde alltid komma gnista även fast det är en 6a?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:okej, ska testa byta tändstiftet då. kapade tändkabel 3 cm å satte fast tändhatten igen men blev ingen skillnad på det, får bli att hoppas på nytt tändstift ska rädda mig då. men endå kommer det ibland gnista och ibland inte, gnistan är väldigt svag. ska åtminstonde alltid komma gnista även fast det är en 6a?
Kapa du tändkabeln och förde bara in den i tändhatten?
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

ja. iaf på min tändhatt så sitter det skruvliknande i den så jag äna skruvar fast den in i tändkabeln
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:ja. iaf på min tändhatt så sitter det skruvliknande i den så jag äna skruvar fast den in i tändkabeln
Aa bra ;) Gör såhär, ta ur tändstiftet sätt fast den tändhatten håll den mot motorn eller röret och håll fingret eller handen på tändstiftets elektrod känner du ngt? 8)
Senast redigerad av KoNG den 14 september 2009, 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

haha den går inte! några år sen gick jag på d första å enda gången!, det är på det sättet jag fått fram att jag har ingen gnista och ibland lite :)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:haha den går inte! några år sen gick jag på d första å enda gången!, det är på det sättet jag fått fram att jag har ingen gnista och ibland lite :)
Svara på frågan.
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

exakt samma som på min aningen väldigt dålig gnista eller ingen.. tog av tändingen satte dit den igen och poff så startade den fast så dog den igen för det är ett annat fel.. men nu startar den iaf

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

100 % Glapp i nån kabel.
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

sådär, bytte cdi en polare hade likadan som min, har nu fin gnista iaf, ändå går den inte igång, badat förgasaren i bensin å gjort rent den, haft av cylindern kollat kolv å lopp - allt ser jättebra ut känt med nageln efter repor hittar inga, vet inte hur mkt jag skruvat på förgasaren nu, den tänder till som bäst, och får den (ibland) att gå på tomgången å hålla sig där(kom ihåg, väldigt sällan) gasar jag minsta lilla dör den, iblan(ännu mer sällan) kan jag ge full gas men då verkar det som om den inte får bensin för den typ hackar typ som den dör men kmr igång igen direkt, hackar så framåtbaka, inte bytt tändstift ännu men har bra gnista nu iaf, urpluggad orginal förgasare 76 munstycke å sportluftfilter, om detta nu kmr till nyaa att veta. på¨förhand : Denny
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

byt upp i munstycke. hur mycket får du ta i munstycketråden.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okej tackar, men den borde la fortfarande gå igång på tomgång tycker ja? och att den nästan bara kan gå igång när tomgångsskruven är åtdragen t max
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

för övrigt är mitt tändstift oboybrunt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

nu startar den inte alls, tagit bort dödarn, har gnista hela tiden och den är fin, 100 munstycke slängde jag på, fick råd om 104 men testade me 100, rengjort den mesta, men den går fan inte igång, haft av cylindern kollat lopp å kolv - ser jätte bra ut.. ingen som har ngn smart lösning?`den tänder till när jag försöker rullstarta den(förstört foten nu efter all kickande) och den tänder till litegrann typ hackar igång en gång var tionde sekund, den ska ju fortfarande gå på tomgång det har la inte huvudmunstycket ngn effekt på?, iaf går jätte dåligt just nu ännu värre än innan... ngn som har några förslag? dentar.
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

Update : har nu gått igenom alla kablar, bytt ut en hel del trots att dom inte ser dåliga ut, kollat kablarna på tändplattan dom sitter bra och fint
det med gnistan på tändstiftet, den tänder fitn när jag kollar den mot cylindern
hela tiden utan problem men när jag stoppat i den igen så tänder den till första kicken sen slutar den tända, då får jag ta ut stiftet kicka några gågner så börjar det komma gnistor igen(när stiftet är uttaget) ngn som har några ideér? helt nytt stift
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:Update : har nu gått igenom alla kablar, bytt ut en hel del trots att dom inte ser dåliga ut, kollat kablarna på tändplattan dom sitter bra och fint
det med gnistan på tändstiftet, den tänder fitn när jag kollar den mot cylindern
hela tiden utan problem men när jag stoppat i den igen så tänder den till första kicken sen slutar den tända, då får jag ta ut stiftet kicka några gågner så börjar det komma gnistor igen(när stiftet är uttaget) ngn som har några ideér? helt nytt stift
Hur ser stiftet ut? Färg alltså
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Dentar skrev:för övrigt är mitt tändstift oboybrunt
ungefär oboybrunt tror jag kong :wink:

Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

mitt nya stift är fortfarande helt vitt typ, då den inte kommit igång sen bytet, den sluta inte fungera vid byte utan la av helt att starta innan jag bytte stift
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:mitt nya stift är fortfarande helt vitt typ, då den inte kommit igång sen bytet, den sluta inte fungera vid byte utan la av helt att starta innan jag bytte stift
Om jag förstår rätt, du kan starta den sedan efter ett tag så dör den? och efter ett tag igen så kan du starta den?
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

ett tag var det så, nu startar den inte alls, den tänder inte helt enkelt, tar jag av tändstiftet och håller den mot cylindern å kickar så får jag kicka typ 3-4 gånger så kommer gnistan(itne innan det) skruvar jag då tbx den så tänder moppen till precis som alltid dom ska göra när dom startar, sen slutar den tända, går inte igång iaf. sen slutar den tända helt, kan jag ha så dålig tändning att den inte orkar tända under comp?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:ett tag var det så, nu startar den inte alls, den tänder inte helt enkelt, tar jag av tändstiftet och håller den mot cylindern å kickar så får jag kicka typ 3-4 gånger så kommer gnistan(itne innan det) skruvar jag då tbx den så tänder moppen till precis som alltid dom ska göra när dom startar, sen slutar den tända, går inte igång iaf. sen slutar den tända helt, kan jag ha så dålig tändning att den inte orkar tända under comp?
Tror inte felet ligger i tändningen. Felet låter mer som i din förgasare, hade samma problem med en polares moppe, den startade körde ett tag och sedan dog, etc, och ljust tändstift, tyde på att den har fått för snålt, vilket leder till att den inte kan tända. Detta beror på felbestyckning, men i hans fall var det att det hade satt sig skit i bränsle kanalen i förgasaren

Så mitt råd
Rengör förgasare, rengör den helt och hållet och kolla så flottören fungerar etc
Kolla bensintanken så den är ren så det inte rinner ner skit från den
Har du trimmat etc bestycka den rätt i detta läge större huvudmunstycke.
Annars testa med att sänka nål clippet.

Testa det nu, Är ditt tändstift vitt så kan du skadat din cylinder vid det här laget om det har pågått länge men det ska inte ha någon så stor betydelse i detta problem.
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dentar skrev:ett tag var det så, nu startar den inte alls, den tänder inte helt enkelt, tar jag av tändstiftet och håller den mot cylindern å kickar så får jag kicka typ 3-4 gånger så kommer gnistan(itne innan det) skruvar jag då tbx den så tänder moppen till precis som alltid dom ska göra när dom startar, sen slutar den tända, går inte igång iaf. sen slutar den tända helt, kan jag ha så dålig tändning att den inte orkar tända under comp?
Har du testat som jag har frågat , Ta ur tändstiftet, sätt fast den i hatten, håll dom mot motorn eller röret för att jorda, och håll handen mot tändstiftet och kicka, Får du en stöt i dig?
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

okej ska testa detta! tvättade rent förgasaren igår med bla. bensinbad osv, inte gjort rent tanken dock kan hända att det ligger skit där, anledningen till att tändstiftet är vitt är för att mopeden inte varit igång med detta tändstiftet(helt nytt)

men tackar för din hjälp får ta nya tag på den imorgon är helt slut för tillfället. återkommer även om jag får igång mopeden å förklarar problem/ lösning ! Dentar.
Dentar
Elmoped

Inlägg av Dentar »

aa, dels ser jag att det kommer gnista på tändstiftelektroden, samt att jag får en pärla, inte så allvarlig som när jag gjorde det på min gammla aerox som också hade orginal tändning men jag får ström i mig iaf
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Ursäktar för min dubbelpost, såg inte sida 2.
Och säger till dig också för dubbelposten! 8)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Låst