jag vill tillägga att många tänker bara på att kolv och cylinder kan skära vid för liten oljenivå. Men allvarligare är att även vevparti och allt annat rörligt i motorn kräver olja. Men dessa rörliga delar kräver inte lika mycket av olja som just kolv och cylinder gör.
Nr du köper en aluminiumsylinder avleder denna fortare varmae än vad en gjutegodcylinder gör, vilket gör att denna kan inköras tissmässigt fortare.
Men aluminium slår sig fortare än gjutegods vid högre värme än vad som tillåts, detta medför komplikationer av att den kan dra tjuvluft mellan packing och motorgods, topp och cylinder vid överträdelse av värme. Detta är känt av motorer av bilar och gäller det samma vid även mopedmotorer. Därför försöjg allttid för ventilationen för cylinder.
Vid för hög oljemängd i bensinen kan inte all olja förbrännas, därför avlämnas olja på tändstiftet, vilket i sin tur gör det svårare för tändstiftet att antända. Att tänka vid byte av cylindet oavsätt gjutgods eller aluminium är att inte använda för mycket olja i bensinblandningen. Därtill blir för hög oljemängd svår uppgift för tändstiftet att antända, vilket medför startsvårigheter.

lycka till