Tja. Jag tyckte att min moppe drog ganska mycket(fick tanka ofta), så jag räknade ut hur mycket den drog. Resultatet blev över 1L/milen. Moppen e helt original, förutom ostrypt cdi. Är det någon som vet varför eller kan säga vad man kan kolla om det läcker eller nått ? Ge förslag Kan säga att bensin tog slut efter 6 mil och tanken rymmer 7.5 liter .
Har nu mätt upp exakt hur mkt den drar. Den drar 1.25L / mil.
Har kollat hur tändstiftet ser ut. Ser bra ut. VAD KAN VARA FEL? Det är inget som droppar, så inget som läcker så ialf.
fick ett tips om chockevajern hade hängt sig, så jag har nu Testat att sätta på chocken en gång, gasade lite på tomgången och då dog den. så jag kör inte med chocken i hela tiden (?) heelp
Har nu kollat vad jag har för munstycke, satt 78 i. Någon som vet vad roxon har original?
men jag kör lungt. sen när det läcker menar jag att inget synligt att det står och droppar. tror inte att den drar så mycket original. måste vara nåt fel.
OM du nu kör lugnt som du säger, så kan det vara nån packning som inte är som den ska, och då läcker
Mitt eget problem var att den svarta "koppen " under förgasaren var full med bensin hela tiden och att det dåläckte överflöde i " onödan" så skruvade bort den och tömde den och sedan läcker det inte mer
bensinskalle skrev:Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Shit, en original Derbi har ja för mej drar runt 0,3....
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
bensinskalle skrev:Ja om du verkligen är säker på att den drar så mycke så borde nåt vara fel xO
Är moppen helt ny eller begagnad? Munstycke 78 är iaf helt rimligt, sitter 72 original i Derbi....
Kan inte tänka mig annat än att de läcker... Nån som slangar från din moppe kanske? ^^
den är begagnad. förra ägaren körde trimmat. effektrör och ostrypt cdi. ostrypta cdi:n sitter fortfarande på, men original röret sitter på nu. kan det vara något fel på röret? kollade ju munstycket, och inga slangar till förgasaren verkade läcka ialf.
Den blir inte blöt eller nåt medan du kör eller så?
asså de är ju riktigt konstigt, för bensinen ska ju inte bara försvinna ^^
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nånstans måste de läcka för att den ska dra så mycke, annars borde den gå skitilla o stiftet vara kolsvart...
det är blött fästet mellan röret och cylindern, alltså i början av hela röret. kan det vara packningen som är dålig eller att den är dålig åtskruvad? i sommras märkte jag att den satt skitlöst, så jag skruvade åt. men den fortsatte dra lika mycket.
ekmanj skrev:
det är blött fästet mellan röret och cylindern, alltså i början av hela röret. kan det vara packningen som är dålig eller att den är dålig åtskruvad? i sommras märkte jag att den satt skitlöst, så jag skruvade åt. men den fortsatte dra lika mycket.
na de har ingen betydelse, de ä bara oförbrännd olja som kan läcka ut lite där om de inte är tätt men de ä ingen fara, de ska verkligen inte ha nått med bensinförbrukningen att göra på en sånhär nivå... ><
Men är du verkligen säker på att du räknat rätt?
Åkt till macken, tankat fullt, åkt nåra mil blandad körning, åkt o tankat igen o se hur mycke den druckit?......
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:
na de har ingen betydelse, de ä bara oförbrännd olja som kan läcka ut lite där om de inte är tätt men de ä ingen fara, de ska verkligen inte ha nått med bensinförbrukningen att göra på en sånhär nivå... ><
Men är du verkligen säker på att du räknat rätt?
Åkt till macken, tankat fullt, åkt nåra mil blandad körning, åkt o tankat igen o se hur mycke den druckit?......
ja. det är ett mysterium.men jag får väl gå ut till moppen och kolla igenom alla slangar. men har ju haft moppen sen innan sommarn och har inte märkt något på att det läcker ..
Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
Om du varit ute och gasat mycket och sedan parkerat moppen, du kan inte se att det har blivit några droppar någon stans under den då? Stänger du av bensinkranen efter körning? Trotteln kan hänga upp sig och fyller då över med bensin som kan ta vägen till luftburksröret och luftboxen om du har otur (Du har inte sportluftfilter va?)
stunt_pojken^^ skrev:drar den inte mer bensin om den drar tjuvluft??
(kan juh va jättelitet ställe den dra tjuvluft )
så den inte dör alltså
eller har jag fel annars vet jag inte vad det kan va
Jo det gör den, när min moppe trog tjuvluft vid choken så drog den osså uppemot 0.8liter milen. sen när jag tog bort choken och täpte igen hålet så drar den normalt kring en halv liter milen:D
TobbaN skrev:
"Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!"
Undrar verkligen hur du har räknat? Så mkt kan inte original moped dra, det är helt omöjligt, något är helt fel eller så är det dina beräkningar, räknar du med faktorerna som temperatur, vind, Gas-läge, etc så lär du få olika resultat hela tiden.
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
KoNG skrev:Undrar verkligen hur du har räknat? Så mkt kan inte original moped dra, det är helt omöjligt, något är helt fel eller så är det dina beräkningar, räknar du med faktorerna som temperatur, vind, Gas-läge, etc så lär du få olika resultat hela tiden.
åker han 12 mil o drar 10 liter är d juh 1,2 L/mil. lite beror juh på vind osv men inte så mkt som hans drar.
alltså om den inte droppar på marken under den så gissar jag att det droppar på avgasröret eller motorn el dyl. så att bensinen förångas. för drar dsen så mycket så måste den läka. finns inga andra alternativ.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
chifen skrev:Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
Om du varit ute och gasat mycket och sedan parkerat moppen, du kan inte se att det har blivit några droppar någon stans under den då? Stänger du av bensinkranen efter körning? Trotteln kan hänga upp sig och fyller då över med bensin som kan ta vägen till luftburksröret och luftboxen om du har otur (Du har inte sportluftfilter va?)
accet suger, alla drar mig. sen är den ganska klen i uppförsbackar. men toppfarten är okej, drar alla andra original moppar. nej, stänger inte av bensinkranen. inga droppar som syns. inget sportluftfilter
chifen skrev:Så törstiga ska de inte vara. Men hur går den då? Hastighet och acceleration. Accelerationen är ju rätt bra original men är det något som verkligen sticker ut från mängden?
accet suger, alla drar mig. sen är den ganska klen i uppförsbackar. men toppfarten är okej, drar alla andra original moppar. nej, stänger inte av bensinkranen. inga droppar som syns. inget sportluftfilter
Roxon ska vara riktigt starka och de går bra original. Något står inte rätt till. Ta av avgasröret och se om det är mycket sotigt eller t o m blött i det. Någon stans försvinner bensinen iaf. Hur mår kolv/ringar?
Lukta på avgaserna om dom luktar ovanligt mycket bensin, isf är det antagligen munstyckena.. Annars kolla motoroljan om den luktar bensin, då är det block-packningen som e kass.. Det är dom enda sakerna jag kan komma på iaf ^^