Dör vid gaspådrag

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sefio
Kinaraket

Dör vid gaspådrag

Inlägg av sefio »

Tja är så jag precis bytt cylinder och förgasare, startade den först med 110 munstycke och den gick skit fint, dock dagen efter så startade den men gick bara några sekunder för att sedan dö. Nu har jag även tagit bort en packning samt en distans emellan förgasaren och insuget, efter borttagning av denna distans har jag testat munstycke 110, 105, 100, 95, 90 samt 85. gick på tomgången på alla men dog vid gaspådrag på samtliga. stiftet va blött dock inte av bensin utan tror det var förbränd olja då jag kör på ca 5 % blandning nu i början, vad kan felet vara?

PGO T-rex
Stage6 sport pro 70cc
Yasuni R
17.5 mm förgasare
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Felet är att när den dör vid gaspådrag ska du ha större munstycke inte mindre...

Och tändstiftet var förmodligen olja ja :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

men stiftet är helt svart? :P är kanske för jag kör för mkt olja :P
Användarens profilbild
Sachs
Elmoped

Inlägg av Sachs »

tar ett tag också innan blandningen vid stiftet ändras så den bör gå ett bra tag innan du kollar färgen om den bara står på tomgång.
är inte ås kunnig men används inte lågfartsmunstycktet vid tomgång?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Låt den stå och gå på tomgången ett tag såhär i början :P
Årets Styrelsemedlem 2013
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

låter som lite mycket väl olja när du säger att du har 6-procent. Men vad är det för packning du har tagit bort och vilken distans mellan cylinger o förg?

Har du för mkt olja så kan inte gnistan antända bensinen, pröva med 4 -procent i stället. även om du använder lite olja vid inkörningen av cylindern är det inte ngn större fara att din motor ska skära. Du kör knappast in cylindern med full gas? men när du kör sedan med högre gaspådrag bör du använda mera olja, men jag undrar om du behöver så mkt som 6-procent? Det är för mkt tror jag under alla förhållanden när du trimmat. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

sefio skrev:det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.
Men testa större munstycke? Eller hur vet du att det inte är munstycket? :S

Bild
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

runners: jag lät den stå tills den blev varm 3 ggr, körde på alu cylinder och efter det kan man efter mina regler brassa på fullt.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

Tuta skrev:
sefio skrev:det har inte med munstycket att göra. tror ni olje blandningen kan fucka upp kör typ 6.5% olja eller nått sånt. så att det inte lägger sig en hinna över som gör den inte kan tända på högre varv.
Men testa större munstycke? Eller hur vet du att det inte är munstycket? :S
för liknande setuper har generellt sett mindre inte sett nån över 110 med min setup
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Alla moppar är olika :) Testa och om det inte blir bättre så kan jag börja hålla med om att det är nått annat..

Bild
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

den får för mycket bensin och för lite luft
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Okej! aluminumcylindrar har en mindre tolerans vid inkörning än en gjutegods men ta aldrig rekommendationerna bokstavligt av tillverkare eller andra. För att vara på säkra sidan kör åtminstonde de första 5 milen utan att dra fullt ut. Men 6,5-procent olja låter fortfarande lite för mycket tycker jag.

Jag har aldrig kört på så hög oljeblandning när jag haft svintrimmad zundapp ks50 en gång ens vis inkörning. Prova med 4 -högst 5-prcent. :wink: :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xps_martin »

över 5% olja så förbränns all olja inte och tappar "kylnings" förmågan och värmer ist.

du ska bara ha 100% syntet eller full syntet olja.
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
runners
King of the street

Inlägg av runners »

jag vill tillägga att många tänker bara på att kolv och cylinder kan skära vid för liten oljenivå. Men allvarligare är att även vevparti och allt annat rörligt i motorn kräver olja. Men dessa rörliga delar kräver inte lika mycket av olja som just kolv och cylinder gör.

Nr du köper en aluminiumsylinder avleder denna fortare varmae än vad en gjutegodcylinder gör, vilket gör att denna kan inköras tissmässigt fortare.
Men aluminium slår sig fortare än gjutegods vid högre värme än vad som tillåts, detta medför komplikationer av att den kan dra tjuvluft mellan packing och motorgods, topp och cylinder vid överträdelse av värme. Detta är känt av motorer av bilar och gäller det samma vid även mopedmotorer. Därför försöjg allttid för ventilationen för cylinder.

Vid för hög oljemängd i bensinen kan inte all olja förbrännas, därför avlämnas olja på tändstiftet, vilket i sin tur gör det svårare för tändstiftet att antända. Att tänka vid byte av cylindet oavsätt gjutgods eller aluminium är att inte använda för mycket olja i bensinblandningen. Därtill blir för hög oljemängd svår uppgift för tändstiftet att antända, vilket medför startsvårigheter.

:wink: lycka till
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Naiko
Elmoped

Inlägg av Naiko »

Aldeles för mkt olja jag har gianelli , 70cc malossi sport 19mm förgasare kör på 2procentisk blandning funkar fin fint
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

alltså tror ni den dör för att den blir dränkt för den inte orkar antända all bensin? för jag blandade ganska stark blandning plus att jag ännu inte orkat demontera olje systemet
Senast redigerad av sefio den 8 september 2009, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

jag är övertygad om att du b ahr alldeles för mkt olja i bensinen. men var för den skull försiktig så att du inte ger motorn för lite olja. Men som sagt kör lugnt de första milen, det är en regel vad gäller alla cylindrar, inte fulle rulle.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

runners skrev:jag är övertygad om att du b ahr alldeles för mkt olja i bensinen. men var för den skull försiktig så att du inte ger motorn för lite olja. Men som sagt kör lugnt de första milen, det är en regel vad gäller alla cylindrar, inte fulle rulle.
den regeln bröt jag första kvälen när jag efter 2 km av full gas blev tagen av polisen
runners
King of the street

Inlägg av runners »

fan! Torska du?
hoppas inte det blev ngt. verkligen annars ledsen. :cry:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

torska 20 minuter efter cylinder byte blåste stan i 100 på en 30 väg förbi dom så stog dom och vänta vid porten när jag kom hem. hoppade ut i vägen och skrek STANNA ANNARS SLÄPPER VI HUNDEN, och hade inga lampor så tvärnita typ 10 meter från polisen, trodde det va en arg tant först.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Torskade du ?
du är inte ensam
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

runners skrev:Torskade du ?
du är inte ensam
torsk men snäll polis fick leda hem den, typ 50 meter.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Haha 5 % det var lite att ta i, det är för mkt olja, så du dränker rent ut sagt stiftet, blanda med ca 2-3 %, alltså 0.2*(antal/liter). Sedan kan du börja ställa in den. Sedan gå med nålen till mitten läge, dra ut luftskruven ca 2varv, sedan kan du börja ställa in!
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

tja, har nu kört 2% blandning och blir samma sak, en sak jag tänkt på nu är ju att munstyckes storlekar anvisar till bensin flödet och inte till borrningen som jag trodde innan, det är så att jag nu kör mikunin munstycke i en arreche (amal) förgasare. tror ni då att dem kan ha olika scheman för flödet genom sina förgasaren och jag därmed har kombinerat fel och 110 på mikunin motsvarar ett 150 arreche munstycke? för min polare med samma setup som jag förutom ett pro replica rör blöddrar med 80 munstycke och han kör samma munstycken.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

nån?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Dubbel posta inte, säg såhär, den får för mkt soppa helt enkelt. Lös det problemet med nålen och munstycket! ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

men känns ju jävligt fel att jag måste gå under 80 munstycke med 70cc? dock är ju arreche "kända" för att ge för mkt bensin äre sänka nålen som gäller då?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

sefio skrev:men känns ju jävligt fel att jag måste gå under 80 munstycke med 70cc? dock är ju arreche "kända" för att ge för mkt bensin äre sänka nålen som gäller då?
Sätt Nål Clipet i mitten
Skruva ut luftskruven om du har något 1-2 varv (från stängd)
Börja på lägsta munstycke och gå upp tills du hittar ett bra

Så enkelt är det! ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

började nu på 60 och moppen skelade iväg totalt och jag sprang efter
slutade i betong väggen och jag ska nu sätta mig i bilen påväg till sjukhus med katastrofal smärta i axeln, får se vad som bröts. peace.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Seriöst? :shock:

Bild
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Aj AJ ...inget bra...
:cry:

Men det låter i allafall som det blev effekt i moppen :)

Det låter som när jag trimmade min zundapp jag hade en gng. Jag hade tidigare haft uppgnagat insug på cylinder och förg. Men när jag satte på en 75 cc på den och en större förgasare och dreva om. Då jä...jag var inte beredd och samma hände mig.

reultat utslagen framtand...två revben...två brutna fingrar.

:?

När man trimmar och exprimenterar mste man vara försiktig..det kan bli extrema förändingar.

Men jag vet inte om du var seriös nu Sefio, men som du säger det är helt realistiskt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

slog av en muskeln samt bröt nyckelbenet även axeln hade hoppat halvt ur led, trimma börjar inte kännas så kul längre .... :(
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Man tappar alltid lusten för tillfälligt när sådana saker händer, men skadorna blev lindriga jämförelse med vad som kunde hänt. Du verkar fått bra ordning på moppen när du bytade munstycket, men hoppas att inte moppen slog sig alldeles för mkt bara.

Men håll med om att det är gött när man får akut skitnödigeffekt på motorn när man trimmar?!! :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

haha aah som fan, men fattar inte varför den varvade sönder på förlitet munstycke. Moppen klarade sig med lite repor, tur det va jag som rök och inte den.

Faan jag som skulle på meet på lördag :(
Låst