Projekt insperation/hjälp!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Kajtak
Elmoped

Projekt insperation/hjälp!

Inlägg av Kajtak »

Tjena, har tröttnat på mitt beta projekt och har ett årsprojekt i planerna.
Tänkte bygga mig en av de råaste jäkla mopederna man kan ha tills nästa års moppe meet's :D
Frågor:

1.Vilken ram är bäst/snyggast/lättast att bygga i en AM6 Rieju liknande motor i?

2. Beroände på ram så vill jag ha crosslooken så sving och gafflar ska vara lätta men samtidigt bra inget stelopererat. tips på , swing,frammgaflar och fälgar.

3. Vilken drevning skulle passa bra till 201meters lopp?

4. vilken motor är bäst att trimma men ändå lätt att få tag på delar till.

5. Vilken tändning är bäst till den motorn?

6.Vilken cylinder/förgasare och rör är bäst till motorn ni säger?

Mina planer var en Rieju AM6 motor med Hebo manston pata negra cylinder och förgasarstorlek okänd ännu, men kanske finns vassare vill ha den vassaste 70cc cylindern och jag kan tänka mig att porta. ge mig inspiration och svar på frågor tack:D

Fler frågor lär komma mitt projekt kommer självklart läggas ut här när projektet startas detta kommer bara vara min fråge/svars tråd :)

Säljer mitt beta projekt som nästan e färdigt motormässigt, säljer även en yamaha yz cross pm vid intresse!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ramen spelar ingen större roll. ta dock en nyare boxram då dom håller bättre.

sebacgafflen är väldigt fin, men till sprint så spelar det ingen roll då du inte behöver någon särskillt pretstanda där. samma bakdämp, öhlins e ju bäst :P men orginal duger så bra till sprint.

fälgar e ju vad du har för smak, men 17/18 tums sm fälgar

drevningen beror ju på hur motorn orkar. du ska ha så den hinner varva ur alla växlar precis innan du går i mål

AM6 / d50b0. skulle dock satsa på AM6 då det vibrerar mindre.

mhr eprom, vet dock inte om den finns till cross, men annars pvl e riktigt fin

om du kör patan, vilket är en av dom vassaste 70cc till crossmotor, så skulle en 28/30mm pwk gasare med avstämt rör till portningen sitta utmärkt.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Kajtak
Elmoped

Inlägg av Kajtak »

kallepalle skrev:ramen spelar ingen större roll. ta dock en nyare boxram då dom håller bättre.

sebacgafflen är väldigt fin, men till sprint så spelar det ingen roll då du inte behöver någon särskillt pretstanda där. samma bakdämp, öhlins e ju bäst :P men orginal duger så bra till sprint.

fälgar e ju vad du har för smak, men 17/18 tums sm fälgar

drevningen beror ju på hur motorn orkar. du ska ha så den hinner varva ur alla växlar precis innan du går i mål

AM6 / d50b0. skulle dock satsa på AM6 då det vibrerar mindre.

mhr eprom, vet dock inte om den finns till cross, men annars pvl e riktigt fin

om du kör patan, vilket är en av dom vassaste 70cc till crossmotor, så skulle en 28/30mm pwk gasare med avstämt rör till portningen sitta utmärkt.
Underbart svar inspirerade mig en hel del, men det kommer nog bli pata negra :) så när jag startat projektet blir det att söka efter drevning just nu måste jag ha tag i en AM6 motor, jag har planer på mt ram ede nåt att ha eller ??
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

då ska du ramförstärka. som jag sa så rekomenderar jag en boxram då dom är starka.
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped

Inlägg av psykopatrik »

Skall du bygga en sprinter och vill ha cross stuk tycker jag du skall ha sm fälgar med slicks, förlängd sving och sänkt/kortad framgaffel. Får du ner den på backen så minskar du luftmotståndet + att den blir mindre lätt stegrad.

Hittade en bild.
http://images.dirtrider.com/features/14 ... uzukis.jpg

Ungefär så fast med slick och lägre fram.
Senast redigerad av psykopatrik den 3 september 2009, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Kajtak
Elmoped

Inlägg av Kajtak »

psykopatrik skrev:Skall du bygga en sprinter och vill ha cross stuk tycker jag du skall ha sm fälgar med slicks, förlängd sving och sänkt/kortad framgaffel. Får du ner den på backen så minskar du luftmotståndet + att den blir mindre lätt stegrad.
Okej låter okcås bra men då måste jag ha en större ram tex beta rr, Rieju drac liknande ramar dom känns stora men kanske är bästa ramen att bygga i dock gillar jag inte dracens "look". betans gillar jag betydligt bättre men vill inte kosta på så mkt vad det gäller skönheten, den största delen av pengarna ska gå till motorn.
Kajtak
Elmoped

Inlägg av Kajtak »

kallepalle skrev:då ska du ramförstärka. som jag sa så rekomenderar jag en boxram då dom är starka.
med boxram menar du kan du ge några exempel på mopeder??
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

en ram från mrx/smx/rrx är inte helt fel. ganska lätt, boxram så den håller mycket bra.
Kajtak
Elmoped

Inlägg av Kajtak »

kallepalle skrev:en ram från mrx/smx/rrx är inte helt fel. ganska lätt, boxram så den håller mycket bra.
Okej :) det låter bra men moppen ska vara så mkt stilren och strippad som möjligt kmr bli mycket svart lack och crom osv.. är nån utav dom ramarna snygga med stilrenhet? kmr antagligen slipa bort alla onödiga fästen då jag inte kmr ha särskilt mycket plast på.. och sen lacka ramen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja skulle ta en Senda ram, spelar ingen roll vilken du tar, alla är likadana så länge de inte är puckelsendan eller nyare drd:er :P boxramen är lätt o ganska lätt att jobba med ;)

Och ja skulle ta ebs050 ( förra derbimotorn ) eller d50bo ( nya ) att leka med :P.

Sen om du vill ha ett satans pféttt chassi så ska du försöka få tag på drd gaffel ( usd ) och drd multilink sving.

Ja skulle ta PR 80, pr 80 vev och matchporta blocket, 30mm mikuni lr nåt i den stilen. Då kommer de röra på sig ^^ Men om du absolut ska ha 70 så blir nog pata fint ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst