95 eller 98 oktan ??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

95 eller 98 oktan ??

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Hej jag undrar om det ska vara 95 eller 98 oktan i en peugeot speedfight 2 (2006) .Anledningen att jag undrar var att en återförsäljare sa 98 men jag har alltid kört med 95 :?
Får mopeden bättre effekt med 98?
RRX-Ot
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 april 2009, 15:52

Inlägg av RRX-Ot »

En kompis till mig körde först på 95 men bytte sedan till 98 o då gick den mycket bättre men det kanske är från moped till moped jag märkte även lite på min rrx
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kör alltid på så fin bensin som möjligt ;)

De är bättre för motorn och den går renare.

Men i övrigt så gör de inget om man kör på 95
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlzzoN1911
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 juni 2009, 17:31
Ort: NYkvarn
Kontakt:

Inlägg av KarlzzoN1911 »

Spelar ingen stor roll, min förra moppe gick bättre på 95 oktan :shock:
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

gör ingen större skillnad om du inte kör på nitrometanol ;)
Användarens profilbild
Whonz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 januari 2008, 19:21
Ort: Tungelsta

Inlägg av Whonz »

Många säger 98 får motorn att gå bättre men de gör de inte, du märker de iaf inte på en moped men ska man hålla och fundera på köra 98 istället för 95 är de bättre köra bättre olja i motorn :)
Åker man fast åker man inte tillräckligt fort!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Nej, det får den inte.
För att nå bättre effekt måste du ställa in tändningen vid ett högre oktanantal.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Honkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 juli 2009, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Honkan »

Smaksak.

Spelar ingen roll vilken bensin du kör på, själv tycker man att 95 är mer manligt :wink:
Vi har Rab, vad fan har ni?!
O-W
Workz 07
Inlägg: 491
Blev medlem: 30 maj 2008, 17:14
Ort: stockholm

Inlägg av O-W »

funkar med båda som alla säger :wink:
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

v power funkar bra dom drar mindre o går fint med det o det blir inte dyrare i slutändan :D
honda mt ska de va:D
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

jag känner skillnad på 98 o v-power iaf moppen drar på mkt mer(inte går snabbare) men drar på bättre om man kan säga så...

så det är inte helt fel med att det går bättre med finare bensin
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Juggen skrev:Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
jag ska bara tanka 98 från och med nu :shock: inte för moped mekaniker alltid känns särskilt tillförlitliga :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag föreslår att du inte anlitar den mekanikern fler gånger, för han verkar röka stora mängder olagliga substanser... Det är inte en massa vatten i bensinen.
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 8 augusti 2009, 16:50

Inlägg av 123loser »

Juggen skrev:Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
haha nej, det låter helt fel, det du försöker säga är att till slut kommer man ha en tank kvar med bara vatten om man tankar med 95? visste inte att min Rieju var så naturvänlig, tankar den med vatten XD
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Juggen skrev:Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
Ett stort bevis på att man ska inte tro på allt man hör. Om man ska gå av vad du säger så sjunker vattnet till botten (Sant då densiteten på vatten är högre än bensin). Om jag då skulle lämna mopeden stilla utan att skvalpa runt då jag tankat 95oktan i ett par dagar och sedan börja kicka igång den så skulle jag ju då fylla vevhuset med vatten då bensinkranen sitter i botten på tanken där då allt vatten samlats då det är längst ner. Den skulle inte starta isf då och det skulle vara väldigt skadligt för motorn. En annan sak är ju att oljan skär sig kravtigt i vatten och skulle det vara så stora delar vatten i bensinen så skulle det märkas då oljan skulle separeras till viss del. Tyvärr, det är inte sant. Dock innehåller 95oktan 5% etanol, men fortfarande inget vatten. Även om det absorberar vatten i högre grad än 98 =) Så nu har vi det klart för oss

Ingen bensin innehåller vatten!

Effekt kan finnas i 98oktan utan andra förändringar då det finns lite andra tillsatser i bränslet och den får en lite annorlunda flamhastighet samt innehåller lite mer energi men det är knappt märkbart så länge det inte är väldigt trimmat, och då går det oftast inte att köra på 95 ändå då det kommer börja spika.

Kör du original, satsa på 95 då, billigast och funkar i det stora hela lika bra, inte värt prisökningen.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Juggen skrev:Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Honkan skrev:Smaksak.

Spelar ingen roll vilken bensin du kör på, själv tycker man att 95 är mer manligt :wink:



hehehe, det låter bra
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

När jag tankade 98 i min original Derbi bluddrade den utav helvete! :roll:
Kom inte över 40 ens :?
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

chifen skrev:
Juggen skrev:Det är skillnad mellan 95 och 98 oktani bensin faktiskt.

En skillnad som spelar stor roll i moped världen är att 95 oktani bensin har 3% vatten i sig medan 98 oktani bensin inte alls har vatten i sig.

Nu tänker ni, "vad spelar det för roll?"

Jo det ska jag förklara, eftersom att bensin väger mindre än vatten så flyter all bensin upp medan vattnet stannar på botten. Efter varje tankning av 95 oktani bensin stiger vatten volymen i tanken. Tänk er 3% av ex. 6 L tank, 0.18 L alltså. När du tankat 10 gånger, då har du ca. 1.8 liter vatten i tanken. Men eftersom att din moped skakar och lutar ofta så blandar man vattnet lite, men det finns fortfarande mycket vatten kvar i tanken.
Varför jag säger detta är för att när du kör på dina sista droppar så slits din motor ut mera pga. vatten dominansen i bränslet. För att hålla din motor i så fint skick som möjligt och för att det ska gå så bra som möjligt oavsett hur mycket bensin du har i tanken, tanka 98 oktani bensin istället.


Detta berätta en moped mekaniker till mig, så jag antar att han talar sanning.
Ett stort bevis på att man ska inte tro på allt man hör. Om man ska gå av vad du säger så sjunker vattnet till botten (Sant då densiteten på vatten är högre än bensin). Om jag då skulle lämna mopeden stilla utan att skvalpa runt då jag tankat 95oktan i ett par dagar och sedan börja kicka igång den så skulle jag ju då fylla vevhuset med vatten då bensinkranen sitter i botten på tanken där då allt vatten samlats då det är längst ner. Den skulle inte starta isf då och det skulle vara väldigt skadligt för motorn. En annan sak är ju att oljan skär sig kravtigt i vatten och skulle det vara så stora delar vatten i bensinen så skulle det märkas då oljan skulle separeras till viss del. Tyvärr, det är inte sant. Dock innehåller 95oktan 5% etanol, men fortfarande inget vatten. Även om det absorberar vatten i högre grad än 98 =) Så nu har vi det klart för oss

Ingen bensin innehåller vatten!

Effekt kan finnas i 98oktan utan andra förändringar då det finns lite andra tillsatser i bränslet och den får en lite annorlunda flamhastighet samt innehåller lite mer energi men det är knappt märkbart så länge det inte är väldigt trimmat, och då går det oftast inte att köra på 95 ändå då det kommer börja spika.

Kör du original, satsa på 95 då, billigast och funkar i det stora hela lika bra, inte värt prisökningen.

Jahaja, ville bara dela med mig med det jag visste. Men där ser man, även "specialiserade" moped mekaniker kan också ha fel :D
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Jag ska nog fortsätta att köra på 95 det har ju funkat bra hittils :D
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

jag har alltid kört med 95, tycker ni att jag ska köra på 98 i fortsättningen?
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Juggen skrev: Jahaja, ville bara dela med mig med det jag visste. Men där ser man, även "specialiserade" moped mekaniker kan också ha fel :D
Japp, så kan det bli :) Bra att du vill dela med dig av din kunskap, mindre bra att en mekaniker ger dig fel information. Men nu har vi det klart för oss iaf så =)

wuedde:
Kör du original så kör vidare på 95 du, är väl det mest ekonomiska på en moped :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Inlägg: 651
Blev medlem: 30 september 2008, 17:14
Ort: svedala
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

jag kör inte helt orginal, har tachnigas next R, sportluftsfilter och dragen v-bricka också;) men antar att det klassas som "orginal" i detta sammanhanget:P
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

bästa otkan halten för repektive moppe är som rumpan - delad :D
Nyxorzz
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

ReijuMrx skrev:bästa otkan halten för repektive moppe är som rumpan - delad :D
Ville du bara få in ett inlägg eller? xD Ingen logik i det och ingen nytta alls med inlägget. Nu vill vi inte se mer av det, skärpning! ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 31 juli 2009, 21:12

Inlägg av alexanderfinnsbo »

kör 95 :) 98 smörjer ju lite bättre men, men smakar det så kostar det ju så.
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Okej tack för alla bra svar! :P
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 oktober 2008, 15:15
Ort: tyresö

Inlägg av victoor »

skilnaden är att 98 oktan briner längre än 95
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

victoor skrev:skilnaden är att 98 oktan briner längre än 95
NEJ! Skillnaden finns med på tråden redan. kolla sida ett
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Axemark
Avstängd
Inlägg: 35
Blev medlem: 21 december 2007, 17:04
Kontakt:

Inlägg av Axemark »

funkar lika fint me båda, ja köper 95 för den e billigast men 98 e ju lite bättre men ingen jätte skillnad e de ju inte.
John Axemark
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Låser då svar finns =)
Bild
Låst