Vad gör ett vevparti?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Zebzor
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 augusti 2009, 21:54

Vad gör ett vevparti?

Inlägg av Zebzor »

Tja, vet inte om det redan finns en tråd om detta..
Men vad exakt gör ett "trimm" vevparti
har ett Hebo performance
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Re: Vad gör ett vevparti?

Inlägg av antis »

Zebzor skrev:Tja, vet inte om det redan finns en tråd om detta..
Men vad exakt gör ett "trimm" vevparti
har ett Hebo performance
Dom gör väl inte så mycket, kanske lite längre slaglängd eller något det får någon annan svara bättre på men det är väl det att det är bättre lager och dom tål mycket mer. Så motorn kan varva mera utan att veven går av eller böjer sig.
Användarens profilbild
emanuel93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 17 augusti 2008, 13:09
Ort: askersund

Inlägg av emanuel93 »

det är väl typ längre slaglängd och det håller ju mycket bättre än orginal vevarna
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft :)

vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Zebzor
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 augusti 2009, 21:54

Inlägg av Zebzor »

henric92 skrev:finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft :)

vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,


Det står så här från twostroke.se
Performancevevparti från Hebo, bra prestanda och kvalitet samt prisvärt.

Anpassat för kolvbult på 12 mm.

Nållager:
Längd: 12,75 mm
Diameter: 12/17 mm

Vevstake: 80 mm
Användarens profilbild
henric92
Henke!
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 september 2007, 15:57
Ort: malmö

Inlägg av henric92 »

Zebzor skrev:
henric92 skrev:finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft :)

vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,


Det står så här från twostroke.se
Performancevevparti från Hebo, bra prestanda och kvalitet samt prisvärt.

Anpassat för kolvbult på 12 mm.

Nållager:
Längd: 12,75 mm
Diameter: 12/17 mm

Vevstake: 80 mm
vet inte vad original längd ska vara men rätt säker på Hebo performer veven inte har störreslaglängd
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
haselhoff
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 16 december 2007, 20:35
Ort: somewhere in sweden
Kontakt:

Inlägg av haselhoff »

Är de inte bätre ni svarar på ett bra sätt en chansar er fram pojkar.

Ett trim vevpart om man nu ska kalla de så, bätre o kalla de nått i stil med bätre kvalite.

Ett vevparti/vev/vevlager av bätre kvalite är som de låter av ett bätre tillvärkningsmatrial.

Finns vevpart som har mer slaglängd eller mera vevlängd eller båda sakerna men de flästa behåller samma slaglägd.

Men i de flästa fallerna så tillvärkas de för att motstå betydligt mer belastning & högre varv.

Oftast monteras ett störe vevlager i storändans vevstacke o på de viset klarar de en betydligt större påfräsning en vad ett org vevparti klarar av.

Men varvtalet är de oftast som tar död på lagrena så ett väl bra balancerat vevparti i minst lika viktigt för att sakerna ska hålla länge.
Älskar lysna på ylande motorer på högvarv.

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=22801

msn Hoff_tuned@hotmail.com
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Skrämmande felaktiga svar här :/ Det är som hoffen säger

Ett "trim" vevparti är inte i regel något med ökad slaglängd utan det är balanserat för att klara högre varv och högre påfrestningar (Högre förbränningstryck). Originalvevar brukar vara balanserade för runt 13-13500rpm och klara ganska hyggligt med effekt innan stakar eller något viker sig, det är väldigt udda att det händer. "Trim" vevarna kan vara balanserade till betydligt högre varvtal och lämpar sig därför till värre trimmat då det ofta rör sig om högre varv än 13-14000 och betydligt högre effekter än de som original vill vara med och leka på.

Vevar med förlängd slaglängd är ganska ovanligt, men barikit sysslar med såna och även metrakit har någon i sitt sortiment, det som innebär då är att man får en ökad cylindervolym då kolven rör sig en längre sträcka. En viktig del att tänka på är att en längre vevstake INTE ger längre slaglängd utan det är placeringen av staken som är avgörande.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

en "trim" vev kan ge högre vevhus komp och lite mer hk på de sättet. det var poppis förritiden att höjja vevhuskompet, det var lätt och lönsamp på en del moppe moddeller som fans då... min pappa hadde en dbs panter med en saks motor den var kompresormatad och hadde höjd vevhus komp.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Zebzor
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 augusti 2009, 21:54

Inlägg av Zebzor »

Skit bra!:D
Tack för alla svaren:)
Låst