Zebzor skrev:Tja, vet inte om det redan finns en tråd om detta..
Men vad exakt gör ett "trimm" vevparti
har ett Hebo performance
Dom gör väl inte så mycket, kanske lite längre slaglängd eller något det får någon annan svara bättre på men det är väl det att det är bättre lager och dom tål mycket mer. Så motorn kan varva mera utan att veven går av eller böjer sig.
finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft
vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,
henric92 skrev:finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft
vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,
Det står så här från twostroke.se
Performancevevparti från Hebo, bra prestanda och kvalitet samt prisvärt.
henric92 skrev:finns inge direkt trim vevparti, det är bara det finns original slaglängd och sen vevar som är kortare, alltså mer slaglängd .. mer slaglängd = större förbränings kammare (cylinderna) stor poff och mer kraft
vet inte om preformer veven har original slag längd eller annan, står mått på asken man får den i,
Det står så här från twostroke.se
Performancevevparti från Hebo, bra prestanda och kvalitet samt prisvärt.
Anpassat för kolvbult på 12 mm.
Nållager:
Längd: 12,75 mm
Diameter: 12/17 mm
Vevstake: 80 mm
vet inte vad original längd ska vara men rätt säker på Hebo performer veven inte har störreslaglängd
Skrämmande felaktiga svar här :/ Det är som hoffen säger
Ett "trim" vevparti är inte i regel något med ökad slaglängd utan det är balanserat för att klara högre varv och högre påfrestningar (Högre förbränningstryck). Originalvevar brukar vara balanserade för runt 13-13500rpm och klara ganska hyggligt med effekt innan stakar eller något viker sig, det är väldigt udda att det händer. "Trim" vevarna kan vara balanserade till betydligt högre varvtal och lämpar sig därför till värre trimmat då det ofta rör sig om högre varv än 13-14000 och betydligt högre effekter än de som original vill vara med och leka på.
Vevar med förlängd slaglängd är ganska ovanligt, men barikit sysslar med såna och även metrakit har någon i sitt sortiment, det som innebär då är att man får en ökad cylindervolym då kolven rör sig en längre sträcka. En viktig del att tänka på är att en längre vevstake INTE ger längre slaglängd utan det är placeringen av staken som är avgörande.
en "trim" vev kan ge högre vevhus komp och lite mer hk på de sättet. det var poppis förritiden att höjja vevhuskompet, det var lätt och lönsamp på en del moppe moddeller som fans då... min pappa hadde en dbs panter med en saks motor den var kompresormatad och hadde höjd vevhus komp.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!