Nypt 4a gånger inte skurit

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tommmy
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 september 2007, 20:59

Nypt 4a gånger inte skurit

Inlägg av Tommmy »

tjenare, jag var ute och körde moppe för nån dag sen och när jag var påväg hem så nöp den, sen körde jag ganska långt och så nöp den igen och igen och igen. Jag tog upp och kollade på kolven och cylindern, de var lite råper på båda men kolvringarna satt löst så dom hade inte fastnat. Den går lika bra som förut och startar som förr, jag undrar om ni tror den kommer att hålla. Hade nämligen fått slut olja när jag var påväg hem.
DavidPeterson
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juni 2009, 10:06
Ort: Hässleholm

Inlägg av DavidPeterson »

haha , du vet väl att om en cylinder nyper så har den skurit xD tror du menar att den surar?
Hahaha, hur lär man sig whippa?
KJ^;444742 skrev:Du bara skriker LEEROY JENKINS o sen dra den fetaste whippen ever
Tommmy
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 september 2007, 20:59

Inlägg av Tommmy »

okej, men tror du den kommer hålla eller ska jag måsta köpa nytt nu.
DavidPeterson
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juni 2009, 10:06
Ort: Hässleholm

Inlägg av DavidPeterson »

kommer hålla? om en motor surar så har den inte orkat tända all blandning och när det bara kommer mer och mer orkar den inte och då dör den.

Men du måste förklara lite bättre vad som händer för att vi ska kunna få en aning om vad som händer :)
Hahaha, hur lär man sig whippa?
KJ^;444742 skrev:Du bara skriker LEEROY JENKINS o sen dra den fetaste whippen ever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DavidPeterson skrev:haha , du vet väl att om en cylinder nyper så har den skurit xD tror du menar att den surar?
nej de är allt annat än sant

När den nyper så fastnar kolven i cylinderloppet på grund av för hög temperatur till följd av hög friktion eller felaktig bränsleblandning.

Skär gör den när de kärvar ihop och blir flis typ. Ett värmenyp kan ju innebära att den "skär" men de måste den inte göra...


Aja, kan du känna reporna är de INTE bra. Varje liten repa påverkar motorn negativt. De kommer förmodligen slita ut ringarna i förtid om inte något värre händer. De viktigaste med kolvringarna är att deras spår är intakt och att inte de också blivit repade.

Körde du utan olja kan även vevlager fått stryk, inte alls bra...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

lägg gärna inn en bild på kolv och cylinderlopp. om den skär pga oljan så brukar det i de flesta fall bara vara skräp kvar...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
DavidPeterson
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juni 2009, 10:06
Ort: Hässleholm

Inlägg av DavidPeterson »

bensinskalle skrev:
DavidPeterson skrev:haha , du vet väl att om en cylinder nyper så har den skurit xD tror du menar att den surar?
nej de är allt annat än sant

När den nyper så fastnar kolven i cylinderloppet på grund av för hög temperatur till följd av hög friktion eller felaktig bränsleblandning.

Skär gör den när de kärvar ihop och blir flis typ. Ett värmenyp kan ju innebära att den "skär" men de måste den inte göra...


Aja, kan du känna reporna är de INTE bra. Varje liten repa påverkar motorn negativt. De kommer förmodligen slita ut ringarna i förtid om inte något värre händer. De viktigaste med kolvringarna är att deras spår är intakt och att inte de också blivit repade.

Körde du utan olja kan även vevlager fått stryk, inte alls bra...
du får ursäkta mig, har bara fått lära mig att den är skuren och den har nupit . Men nu vet jag skillnaderna :) tack ! :P
Hahaha, hur lär man sig whippa?
KJ^;444742 skrev:Du bara skriker LEEROY JENKINS o sen dra den fetaste whippen ever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

DavidPeterson skrev:
bensinskalle skrev:
DavidPeterson skrev:haha , du vet väl att om en cylinder nyper så har den skurit xD tror du menar att den surar?
nej de är allt annat än sant

När den nyper så fastnar kolven i cylinderloppet på grund av för hög temperatur till följd av hög friktion eller felaktig bränsleblandning.

Skär gör den när de kärvar ihop och blir flis typ. Ett värmenyp kan ju innebära att den "skär" men de måste den inte göra...


Aja, kan du känna reporna är de INTE bra. Varje liten repa påverkar motorn negativt. De kommer förmodligen slita ut ringarna i förtid om inte något värre händer. De viktigaste med kolvringarna är att deras spår är intakt och att inte de också blivit repade.

Körde du utan olja kan även vevlager fått stryk, inte alls bra...
du får ursäkta mig, har bara fått lära mig att den är skuren och den har nupit . Men nu vet jag skillnaderna :) tack ! :P
No problemz ;) Men där har du och alla andra en viktig sak att tänka på, lura aldrig i någon annat något som du inte själv är säker på! I så fall är de viktigt att man förtydligar att man inte är säker själv ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
DavidPeterson
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 juni 2009, 10:06
Ort: Hässleholm

Inlägg av DavidPeterson »

haha jag var väldigt säker på det för här där jag bor använder man "nupit" såfort cylindern pajjar, kvittar vad xD
Hahaha, hur lär man sig whippa?
KJ^;444742 skrev:Du bara skriker LEEROY JENKINS o sen dra den fetaste whippen ever
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

värmenypningar skapar ju otroliga belastningar på veven så kolla även vevstaken så den ser okej ut!

Polarens moppe har nypt 3 ggr och han kör på samma cylinder än idag. så går den frammåt så kör på för fan.
Låst