Dåligt Axx På Aerox

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
finnzor
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 maj 2009, 17:21

Dåligt Axx På Aerox

Inlägg av finnzor »

Hejsan.. Jag har ett problem med min Yamaha Aerox -08 ...

Det jag har gjort i "trim vägen" är att jag har :
*Dragen V-Ring
*Stage6 Pro Replica Avgassystem

Och till det har jag 4,5g Variator Vikter..
Samt förgasarmunstycke ligger på storlek 70 för tillfället...

Min acceleration är väldigt trögt från 0km/h till ca 45km/h (då effektröret gör sitt) ...

Det är endast ibland då jag har stått stilla med moppen ett tag och sedan åker ner från en trottoarskant det blir ett jävla drag i den..

Jag har ingen aning om varför det är så här.. Men jag har en svag teori om att det kan vara förgasarmunstycket...

Men jag behöver hjälp som sagt...

Och så har jag en till fråga... Kan man köra med 4,5g Variator Vikter med endast en dragen V-Ring??
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

tycker att du ska ta och byta vikter till ca 3,7g
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
legofreak
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 februari 2008, 21:22
Ort: Mölndal

Inlägg av legofreak »

kolla vilken färg stiftet har, för att veta hur bensinblandingen är.

vad menar du med endast en variator ring?
låter även som det är för tung vikter, prova 4.0 å se om de blir bättre + ett par hårdare kopplings fjädrar.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Kopiera in svaret som jag gav till en annan som har samma problem,


Svaret ligger i att din kopplingslirar, rätt uppenbart, när den är kall så är både kopplingskålen torr och kall, då den greppar bra, efter några km så har den värmts upp och oljan på backarna är lite mer fuktigare och skålen blir varm och den greppar dåligt!

När den bilr varm ligger den o slirar i början för att den inte får grepp, alltså, skålen behöver en visst varv för att kopplingsbackarna ska skjutas ut, nu så är det så att dom skjuts ut för tidigt med och andra ord, motorn måste få jobba upp och den orkar inte alltså börjar slirar, som du säger själv efter 45 km/h börjar den dra, då har den fått greppet och drar iväg igen!

Tro mig jag är erfaren av dettta

Svaret ligger i att du måste ha ett par kopplingsfjädrar som passar ditt rör, har du orginalrör så ska du ha hårdare! Alltså ett par fjädrar som skjuter ut backarna vid rätt varv i motorn så den kan växla ut ordentligt!

Svaret.
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
lannge
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 april 2009, 09:13

Inlägg av lannge »

Kong har det.
För mig löstes det genom att byta vitker till 4g men allt blev bättre då jag satt på "medel" motoforce fjädrar och "förstärkt" malossi tryckfjäder :wink:
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Lättare vikter OCH nya kopplingsfjädrar vore optimalt :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Debianbil
Pimp á la krääm
Inlägg: 721
Blev medlem: 21 februari 2008, 20:41
Ort: Norrköping

Inlägg av Debianbil »

KoNG skrev:Kopiera in svaret som jag gav till en annan som har samma problem,


Svaret ligger i att din kopplingslirar, rätt uppenbart, när den är kall så är både kopplingskålen torr och kall, då den greppar bra, efter några km så har den värmts upp och oljan på backarna är lite mer fuktigare och skålen blir varm och den greppar dåligt!

När den bilr varm ligger den o slirar i början för att den inte får grepp, alltså, skålen behöver en visst varv för att kopplingsbackarna ska skjutas ut, nu så är det så att dom skjuts ut för tidigt med och andra ord, motorn måste få jobba upp och den orkar inte alltså börjar slirar, som du säger själv efter 45 km/h börjar den dra, då har den fått greppet och drar iväg igen!

Tro mig jag är erfaren av dettta

Svaret ligger i att du måste ha ett par kopplingsfjädrar som passar ditt rör, har du orginalrör så ska du ha hårdare! Alltså ett par fjädrar som skjuter ut backarna vid rätt varv i motorn så den kan växla ut ordentligt!

Svaret.
Helt rätt:)
<---- :)
hyperslider
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 26 februari 2009, 10:11
Ort: Tandsbyn
Kontakt:

Inlägg av hyperslider »

Hur ser munstycket ut ? för jag hittar inget som passar min aerox 06 :( Jag har ett yasuni R och stl 62 munstyck vart kan man köpa större munstycke ?
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

hyperslider det är sånna du ska ha: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12352

Finns inga munstyckesatser med dom däremot :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jo de finns men dom kostar ~ 500kr
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
aeroxr08
Varnad
Inlägg: 802
Blev medlem: 29 april 2009, 12:01
Ort: ängelholm
Kontakt:

Inlägg av aeroxr08 »

finnzor
har exakt samma setup som dig bara det att jag har 4.0g vikter
40%kopplingsfjädrar
22%tryckfjäder så byt det så kommer den axxa direk :D
Låst