Blindrör/blindtarm

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Pingi
Avstängd

Blindrör/blindtarm

Inlägg av Pingi »

Tjena, jag och min kompis tänkte klämma blindröret. Är det någon som har något tips på vad man borde tänka på. Och hur mkt större munstycke ska man byta till. Tacksam för tips :)
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Re: Blindrör/blindtarm

Inlägg av -TeddaN- »

Pingi skrev:Tjena, jag och min kompis tänkte klämma blindröret. Är det någon som har något tips på vad man borde tänka på. Och hur mkt större munstycke ska man byta till. Tacksam för tips :)
70-75 borde bli bra på munstycket:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

0-10 storlekar skulle jag gissa.. men det är inte speciellt bra att klämma för då är röret förstört sedan
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

"Klämma"?

Kapa av det och svetsa dit en liten metalbit bara. Eller köp ett effektrör, inte direkt smart och börja klämma / kapa orginal delar.
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

vad menar du med förstört ?
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

asså, värdet sänks o allt:P mitt var kapat redan;) men köp nytt rör ist:P
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Alltså får EJ köpa rör. Drf skulle jag bara vilja ha tips på hur man gör. det sägs att det går att klämma. jag vill klämma för att det verkar mkt lättare. jag har ej svets och känner ingen som har. Drf vill jag klämma :)
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

Pingi skrev:Alltså får EJ köpa rör. Drf skulle jag bara vilja ha tips på hur man gör. det sägs att det går att klämma. jag vill klämma för att det verkar mkt lättare. jag har ej svets och känner ingen som har. Drf vill jag klämma :)
gör som du vill;) men nice att kapa svetsa på en ltien bricka svetsa ditt blindtarmen igen o lacka röret 8)
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Men måste man svetsa perfekt ?. jag har ingen svetskunskap. jag har möjligen tillgång till en svets men ingen kunskap :(
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När du klämmer röret så var försiktig så det inte blir en spricka som sedan läcker bara. Du kan även ta av avgasröret och plocka bort stryrpringen. Då börjar det hända lite på acc och lite på topfart.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Punkt svetsa först så att du slipper hålla metalbiten sen.

Sen svetsar du noga runt om. Inte så svårt men endå kan det vara bra och ha nån med dig som kan ett och annat om svets.

Sen har jag för mig att det finns "värme beständig spackel" och då kan du ta det på efter för att det ska bli så tätt som möjligt. Lackera även efteråt så att det ser någolunda bra ut.
Senast redigerad av Tomaz den 19 augusti 2009, 21:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

DerbiSM skrev:Punkt svetsa först så att du slipper hålla metalbiten.

Sen svetsar du noga runt om. Inte så svårt men endå kan det vara bra och ha nån med dig som kan ett och annat om svets.
glöm inte värmebeständigt spackel;) så de håller tätt där vi brickan;)
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

okej, men vad ger mäst acc, att klämma eller kapa? Eller är det ingen skillnad?

EDIT: vad gör luftburkspluggen ? jag är bara ute efter bättre acc. drf vill jag kapa blindrör :)
Senast redigerad av Pingi den 19 augusti 2009, 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

de har la ingen betydelse-.- xD Är du typ trött eller något? bara det inte läcker..
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Pingi skrev:okej, men vad ger mäst acc, att klämma eller kapa? Eller är det ingen skillnad?
Kapa och göra det riktigt tätt skulle jag tro ger mest effekt.

Sen spelar det ingen roll om du klämmer / kapar, du förstör en dyr orginal del i båda fallen. Inte direkt smart.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

att bara klämma blindröret ger nästan ingen effekt och de är inte värt de med tanke på att originalröret blir förstört. Med förstört så menar man att de inte är i "originalskick" längre, moppen går inte att göra original helt enkelt, och de tar hårt på värdet.

Men ska du nu klämma krävs de nästan en gassvets och ett rejält skruvstycke för att du ska kuna klämma ihop de ordentligt... Bäst är somsagt att kapa av röret, svetsa igen hålet och sätta tillbaka röret så att de ser ut som original. Och vill du ha MYCKE effekt så ska du helst plocka ut katalysatorn, de ä den värsta strypningen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Okej, tack så mkt för svaren. Har bestämmt mig för att kapa. Ska ringa runt lite här och där. Men vad har speedfight för originalmunstycke ? Och hur många storlekar tkr ni jag borde gå upp ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Pingi skrev:Okej, tack så mkt för svaren. Har bestämmt mig för att kapa. Ska ringa runt lite här och där. Men vad har speedfight för originalmunstycke ? Och hur många storlekar tkr ni jag borde gå upp ?
den frågan tar vi i rätt tråd
Live slow - Die whenever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Pingi skrev:Okej, tack så mkt för svaren. Har bestämmt mig för att kapa. Ska ringa runt lite här och där. Men vad har speedfight för originalmunstycke ? Och hur många storlekar tkr ni jag borde gå upp ?
Felpost.

Men nu när jag endå skriver så kan jag lika gärna svara på frågan lite snabbt.
58 har jag för mig är orginal munstycket, men är inte 100% säker!

Har du på orginal munstycket just nu? Isåfall så är det bara för dig att skruva loss flottörsskålen och kolla, inget svårt alls.
Zibb
Red Bull

Inlägg av Zibb »

Köp effektrör ist.

Bara onödigt och dåligt att kapa i orginalröret då det inte är bra när man ska sälja.
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Varför är det onödigt ? Många säger att det ger mkt bra effekt!
Snälla sluta tjata på att jag ska köpa nytt rör. det får jag inte !
Användarens profilbild
jogat
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jogat »

kläm skiten och skit i resten :D
om du ska klämma å klämm inte för långt in för då spricker det, värm det först me´d typ en gas svets :wink:
//joel
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Haha, precis när jag bestämt mig för att kapa och svetsa kommer du och säger nått helt annat :D.

Nejmen ger det en märkbar effekt i axxet ? blir förvirrad då alla säger olika ...
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Pingi skrev:Varför är det onödigt ? Många säger att det ger mkt bra effekt!
Snälla sluta tjata på att jag ska köpa nytt rör. det får jag inte !
"Många säger"? Många säger även att deras mopeder gör 90-100km/h med Tk rör, stämmer det? Nej.

Inte värt att sabba en dyr orginal del för den effekten tycker jag.
Förvänta dig inte för mycket nu bara, så jätte mycket effekt skillnad blir det inte, men självklart kommer du märka av det.

Och som sagt, vill du trimma så köp ett annat rör och lek med.
Köp t.ex. ett begagnat sketet orginal rör och kapa istället.
Detta säger vi för att det kommer bli svårare för dig att få sålt mopeden sen när du skriver att man måste köpa orginal rör för 3-5k för att den ska bli orginal.

Självklart är det ditt val och du gör som du vill men det är viktigt att du vet om sånt här innan.
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

joo, jag tackar för informationen, fast kmr ha min speedfight 5 år till då jag har en yngra lillebror och drf spelar värdet inte så stor roll om ni förstår :) Är det någon som har erfarenhet om hur bättre axxet blir? Visst jag förväntar mig inte gasres men lite vill jag få för jobbet :)
Användarens profilbild
LudiX
L33T kr3W

Inlägg av LudiX »

Det bästa är att du skulle köpa ett Begagnat rör till din moppe och sen svetsa igen Blindtarmen så då kan du ju bara byta tebax röret när du ska sälja moppen.
Små Modifieringar,Stora Resultat!
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Haha, snällaa, hjälp mig bara med hur mkt bättre axxet blir och hur många storlekar jag ska gå upp u munstycken? Förrästen tar man bort luftpluggen blir axxet bättre eller top ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Pingi skrev:Haha, snällaa, hjälp mig bara med hur mkt bättre axxet blir och hur många storlekar jag ska gå upp u munstycken? Förrästen tar man bort luftpluggen blir axxet bättre eller top ?
mynstyckefrågan ska du fortfarande ta i rätt tråd.

Accet blir kanske lite bättre

Luft"pluggen" gör nästan ingen skillnad den heller
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

plugg i luftburken gör ingen skillnad i varken axx eller top bara att den låter lite mer och du behöver större munstycke så den drar mer soppa
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

klämmer du blindtarmen och drar luft pluggen borde du gå upp 5-10strl i munstycke dvs typ 62 kansek?

den komemr göra 5km/h mer på mätaren och den kommer springa iställe för att jogga upp i 10km/h..
den kommer låta myyykt mer och den kommer dra myyykt mer soppa..

tycker det är fett onödigt!!!! verkligen!!!
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

haha okej, vf finns det då luftplugg ?

Hur tar man av röret på en speedfight?
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

Pingi skrev:haha okej, vf finns det då luftplugg ?

därför luft pluggen ger bara effekt om man har ett avstryp org rör...alltså nästan som effekt rör då original men eu lagen säger vi ska slugga rören så då fick man sätta luftplugg för den tog in för mykt luft, simple as that..

ta ut boxen först, jätte lätt, 1 skruv i botten och 2 i sidorna, sen lyft ur boxen, därifrån skruvar du av 2 skruvar som röret sitter i cylindern och sen 2 fäst skruvar vid ljuddämparen som går in i ramen typ... ta av slangen från rörets krök som sitter med slangklämma sen dra ut skiten :D
harför mig att det finns 1 till skruv nåstans men leta för fan :D
//H
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

henric92 skrev:
Pingi skrev:haha okej, vf finns det då luftplugg ?

därför luft pluggen ger bara effekt om man har ett avstryp org rör...alltså nästan som effekt rör då original men eu lagen säger vi ska slugga rören så då fick man sätta luftplugg för den tog in för mykt luft, simple as that..

ta ut boxen först, jätte lätt, 1 skruv i botten och 2 i sidorna, sen lyft ur boxen, därifrån skruvar du av 2 skruvar som röret sitter i cylindern och sen 2 fäst skruvar vid ljuddämparen som går in i ramen typ... ta av slangen från rörets krök som sitter med slangklämma sen dra ut skiten :D
harför mig att det finns 1 till skruv nåstans men leta för fan :D
//H
Tack så MKT för en nogrann beskrivning<3
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

Pingi skrev: Hur tar man av röret på en speedfight?
Jag börjar bli lite små irriterad på dig.... Kan du ta o titta på röret hur de sitter innan du frågar????? De e likx inte hur kompliserat som helst...

srry oft
Pingi
Avstängd

Inlägg av Pingi »

Om jag har dragit v-bricka kapat blindrör och går upp i munstyckestorlek 65, låter det bra ? Och hjälper det något att ta bort luftpluggen ?
Låst