haha klart han kr på sp röretRabxorzz skrev:Tobban, köp ett gianelli ist. Då drar du alla med 70cc

Arisal racingen helt klart. Annars som henry säger så kan du kolla närmare på malossis lite svagare 80cc kit. Dock ligger ju de i en helt annan prisklass än du tittat i så det är arisalen som gäller för digTobbaN skrev:Har kollat ytterligare nu på cylinder.
Tänker länka alla och se vad ni tycker.
1. Airsal - Cylinderkit (Sport) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
2. Metrakit - Cylinderkit (Handmade) 70 cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
3. Airsal - Cylinderkit (Racing) 70cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
4. Barikit - Cylinderkit (Racing) 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457
5. Top Performances - Cylinderkit 74cc
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10233
Jag antar att 74cc cylindrarna också är sport cylindrar.
Jag kommer köra med denna setup till cylindern!
Metrakit SP avgassystem
19mm D'O Black Edition, 21mm om det behövs
Ostrypt insug 12-21mm
Top Performances membran
Detta är mina krav på cylindern!
1. Orginal veven ska palla, den ska alltså inte gå av eller nånting.
2. Cylindern ska ha bra kvalité. Ingen skit som skär efter 200mil.
3. Den ska lira fint med min setup.
4. Finns det nåt mer? Då kan ni säga till
Hoppas nån kan hjälpa mig ;D
Tack på förhand.
Mvh TobbaN.
mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre accså de borde vell kanske vara samma
men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt
Om man säger såhär. I ren acceleration från stillastående så har du bättre axx med högvarvigt (Hög effekt) än med en låg varvig (Snäll effektkurva med bättre vridmoment), MEN om du ska köra lite segdragning, dvs börja accelerera från låg fart på hög växel, säg runt 60-70km/h på 6an med 14/53 drevning (låga varv) så har du bättre acceleration med lågvarvigt då de har mer effekt på låga varv och en jämnare effektkurva. Mycket skönare att köra i stan med lågvarvigt och även offroad så är det mysigare med effekt från lägre varv.Benny skrev:Vet inte om det är lite fel tråd men kan någon förklara lite mer hur det känns att köra låg/högvarvig cylinder måste man växla annorlunda med en lågvarvig cylinder? Och stämmer det att det är bättre acc i en lågvarvig cylinder? Bensinskalle sa att det var både bättre acc och topp i en högvarvig.
Och att en lågvarvig bara var snällare?
Med ett högvarvigt setup så kommer all effekt i slutet och med ett lågvarvig så är det jämn effekt över registret. Har jag fattat det rätt?kallepalle skrev:mini_noreen skrev:Med cylindrar vet ja inte men ett lågvarvigt rör har ju bättre acc och sämre topp och ett högvarvigt är tvärt om dvs bra topp men sämre accså de borde vell kanske vara samma
men bensinskalle är grym på sådant så han har säkert rätt
stämmer inte. med ett högvarvigt rör får du ut mer kräm ur motorn och därmed bättre acc. grejjen med lågvarvigt är att det är snällare för motordelar pga mindre slitage och att det är (enligt mig) ett mycket skönare register att köra med
Ska ju egentligen vara i drevningstråden men vafaen, vissa följdfrågor tycker jag man kan ta här iblandBenny skrev:Fan såg inte ditt inlägg chifen det var guld (Y)
Tack för alla svar! men om man har ett lågvarvig setup så ska man dreva ganska hårt typ 14-53 som chifen sa va?
Ja.Ukno skrev:tjenare räknas den här cylindern http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057 som "sport" och måste man byta vev till den? (AM6)
Jag de ska du ju.. ganksa bra med ett kallare stift oxåGrilladlax skrev:Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Måste är inte nödvändigt, beror på vad som sitter på nuGrilladlax skrev:Måste man byta tändstift om man sätter på en metrakit handmade 70cc?
Och svaret är jajorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren![]()
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra?
Okej då vet jag, tackar för snabbt svarKoNG skrev:Och svaret är jajorre759 skrev:Tjena, ska byta cylindern på moppen nu för den gamla är skuren![]()
Min fråga är om 50cc airsal T6 alu är likadan effektmässigt som originalcylindern och om den håller bra?Kanske lite mer kräm i airsalen men inte så stor skillnad
Ta Alu kittet. Bättre helt enkelt bara.jeppe93 skrev:hej jag har en Derbi Senda r1 01a som har skärt så jag ska beställa nytt cylinder kitt så snabbt som möjligt och behöver hjälp att bestämma mig.
jag hadde tänkt mig nån av dom hära
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... J17-600-12
eller en CYLINDER Senda/GILERA 50CC 40MM "STYLEPRO" STD GJUTJÄRN
eller ska man ta en
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... MF25.12507
är det nått specielt man ska tänka på med en aluminium cylinder ??
tacksam för snabba svar mvh JePPE
jeppe93 skrev:men aluminium cylinder måste inte dom kylas mer än gjut järn
Ska cylindern portas eller behållas i befintligt skick? Avgasrör?Frukt Soda skrev:Tjaa!
ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.
vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?
och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?
Till en början ska den köras i befintligt skick men om vi sedan hittar någon som vill hjälpa oss med portning och någon vi vet att vi kan lita på så kanske den lämnas in på portning.chifen skrev:Ska cylindern portas eller behållas i befintligt skick? Avgasrör?Frukt Soda skrev:Tjaa!
ja och en kompis(jimmyskoglund här på tsr) ska starta ett hyper projekt har vi tänkt.
vi har hyffsat med pengar och undrar nu vilken cylinder vi bör sattsa på:
en prorace cylinder eller en manstonracing cylinder?
och sedan undrar vi om barikit blue safir är en hyper cylinder?