stämemr deta om am kort?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
robin93
Farsans gamla zündapp

stämemr deta om am kort?

Inlägg av robin93 »

1:a oktober. du kan då få ditt eu kort utbytt mot ett am kort för ca 200kr. och då får du köra traktor.

så om jag tar eu kort nu kan jag alltså få det utbytt för 200 kronor 1oktober mot ett am kort som jag kan åka a-traktor/epa traktor med?.
endast svar från ni som verkligen vet
lannge
Elmoped

Inlägg av lannge »

ja om du har åldern inne osv...
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

ehm robin93<-----ja det har jag så jag kan göra så? :P :P :P
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

får man inte kort utbytt gratis? isåfall ska man ju inte göra det för då blir man ju inte av med förarbeviset för eu moppe som man trimmar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

bluerider94 skrev:får man inte kort utbytt gratis? isåfall ska man ju inte göra det för då blir man ju inte av med förarbeviset för eu moppe som man trimmar
lite klurigt dedär men man kan ju förstås behålla förarbeviset, och de går nog att köra moppe på de om man har blivit av med am-kortet...

Men JA de stämmer att man får sitt eu-kort utbytt för ca 200 kr ( tillverkningskostnaden av ett kort ) och man får köra epa/ a-traktor på de. 15 års ålder krävs för alltihop ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
pontussp2
Varnad

Re: stämemr deta om am kort?

Inlägg av pontussp2 »

[quote="robin93"]1:a oktober. du kan då få ditt eu kort utbytt mot ett am kort för ca 200kr. och då får du köra traktor.

så om jag tar eu kort nu kan jag alltså få det utbytt för 200 kronor 1oktober mot ett am kort som jag kan åka a-traktor/epa traktor med?.
endast svar från ni som verkligen vet[/quo]Jag har hört att man får det gratis, men det låter mer trovärdigt att man ska betala 200kr för det:)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kan man köra a-traktor med då?
skitbra ju :)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

a-traktor = bonde direkt

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
mfransson
Svårstartad skrothög

Inlägg av mfransson »

fatta skönt o sitta i en varm bil me musik oså , än o sitta o frysa på en moppe!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

fatta kul att åka i 30 eller:O då kan man allt hålla sig för skratt.. trimmar man så blir du ju av med skiten... fan så mkt bättre att köpa mopedbil då ju! precis lika varmt, musik 45-50km/h + att den kommer nog inte kångla lika mkt som en gaammal epa eller nåt

Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

bluerider94 skrev:a-traktor = bonde direkt
jasså? konstig att man själv bor i stan då (Norrköping) vi vet redan att små fjortisungarna är avundsjuka på oss som har råd med en epa och har kunskap mot en liten unge som springer å super å går till mamma å snyltar pengar om han ska få ihop till sin baotian^^
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp

Inlägg av xps_martin »

EPA e coolt var man än bor ^^
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

xps_martin skrev:EPA e coolt var man än bor ^^
Håller inte riktigt med:)
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
lannge
Elmoped

Inlägg av lannge »

bensinskalle skrev:
bluerider94 skrev:får man inte kort utbytt gratis? isåfall ska man ju inte göra det för då blir man ju inte av med förarbeviset för eu moppe som man trimmar
lite klurigt dedär men man kan ju förstås behålla förarbeviset, och de går nog att köra moppe på de om man har blivit av med am-kortet...

Men JA de stämmer att man får sitt eu-kort utbytt för ca 200 kr ( tillverkningskostnaden av ett kort ) och man får köra epa/ a-traktor på de. 15 års ålder krävs för alltihop ;)
Trode 16års gränsen fortfarande gällde, turen kanske vänder trotsallt för mig som fyller i december ;<
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Re: stämemr deta om am kort?

Inlägg av -TeddaN- »

pontussp2 skrev:
robin93 skrev:1:a oktober. du kan då få ditt eu kort utbytt mot ett am kort för ca 200kr. och då får du köra traktor.

endast svar från ni som verkligen vet[/quo]Jag har hört att man får det gratis, men det låter mer trovärdigt att man ska betala 200kr för det:)
nej pontus för du tar de efter 1oktober får du automatisk ett sådant men de blir svårare att ta:)
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

bluerider94 skrev:fatta kul att åka i 30 eller:O då kan man allt hålla sig för skratt.. trimmar man så blir du ju av med skiten... fan så mkt bättre att köpa mopedbil då ju! precis lika varmt, musik 45-50km/h + att den kommer nog inte kångla lika mkt som en gaammal epa eller nåt
Haha lol här har vi en som inte vet vad han snackar om. Du behöver väl för fan inte trimma en epa? :shock: Dom går ju som vanliga bilar fast på 2 växlar om man vill vara laglig men annars kan man ju ha alla växlar om man vill det och då behövs absolut inget trim haha det var nog det dummaste jag har hört.
A-traktor är en annan grej, dom måste ha dubbla växellådor och det gör att traktorn varvar runt 4-5000 rpm när man kör i 30. Men det finns knappt en enda i sverige som är byggd så lagligt utan 99% har ryckspärr så dom går också som en vanlig bil.
Och om en polis får för sej att provköra och får upp traktorn i mer än 30 så blir man inte av med den utan du får antingen kontrollbesiktning eller registreringsbesiktning.

Och för att inte va helt ot så kan jag berätta för trådskaparen att du får köra epa/a-traktor på am kortet.
Fuck you i'm from sweden
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

Vet inte om du förstog reijumannen det jag menade var att om jag tar ett eu kort nu så kan jag få det utbytt till nya am kortet 1oktober :lol: .
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

robin93 skrev:Vet inte om du förstog reijumannen det jag menade var att om jag tar ett eu kort nu så kan jag få det utbytt till nya am kortet 1oktober :lol: .
jo men de ska gå det med :P
Fuck you i'm from sweden
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

okej gött:D
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

robin93 skrev:okej gött:D
fast är det epa du vill köra så kan du lika gärna ta traktorkort på en gång för det är lättare än eu kortet...
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

bluerider94 skrev:fatta kul att åka i 30 eller:O då kan man allt hålla sig för skratt.. trimmar man så blir du ju av med skiten... fan så mkt bättre att köpa mopedbil då ju! precis lika varmt, musik 45-50km/h + att den kommer nog inte kångla lika mkt som en gaammal epa eller nåt
ja för dom kostar juh inte 50k+ begade? heller näjdå :? :evil:
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Du är jävligt mycket ute och snurrar..

Du har ingen koll min vän.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja det stämmer till 100%. man kommer att kunna få det ytbytt för kostnaden av ett nytt kort. alltså ca 200kr. och om man inte byter innan en viss tid (nu har jag inte direkt detta i skallen) så blir ditt förarbevis ogiltigt och du måste ta om hela skiten.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

är det från 1:a oktober eller är det bara första oktober?behöver man inte gå någon utbildning lr något? är det bara betala 200kr och sen får man köra epa/a-traktor?va e det för skilldnad?får man köra eu-moppe på det kortet?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det är alltså från och med 1:a oktober. man skickar inn sitt gamla förarbevis till tansportstyrelsen gissar jag. och ja man får självfallet köra eu moped på det också
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

fan va nice! ingen utbildning, typ körning och sånt? bara sätta sig och åka lr, men man måste ha fylt 16 lr?
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

erik_94 skrev:fan va nice! ingen utbildning, typ körning och sånt? bara sätta sig och åka lr, men man måste ha fylt 16 lr?
nej bara tuta och köra:D
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

NICE! :D
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

erik_94 skrev:fan va nice! ingen utbildning, typ körning och sånt? bara sätta sig och åka lr, men man måste ha fylt 16 lr?
Nej 15
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

MarcusAndersson skrev:
Nej 15
egentligen lite dumt att bara släppa ut okunnia förare i trafik enligt mig!
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

RRX-Teddy skrev:
MarcusAndersson skrev:
Nej 15
Javisst, men vad hade det med topic att göra ?

Nej precis..

Och nej, man är inte mycket mognare som 16 åring än som 15 åring.
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

MarcusAndersson skrev:
RRX-Teddy skrev:
MarcusAndersson skrev: Nej 15
Javisst, men vad hade det med topic att göra ?

Nej precis..

Och nej, man är inte mycket mognare som 16 åring än som 15 åring.
de beror ju på hur man är som person!
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

RRX-Teddy skrev:
MarcusAndersson skrev:
Nej 15
håller med till 100% kommer bli en härlig vinter för assistancekåren när alla 15 åringar ska ut å köra a-traktor :lol:
Fuck you i'm from sweden
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

riejumannen skrev:
RRX-Teddy skrev:
MarcusAndersson skrev: Nej 15
håller med till 100% kommer bli en härlig vinter för assistancekåren när alla 15 åringar ska ut å köra a-traktor :lol:
det är de jag menar för ganska många 16åringar har ju övningskört:)
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

RRX-Teddy skrev:
riejumannen skrev:
RRX-Teddy skrev:egentligen lite dumt att bara släppa ut okunnia förare i trafik enligt mig!
det är de jag menar för ganska många 16åringar har ju övningskört:)
jao precis :P jag hade övningskört i ett halvår innan ja tog traktorkort + att ja har kört bil sen ja var 14 :)
Fuck you i'm from sweden
Skriv svar