Svårstartad PGO

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sefio
Kinaraket

Svårstartad PGO

Inlägg av sefio »

tja, det är så att jag börjar bli smått galen på min PGO t-rex, den är galet svårstartad iprincip jämnt. Måste hålla för luftinsuget ett tag tills den börjar mata bensin och sedan sitta och glappa med handen fram och tillbaka, har även nu börjat bli så jag inte får igång den alls, försökt med startgas men förgäves.

Setup:
S6 50cc sport, pyttelite portad
Yasuni R
12mm Keihin med 86 munstycke ( 72 org)
luftfilter

Nästan gyllenbrunt stift, lite åt det mörkare hållet.
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

menar du att den får för mycket luft när du ska starta den?, pröva med luft burken då?-
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Får den för mycket luft alltså? Då bör det ju bli bättre med större munstycke.

Blir det inte det så gör som Robin sa, testa med luft burken. :)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

känns mer som problemet ligger i tändningen och inte luft blandningen då den är nästintill perfekt!
Användarens profilbild
HjälmeN
Svårstartad skrothög

Inlägg av HjälmeN »

sefio skrev:känns mer som problemet ligger i tändningen och inte luft blandningen då den är nästintill perfekt!
Kör du med sportluftfilter lr ?
Team SMC HjälmeN
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

japp., grejen är att känns som jag måste kväva motorn innan den börjar mata bensin. för om jag håller för och matar tills handen blir blöt, då kan man börja höra antydan till tändning.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Choka?
Annars kolla gnista, kan vara tändhatt, tändsladd eller tändspole som är dålig. Rensa ur förgasaren också.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

det jag vet är att bensinfiltret krånglar lite då jag misstänker det är mer eller mindre igensatt då jag har problem att den hackar på höga varv, gnista finns. förgasare rengjord för en vecka sen, och är automatchoke på den.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Är det originalförgasaren du har, jag vill minnas att det var en "Keihin 12mm". Jag bytade min förgasare mot en "Arreche 17,5 mm" efter jag fick ngt liknande problem med originalförgasaren på min PGO.

Men lite märkligt att den inte går i gång på startgas, låter lite som om tändningsproblem är inblandat i det hela, men svarar inte motorn alls på startgasen?

När du startar försök först med att starta utan att röra gashandtaget alls. Om den inte går då i gång, ta av luftburken och spruta startgas rakt in i insuget och vrid samtidigt gashandtaget så startgasen inte blockers av trottlen. Prova sedan starta. om inte så ta av tändstiftet och kontrollera om det ger bra gnista. Felet kan vara tändstiftet också som inte är bra eller tändkabel samt tändspole. Du kan också prova att höja trottelnålen ett snäpp. :wink:

Hoppas du hittar orsaken till problemet
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Felet ligger i att dina reeds antagligen är dåliga ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

hmm med fräscht batteri kickade den igång direkt, dock va jag även nu tvungen hålla för insuget men gick som sagt igång direkt,
runners
King of the street

Inlägg av runners »

:lol: Aha hahahahaha bara lite mer power. Jo det problemet känner man också igen. Det är ständigt samma problem med min T-rex när batteriet är urlakat, då kan den vara svårflirtad när man trycker på startknappen. Då kanske du bara behöver lite mindre luft i burken eller större munstycke.
Men kul att du fick i gång den.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

mina generatorer är skit kassa :S och är beroende av min elstart då min kick är trasig.
Låst