vad är problemet?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
v-ås_ twins
Elmoped

vad är problemet?

Inlägg av v-ås_ twins »

Vad kan problemet vara om man det inte kommer bensin från tanken till förgasaren?Jag har stått och kickat i flera minuter men ändå kommer det ingen bensin.Jag har provat att hälla bensin direkt i förgasaren och då gick den igång.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Ventilations locket är igen täppt? 8)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
v-ås_ twins
Elmoped

Inlägg av v-ås_ twins »

Vart sitter ventilations locket?
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen

Inlägg av Gl3nn »

har du vaccum kran? annörs så lyft bort tank korken o se om de börjar rinna/ eller skit i filtret
v-ås_ twins
Elmoped

Inlägg av v-ås_ twins »

Jag tror jag har vaccum kran,den är typ silver och fyrkantig.Det rinner inte om jag tar bort tank korken.
Användarens profilbild
Gl3nn
TSR-Finnen

Inlägg av Gl3nn »

går det 2 slangar till den? isf sug i den nedre slangen så börjar de rinna ur i den övre
lr så var de att du skulle blåsa :) det skall iafall bli vaccum tryck.
v-ås_ twins
Elmoped

Inlägg av v-ås_ twins »

Det går en slang från bränslefiltret till den,sen går det två slangar ifrån den,en slang går till förgasaren och en som går bakom startmotorn
runners
King of the street

Inlägg av runners »

På mopeder med öppen motor sitter det en manuell bensinkran som man kan öppna och stänga. Men på en scooter är denna lösning inte möjlig på samma sätt utan då har man valt att automisera bensinkranen till att öppnas när man startar mopeden.

Man utnyttjar då vaccumet som bildas i förgasaren som styr en vaccumpump, som brukar vara en fyrkantig sak, med slangar som brukar vara placerad under sadelfacket och slangarna från denna går till förgasare samt till vaccumuttag (på min PGO från insuget). En minsta spricka på dessa slangar kan ställa till rejäla problem då allt från att din moppe inte startar till att den går fruktansvärt dåligt.

Kontrollera först i vilket skick dina slangar är. Om slangarna är hela och sitter som de ska kan problemet vara att din vaccumpump inte fungerar och den behöver ersättas med en fungerande.

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
v-ås_ twins
Elmoped

Inlägg av v-ås_ twins »

jag har tittat på alla slangar och dom ser bra ut men den slangen som går bakom startmotorn,precis när den går in i blocket är det ett litet glapp.Om jag blåser i slangen så kommer det ut luft där.Är det min vaccumslang?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Vaccumet uppstår av cylinderns kompression och genom insugsröret bildas denna kompression men även i uttag i förgasaren, så kontrollera om detta uttag där din slang går till en sådan plats. Troligtvis är det en vaccumslang du funnit. Det är viktigt att alla sådana slangar sitter ordentligt och oftast sitter de i någon slags slangklämma eller liknande. Men att köpa en ny fräch slang kostar inte många kronor om du behöver. Om man vet vilken slang som är bränsleslangen kan man koppla sig förbi vaccumpumpen med slangen rakt från tanken till förgasaren och starta motorn. Man kan teoretiskt sätt även sätta manuell bensinkran men vilken är lite svårplacerad på scootermodeller. Jag nämner inte detta för att du ska göra det men bara endå liksom :lol: ...

Själv fick jag problem med min vaccumpump på min moppe och då jag köpte en ny som jag monterade startade moppen. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

v-ås_ twins
Elmoped

Inlägg av v-ås_ twins »

moppen gick igång! :D Tack för alla svar :wink:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

hoppas att vi var till hjälp :) lite i allafall :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Då låser jag här! ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Låst