bränsle förbrukning. Problem!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
DT50x 06
Elmoped

bränsle förbrukning. Problem!

Inlägg av DT50x 06 »

Tja jag har en dt50x 06a tanken rymmer 8l och jag kommer ca 12-13 mil på en tank! jag tycker det är lite för mycket för den att dra, jag har dragit pluggen i den, men tycker inte den borde dra så mycket, har jag fel? eller borde den dra mindre?
Senast redigerad av DT50x 06 den 11 augusti 2009, 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

en polare med Rieju drac kör 26 mil på en tank med kapad plugg, jag har samma problem som dig kommer ca 12 mil, men min är original :shock:
Årets Styrelsemedlem 2013
DT50x 06
Elmoped

Inlägg av DT50x 06 »

DEA!! skrev:en polare med Rieju drac kör 26 mil på en tank med kapad plugg, jag har samma problem som dig kommer ca 12 mil, men min är original :shock:
okej, jag tycker jag borde komma runt 20 mil iaf
Pekkari13
Elmoped

Inlägg av Pekkari13 »

du kanske använder gasen för mkt :wink: jag kmr ca 11 mil med min Rieju drac, men den är trimmad då
DT50x 06
Elmoped

Inlägg av DT50x 06 »

Pekkari13 skrev:du kanske använder gasen för mkt :wink: jag kmr ca 11 mil med min Rieju drac, men den är trimmad då
vad menar du med att jag använder gasen för mycket?
Pekkari13
Elmoped

Inlägg av Pekkari13 »

du kanske kör på full gas för de mesta ? :) ju mer man gasar ju mer bensin drar den
DT50x 06
Elmoped

Inlägg av DT50x 06 »

Pekkari13 skrev:du kanske kör på full gas för de mesta ? :) ju mer man gasar ju mer bensin drar den
jag ligger nästan på full gas hela tiden, men tycker inte den borde dra över 0,5 per mil :O
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DT50x 06 skrev:
Pekkari13 skrev:du kanske kör på full gas för de mesta ? :) ju mer man gasar ju mer bensin drar den
jag ligger nästan på full gas hela tiden, men tycker inte den borde dra över 0,5 per mil :O
smart, finns nåt som heter ecodriving. Klart att den drar mer om du ligger och gasar fullt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
DT50x 06
Elmoped

Inlägg av DT50x 06 »

bensinskalle skrev:
DT50x 06 skrev:
smart, finns nåt som heter ecodriving. Klart att den drar mer om du ligger och gasar fullt.
jo det fattar väl jag också, men inte fan ska den dra ca 0.5-0.6 milen ändå?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

DT50x 06 skrev:
bensinskalle skrev:
DT50x 06 skrev: jag ligger nästan på full gas hela tiden, men tycker inte den borde dra över 0,5 per mil :O
Om du ligger med fullgas så det forsar bensin genom munstycket hela tiden för fulla muggar är det väl inte så farligt med 0,5? När du har dragit pluggen så går förbrukningen upp, man kan räkna med ca 0,3 original och den brukar öka med 70-110% när det börjar trimmas.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
DT50x 06
Elmoped

Inlägg av DT50x 06 »

chifen skrev:
DT50x 06 skrev:
bensinskalle skrev: smart, finns nåt som heter ecodriving. Klart att den drar mer om du ligger och gasar fullt.
Om du ligger med fullgas så det forsar bensin genom munstycket hela tiden för fulla muggar är det väl inte så farligt med 0,5? När du har dragit pluggen så går förbrukningen upp, man kan räkna med ca 0,3 original och den brukar öka med 70-110% när det börjar trimmas.
okej jag trodde att det va något fel typ att den fick för mycket efter som jag bara kom 12-13 mil på en tank men det kan säkert stämma det du säger
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög

Inlägg av puchmogge »

hur ska man köra för att den ska dra så lite så möjlit ska man köra typ som ecodriving på en bil eller?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

puchmogge skrev:hur ska man köra för att den ska dra så lite så möjlit ska man köra typ som ecodriving på en bil eller?
När du väl är uppe i fart är det ju onödigt att hålla fullt, ofta kan man nästan gå ned på halvgas eller iaf 2/3dels gas och ändå behålla hastigheten ganska bra. Håll in kopplingen i nedförsbackar går ju också bra om man vill spara lite på både motor och bensin, men håll dig ifrån att motorbromsa :) Kör du inne i stan så ligg inte och pumpa mellan fullgas och ingen gas, ligg på lite jämnare varv istället och jämn gas på relativt låga varv. Så länge du inte kör race så är det ju inte precis helt nödvändigt heller att varva ur max på alla växlar när du ska accelerera, går att ta det lite lugnare om man vill vara lite ekonomisk ;)

Framförallt så kan ni ju tänka på när det är 30 eller 50km/h så HÅLL HASTIGHETEN! Färre peroner kommer hata mopedister och ni kommer spara en slant också. Där det är 30-50km/h är det den hastigheten av en anledning. Håll hastigheterna lite bättre så kommer soppaförbrukningen sjukna också =) Pendlar ni mycket kan det ju vara att fundera på att dreva lite tyngre också så kan ni ligga på lägre varv och köra.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Bra skrivet chifen!

Jag kommer åtminstone 20 mil på en fulltank med min Senda, antagligen mer. Och tanken rymmer 5.8 liter.
Jag hoppar också väldigt ofta över växlar, t.ex. 1an till 2an sen direkt till 4an och sen 6an. Jag kör nästan aldrig på fullgas, det behövs inte. Man håller hastigheten lika bra ändå. Om man gasar bestämt upp till t.ex. 6000 varv och hoppar över två växlar, vilket jag gör, sparar man en massa bensin och pengar. Man märker det.
Har man också rätt lufttryck i däcken, så rullar den lättare vilket också gör att bensinförbrukningen blir mindre. Ska du skjutsa någon, pumpa i lite extra luft i däcken.

Om du kommer till en korsning eller rondell och du ser en bil kommer från vänster och du ska rakt fram, tänk inte att du ska köra före den bilen och sen när du närmar dig ser du att du inte hinner före den, då måste du bromsa kraftigt. Gör inte så. Släpp hellre gasen en bit innan rondellen/korsningen och låt bilen köra före så slipper du stanna. Det sparar också på bensin och dina bromsbelägg.
Och sen självklart hålla hastigheten som chifen säger! ;)
bombmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av bombmannen »

Min tank rymmer nog runt 7,5-8l jag kommer inte över 5mil om jag gasar fult hela tiden :P
Låst