Hackar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
sefio
Kinaraket

Hackar

Inlägg av sefio »

tjo, nu är det så att min mopped när den varvar som mest så börjar den hacka, desto mer den varvar ju mer hackar den. känns som den slutar driva eller nått?
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)
Finns en guide om det om du inte vet hur man gör
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1428

Om det inte är kedjan som sitter för löst, kan det vara något av dina drev som är väldigt utslitna ;)
:D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

I 8 av 10 fall när motorer better sig som du beskriver så är problemet någonstanns i tändningen. Tändningen orkar inte med att slå gnista och antända bensinen i takt med varvet och därför kan motorn hacka. Vid tändningsproblem kan vara svåra att exakt peka på vad problemet finns att söka. Men byta först och främst tändhatt o kabel, tändstift och kolla så tändspolen fungerar som den ska. Jag vet inte hur man kontrollerar och ställer tändningen på en moped, men även denna måste ställas. Problemet kan också finnas i CDI-boxen. Kolla även jordningar till det elen så att felet inte är där.

En annan orsak kan vara att bensintillförselen inte är tillräcklig för att orkar att dra fram tillräckligt med bensin i höga varvså kolla även bensinfilter eller andra tänkbara orsaker till att detta kan vara orsaken, t ex vaccumpump, slangar som av ngn är igensatta osv. :wink:

Hoppas att du hittar felet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

Pulliboy skrev:Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)

Om det inte är kedjan som sitter för löst, kan det vara något av dina drev som är väldigt utslitna ;)
på en scooter :wink: nää men kolla det runners skrev tror oxzå det kan va ngt sådant
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

cdi boxen jag har sägs ska vara strypt men jag har rullat 60 mil med den och mitt högvarviga trim och den har aldrig betett sig såhär, tror ni det kan va cdi boxen som laggade innan så den inte ströp och nu börjat fungera av lån andledning?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

sefio skrev:cdi boxen jag har sägs ska vara strypt men jag har rullat 60 mil med den och mitt högvarviga trim och den har aldrig betett sig såhär, tror ni det kan va cdi boxen som laggade innan så den inte ströp och nu börjat fungera av lån andledning?
Moped, motor och setup tack :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

PGO T-rex 2002 med Liggande minarelli kopia
Cylinder: Stage6 50cc sport
Rör: Yasuni R
Förgasare: Keihin 12 mm
Koppling: Org. 75% kopplingsfjädrar, tror 22% tryck
Variator: Org. 4.0 g vikter samt org rem.
CDI: En orginal CDI från en PGO T-rex 08 (ej eu modellen)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Nej ....har lite svårt att tro att det ska vara CDI-boxen. Men man vet aldrig......jag har också T rex och min verkar inte i heller att vara strypt. Men jag tänker för säkerhetsskull byta den mot ostrypt. Men jag tror inte att själva orsaken är strypningen i denna på din CDI om det är denna som orsakar problemet. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

så ni tror att den misständer när den varvar skit mycket?
Ville ^.
Elmoped

Inlägg av Ville ^. »

har du bytt munstycke ? så fall ska du göra de.. om du inte har gjort de så får moton för lite bensin m.m så bytt de ..
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

självklart är förgasaren rätt inställd. tanken slog mig idag, tror ni det kan va kylningen som spökar och den mini värmenyper ?
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

stunt_pojken^^ skrev:
Pulliboy skrev:Spänn kedjan, =) brukar bli så när kedjan är för löst åtdragen =)

på en scooter :wink: nää men kolla det runners skrev tror oxzå det kan va ngt sådant
HAHA!! ;) FAIL by me!

men hade det varit en cross-moppe, hade det mycket väl kunnat vara det ;) :wink:
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög

Inlägg av Team.Alibaba »

sefio skrev:självklart är förgasaren rätt inställd. tanken slog mig idag, tror ni det kan va kylningen som spökar och den mini värmenyper ?
öö näej...
ställ tändningen. annars mät tändspolen och cdi boxen.
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

förstår inte hur tändningen plötsligt blivit oställd. tror även att tändsystemet kan va trött då jag måste hålla för luft insuget när jag startar, dock är tändstiftet endast 150 mil gammalt.
antis
Varnad

Inlägg av antis »

Det är inte remen som är sliten och hackar / slirar ?
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

antis skrev:Det är inte remen som är sliten och hackar / slirar ?
Nej, det skulle jag inte tro. Då brukar vara att den axxar dåligt!
Men börja lätt med att testa ett nytt tändstift så kanske du har tur att det bara är det som är fel;)
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

den jag sa göra nu är, rengöra alla slangar och filter, rengöra förgasaren samt byta tändhatt, tändstift och tändkabel.
Användarens profilbild
wuedde
TSR SkåningeN
Kontakt:

Inlägg av wuedde »

sefio skrev:den jag sa göra nu är, rengöra alla slangar och filter, rengöra förgasaren samt byta tändhatt, tändstift och tändkabel.
Låter bra, återkom med resultat :lol:
TobbaN skrev: "Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!" :D
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

hmm, sköt problemet framför mig tills idag, då jag tankade vanlig 95 oktan istället för v-power jag kört på innan, då hackar den inte? dock går den ju sämre på 95 än v-power fast den beter sig normalt nu. vad kan detta bero på?
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

magi bensin^^^men testa v-power igen så kan du verkligen säkerställa om det är bensinen
hur mt olja har du i??

bensinfiltret(om du har ngt)kan va täppt igen o sen med na "tunnare" bensin så kanske kommer förbi lättare

vafan det låter helt cp så det är nog inte det men ändå :D kolla
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

De är ju helt klart skillnad mellan 95 o 99 oktan. Moppen ä gjord för 95 oktan/ vanlig bensin så de är väl inte helt otroligt att de kan bli fel med tändningen/ bestyckningen om du häller i värre soppa...

Men ja tror inte de skulle påverka tändningen ändå =/
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kan även vara membanet som inte släpper i nog mycket bensin när de inte är rätt bensin. polaren hade det problemet på sin kina, då bytte han membran sen så funka den me v-power
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

bensinskalle skrev:De är ju helt klart skillnad mellan 95 o 99 oktan. Moppen ä gjord för 95 oktan/ vanlig bensin så de är väl inte helt otroligt att de kan bli fel med tändningen/ bestyckningen om du häller i värre soppa...

Men ja tror inte de skulle påverka tändningen ändå =/
ja det knepiga va att den gick mycket bättre med den i 2 tankar sen ba började den krångla, jag kör nu orginal membran men fick med 2 kolfiber reeds, har dock inte orkat byta :oops:
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=10990

Den slangen som kommer in från vänster i bild är direkt från tanken, som sedan leder in i den där plast behållaren eller vad man ska säga, sedan leder det ut två slangar ur till höger i bild om ni tittar, den övre är från samma plast behållare och går till förgasaren, den undre gissar jag är vakum pump då den går in i insuget strax innan membranet. Tror ni denna behållare kan vara mitt bensin filter?

slänger in en till bild fast framifrån vakumpumpen?

http://twostrokerider.se/forum/album_pi ... c_id=10991
Låst