Datum: ej bestämt men i Juli -10 Plats: Vårgårda flyfält. Typ (race/meet/stunt/utställning): race, stunt, utställning. Distans: Som det ser ut nu: Dag 1: 201m, dag två: 402m Finns polis/tävlingstillstånd? är under sökning Vem är ansvarig för träffen? Kommer att anges i god tid. Vid race, vem är tävlingsansvarig?Kommer att anges i god tid Kostnad att delta: Inte fastställt, men c:a 150-200 kr inkl camping på området.
Krav på skinnställ vid race: (ja/nej): JA JA
-SVEMO eller CE-godkänt skyddställ krävs med ett ryggskydd, CE-godkänd säkerhets-utrustning i övrigt.
-För Sprint, Dragster, Pro Comp krävs även nackkrage.
-stövlar som täcker minsta halva vaden är obligatoriskt
-hjälmen skall vara heltäckande, det vill säga Integral eller crosshjälm. Skyddsglasögon skall bäras vid crosshjälm OBS! Öppningsbar integral EJ tillåten.
Övrig information av intresse:
Svemos reglemente i de delar som berör Junior Dragbike kommer att gälla.
-Att fordonet har två varandra oberoende effektiva bromssystem. fordon med bara en broms ej tillåtet.
-Att fordonet är försedd med ett fungerande dödmans grepp.
-fullständig lagerkontroll (hjullager/svinglager/styrlager.
-Att fordonets bränslesystem håller tätt.
-kontrollera oljeläckage från fordon.
-Kontrollera däck/hjul, inga lösa enkrar, med mönstrade däck krävs minst tre(3) millimeters mönsterdjup.
-Inga löst hängande kablar, wires, mm.
-fordon som ej går på handelsbensin skall ha en effektiv fuel shut off monterad.
-fordon med kedjedrivning skall ha ett effektivt kedjeskydd som klarar att motstå en kedjesprängning.
Träffregler:
-inga bilar inne på området, undantag: Dem som kommer med racefordon i/på skåp/lastbilar. OK att ställa upp transportsläpet med racemaskinerna i tävlingsdepån. Med andra ord: Endast Arrangörsfordon tillåtet på området med ovanstående undantag. Arrangörsfordonen skall parkeras i det hitre änden av startbanan när de ej är i rörelse.
-Besökande till de campande och publik samt tältande/campande som ej har racefordon med sig parkerar bilen utanför staketet.
-följande ställen är out of bounds (ej tillåtet att beträda): Flygledartornet (hela träfftiden), flyghangarerna bortom huvudbyggnaden (nattetid 21-06)
-0,0 promille på förare, i övrigt är det upp till var o en att se till att vara nykter dagtid, berusade personer kan avvisas om de beter sig störande. Ingen alkohol om du är under 20 år gammal (enligt svensk lag).
-Sunt förnuft råder, vi arrangörer förväntar oss att ni kan uppföra er som folk. Med andra ord: inget busåka, inga burnouts, mm. och max 20 km/h i depån. Sprinters, Dragsters och Pro Competion skall ledas till strippen.
Träffinformation: Till våren kommer jag, tillsammans med Skåningens handelsbod, skjuta av en fullskalig träff med race, då på fulla 402m med tidtagning, mm, Det letas efter en passande flygplats med en raka godkänd för 402m dragrace, och kostnader skall kontrolleras, mm.
raceklasser för dels 2t och 4t samt mixade klasser där 2t resp 4t krigar mot varandra. Klassindelningen kommer att presenteras senare då den är under arbete just nu
På grund av tidigare erfarenheter så kommer det att bli många vakter på området och att det kommer att vara ett tvådagarsevenemang, ev en hel helg.
Antalet vakter beror bl.a. på erfarenheter från AGB-träffen som inte var helt odelat positiva i alla delar, det kommer att finnas områden som är out of bounds och alltså ÄR AVSPÄRRADE på träffen.
ett första möte kommer att hållas så fort träffen öppnar där vi arrangörer tydligt kommer att ange vilka regler som kommer att gälla på träffen.
Det är så det ser ut nu och vilka som kommer att ingå crewen kommer också att presenteras allt eftersom.
Vi tar gärna emot era synpunkter med och tar dem till tankevärlden, ni kanske har idéer vi helt missat.
Shoot, ge oss nu idéer med!
Detta kommer att bli ett multi-forum relaterad meet med deltagare från ett antal forum så ett stort mått av samarbetsvilja krävs av alla parter.
Målet är att pricka in den till Maj-Juni 2010, men planeringen för dessa stora meets tar så lång tid och vi är ytterst intresserade av att hör era åsikter med i saken. Finns det intresse för en stunttävling så är det inte omöjligt att sätta upp ett område för detta området.
Medlemmar till crew och funtionärer sökes nu till arbetet på träffen. gärna med tillgång till bil.
Senast redigerad av nippertippan den 21 oktober 2009, 22:09, redigerad totalt 9 gång.
TobbaN skrev:Det låter väldigt skoj
Vart ska detta meetet äga rum isåfall?
Vi har undersökt Vårgårda flygfält, denna gång dock med en rad restriktioner på vissa områden, för att inte det som skedde på AGB skall kunna upprepas. Eller Moholm, sätet för www.402m.se håller till. blir detta riktigt stort är det frågan om vi inte hyr in oss på Arnderstorp raceway, och i det fallet kommer säkerhetsarrangemangen vara rigorösa minst sagt då vi då kamperar på en Internationellt godkänd tävlingsbana för upp till Superbike/sportvagnsracing.
Malmby playground är finfint, kostar 5000 / dag. Ett par kilometer flygraka
Anderstorp lär ni ju gå back många kroner om ni inte får in typ 500 pers som betalar 100kr i inträde. Men anderstorp har ju inte ens en riktig drag-bana....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Malmby playground är finfint, kostar 5000 / dag. Ett par kilometer flygraka
Anderstorp lär ni ju gå back många kroner om ni inte får in typ 500 pers som betalar 100kr i inträde. Men anderstorp har ju inte ens en riktig drag-bana....
Dem har en FIA godkänd stripp klassad till 6,00 sek på 402m på både bil o MC.
Men det lutar åt Moholm i dagsläget, då all utrustning redan finns på plats där.
men lol vad ska jag köpa för trim?,munstycke,vikter, ???
är ju nybörgare "
Vikter: Lägg på en 80-100 kg där bak på moppen (man kan sno en skivstång från gymmet om man inte vill köpa) och när du kommer till en brant nedförsbacke lägger du i friläge o sen rullar du lätt i 100!
nånstans runt västra götaland med omnejd, skall vara typ lika långt att åka för de flesta till träffen, viktigast är dock att hitta rätt strip till rätt pengar.
allt för att kunna hålla nere inträdet och kunna få med fler besökare
Jag söker medarrangörer nu med, detta är för tungt att dra i hamn ensam! Sedan sökes funktionärer som är behjälpliga på marken så att säga o ser till att allt bara flyter på träffnivån.
Det vore tacknämligt om du har erfarenhet av att dra i/arrangera träffar och meets.
Men inget krav. Nu har vissa ramregler satts för träffen, se inlägg ett.
att ha en regel för ryggplatta osv kommer inte gynna er. jag förstår att ni tänker på säkerheten men det finns inte många som kör med sånt och därmed kommer antalet tävlande minska drastiskt
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:att ha en regel för ryggplatta osv kommer inte gynna er. jag förstår att ni tänker på säkerheten men det finns inte många som kör med sånt och därmed kommer antalet tävlande minska drastiskt
Det ingår i ett CE-godkänt ställ som inbyggt generellt, dessutom kostar ett ryggskydd idag typ 300-400 kr så jag tycker det inte borde vara ett oöverstigligt hinder. Och i ett SVEMO-godkänt är det ett krav. Finns ju fan t.o.m. på Biltema att köpa idag ju.
Man köper ju ett CE-godkänt ställ idag för runt en tusing ju. Som dessutom är regn o vindtätt. Vi kommer att köra 402m och så höga slutfarter att allt annat än ett MC-ställ är uteslutet, du kan ju själv gissa hu nån skulle se ut om dem dunkar i gatan i typ 135-150 km/h...
Senast redigerad av nippertippan den 3 augusti 2009, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
kallepalle skrev:joodå, jag håller med dig. men många kommer backa eftersom dom tycker det är mesigt med ställ. dvs dom är inte medveten om riskerna
EDIT: är iallafall vad just jag tror.
Reglerna är satta för deras egen säkerhet, att dem skall klara att gå i gatan utan att slå halvt ihjäl sig, som sagt, på 402m blir det rätt skapliga sluthastigheter.
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Senaste nytt:
Kostnader, mm. , med Vårgårda har kollats upp och allt tyder på att det blir shoot out där, och att vi talar om Juli 2010, då fältet då är mest tillgängligt. Starrtkostnader ser ut att landa kring 250-350 kr per person och detta täcker försäkringar, mm.
Racet kommer att bli på 402 m och med en beräknad slutfart på mopederna som inte överstiger 160 km/h
Klasserna kommer att bli satta inom en mycket snar framtid nu är vi vet hur landet ligger.
Max slagvolym i Pro Stock är satt till 250 cc 4t7125 cc 2t, där även crossmotorer kommer att tillåtas, fri trimning, fritt modifierat chassi, men där det skall vara möjligt att känna igen ursprrungsmodellen, eller ha reghandlingar som EU45 eller A1-motorcykel.
Henry skrev:Varför 402 meter? Kommer ju spränga motorerna förstår ni väl?
Handlar om drevning, enbart drevning för 402m
Motorerna håller.
Håller dem för 201 så håller dem för 402m(bara dreva om lite), tar effektivt och utjämnar skillnaden mellan pulkor o växlat med.
En moped går ju för fullt oftast redan vid 150meter, drevar man de till 402 kommer man att ligga och maxxa i 150-200meter då de inte klarar av att gå hur fort som helst, känns inte riktigt som det är en smart grej?
Henry skrev:Varför 402 meter? Kommer ju spränga motorerna förstår ni väl?
Handlar om drevning, enbart drevning för 402m
Motorerna håller.
Håller dem för 201 så håller dem för 402m(bara dreva om lite), tar effektivt och utjämnar skillnaden mellan pulkor o växlat med.
En moped går ju för fullt oftast redan vid 150meter, drevar man de till 402 kommer man att ligga och maxxa i 150-200meter då de inte klarar av att gå hur fort som helst, känns inte riktigt som det är en smart grej?
En vass hyper har kraft nog för 402m och med bra med speed under hjulen.
toppspeeden för maskiner typ Hyperperssons o dylika är en bra bit över 150 km/h med rätt drevning, så det kommer att bli en affär om de allra högsta topspeeden i Hyper, FFA och Pro Comp, redan en midrace når över 100 km/h redan efter typ 200m typ, och troligen passera över 130 km/h vid målgång.
Kan berätta att jag kommer att förhandla med en penningstark sponsor nu med till detta race. Plus att det troligen kommer ett gäng riktigt vassa maskiner från utlandet med till meetet.
Och om du läser, henry så kommer detta meet även gälla lätt MC, inte bara moppar.
Skåningens-handelsbod skrev:
Handlar om drevning, enbart drevning för 402m
Motorerna håller.
Håller dem för 201 så håller dem för 402m(bara dreva om lite), tar effektivt och utjämnar skillnaden mellan pulkor o växlat med.
En moped går ju för fullt oftast redan vid 150meter, drevar man de till 402 kommer man att ligga och maxxa i 150-200meter då de inte klarar av att gå hur fort som helst, känns inte riktigt som det är en smart grej?
En vass hyper har kraft nog för 402m och med bra med speed under hjulen.
toppspeeden för maskiner typ Hyperperssons o dylika är en bra bit över 150 km/h med rätt drevning, så det kommer att bli en affär om de allra högsta topspeeden i Hyper, FFA och Pro Comp, redan en midrace når över 100 km/h redan efter typ 200m typ, och troligen passera över 130 km/h vid målgång.
Kan berätta att jag kommer att förhandla med en penningstark sponsor nu med till detta race. Plus att det troligen kommer ett gäng riktigt vassa maskiner från utlandet med till meetet.
Och om du läser, henry så kommer detta meet även gälla lätt MC, inte bara moppar.
Gick du på fysik lektionerna?
Det är skillnad på bänkad hastighet och på väg. det finns något som heter luftmotstånd dvs aerodynamik.
Hans hoj gör verkligen inte några 150blås med annan drevning. Vid 150 är luftmotståndet så högt så det ska MYCKET till att komma över den hastigheten.