Moppen dör när den når topphastighet..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
FarbrorFrost
Elmoped

Moppen dör när den når topphastighet..

Inlägg av FarbrorFrost »

Tja!
Har precis satt på ett gianelli 2t effektrör på min Senda -08. I början går den helt perfekt och varvar som den ska på varje växel. Men sedan när jag når toppfarten (ca 80) och kör kanske i en halvminut så slutar den bara tända och mer eller mindre dör och svarar inte på gasen. Då är jag tvungen att växla ner och låta den gå ner till typ 50km/h innan den börjar tända igen. Sedan börjar den gå som den ska igen och går att axxa upp till toppfart. Men sen händer såklart samma sak igen :( :(

Nu undrar jag förståss vad som är felet. Kan det vara min strypta cdi-box som spökar(tror inte de eftersom den varvar så fint på alla andra växlar)?? Kan jag ha för stort/litet munstycke? Har testat me 16, 13, 10 stl större än orginal men vågar inte testa med mindre ifall det inte är det som är felet och det blir för litet då.
Tack på förhand 8)
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

om din orginal cdi är strypt kan de vara de
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Robiin937 skrev:om din orginal cdi är strypt kan de vara de
mjo men den hugger bara vid ett visst varvtal. De upplevs inte som att motorn dör, den stannar bara på ett visst varvtal. Har du strypt cdi så ska stoppet vara vid 10.000 varv ;)

Förmodligen har du fel munstycke, testa med ett 80-85 munstycke ;)

Kola färgen på tändstiftet för att se om blandningen är okej. Åk först o varva ur den o stäng av motorn direkt efter du varvat. Sen skruvar du ur tändstiftet o kollar färg. Är de vitt så får motorn för lite soppa, är de svart får motorn för mycke soppa och är de lite gyllenbrunt så är de bra ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Klén
Svårstartad skrothög

Inlägg av Klén »

Testa större munstycke, min gjorde likadant, då bytta jag från 95 till 102, så nu går den bra :D
Saab rostar
Bmw rasar
Volvo är det enda som håller när man gasar!
FarbrorFrost
Elmoped

Inlägg av FarbrorFrost »

Okay tack för svaren!! :D Får prova mig fram me olika munstycken då,, Men undrar vart på tändstiftet jag ska kolla?? Är det typ under stiftet där de sitter som en liten plutt eller på gängorna som man skruvar fast det med elr var?? Kom igen jag e nybörjare :wink:
Klén
Svårstartad skrothög

Inlägg av Klén »

Det är väll ute på toppen om ja inte minns helt fel, men vad ska det vara för färg?
typ gyllenbrunt har ja hört någon stanns ifrån?
om tändstiftet är mörkt, vad ska man göra då? större eller mindre munstycke? :P
Saab rostar
Bmw rasar
Volvo är det enda som håller när man gasar!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Klén skrev:Det är väll ute på toppen om ja inte minns helt fel, men vad ska det vara för färg?
mindre om det är mörkt.

annars helt korrekt, alltså man kollar på elektroden
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

verkar väldigt konstigt att den bara gör 80med det röret:S
jag har samma setup som dig 12mm förgasare med 88munstycke och jag har inte maxat den riktigt än men kom upp i 80 i 5:ans växel så jag har liksom en växel kvar menmen
ditt problem va de ja:P låter ju faktiskt som cdi strypning:P
FarbrorFrost
Elmoped

Inlägg av FarbrorFrost »

Sendarajder skrev:verkar väldigt konstigt att den bara gör 80med det röret:S
jag har samma setup som dig 12mm förgasare med 88munstycke och jag har inte maxat den riktigt än men kom upp i 80 i 5:ans växel så jag har liksom en växel kvar menmen
ditt problem va de ja:P låter ju faktiskt som cdi strypning:P
Okey men va kör du för drev då? Ja har orginal på än så länge 11/53 men har köpt ett 13drev som förhoppningsvis drar upp hastigheten lite:D
Kollade på mitt tändstift innan och de var typ vitgrått me 88 mynstycket som är det största jag testat hitils., Så imorn blir de på me större munstycke och hoppas det löser mitt problem!
:lol:
FarbrorFrost
Elmoped

Inlägg av FarbrorFrost »

kallepalle skrev:
Klén skrev:Det är väll ute på toppen om ja inte minns helt fel, men vad ska det vara för färg?
mindre om det är mörkt.

annars helt korrekt, alltså man kollar på elektroden
Så om jag fattat de rätt så behöver man inte skruva loss tändstiftet för att kolla färgen, bara ta bort tändhatten lr va den heter och kolla längst ut på toppen på stiftet?? :?: Ingen som har någon bra bild som visar vart exakt man ska kolla, gärna me fin gyllenbrun färg så jag vet hur de ska se ut? :D
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

Du måste skruva upp och kolla, här är en bra guide.

http://www.twostrokerider.se/artiklar/193
FarbrorFrost
Elmoped

Inlägg av FarbrorFrost »

Asså nu har jag testat me alla munstycken jag har.. Från 78-100. Den gick ju klart bäst med 78 och klart sämst me 100 men den dör fortfarande som innan me 78 fast inte lika hårt om ni fattar. Så förmodligen behöver jag ännu mindre munstycke. Tycker det verkar jävligt konstigt eftersom jag hade 72 original och har hört att man ska gå upp 10-20 srl. Och om jag då kör med 76 som är nästa steg neråt så blir de ju 4srl större än org. Men är detta normalt eller kan felet sitta någon annan stans?
Låst