zenda02 skrev:Tja tja, min Derbi går skit nu när jag fick tillbaka den från polisen, har bytt munstycke till original och kör på original rör och original drevning, dock så är luftburken ostrypt, är detta orsaken till att moppen axxar segare än en 5 åring på cykel och har en topphastighet på 40 km/h?
Så du har allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.
Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
Japp det har jag. Att tillägga är att den max kommer upp i 5000 varv och inte över det, där börjar den bluddra/böa som satan och vägrar varva ur, och jag har som sagt allt original förutom luftpluggen.
Just nu kör jag med original 63, men den en ökning på 3-5 storlekar bör väl inte göra en sådan stor skillnad, för den går verkligen sjukt dåligt.
nej så stor skillnad borde de inte vara, att dra "strypningen" i luftburken gör nästan ingen skillnad...
DerbiSM skrev:Nån som kan skriva lite fördelar/nackdelar med en DRD Edition ?
Det enda jag vet är dubbla bromsskivor, kromad ram, aluminium sving och digital mätare.
Nått mer ni vet om dem som är bra/dåligt så skriv gärna.
Om du köper en 05:a så är de dubbla skivor ja 04:an har enkel 300 mm skiva
Finns inget som är dåligt med den tkr jag Kanske om man inte gillar underliggande originalrör men de går att sätta dit ett överliggande om man pillar lite med fästen
Dä ä u snabbgas osså så den går extra fort
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
DerbiSM skrev:
Så du har allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.
Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
Japp det har jag. Att tillägga är att den max kommer upp i 5000 varv och inte över det, där börjar den bluddra/böa som satan och vägrar varva ur, och jag har som sagt allt original förutom luftpluggen.
Just nu kör jag med original 63, men den en ökning på 3-5 storlekar bör väl inte göra en sådan stor skillnad, för den går verkligen sjukt dåligt.
nej så stor skillnad borde de inte vara, att dra "strypningen" i luftburken gör nästan ingen skillnad...
Okej, men vad kan problemet vara isf? Om det hjälper skulle jag möjligtvis kunna filma när jag kör så ni får se hur den går och hur den låter?
DerbiSM skrev:Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.
haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint
Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
DerbiSM skrev:Yepp, en 05a är det jag snackar om men typ 06a för den kom ut i december 2005 typ. XD
Ser heller inget dåligt med den så tänkte fråga här.
Jorå, jag gillar röret, bara polera den noga sen blir de fin fint !
Snabbgas !? Då drar jag nog hyper mopparna orginal.
Tack för hjälpen Krille.
haha ja lätt
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint
Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall
Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det
Nej precis de ä bara att putsa upp så blir de skitfint
Okej.
Hittat mitt nästa projekt nu.
Men ett problem med den, mätaren funkar ibland.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall
Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det
Hela displayen funkar inte ibland.
Nja, den slocknar inte utan funkar när man startar den ibland och ibland inte.
Men tror jag fixar de, så satsar på den sen när Sendan är såld.
Krille, vad tror du om det ? Lätt fixat problem eller är det nått större problem ? Själv så tror jag det är glapp i nån kabel då det bara är displayen som inte funkar enligt honom.
Vad är det inte som funkar i mätaren?
Slocknar displayen ibland, eller vadå?
Troligen glapp isåfall
Det fixar nog du, bara du sätter dig och pillar lite med det
Hela displayen funkar inte ibland.
Nja, den slocknar inte utan funkar när man startar den ibland och ibland inte.
Men tror jag fixar de, så satsar på den sen när Sendan är såld.
Okej
Ja, hade satsat på den om jag var du
Riktigt fin var den
Juggen skrev:Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Original menar du?
Isåfall 70 kuggars.
säker?
De finns tre olika alternativ, de äldre sendorna ( typ 00-02 ) brukar ha 70 kuggars bakdrev, x-treme o x-race samt de senare äldre sendorna ( runt 03 ) har 65 bak, drd:er har 53 kuggars...
Nästan alla sendor har 12 framdrev förutom drd pro och kanske någon mer som har 11 drev fram..
Ja skulle tro att du har 53 eller 65 på din drd 03, men enklast är att du räknar bara
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Juggen skrev:Tjena, vad är det för bak drev på min Derbi Senda DRD årsmodell 2003?
Original menar du?
Isåfall 70 kuggars.
säker?
De finns tre olika alternativ, de äldre sendorna ( typ 00-02 ) brukar ha 70 kuggars bakdrev, x-treme o x-race samt de senare äldre sendorna ( runt 03 ) har 65 bak, drd:er har 53 kuggars...
Nästan alla sendor har 12 framdrev förutom drd pro och kanske någon mer som har 11 drev fram..
Ja skulle tro att du har 53 eller 65 på din drd 03, men enklast är att du räknar bara
Derbikakan skrev:Min Derbi raspar vid motorbromsning det är någonting iallafall, för min kompis likadana Derbi låter int så..
du SKA INTE motorbromsa!
Du förstör motorn om du gör de.
Tvåtaktare är skitkänsliga för motorbromsning, den interna kylningen och smörjningen upphör helt i princip vid motorbroms vilket leder till att vevpartiet skär ihop och att kolven kan nypa.
Men anledningen till att din raspar är förmodligen kedjan, kolla så den ä lagom spänd och att den inte går emot någonting av metall förutom dreven
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nu har jag ett till problem =) nu när jag fixade kåporna (slipade dom och lackade dom i färgen Electric Red) så köpte jag ny baklampa (biltemas 99kr)
men dom levererades utan kontakter, så hur ska jag göra? Köpa nya kontakter eller? och var finns sånna? och hur monterar jag dom?
Man blev som man blev, inte fan blev man som man skulle....
Derbikakan skrev:Min Derbi raspar vid motorbromsning det är någonting iallafall, för min kompis likadana Derbi låter int så..
Istället för att tala om hur du ska köra din moped så får du svar på tal istället.
Är allt på mopeden som det ska, kedjan, glidskenor, styrare osv så är det växellådan som låter.
Inget märkligt då alla Derbi-mopeder låter så då det är rakskurna drev i en Derbi växellåda.
Vissa låter mer, andra låter mindre.
Tjah
Jag ska byta ut min gamla äckel dt mot en ny moppe
Och jag funderar på att köpa en ny Derbi Senda Xtreme r
Lätt att trimma? bra axx? toppfart orginal?
Iaf, oavsett vilken modell du väljer så är det väldigt lätttrimmat. Osrypt cdi, trimmrör och drev så går moppen som en raket i både acc o toppfart
Original är derbin väldigt stark, iaf x-tremerna. Vet ej om dom absolut senaste modellerna har nya strypningar men är de samma som tidigare så toppar moppen lagliga 52 original och accar helt okej.
Moppen upplevs inte som rapp skulle ja vilja säga, men stark
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Det är 09:an
Men om det blir en Derbi så slänger jag på mk, ostrypt cdi, ny drevning:)
Kanske en blackbox också, poliserna jagar moppar här som kåta kaniner
Förresten, är det ducati elr leonelli tändning på den
jag skulle rekomendera dig ett gianelli till din möjligtvis kommande extream. mycket bra rör för pengarna och det lirar kanon till Derbi orginalcylinder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
KarlzzoN1911 skrev:Tjah
Jag ska byta ut min gamla äckel dt mot en ny moppe
Och jag funderar på att köpa en ny Derbi Senda Xtreme r
Lätt att trimma? bra axx? toppfart orginal?
Jag tycker dem verkar vara väldigt starka orginal och axxet verkar med vara helt okej, har aldrig kört en 09a men man har ju sett några köra och då ser de ut att gå väldigt bra tycker jag.
Sen skulle jag kört med ett Leovince v6 rör eller Gianelli, båda är riktigt bra rör som går fint med orginal cylindern.