oljeplugg

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Daniellaurison
Elmoped

oljeplugg

Inlägg av Daniellaurison »

hej, ska byta växellådsoljan på min gilera smt - 05 och undrar var man ska tappa ur oljan ? har sett guider här på TSR att man ska tappa ur oljan på sidan, men det är på AM6, men jag har en oljeplugg under moppen och en på sidan, vilken ska jag tappa ur oljan på ?
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

http://twostrokerider.se/artiklar/260

där har du ju AM6, du tappar ut den där nere ser du.
kan vara bra att nämna vilket moppe du själv har.

Här har du även för Derbi men tycker bilderna är lite svåra att se, men den kanske hjälper dig något ändå!

http://twostrokerider.se/artiklar/1317
Tillhör mille!
Daniellaurison
Elmoped

men skrev ju modell !?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Daniellaurison skrev:men skrev ju modell !?
sitter en plugg mitt under motorn, storlek 17 på nyckeln har ja för mig...

Sen ska de sitta en plugg vid fotbromsen också som du ska tappa ur oljan genom också
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Det är en ganska stor skruv under motorn, kolla bara där, du kommer inte missa den. :wink:

Den skruvar du ut och då ska oljan tömmas.
Sen när du fyller på så finns det en skruv på sidan av motorkåpan, skruva bort den skruven och när det börjar komma olja därifrån så har du rätt mängd olja i.

Bensinskalle: Är det strl 17 ? Bytte oljan själv för några dar sen och har för mig att det var strl 13 jag använde. :wink:
Men de spelar mindre roll, ha en verktygs låda framför dig och testa lite bara. :)
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Daniellaurison skrev:men skrev ju modell !?
oj, mitt fel ;)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:Det är en ganska stor skruv under motorn, kolla bara där, du kommer inte missa den. :wink:

Sen när du fyller på så finns det en skruv på sidan av motorkåpan, skruva bort den skruven och när det börjar komma olja därifrån så har du rätt mängd olja i.

Bensinskalle: Är det strl 17 ? Bytte oljan själv för några dar sen och har för mig att det var strl 13 jag använde. :wink:
Men de spelar mindre roll, ha en verktygs låda framför dig och testa lite bara. :)
hm okej, hade för mig den va större :P

Men glöm inte pluggen vid fotbromsen också!
Live slow - Die whenever
Daniellaurison
Elmoped

har ja fattat de fel av bensinkalle, ska man öppna båda oljepluggarna när man tappar ur oljan ? eller räcker det med en ?
Gilera SMT - 2005
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

har för mig att det ska vara 17 oxzå

daniel öpnna den under motorn först så all olja rinner ut
sen när det slutat rinna sätter du tillbaks den under motorn och tar bort den andra sen fyller du på olja där "oljepåfyllningsskruven" sitter och när det börjar rinna ut ur den vid fotbromsen så har du tillräckligt med olja då skruvar du i den skruven sen påmed ojepåfyllningsskruven sen har du bytat motorolja
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:Det är en ganska stor skruv under motorn, kolla bara där, du kommer inte missa den. :wink:

hm okej, hade för mig den va större :P

Men glöm inte pluggen vid fotbromsen också!
På AM6 är den iallafall 17 ;)
Bytte olja förra veckan.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Daniellaurison skrev:har ja fattat de fel av bensinkalle, ska man öppna båda oljepluggarna när man tappar ur oljan ? eller räcker det med en ?
du måste öppna båda pluggarna för att all olja ska rinna ur, annars rinner inte all gammal olja ur lådan!

De är inte pluggen på kopplingskåpan ja menar, utan de är en till plugg på växellådan som sitter ungefär vid fotbromsen...
Live slow - Die whenever
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

alltså jag har samma motor på min Derbi Senda och har tappat ut oljan ett par tusen ggr nu pga strul i koppling osv men men det finns en skruv under som alla andra har sagt och om du kollar på kopplingskåpan eller vad vi ska kalla den iaf den stora motorkåpan som vatten pumpen och fästet till kopplings wiren sitter på så längst bak och längst ner på sidan sitter en en skruv som du också ska skruva loss så kopplings huset blir tomt på olja.
du får också luta den lite till höger för att absolut allt ska åka ut :wink:
Låst