När man säger att en moppe varvar tex 15000varv per minut, vad är det som snurrar 15000varv per minut då!? Jag menar...det rör sig om 250 varv i sekunden! Är det verkligen kolven som går upp och ner 250 gånger på en sekund? Enligt mig låter det orimligt;)
TobbaN skrev:
"Visa din ilska genom internet, ANVÄND CAPS LOCK!!"
Derbi_senda93 skrev:är det inte veven som går runt så många varv?
Kan inte nån kunnig förklara!
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Jo men veven går ju varv inne i motorn. kolven går ju bara upp och ner och det är ju inte som ett varv
ja men det hänger ju ihopa!:P och när veven har snurrat ett varv så har kolvet gått upp och ner.
Och att den gör det 250ggr på en sekund låter orimligt!
TobbaN skrev:
wuedde skrev:
Men när veven snurrar så går ju kolven upp/ner väl?:P
Jo men veven går ju varv inne i motorn. kolven går ju bara upp och ner och det är ju inte som ett varv
ja men det hänger ju ihopa!:P och när veven har snurrat ett varv så har kolvet gått upp och ner.
Och att den gör det 250ggr på en sekund låter orimligt!
Siffror ljuger inte.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Ta inte allt bokstavligt...
Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Är inte spec överdrivet ändå, kolvhastigheten är inte så värst hög pga den korta slaglängden Ganska lätta och balanserade grejer det handlar om så de klarar höga varv.
Derbilia skrev:det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut
Ja, om systemet är byggt så. Men på en del mopeder gnistrar tändstiftet en gång när kolven är uppe, och en gång när kolven är nere. Alltså 24000 gnistor per minut om vi tar ditt exempel.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
Derbilia skrev:det är gnistan från tendstiftet såm räknas tex varvar man 12000 varv per minut så är det 12000 gnistor från tändstiftet per minut
Ja, om systemet är byggt så. Men på en del mopeder gnistrar tändstiftet en gång när kolven är uppe, och en gång när kolven är nere. Alltså 24000 gnistor per minut om vi tar ditt exempel.
Det låter inte rätt, varför skulle tändstiftet gnistra när kolven redan är nere?..men på en fyrtakt så gnistrar tändstiftet varranan gång kolven är uppe, alltså 6000ggr på minut.
TobbaN skrev:
vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)
Thorsken skrev:vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)
Det låter inte rätt, varför skulle tändstiftet gnistra när kolven redan är nere?..men på en fyrtakt så gnistrar tändstiftet varranan gång kolven är uppe, alltså 6000ggr på minut.
Det är enklare att bygga ett sådant system. Är så på DT50mx och även MT5 om jag minns rätt.
Thorsken skrev:vadå.. varannan gång? det tycker jag låter oimligt xD för då blir de ju bara varannan som ger energi åt hjulet eller? sen så ska ju en fyrtaktare vara mer effektiv vad jag vet =)
Fyrtaktaren tänder vartannat varv, de övriga varven tar bort avgaserna vilket gör att färskgaserna blir effektivare.
JohanG skrev:eller så är det vev axeln, det låter mer rimligt tycker jag.!
Vevaxeln ja.. Eller kolven som går upp och ner så många gånger per minut.
MT5 for life!
Jag hatar DT.
kallepalle skrev:johang, om variatorn skulle snurra 15000 rpm så skulle du behöva ett helvetes stor drev i slutväxeln för att mopeden skulle orka frammåt