Derbi köp, lite hjälp

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Derbi köp, lite hjälp

Inlägg av Tullis »

Hej. Ska köpa en Derbi och har varit och kollat på en nu. Jag hittade ett antal defekter:
Missljud motorn (troligen kedjan rullar mot metall, låter likadant på min kompis moppe)
Går dåligt på höga varv, gör knappt 45 (inget acc heller)
Böjt styre
Trögt gashandtag
Dålig frambroms (tar knappt)
Kommer olja vid mellanröret

Det är defekterna, den ser bra ut, finare än vanliga men han har lagt ut den för 18.5k. Men vad jag tycker så är den inte värd det? Funderar på runt 15k sträcket. Jag vet hur en Derbi ska gå om den går bra. Men denna går inte bra. Det är en Extreme 06a supermotard har gått 550 mil ca

Så är den värd runt 15 och så får man fixa defekterna?
så svårt kan det inte vara?
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

är du inte speciellt kunnig om moppar och vet inte hur du skall få iordning på defekterna skulle jag inte köpt den.. :wink:

Och nej.. det är absolute inte värd 18.5k!

Edit: välkommen till forumet! :wink:
Bild<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Kan ju nämna att jag har meckat med en Yamaha DT50 MX nu i ett år så jag kan endel moppe. Har mekat liiiite Derbi (mest el och utsida) Men... Japp. Styre och handtag och framsbroms är inga problem, det löser jag och farsan.

Det svåra är motorn. Jag tror att det är skit eller dylikt i förgasaren, att den får för mycket bensin in i motorn och då går den dåligt, samt sota ur kröken.
Ska snacka med försäljarn idag så får vi diskutera, ev. komma dit igen och kolla en sista gång och ser om den går lite bättre, göra lite småfix på den och ev. släpa hem den.
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

Hmm, okej! kolla tändstiftet vilken färg det är på det?

Det är ju gjort i en handväning lixom.. :wink:

Har du ingen annan aning ska du inte lägga ut 15k på en moppe som inte funkar..

Du kan få en HEL och fin Derbi som går som en klocka för 15 k och en SUPER in för 18.5 k! :wink:

Så tänk över det innan du bestämmer dig o sätt dig på blocket och kolla runt lite innan!

så skulle jag gjort iaf :)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Den funkar ju, men kan gå bättre. Har kollat runt. Det är den dyrast för under 20k men om jag får ner den i pris så ligger den helt okej.
O-W
Workz 07

Inlägg av O-W »

Bremler141 skrev:Hmm, okej! kolla tändstiftet vilken färg det är på det?

Det är ju gjort i en handväning lixom.. :wink:

Har du ingen annan aning ska du inte lägga ut 15k på en moppe som inte funkar..

Du kan få en HEL och fin Derbi som går som en klocka för 15 k och en SUPER in för 18.5 k! :wink:

Så tänk över det innan du bestämmer dig o sätt dig på blocket och kolla runt lite innan!

så skulle jag gjort iaf :)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Dessvärre finns det ju inte så många andra derbis i hallandsområdet häller.
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

gör som O-W o jag säger.. du kommer att ångra dig! :wink:

Vänta bara såska du se, dröjer inte länge innan det kommer in fler kan jag lova dig! 8)
Användarens profilbild
Bremler141
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Bremler141 »

simon10
Elmoped

Inlägg av simon10 »

Håller med, köpte min förra veckan (Derbi Senda sm xtreme 06) för
17 500kr, riktigt bra skick, stark som satan och toppar 60 på raka. Ser också heeelt okej ut! (Alltså som en standard Derbi, blå)
Moppe: Derbi Senda SM Xtreme 06
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

att den går dåligt kan också ha att göra med att cylinder+kolv är dåligt som fan så passa dig innan du köper dendär moppen :P Kolla stiftet så de är rejält missfärgat ( svart lr vitt ) så att de verkligen ä förgasarinställningarna som är fel om du köper moppen ;)

Frambromsen kan vara knepig också, har du tur är de bara belägg som saknas, men de kan vara dålig bromscylinder o lite annat sånt där....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

Om gas handtaget är trögt så är det bara att dra ut själva gummi handtaget lite.
Oljan som rinner från mellanröret låter som om röret inte sitter åt ordentligt just där, bara att skruva åt hårdare?

Mer vet jag inte :D
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

bensinskalle skrev:att den går dåligt kan också ha att göra med att cylinder+kolv är dåligt som fan så passa dig innan du köper dendär moppen :P Kolla stiftet så de är rejält missfärgat ( svart lr vitt ) så att de verkligen ä förgasarinställningarna som är fel om du köper moppen ;)

Frambromsen kan vara knepig också, har du tur är de bara belägg som saknas, men de kan vara dålig bromscylinder o lite annat sånt där....
Har för mig att det var nya belägg på den. Kollade bromsvätskan och det var ok. Så kan ju vara något annat där, typ bromscylinder, och då skenar priset iväg
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Möjligt att felen är enkla att fixa men det är också möjligt att det är värre saker som behövs fixas ! Som t.ex. cylinder/vev och det är inga billiga saker att fixa.

Annars så är min Derbi till salu för 15k, hehe. :wink:

Den har inga problem iaf. :)
Låst