Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

fläckarna på ramen går förmodligen inte att "ta bort".... Ramen är pulverlackad med genomskinlig plast och blir de skador i plasten så går de inte att få bort... Förmodligen är de helt enkelt "slitage" på ramen, typ att du legat mot med benet när du kört eller så som gjort att de blivit en fläck, annars är de nå skit som frätt på plasten...

Du kan ju testa att vaxa eller så, men de går kanske inte de heller......

Styret beror lite på hur du monterar de... Sätter du de på ett obekvämt sett så kan de göra svinont i armarna, så de gäller att du hittar en vinkel som passar dig ;) Ja körde alltid med handskar också när ja körde moppe, i början körde ja utan men de gick fan inte :P Sen gör de ont i armarna i början, men man vänjer sig ;)

Vibrationerna låter konstigt... Styret ska ju inte vibrera mer än normalt så du får vl kolla så de sitter ordentligt... För hårt kan de inte sitta...

Men hittar du inge fel på styret så kanske du kan lägga typ nåt tunnt lager med gummi mellan styret och styrkronan där du fäster styret, de borde kunna dämpa vibrationer... Ta typ en bit cykelslang kanske eller gärna nåt tunnare... Se bara till så styret sitter fast ordentligt innan du kör igen, för har man för mycke imellan så kanske styret inte fastnar ordentligt...

Edit: Tråden va klistrad en gång men de togs bort för att de var "för många klistrade trådar"
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

Tack för hjälpen, ska gå ner och fixa och trixa lite.

Om jag minns rätt så dök fläcken upp efter att jag vaxat den första gången.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Juggen skrev:Tack för hjälpen, ska gå ner och fixa och trixa lite.

hmm okej... Då var de nog ruggigt lr så i plasten så att vaxet gjord den ytan matt...

Vill du ha ramen supershiny igen så ska du ta bort den där äckliga plasten och putsa lite på ytan under ;) Risken finns att de kommer rosta så i så fall får du underhållsputsa lite ibland... Men då ska du bara ta bort plasten där den syns ;)

Ta typ en mattkniv och skär ett snitt i plasten, sen typ pilla bort den... Den lossna ganska lätt på syrrans moppe om man väl fått lös den nånstans... Sen så tar du nå diskret lim o lägger på där skarven till plasten blir så att plasten inte börjar lossna av sig själv eller så fukten inte tränger in ;)
Live slow - Die whenever
Juggen
Elmoped

Inlägg av Juggen »

bensinskalle skrev:

hmm okej... Då var de nog ruggigt lr så i plasten så att vaxet gjord den ytan matt...

Vill du ha ramen supershiny igen så ska du ta bort den där äckliga plasten och putsa lite på ytan under ;) Risken finns att de kommer rosta så i så fall får du underhållsputsa lite ibland... Men då ska du bara ta bort plasten där den syns ;)

Ta typ en mattkniv och skär ett snitt i plasten, sen typ pilla bort den... Den lossna ganska lätt på syrrans moppe om man väl fått lös den nånstans... Sen så tar du nå diskret lim o lägger på där skarven till plasten blir så att plasten inte börjar lossna av sig själv eller så fukten inte tränger in ;)
Farsan titta på det idag, han sa att det är bensin som bitit sig in. Tror på det också med tanke på att stödet sitter på den sidan, har för mig att jag titta på automaten för länge en gång och då spillde jag över :D

Att ta bort plasten det enda sättet att få det supershiny igen?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Juggen skrev:
bensinskalle skrev:

Farsan titta på det idag, han sa att det är bensin som bitit sig in. Tror på det också med tanke på att stödet sitter på den sidan, har för mig att jag titta på automaten för länge en gång och då spillde jag över :D

Att ta bort plasten det enda sättet att få det supershiny igen?
Jepp i princip, om de inte går att behandla plasten på något sätt men de tvivlar ja på...

Du kan ju testa att gå på med polertrissa o se vad som händer på ett skymt ställe ;)
Live slow - Die whenever
simon10
Elmoped

Inlägg av simon10 »

Tjenare allihop. Ny sida för mig det här^^ Verkar trevlig iaf :)
Har också en liten fråga, jag äger en Derbi Senda SM xtreme 06a och har tänkt att styla om den lite. Skulle vilja ha ett hel svart sadelskinn eller köpa en helt ny sadel. Hittade ingen på TwoStroke och undrar om ni har något förslag vart det kan finnas?
Moppe: Derbi Senda SM Xtreme 06
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

cykelkraft.se har. annars så köper man ett skinn elr nåt man gillar å låter morsan sy ett. då får man det som man vill hare
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
simon10
Elmoped

Inlägg av simon10 »

Okej tack för länken!
Denna: http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... code=D2168

Den är hel svart va? Ljuset gör den grå eller är den så?
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222

vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
bombmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av bombmannen »

har alla airsal i 70cc kategorin samma topplock ? :cry:
jeppe93
Elmoped

Inlägg av jeppe93 »

hej min Derbi Senda r 01a dör när man gasar fullt. Nån som vet vad det är för fel ??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

simon10 skrev:Okej tack för länken!
Denna: http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... code=D2168

Den är hel svart va? Ljuset gör den grå eller är den så?
Svartare går inte att få ;)
beckvall skrev:ag sak köpa ny cylinder och jag undrar vilken ger bäst effekt?
http://twostroke.se/product.asp?product=11001
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller
http://twostroke.se/product.asp?product=10222

vilken går bäst vrid och hk? jag får ej trimma men ska änå köra på trim 50 cylinder
ingen överdriven märkvärd skillnad i effekt mellan cylindrarna, airsal racingen är vl möjligen vassast men ja skulle satsa på mk-cylindern då den håller högre kvalité ;)
bombmannen skrev:har alla airsal i 70cc kategorin samma topplock ?
Dom borde ha de, ja har svårt o tro att dom skulle se så olika ut... Men för o vara på säkra sidan, dra iväg ett mejl till TS eller var du nu skulle köpa topplocket o fråga.
jeppe93 skrev:hej min r 01a dör när man gasar fullt. Nån som vet vad det är för fel ??
Stört sannolikhet är att de är bestyckningen som är fel ( om du har varit på o trimmat lr så ), annars om den ä original så är de nåt som skit i förgasaren, skitigt luftfilter osv
Live slow - Die whenever
simon10
Elmoped

Inlägg av simon10 »

Hade tänkt mig att styla till moppen lite sen i augusti / juli nångång.
Detta hade jag tänkt mig:
Bild
(Tryck för större bilder)

Vad säger ni om det? Några andra förslag kanske?
Trimm blir det inget.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

simon10 skrev:Hade tänkt mig att styla till moppen lite sen i augusti / juli nångång.
Detta hade jag tänkt mig:
Bild
(Tryck för större bilder)

Vad säger ni om det? Några andra förslag kanske?
Trimm blir det inget.
Skippa Tnt grejerna.

Sadel överdraget tyckre jag du ska ha, det är snyggt men resten är inte riktigt min stil men det är en smaksak.
robin93
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robin93 »

nej inga blåa grejer (gillar det inte) polera ist å köp en cool ljuddämpare till röret, höj den.
Användarens profilbild
zenda02
Elmoped

Inlägg av zenda02 »

Tja tja, min Derbi går skit nu när jag fick tillbaka den från polisen, har bytt munstycke till original och kör på original rör och original drevning, dock så är luftburken ostrypt, är detta orsaken till att moppen axxar segare än en 5 åring på cykel och har en topphastighet på 40 km/h? :P
simon10
Elmoped

Inlägg av simon10 »

Okej, joo det blir lite dyrt med alla dom blåa sakerna, 900kr typ =/
Det får bli som ni säger att polera den istället :)
Finns det nått ställe att köpa original plast på och sen lacka om?
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

simon10 skrev:Okej, joo det blir lite dyrt med alla dom blåa sakerna, 900kr typ =/
Det får bli som ni säger att polera den istället :)
Finns det nått ställe att köpa original plast på och sen lacka om?
blocket :wink: ?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

zenda02 skrev:Tja tja, min Derbi går skit nu när jag fick tillbaka den från polisen, har bytt munstycke till original och kör på original rör och original drevning, dock så är luftburken ostrypt, är detta orsaken till att moppen axxar segare än en 5 åring på cykel och har en topphastighet på 40 km/h? :P
Så du har allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.

Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
werwer
Elmoped

hjälp

Inlägg av werwer »

Tja !
Jag har tänkt trimma min Derbi Senda x-treme 08 och har då några frågor jag måste ha svar på :D. Allt är original på den.
Jag har tänkt köpa nytt bakdrev 48 tandat, blackbox med broms kod och munstycken.
Jag ska ha blackbox för att cdi:n stryper vid 8 rpm, så då tänkte jag köpa blackbox. F
råga 1:
Funkar blackbox till Derbi, för jag hitta inget på när man klickar på Derbi kategorin. Fanns bara på scotters på twostroke iaf :roll: ?

Fråga 2: hur många länkar och kuggar är det på original drevet och kedjan?
Fråga 3: Vilken storlek har förgasaren? 17.5?
Fråga 4: Vilken storlek har original munstycket och hur många storlekar måste man gå upp.

jag vet att jag måste prova mig fram själv men någon som har en aning? :wink: :lol:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Re: hjälp

Inlägg av derbi_senda93 »

werwer skrev:Tja !
Jag har tänkt trimma min Derbi Senda x-treme 08 och har då några frågor jag måste ha svar på :D. Allt är original på den.
Jag har tänkt köpa nytt bakdrev 48 tandat, blackbox med broms kod och munstycken.
Jag ska ha blackbox för att cdi:n stryper vid 8 rpm, så då tänkte jag köpa blackbox. F
råga 1:
Funkar blackbox till Derbi, för jag hitta inget på när man klickar på Derbi kategorin. Fanns bara på scotters på twostroke iaf :roll: ?

Fråga 2: hur många länkar och kuggar är det på original drevet och kedjan?
Fråga 3: Vilken storlek har förgasaren? 17.5?
Fråga 4: Vilken storlek har original munstycket och hur många storlekar måste man gå upp.

jag vet att jag måste prova mig fram själv men någon som har en aning? :wink: :lol:
1. Ja klart att det finns, cykelkraft.se har. Men varför ska du ha blackbox? Bättre med en ostrypt cdi.
2. Länkar vet jag ej. Men den har iaf 12-65/70 i drevning.
3. Originalförgasaren är en 17.5mm utan den lilla brickan som är en strypning, som sitter precis i förgasaren där luftburksslangen sitter. Med den är det en 14mm.
4. Munstycket ska vara på 64-70 ungefär. Inte mer än 70. Måste veta vad du ska ha för trim innan jag kan säga ungefär vilken storlek du ska ha. Man behöver inte byta munstycke när man drevar! ;)
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

ska du ha blackbox för bytt drev eller vad menar du? de kommer inte hjälpa dig då :P
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Stor tack :lol: .
Jag glömde säga att jag skulle dra pluggen ur avgasröret...:P.
Så det jag tänkt göra är dra pluggen, dreva om och ha en ostrypt cdi.
Strypningen i förgasaren gör den stor skillnad, för jag undrade bara storleken på förgasaren för att veta vilka munstyvken man ska ha (5mm lr 6):) så även om jag inte tar bort strypningen så ska jag ha samma storlek?

Och jag läste nått om franska strypningen måste jag fixa den om jag trimmar som jag kommer att göra nu?
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Robiin937 skrev:ska du ha blackbox för bytt drev eller vad menar du? de kommer inte hjälpa dig då :P
Nä, vill ha black box för att den cdi stryper så tidigt och jag vill dreva om den för att den varvar ur alldelens för lätt :D så det blir av två olika anledningar
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

werwer skrev:Stor tack :lol: .
Jag glömde säga att jag skulle dra pluggen ur avgasröret...:P.
Så det jag tänkt göra är dra pluggen, dreva om och ha en ostrypt cdi.
Strypningen i förgasaren gör den stor skillnad, för jag undrade bara storleken på förgasaren för att veta vilka munstyvken man ska ha (5mm lr 6):) så även om jag inte tar bort strypningen så ska jag ha samma storlek?

Och jag läste nått om franska strypningen måste jag fixa den om jag trimmar som jag kommer att göra nu?
Jaha, okej.
Den gör skillnad ja, så jag rekommenderar att ta bort den. Du ska ha 6mm munstycken.
Så du ska inte ha black-box utan en ostrypt cdi då?
Man kan byta upp några storlekar på munstycke redan då den är original, eftersom det sitter ett för litet munstycke där då. Det kan ge lite bättre axx och lite högre topphastighet.

Jag hade bytt upp några storlekar om jag tagit bort brickan i förgasaren. Sen ska man byta upp ungefär 10 storlekar när man drar pluggen, alla motorer vill inte ha lika mycket bensin så du får prova med ungefär 15 storlekar större först och sen gå neråt om det är för stort tills du känner/ser att den går bra :)
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Derbi_senda93 skrev: info
Tackar
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

werwer skrev:
Derbi_senda93 skrev: info
Tackar
Varsågod ;)
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Derbi_senda93 skrev: Jaha, okej.
Den gör skillnad ja, så jag rekommenderar att ta bort den. Du ska ha 6mm munstycken........................................

Sorry men jag blev förvirrad. Menade du franska strypningen eller brickan i förgasaren. :oops: :roll: ?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

werwer skrev:
Derbi_senda93 skrev: Jaha, okej.
Den gör skillnad ja, så jag rekommenderar att ta bort den. Du ska ha 6mm munstycken........................................

Sorry men jag blev förvirrad. Menade du franska strypningen eller brickan i förgasaren. :oops: :roll: ?
brickan i förgasaren ;)
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Derbi_senda93 skrev:
brickan i förgasaren ;)
Okej, så jag låter det där med franska strypningen vara då eller?:)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

werwer skrev:
Derbi_senda93 skrev:
brickan i förgasaren ;)
Ja den behöver du inte röra ^^
werwer
Elmoped

Inlägg av werwer »

Derbi_senda93 skrev:
werwer skrev:
Derbi_senda93 skrev:
brickan i förgasaren ;)
Ja den behöver du inte röra ^^
tack än en gång :D:D
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Varsågod :)
Användarens profilbild
zenda02
Elmoped

Inlägg av zenda02 »

DerbiSM skrev:
zenda02 skrev:Tja tja, min Derbi går skit nu när jag fick tillbaka den från polisen, har bytt munstycke till original och kör på original rör och original drevning, dock så är luftburken ostrypt, är detta orsaken till att moppen axxar segare än en 5 åring på cykel och har en topphastighet på 40 km/h? :P
Så du har allt orginal förutom att du tatt bort luftstrypningen ?
Då ska den minst gå lika bra som vilken orginal Derbi som helst.

Vad har du i för munstycke ? Du bör ha 66-68 ungefär.
Japp det har jag. Att tillägga är att den max kommer upp i 5000 varv och inte över det, där börjar den bluddra/böa som satan och vägrar varva ur, och jag har som sagt allt original förutom luftpluggen.

Just nu kör jag med original 63, men den en ökning på 3-5 storlekar bör väl inte göra en sådan stor skillnad, för den går verkligen sjukt dåligt.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Nån som kan skriva lite fördelar/nackdelar med en Derbi DRD Edition ?

Det enda jag vet är dubbla bromsskivor, kromad ram, aluminium sving och digital mätare.

Nått mer ni vet om dem som är bra/dåligt så skriv gärna. :P
Skriv svar