Setup : Technicas rör.
7,5grams vikter
Stage 6 medium kopplingsfjädrar.
När jag står still och gasar till typ halv gas så tar det ngra sekunder, typ 2, innan den drar försiktigt iväg, men när jag vrider på fullt så tar det oxå typ 2 sekunder. Jag är inne på hårdare tryckfjäder men jag vet inte ? Är det tryckfjädern eller ?
om du vill att den ska börja rulla såfort du rör i handtaget så äre mjukare tryckfjäder som gäller. dock inget att rekomendera då accet blir dåligt i början. kan tillägga att du har för tunga vikter också. ca. 6,5g brukar va bra til piaggiomotorn.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
Det är kopplingsfjädrarna som justerar när kopplingen ska ta tryck fjädern arbara till för att anpassa remskivans tryck på remmen. Mitt tips testa lite hårdare kopplingsfjädrar och justera förgasaren ytterligare.
Den allvetande Tveka inte att skicka iväg ett pm om ni behöver hjälp med era scooters så ska jag svara så gott jag kan på frågorna:)
om jag sätter i en mjukare blir det ju remslir ! men desto hårdare så blir det mera friktion och tappar effekt ! Det är ju kopplingsfjädrarna som bestämmer när den ska åka iväg ! tryckfjädern pressar ju bara samma remskivorna ?
Är det inte såhära ? Att kopplingen greppar och då trycks remskivorna ihop och sen börjar den rulla och om den är håradare(tryckjfädern) så kanske det tar längre tid för den att remskivorna att bli ihop tryckta eller är det helt åt skogen det jag sa ?
Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Tuta skrev:Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...
Tuta skrev:Det är kopplingsfjädrarna som bestämmer inslagsvarvet! Varifrån har du fått att det är tryckfjädern kallepalle? Särskilt eftersom jag redan har bevisat för dig i en annan tråd att du hade fel om exakt samma sak...
tycker bara att de e konstigt då att de inte är samma på snöskoter och moped? har alltid fått lära mig att tryckfjädern sköter inslagsvarvet. står även det i skotertidningar osv som man läser.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Johanssons skrev:Byt munstycke, och lättare vikter. Fjädrarna har inget med saken att göra
Peugeot motorn vill gå med tunga vikter, har prövat lättar men det kommer inte hjälpa, men tror du munstycket kanske behövs bytas ?
Fjädrarna har visst betydelse ! både tryckfjädern och kopplingsfjädrarna.
Kallepelle, om nu det ''tar'' längre tid för den att greppa om jag sätter i en hårdare, varför sättar många alltid i en hårdare ? äre för att dom vill stå och varva till 10000 innan dom åker i väg eller ?
kallepalle skrev:hårdare tryckfjäder gör at det tar ännu längre tid innan den drar iväg.
är det den ändå lösningen eller ? på min polares speedfight 2a , samma som min, så drar den ju fan dirr när man bara nuddar handtaget
En hårdare kopplingsfjäder (3st ) gör så att moppen drar iväg vid ett högre varvtal.. alltså så måste du stå o gasa för att den ska komma upp i varv innan den åker iväg.. det blir hårdare motstånd för att lamellerna skall kunna komma ända upp till kopplingsklockan och greppa tag i den..
Nu förstår du säkert bättre..
Har du orginal kopplingsfjädrar?
<--- Har du ett sådant rör/vet någon som har skicka PM!
är det den ändå lösningen eller ? på min polares speedfight 2a , samma som min, så drar den ju fan dirr när man bara nuddar handtaget
En hårdare kopplingsfjäder (3st ) gör så att moppen drar iväg vid ett högre varvtal.. alltså så måste du stå o gasa för att den ska komma upp i varv innan den åker iväg.. det blir hårdare motstånd för att lamellerna skall kunna komma ända upp till kopplingsklockan och greppa tag i den..