Cylinder Tråden! Scooter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
LOwp
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 juni 2008, 20:43

Inlägg av LOwp »

Går det på nåt sätt att fixa en cylinder som skärt?:P
Jck92
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 11 juni 2009, 17:17
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Jck92 »

LOwp skrev:Går det på nåt sätt att fixa en cylinder som skärt?:P
Ja om det är gjutjärn går det att borra upp den men om det är aluminium måste man nicalisera om den efter borrningen och det kostar runt 2-3000 så det är lika bra att köpa ny cylinder då.
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

sefio skrev:Säger som runners: slängde på Stage6 sport 50cc härom dan, gick från 50 till 75 i topp
Vafan... Jag har satt på detta och min går EXAKT likadant som innan(sjukt kasst)
S6 50sport
17.5 dellorto
munstycke
membran
speedcontrol
fly-clutch
helt urpluggat originalrör
15% tryckfjäder
den är så sjukt svag man kan fan hålla kvar den när man gasar fullt, går ca 65kmh på mätaren, 10-50 på över 10sek

**det är en aerox 02**
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

Fan vad surt :(
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jck92 skrev:
sefio skrev:Vilken är den bästa sport 50ccaren?
stage6 50cc alu är den bästa "sport" 50cc cylindern :) sedan finns ju 50cc mhr replica som är en perfekt brukscylinder :)
Jag köpte en Polini sport 50cc, och det blev en rejäl skillnad på moppen än med originalcylindern. Jag håller på att köra in den och kan inte dra upp på fullt ännu fast jag kommer i allafall skitsnabbt upp i 50 och då håller jag bara lite mer än halv rulle på handtaget, men i accet drar den otroligt bra. Men hur är denna cylinder i förhållande i effekt till Stage6. Bättre eller sämre?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

matte.s skrev:
sefio skrev:Säger som runners: slängde på Stage6 sport 50cc härom dan, gick från 50 till 75 i topp
Vafan... Jag har satt på detta och min går EXAKT likadant som innan(sjukt kasst)
S6 50sport
17.5 dellorto
munstycke
membran
speedcontrol
fly-clutch
helt urpluggat originalrör
15% tryckfjäder
den är så sjukt svag man kan fan hålla kvar den när man gasar fullt, går ca 65kmh på mätaren, 10-50 på över 10sek

**det är en aerox 02**


Då kan jag säga att något någonstans är fel på din motor, vad det nu kan vara? Kolla överallt så den inte drar tjuvluft. Är din förgasare bestyckad rätt? (för stort eller för litet hvd -munst.) Har du rätt vikter? En mkt vanlig orsak brukar vara tjuvluft någonstanns efter när man bytat cylinder.

När jag först satte på min cylinder så hade jag vänt fel på packningen till cylinderfoten och då drog den massor av tjuvluft. Jag märkte en bättre effektskillnad mot tidigare men det var inte på långa håll än vad cylindern hade att ge. Men när allt blev rätt, då hände det saker. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

runners skrev:
matte.s skrev:
sefio skrev:Säger som runners: slängde på Stage6 sport 50cc härom dan, gick från 50 till 75 i topp
Vafan... Jag har satt på detta och min går EXAKT likadant som innan(sjukt kasst)
S6 50sport
17.5 dellorto
munstycke
membran
speedcontrol
fly-clutch
helt urpluggat originalrör
15% tryckfjäder
den är så sjukt svag man kan fan hålla kvar den när man gasar fullt, går ca 65kmh på mätaren, 10-50 på över 10sek

**det är en aerox 02**


Då kan jag säga att något någonstans är fel på din motor, vad det nu kan vara? Kolla överallt så den inte drar tjuvluft. Är din förgasare bestyckad rätt? (för stort eller för litet hvd -munst.) Har du rätt vikter? En mkt vanlig orsak brukar vara tjuvluft någonstanns efter när man bytat cylinder.

När jag först satte på min cylinder så hade jag vänt fel på packningen till cylinderfoten och då drog den massor av tjuvluft. Jag märkte en bättre effektskillnad mot tidigare men det var inte på långa håll än vad cylindern hade att ge. Men när allt blev rätt, då hände det saker. :wink:
hmm.. kan fel vikter göra stor skillnad? jag har 5.5g i nu och 110 i hvd munstycke(för stort tror jag :P)... Kan kass vev göra att den går dåligt? Fick ca 4mån efter jag köpt moppen att förra ägaren hade haft i för mkt olja(behållare + tank) så den värmenöp, alla packningar i cylindern åt helvete och jag råkade köra nån mil utan kylarvätska (var dock kallt ute)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sätt i 4g vikter.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

lättare vikter och för guds skull mindre munstycke, jag kör 82 och det är prima på den cylindern. Btw vilket tändstift har du? har du B9HS som är rekomenderat?
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

sefio skrev:lättare vikter och för guds skull mindre munstycke, jag kör 82 och det är prima på den cylindern. Btw vilket tändstift har du? har du B9HS som är rekomenderat?
Vad har du för setup förutom cylindern då?

Jag köpte ett B9ES, gör det stor skillnad? annars kan jag ju köpa nytt
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

Kehin 12 mm förgasare med 82 munstycke,
Stryp orginal rör ( skall panga på ett yasuni R)
6 g vikter (för tungt)
Uni dual layer filter.
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

sefio skrev:Kehin 12 mm förgasare med 82 munstycke,
Stryp orginal rör ( skall panga på ett yasuni R)
6 g vikter (för tungt)
Uni dual layer filter.
Ska sätta på 4g vikter och 90 munstycke och se
XxHaglundxX
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 juni 2009, 10:21

Airsal T6

Inlägg av XxHaglundxX »

Hej , jag skaffa mig en Airsal T6 cylinder för ett tag sen men ja får den itne att gå riktigt den går bra bra när den e kall men så fort den blir varm så orkar den inget. om den e varm o ja kör i en nedförsbacka så ja kommer över 60 km/h då börjar den dra iväg och håller uppe farten tills ja släppergasen och går under 60 igen. jag evt itne va jag ska göra för att den sak gå bra hela tiden vet att den sak gå lite bättre när den e kall men inte såhär mycket bättre kommer knappt upp för en liten liten backe med den när den e kall :S är de något som vet svaret så kan ni gärna höra av er ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

har du ens bytt vikter osv? vad har du för rör?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

PGO-Trex .

Upset: Cyl. Polini 50cc sport.
Förg.Arreche 17,5
Avgs. Technigas (silence pro)
V -Vikter: 6 gr. (original 8,5gr)

Funderar på att byta med tiden till 70cc, men jag har läst att den kanske inte passar rakt på och man mste därför fila upp lite i motorblocket. Är det alltid så när man bytar till 70cc.
Kommer det att göra en mkt stor effektskillnad?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
oskys
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 juni 2009, 17:29

Inlägg av oskys »

tja ja har en aerox och till den ett yasuni z rör pappa säger att den inte får gå snabbare men om ja köper en http://www.startuning.se/product/98895- ... narelli-LC och sätter dit kommer den att gå snabbare och få bätre acc eller märker man typ inget på bara 2 hk?
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

generellt sätt märker man inte skillnad på 50cc orginal och sport, jag har en sport och märkte ganska mkt skillnad då mitt orginal va rent skit, men det där är knappt värt att kallas sport cylinder då det endast är 2 hk boost, dock kommer nog röret prestera bättre med den där cylindern än orginal.
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 juni 2009, 18:03

Inlägg av Team.Alibaba »

Stylepro 70cc malossi 70cc samma effekt typ
Jck92
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 11 juni 2009, 17:17
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Jck92 »

Team.Alibaba skrev:Stylepro 70cc malossi 70cc samma effekt typ
malossi sport 70cc om jag får be.
Den allvetande ;) Tveka inte att skicka iväg ett pm om ni behöver hjälp med era scooters så ska jag svara så gott jag kan på frågorna:)
proler
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 juli 2008, 15:06
Ort: sjöbo

hej

Inlägg av proler »

hejsan jag tänkte fråga om jag sätter på en malossi 70cc och yasuni racing rör kan jag köra med orginal förgasaren med större munstycke bra fattar att jag inte får ut någon hög efekt men jag menna fram tills jag fick fram en större förgasare!
malaguti firefox F15

www.sjobomeeting.webb.se
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 juni 2009, 18:03

Inlägg av Team.Alibaba »

Jck92 skrev:
LOwp skrev:Går det på nåt sätt att fixa en cylinder som skärt?:P
Ja om det är gjutjärn går det att borra upp den men om det är aluminium måste man nicalisera om den efter borrningen och det kostar runt 2-3000 så det är lika bra att köpa ny cylinder då.
nejjeee inte om det är stålfoder då går det att horna elr borra.:)
Användarens profilbild
Team.Alibaba
Svårstartad skrothög
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 juni 2009, 18:03

Inlägg av Team.Alibaba »

Jck92 skrev:
Team.Alibaba skrev:Stylepro 70cc malossi 70cc samma effekt typ
malossi sport 70cc om jag får be.
Näeje! :) stylepro! haha :twisted:
XxHaglundxX
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 juni 2009, 10:21

Inlägg av XxHaglundxX »

kallepalle skrev:har du ens bytt vikter osv? vad har du för rör?
ja de har ja jar har 7gvikter i nu o zx rör.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vad är det för moped/motor då?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
XxHaglundxX
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 juni 2009, 10:21

Inlägg av XxHaglundxX »

kallepalle skrev:vad är det för moped/motor då?
de är en piaggio
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

matte.s skrev:
sefio skrev:Säger som runners: slängde på Stage6 sport 50cc härom dan, gick från 50 till 75 i topp
Vafan... Jag har satt på detta och min går EXAKT likadant som innan(sjukt kasst)
S6 50sport
17.5 dellorto
munstycke
membran
speedcontrol
fly-clutch
helt urpluggat originalrör
15% tryckfjäder
den är så sjukt svag man kan fan hålla kvar den när man gasar fullt, går ca 65kmh på mätaren, 10-50 på över 10sek

**det är en aerox 02**
Ok har bytt vikter till 4.5g. Går typ lika kasst, bytt munstycke till 100, går kasst.......................................
sefio
Kinaraket
Inlägg: 1031
Blev medlem: 1 maj 2009, 15:19
Ort: Uppsala

Inlägg av sefio »

matte.s: är du tokig eller jag kör med Yasuni R och öppet filter och jag har 86 munstycke och det är förstort! Du dränker den ju! hoppa ner till typ 78-80 och testa i dom områdena!
matte.s
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 juni 2009, 19:43
Ort: Östersund

Inlägg av matte.s »

sefio skrev:matte.s: är du tokig eller jag kör med Yasuni R och öppet filter och jag har 86 munstycke och det är förstort! Du dränker den ju! hoppa ner till typ 78-80 och testa i dom områdena!
är munstycket för stort ifall man måste choka för att den inte ska dö? när jag hade 90 i så dog den ifall jag inte gasade och den gick typ 30...juste.. jag har fan 100 i nu och nålen högst upp(clipset längst ner) och för att den ska axxa måste jag choka

förresten vad har du för moppe och vilken storlek på förgasaren?
Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Inlägg av stunt_pojken^^ »

tror min cylinder har skurit så jag undrar

om det går att köra org förgasaren på denna
och om den passar pgo big max(är juh till neos där men ser likadan ut som min org cylinder
det är en sport cylinder va?? eller är det org ersättare står plus men betyder det sport??
samt ungefär vad den kommer gå med

stage 6 pro replica
kopplingsfjädrar
luftfilter 4 g vikter
motorforce 50cc sport

här är länken
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12922
rmch
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 juli 2009, 19:20

Inlägg av rmch »

hej har köpt lite saker till en kymco cobra

ett :LeoVince - Handmade ZX Avgassystem
Hebo - Cylinderkit (Replica) 70cc
Hebo - Variator (Next Generation)
orginalförgasaren ett tag med 90-110 munstycke.

hur mycket klarar en orginal vev?
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN
Inlägg: 1081
Blev medlem: 16 mars 2009, 07:19

Inlägg av Muffä »

rmch skrev:hej har köpt lite saker till en kymco cobra

ett :LeoVince - Handmade ZX Avgassystem
Hebo - Cylinderkit (Replica) 70cc
Hebo - Variator (Next Generation)
orginalförgasaren ett tag med 90-110 munstycke.

hur mycket klarar en orginal vev?
JAG HAR för mig i en guide att de stog att original veven klarar alla SPort cyllar?:S
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

Det är säkrare att köpa ny och bättre :P
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN
Inlägg: 1081
Blev medlem: 16 mars 2009, 07:19

Inlägg av Muffä »

RacingTobbe skrev:Det är säkrare att köpa ny och bättre :P
Indeed 8)
RacingTobbe
Gasres
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 juli 2009, 22:39
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

hehe ;)
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
rmch
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 juli 2009, 19:20

Inlägg av rmch »

Estilete_Stuntarn skrev:
rmch skrev:hej har köpt lite saker till en kymco cobra

ett :LeoVince - Handmade ZX Avgassystem
Hebo - Cylinderkit (Replica) 70cc
Hebo - Variator (Next Generation)
orginalförgasaren ett tag med 90-110 munstycke.

hur mycket klarar en orginal vev?
JAG HAR för mig i en guide att de stog att original veven klarar alla SPort cyllar?:S

okej tack för hjälpen iaf=) har varit inne o kollat på trimvev men verkar inte finnas till kymco cobra tyvärr
Skriv svar