Tjena, jag plockade bort min flottörskål? (den svarta "skålen" underst på förgasaren heter väl det? ) och då hade den typ bensin till hälften i sig. Men nu när moppen har börjat gå dåligt så såg jag att det hade börjat runnit ut bensin vid kanterna så ja skruva bort den o den va överfull, ska den va det? sen satt jag tillbaks den o körde 200-300 meter o då va den överfylld igen, är det normalt? (sorry om ja verkar va lite lost men ja kan inget om förgasare)
-Vet du vad det är för likhet mellan ekorrar och blondiner?
-Nej?
-Båda gillar saftiga ollon.
rinner det ut bensin från förgasaren? isåfall är något fel. tex flottören har hängt sig, nålventilen stänger inte osv. om det inte kommer ut nå bensin så är det förmodligen inget fel.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:rinner det ut bensin från förgasaren? isåfall är något fel. tex flottören har hängt sig, nålventilen stänger inte osv. om det inte kommer ut nå bensin så är det förmodligen inget fel.
Ja, eller asså den där "skålen" underst blir överfylld så det rinner ut lite längst upp i "skålen "där den sitter fast på själva förgasaren
-Nej?
kallepalle skrev:rinner det ut bensin från förgasaren? isåfall är något fel. tex flottören har hängt sig, nålventilen stänger inte osv. om det inte kommer ut nå bensin så är det förmodligen inget fel.
Ja, eller asså den där "skålen" underst blir överfylld så det rinner ut lite längst upp i "skålen "där den sitter fast på själva förgasaren
Att de läcker beror förmodligen på att det är något fel med packningen som sitter på skålen.
De är naturligt att de ska vara mycket bensin i skålen, och de brukar rinna ut över kanten när man lossar den. Men verkar de vara alldeles för mycket så är det förmodligen så att flottören är cp. Ja kan tänka mig att stiftet som håller fast flottören har åkt ut
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skillnaden är tillverkare och ändamål. Den första är en normal cdi ( bra till sportsetup, trimmrör etc ). Nr 2 är en kopia av metrakits hyper cdi och den sista är metrakits hyper cdi
Live slow - Die whenever
Skillnaden är tillverkare och ändamål. Den första är en normal cdi ( bra till sportsetup, trimmrör etc ). Nr 2 är en kopia av metrakits hyper cdi och den sista är metrakits hyper cdi
Okej, tack!
Men alla kostar ju lika mycket så det spelar ingen roll vilken man tar då ^^
Men är nr 1 och nr 3 ungefär lika bra då? Man kan väl använda nr 3 till bara effektrör? Det kanske också är mer kvalité i metrakits?
Edit: Jag hittar ingen Dellorto 17.5 mm på Twostroke och ingen på Cykelkraft heller Någon som vet att den finns och kan länka?
Man kan väl inte ha en 19 mm förgasare till bara effektrör? Det blir väl för mycket eller?
Okej, tack!
Men alla kostar ju lika mycket så det spelar ingen roll vilken man tar då ^^
Men är nr 1 och nr 3 ungefär lika bra då? Man kan väl använda nr 3 till bara effektrör? Det kanske också är mer kvalité i metrakits?
Edit: Jag hittar ingen Dellorto 17.5 mm på Twostroke och ingen på Cykelkraft heller Någon som vet att den finns och kan länka?
Man kan väl inte ha en 19 mm förgasare till bara effektrör? Det blir väl för mycket eller?
en riktig högvarvare som bara ska gå framåt kan gå med 19mm Om du t.ex. har sp eller nåt. Då är de viktigt med insugskitt o membran för att de ska bli så bra flöde som möjligt...
Tror de ska finnas 17,5 dellorto på www.scootech.nu ( heter iaf scootech ) , där köpte jag en förut iaf.
Risken finns att en prorace cdi inte jobbar så bra med en mindre rapp motor, inget måste men somsagt de finns en risk ( de finns ju olika cdi:er )
Ja tror du blir mycket nöjd med alternativ 1, äkta ducati cdi som är pstrypt. Kopia lönar sig inte i det här läget då den är lika dyr som originalet
Live slow - Die whenever
Tjena igen Jag ska byta växellådsolja på moppen nu men ja undrar två saker för att vara på den säkra sidan
Det finns väl bara en skruv under motorn där man tömmer oljan från? (läste någonstans att en kille sa att det fanns 2 skruvar man skulle tömma med)
Sen undrar jag hur mycket olja man ska ha, är de bara o fylla på tills det börjar rinna ut från skruvhålet med insex på kopplingskåpan?
-Nej?
jorre759 skrev:Tjena igen Jag ska byta växellådsolja på moppen nu men ja undrar två saker för att vara på den säkra sidan
Det finns väl bara en skruv under motorn där man tömmer oljan från? (läste någonstans att en kille sa att det fanns 2 skruvar man skulle tömma med)
Sen undrar jag hur mycket olja man ska ha, är de bara o fylla på tills det börjar rinna ut från skruvhålet med insex på kopplingskåpan?
Ja ungefär så mycke ska de vara Annars har ja för mej att de ska vara 650ml olja . Men häll tills de rinner ut från pluggen ( när moppen står helt rakt ) och så får du gärna hälla i några cl extra
Ja kommer faktiskt inte ihåg om de är flera pluggar, de sitter ju en mitt under motorn och ser du inga fler så ska den räcka
Live slow - Die whenever
jorre759 skrev:Tjena igen Jag ska byta växellådsolja på moppen nu men ja undrar två saker för att vara på den säkra sidan
Ja ungefär så mycke ska de vara Annars har ja för mej att de ska vara 650ml olja . Men häll tills de rinner ut från pluggen ( när moppen står helt rakt ) och så får du gärna hälla i några cl extra
Ja kommer faktiskt inte ihåg om de är flera pluggar, de sitter ju en mitt under motorn och ser du inga fler så ska den räcka
Okej tackar för snabbt svar
-Nej?
Okej tackar för snabbt svar
Så lite så
Live slow - Die whenever
Varmkör mopeden.
Ställ den så den står upprätt.
Töm ur oljan, oljepluggarna sitter under motorn samt en sitter bakom fotbromsen, viktigt att du tar bort båda och tappar ur!
Skruva tillbaka pluggarna, häll i 650ML olja. Är du osäker på hur mycket du har hällt i kan du ta ur nivåpluggen som är på transmissions kåpans mitt. En liten insexskruv, du har tillräckligt med olja när det rinner ut därifrån när mopeden står upprätt.
Du ska använda en olja som är gjord för våtkopplingar, förslagsvis 10 - 40. Kan tipsa om att Motul har en grym olja för 2t växellådor!
bensinskalle skrev:en riktig högvarvare som bara ska gå framåt kan gå med 19mm Om du t.ex. har sp eller nåt. Då är de viktigt med insugskitt o membran för att de ska bli så bra flöde som möjligt...
Tror de ska finnas 17,5 dellorto på www.scootech.nu ( heter iaf scootech ) , där köpte jag en förut iaf.
Risken finns att en prorace cdi inte jobbar så bra med en mindre rapp motor, inget måste men somsagt de finns en risk ( de finns ju olika cdi:er )
Ja tror du blir mycket nöjd med alternativ 1, äkta ducati cdi som är pstrypt. Kopia lönar sig inte i det här läget då den är lika dyr som originalet
En högvarvare sa du? Tänkte ha Giannelli 2T, går den framåt utan att dränkas med en 19mm? ^^
Funkar sp bra med org-cylindern?
Jag hittar ingen på den sidan Vore snällt om du kunde leta lite
Men då köper jag den äkta ducati cdin!
bensinskalle skrev:en riktig högvarvare som bara ska gå framåt kan gå med 19mm Om du t.ex. har sp eller nåt. Då är de viktigt med insugskitt o membran för att de ska bli så bra flöde som möjligt...
En högvarvare sa du? Tänkte ha Giannelli 2T, går den framåt utan att dränkas med en 19mm? ^^
Tack för hjälpen såhär långt!
ja gianelli blir bra tillsammans med en 19 mm och sp är riktigt vasst till original cylindern.
Tack för hjälpen såhär långt!
ja gianelli blir bra tillsammans med en 19 mm och sp är riktigt vasst till original cylindern.
Ja tror du får ut mer lätttillgänglig kräm med en 14mm eller 17,5 till giannelli SP el Prorace går att få riktigt klös med tillsammans med en 19mm
Live slow - Die whenever
17,5:an är ju en phva lr va de nu stod, så den är inte riktigt lika som phbg eller va dom heter som sitter original Går säkert att få på plats men inte säkert...
Ska du ta nåt rör av yasunina, ta de värsta De+ 19mm så kommer de nog att röra på sig
Ja skule iaf ha gjort det, men de är ju du som bestämmer i slutändan
Live slow - Die whenever
bensinskalle skrev:17,5:an är ju en phva lr va de nu stod, så den är inte riktigt lika som phbg eller va dom heter som sitter original Går säkert att få på plats men inte säkert...
Ska du ta nåt rör av yasunina, ta de värsta De+ 19mm så kommer de nog att röra på sig
Det sitter ju PHVA original
Men är det någon effektskillnad på PHVA och PHBG?
Funderar på att köpa den ändå även om man går in på Rieju, fast kanske lite dumt att chansa?
Det värsta av dom tre som jag länkade menar du? Det dyraste borde väl vara det värsta så isf är det denna: http://twostroke.se/product.asp?product=9287
Har detta bättre effekt än Giannellit? Och är det högvarvigt?
Vet att jag är jävligt tjatig men måste fan veta xD
Ska ju trimma snart och vill ha en stor överblick utan att känna mig osäker
bensinskalle skrev:17,5:an är ju en phva lr va de nu stod, så den är inte riktigt lika som phbg eller va dom heter som sitter original Går säkert att få på plats men inte säkert...
Det sitter ju PHVA original
Men är det någon effektskillnad på PHVA och PHBG?
Funderar på att köpa den ändå även om man går in på Rieju, fast kanske lite dumt att chansa?
Det värsta av dom tre som jag länkade menar du? Det dyraste borde väl vara det värsta så isf är det denna: http://twostroke.se/product.asp?product=9287
Har detta bättre effekt än Giannellit? Och är det högvarvigt?
Vet att jag är jävligt tjatig men måste fan veta xD
Ska ju trimma snart och vill ha en stor överblick utan att känna mig osäker
Jaha ja trodde fan de va phbg original
Men kör på phva i så fall ( Om du nu inte ska ha 19mm )
Ah ja mena de yasuni du länka Vet ej effekt men de är väl en motsvarighet till prorace eller snäppet under ( vad ja hört av andra iaf )... De roliga är att de går att köra med hyperrör på org cylindern, de brukar gå skittaskigt på lågvarv men får man de rätt så varvar de som fan
Ja körde ju mhr supermoto på min gamla drd pro ( upper midrace ) och de gick skitfint
Live slow - Die whenever
bensinskalle skrev:Jaha ja trodde fan de va phbg original
Men kör på phva i så fall ( Om du nu inte ska ha 19mm )
Ah ja mena de yasuni du länka Vet ej effekt men de är väl en motsvarighet till prorace eller snäppet under ( vad ja hört av andra iaf )... De roliga är att de går att köra med hyperrör på org cylindern, de brukar gå skittaskigt på lågvarv men får man de rätt så varvar de som fan
Ja körde ju mhr supermoto på min gamla drd pro ( upper midrace ) och de gick skitfint
Nu har du lärt dig nåt nytt då
Prorace måste väl vara jätte högvarvigt eller?
För isf om det yasunit nu är snäppet under så borde väl det också vara rätt så högvarvigt?, tycker jag
Men jag får se vad jag gör ^^
Antingen nåt av yasunina + en 19mm eller giannelli + en 16mm
tja, jag tänker strypa av min CDI box. kan man ta bort den vita sladden som det står här http://www.twostrokerider.se/artiklar/501 eller måste jag köpa en ostrypt cdi box ?
insua skrev:tja, jag tänker strypa av min CDI box. kan man ta bort den vita sladden som det står här http://www.twostrokerider.se/artiklar/501 eller måste jag köpa en ostrypt cdi box ?
moped?
De ska tydligen gå att strypa av på vissa sendor, men oftast så går det inte och det är riskabelt eftersom man kan ha sönder saker om man klipper kablar
Live slow - Die whenever
insua skrev:tja, jag tänker strypa av min CDI box. kan man ta bort den vita sladden som det står här http://www.twostrokerider.se/artiklar/501 eller måste jag köpa en ostrypt cdi box ?
moped?
De ska tydligen gå att strypa av på vissa sendor, men oftast så går det inte och det är riskabelt eftersom man kan ha sönder saker om man klipper kablar
har en Derbi extreme sm 09:a , ok vill inte ha sönder nått så ska jag köpa en ostrypt cdi box då eller?
moped?
har en Derbi extreme sm 09:a , ok vill inte ha sönder nått så ska jag köpa en ostrypt cdi box då eller?
de är bäst, de är riskfritt och fungerar oftast bättre än en avstrypt
Live slow - Die whenever
Bytte styre idag, när jag sedan tog en runda märkte jag att styret vibrera som in i h*lvete. När jag sedan stanna kände jag hur hela handen klia.
Kan man fixa det eller måste man vänja sig?
Sedan märkte jag stora fläckar på min ram, provade tvätta bort det med varmt vatten och yes, men det funka inte. Så jag prova avfettningsmedel, men det funka inte häller.
Så jag undrar vad det kan vara och vad jag bör använda för att ta bort det? Tycker att det förstör den fina kromade ramen nämligen.
Bytte styre idag, när jag sedan tog en runda märkte jag att styret vibrera som in i h*lvete. När jag sedan stanna kände jag hur hela handen klia.
Sedan märkte jag stora fläckar på min ram, provade tvätta bort det med varmt vatten och yes, men det funka inte. Så jag prova avfettningsmedel, men det funka inte häller.
Så jag undrar vad det kan vara och vad jag bör använda för att ta bort det? Tycker att det förstör den fina kromade ramen nämligen.
P.S Tycker att denna tråd ska klistras så man slipper leta efter det.
Tack på förhand.
Började det vibirera efter att du bytt styre ? Det ska det inte göra, ska ju vibirera lika mycket med det nya styret som det gjorde med det gamla.
Men ja, det är normalt att det vibirerar en hel del när man kör Derbi, min vibirerar också mycket och det gjorde polarens Derbi också.
Ang. fläckarna, ser du vad det är ? Olja kanske ? Dock borde det gå bort med avfettning.
Ladda upp bilderna här i tråden istället, eller så ladda upp dem i dit galleri (mycket enklare) och sedan länka dem.
Tycker med denna tråd bör klistras, nån moderator kanske kan fixa det.
P.S Tycker att denna tråd ska klistras så man slipper leta efter det.
Tack på förhand.
Började det vibirera efter att du bytt styre ? Det ska det inte göra, ska ju vibirera lika mycket med det nya styret som det gjorde med det gamla.
Men ja, det är normalt att det vibirerar en hel del när man kör Derbi, min vibirerar också mycket och det gjorde polarens Derbi också.
Ang. fläckarna, ser du vad det är ? Olja kanske ? Dock borde det gå bort med avfettning.
Ladda upp bilderna här i tråden istället, eller så ladda upp dem i dit galleri (mycket enklare) och sedan länka dem.
Tycker med denna tråd bör klistras, nån moderator kanske kan fixa det.
>Styret vibrera mycket mera nu efter bytet än innan när jag hade orginal styret, har jag spänt fast det för mycket kanske?
>Vart bilderna finns spelar väll inte så mycket roll?
>Som sagt gick det inte bort med avfettningsmedel, spruta på det 3 gånger, en gång gick jag och sket innan jag försökte ta bort det.