aprilia ditech startar ej

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
klubban
Elmoped

aprilia ditech startar ej

Inlägg av klubban »

ny kolv o cylinder men kompet ligger bara på 6kg har rengort kompressorn o sprutet e så jävla nära o starta men gör de inte o batterie helvetet tar slut hela tiden nån som har nått tipps på mer ja ska kolla????
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

generatorn. om batteriet tar slut så är ju generatorn slut också. fast om den alldrig startar så är det ju klart att elstarten drar mycket ström å då hinner inte generatorn med. prova rulla igång moppen kan va lättare det ibland.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
steekarn
Elmoped

Inlägg av steekarn »

kallepalle skrev:generatorn. om batteriet tar slut så är ju generatorn slut också. fast om den alldrig startar så är det ju klart att elstarten drar mycket ström å då hinner inte generatorn med. prova rulla igång moppen kan va lättare det ibland.

startkablar och startgas :) funka för mig :)
najs_bajs
Elmoped

Inlägg av najs_bajs »

kallepalle skrev:generatorn. om batteriet tar slut så är ju generatorn slut också. fast om den alldrig startar så är det ju klart att elstarten drar mycket ström å då hinner inte generatorn med. prova rulla igång moppen kan va lättare det ibland.
jag har aldrig varit med om att man kan rulla i gång en scooter :shock: , men omöjliga saker händer :D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

det går att rulla igång en scooter. man tar av v-kåpan, sätter en skruvmejsel eller likande i kopplingsklockan och rullar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
najs_bajs
Elmoped

Inlägg av najs_bajs »

OK nu vet man det , tack :D
klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

o fan kanske man skulle ta o testa det .. hade planer på o koppla in muttermaskinen o testa=)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Väldigt dåligt komp`? om du nämner själv 6 kg
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

ja det vet jag att de är frågan e bara vrf....
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Kolla topppackningen om den är hel. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

den är ny den med :shock:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Ta av cylinder och allt igen, även om det är omständigt. Kontrollera så att toppen är rak. Särskilt om det är en aluminiumtopp du har som kan slå sig väldigt lätt om din motor kanske någongång varit övervarm. Kontrollera om kolven sitter på rätt. Att den leder lätt på vevstaken, den får inte vara minsta trög. Var mycket noga med när du spänner cylinder och topp på att alla skruvarna måste vara lika mycket spända, allra helst exakt (kan bara utföras med momentnyckel). I annat fall råkar du ut för kompressionsförlust eller tjuvluft. Så klart att du vet att du måste korsdra skruvarna på cylindern och topp :lol:.

:wink: fixar sig nog till sisst.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

så nu är den igång hade nog bara surat när ja höll på..
laddade batteriet o lät den stå en dag sen var den igån=) fast den verka ha väldigt lätt för o sura..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

:wink:

Sådan tur du inte gjorde som jag sade, det där med att ta av cylinder och all skiten.

Kör försiktigt... :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

hehe ja :D men tack ändå man kan ju missa nått när man hållt på med de förlänge :twisted:
klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

blir nog o riva ner den igen o mäta så att toppen inte är skev...startar långt om länge men går inte som den ska vid belastning o kompet är fortfarande för lågt :evil: någon som har någon ide på va de kan vara?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

prova att dra åt pinbultarna igen, det kan hända väldigt lätt att skruvarna lossnar om de inte varit ordentligt spända.

Jag bytade cylinder på min PGO i fredags och plötsligt när jag skulle starta den så var den nästan omöjlig att få i gång. Då jag såg på marken där moppen stått så fanns det oljedroppar. Då jag tog kollade cylindern var skruvarna ganska löst åtdragna.

Det kan hända att jag drog dem lite mesigt, jag är lite rädd för att smälla pinbultarna. Men sedan drog jag åt dem ordenligt och nu startar den ganska lätt. Resten är bara finjusteringar.

Kolla toppen för det är främst där kompet går ut. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

klubban
Elmoped

Inlägg av klubban »

ja ska ut i morgon o kolla hur det ser ut :D
Låst