Körkort

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
gorant
Elmoped

Körkort

Inlägg av gorant »

Vad gäller när man ska ta körkort för lätt MC? Är det bara teorin som man ska klara av eller är det också körning? Måste man göra prov på en MC med manuell växel eller kan man välja att göra prov på en med automatväxel? Krävs det mycket träning för att klara av att köra en med manuell växel om man aldrig har kört en sådan?
Användarens profilbild
jogat
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jogat »

det är körning och teori. jag tror att man måste köra med manuel växel.
om du aldrig har växlat på en moped eller liknande så är det nog dags att börja träna :P
//joel
gorant
Elmoped

Inlägg av gorant »

jogat skrev:det är körning och teori. jag tror att man måste köra med manuel växel.
om du aldrig har växlat på en moped eller liknande så är det nog dags att börja träna :P
Jo, jag har kört bil lite grann för länge sedan med manuell växel... men det är skillnad mellan bil och MC... Kanske inte så svårt trots allt...
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

stor skillnad på dragläge osv, men samma princip. det ska nog gå bra om du har kört bil tidigare.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

du måste klara uppkörning på manuell hoj ja ;)

Har du inte kört växlad hoj tidigare så blir de inte lätt, så du får ta och öva på ;)

Ja tyckte de va svårt att klara övningarna, och ja hade ändå kört 900 mil växlad tvåhjuling sen tidigare ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Hur mycket kostar ett lättviktar kort då? Finns det några tips om bra platser att ta det på i stockholm?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Dredde skrev:Hur mycket kostar ett lättviktar kort då? Finns det några tips om bra platser att ta det på i stockholm?
platser vettefan

priset blir vad du gör de till....

Obligatoriska saker:

uppkörning 1500
teoriuppskrivning 200
riskkurs vet inte riktigt men minst 1000 kr ( vet heller inte om de hinner börja gälla innan du tagit kortet...
Böcker måste du nästan ha... mc boken: 400 kr, resten vettefan men du ska åtminstone ha stora teoriboken ( om du inte redan har den nya upplagan )

Sen så är de teorilektioner o körlektioner kvar

Men är man effektiv så kan man klara de två själv, om man har nån att övningsköra med och pluggar teorin själv ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Okej Schysst, tack!!

Vad gäller vid övningskörning? Måste man gå nån sorts kurs? Min farsa har MC körkort räcker det, är det bara ut och övningsköra för oss?
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

Dredde skrev:Okej Schysst, tack!!

Vad gäller vid övningskörning? Måste man gå nån sorts kurs? Min farsa har MC körkort räcker det, är det bara ut och övningsköra för oss?
Gå in på korkortsportalen.se och leta reda på ansökningsformulär som du kan skriva ut.
Skriv på och skicka iväg till vägvärket.
Vänta på papprena, du behöver ingen kurs eller nåt sånt ;)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

du måste ju ansöka om körkortstillstånd för a1. det där med övningskörning, jag har för mig att de e bara ut och köra. finns bara ett krav och det är att den du övningskör med ska ha mer kräm i sin hoj. (har för mig att de bara e det iaf)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kallepalle skrev:

du måste ju ansöka om körkortstillstånd för a1. det där med övningskörning, jag har för mig att de e bara ut och köra. finns bara ett krav och det är att den du övningskör med ska ha mer kräm i sin hoj. (har för mig att de bara e det iaf)
nej han du övningskör med ska ha haft mc kort i x antal år, de står i teoriboken ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

okej, men hans hoj måste även ha en högre effekt eller?
Skriv svar