Bra setup?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Vilken setup?

Förslag 1!!
5
83%
Annan (ge tipps isf)
1
17%

Antal röster: 6

Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Bra setup?

Inlägg av Martinsson »

Jag håller på att planera för en värsting sprinter (70cc)
som nåra här kanske har hört så ska jag ha beta ram och beta sving.
Framgaffel och fälgar är inte bestämt än.

Ramen ska moddas för en Derbi motor, svingen ska förlängas och hela hojjen ska sänkas :wink: Lowrider :D

Jag vill inte ha nån medel bra sprinter, utan detta ska bli ett grymmt projekt!

Har kollat lite på setup, och tänkte om det finns nåra kunniga som kan hjälpa mej.

Har kollat på dessa men undrar om det finns nått värre, vad isf.
Kompletera gjärna och byt ut vad ni tycker är bättre än dessa, inte mer än 70cc iaf.

Förslag 1:
Bild

Förslag 2:
Bild

Behöver ram osv till detta bygget så om nån har delar som står med här så är det bara säga till, köper det mer än gärna :D

Sponsor sökes!!!

Tack på förhand // Martinsson
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

Jag tycker att du ska satsa på en patanegra för att det är inte så vanligt med en pata negra jämnfört med en prorace. alla kör ju prorace till Derbi typ ju :D
Bild
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

maximannen skrev:Jag tycker att du ska satsa på en patanegra för att det är inte så vanligt med en pata negra jämnfört med en prorace. alla kör ju prorace till Derbi typ ju :D
Jag vill inet vara annorlunda, jag vill vara värst!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

då är patanegra bättre, men du kommer aldrig bli värst med detdär ;) för att vara värst måste du ha ett speciellt avstämmt avgassystem och inget vanligt pr som alla möjliga personer köper. sedan får du ju porta en hel del också :) skaffa et scr corse racingline avgassystem istället för pr :) ovanligare det också, men hellst ett hemmabyggt avstämt. sedan skulle du kunna ha lite större föggge också om du vill vara värst. plocka bort lysen osv för att spara på vikt, ställa in tändningen perfekt och etanol konvertera, då kan du höja kompet också :)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Patanegra skulle jag lätt valt, fast det blir så ju jädra dyrt! så med budgeten så kör jag på förslag 1
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Okej, ett avstämt rör kan jag fixa, match portning är inte heller några problem,men jag behöver nån som kan porta cylindern åt mej.

Eftersom pata negra cylindern är så högvarvig ska jag då ha ett hög eller låg -varvigt rör??
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Martinsson skrev:Okej, ett avstämt rör kan jag fixa, match portning är inte heller några problem,men jag behöver nån som kan porta cylindern åt mej.

Eftersom pata negra cylindern är så högvarvig ska jag då ha ett hög eller låg -varvigt rör??
rätt så högvarvigt, fixa ett avstämt rör och den kommer bli ännu mer högvarvig efter portningen. plana toppen kan du också göra, fixa etanoldrift också :) vinner också lite på. metallinsug är ett måste också:) och fixa lite större än 28m förgasare
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Vet inte om jag vågar exprimentera med etanoldrift osv på sånna här dyra grejjer, får ska ska kolla lite på det, men om jag kör på etanol är ju större förgasare ett måste.

Turbo konvertering vore kul med, men som sagt lite bristande kunskaper men ska kolla på olika alternativ :wink:
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Martinsson skrev:Vet inte om jag vågar exprimentera med etanoldrift osv på sånna här dyra grejjer, får ska ska kolla lite på det, men om jag kör på etanol är ju större förgasare ett måste.

Turbo konvertering vore kul med, men som sagt lite bristande kunskaper men ska kolla på olika alternativ :wink:
turbo är inget du bör ge dig på om du inte har kunskap, etanol behöver du mest bara trixa med förgasaren. blir sånnt problem med tryck i vevhuset på 2-taktare med turbo och de ska du inte trixa med om du inte är insatt :) satsa på etanol isf :) inget som lär gå sönder ;) brinner kallare än bensin så. större förgasare i övrigt ändå :) får du mer effekt
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=23784

Är den förgasaren bättre? eller behövs det fortfarande större?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

den är väl lite bättre då :) du skulle kunna pressa på 32mm men 30 räcker nog bra ;)
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Okej, det lutar åt att den kommer bli etanol driven :wink:

Hur mkt skiljer det på effekten mellan bensin och etanol??
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Martinsson skrev:Okej, det lutar åt att den kommer bli etanol driven :wink:

Hur mkt skiljer det på effekten mellan bensin och etanol??
den skilljer sig en hel del :) men det är ju det att du kan höja kompet en hel del när du kör på etanol :) men ca 10% mer effekt kanske du får. plana toppen fint och trixa till högre komp så kommer du få en grymt bra moped som kommer dra det mesta :)
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Vad behöverman göra för etanol konverteringen då?

Är det bara vegetabiliskolja ner i tanken, större munstycke, e85 ner i tanken så ere klart?

Sen givetvis förgasar inställningar är ju ett jäkla pill
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

du ska ställa om tändningen också för att få det bra :) större huvudmunstycke och lågfarts. e85 på det i tanken och blanda olja direkt i tanken :) vet inte riktigt hur e85 fräter så du kanske får göra en ny tank i metall för att det inte ska fräta :) sedan blandas ju inte e85 med alla oljor så det är bara att ta reda på den bästa ;)
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

e85 blandas endast med vegetabiliska oljor :wink:
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=1

Lägger till en sådan i min setup lista också :D
xps_joachim
Elmoped

Inlägg av xps_joachim »

Den växellådan som du lade till ska visst inte göra ett dugg. Den har bättre hållbarhet, men har du hört någon som växellådan har rasat för?

För att etanolkonvertera behöver du inte större förgasare utan bara gånga det munstycket som den går bra med bensin med 1,17-1,18 så får du en bra blandning.

Jag har kört med etanol någon gång men kör oftast på bensin.
Om du ska överladda så skaffa kompressor istället """"lättare"""" att få att fungera.

Skaffa även lustgassystem om du har råd - det verkar du ha iaf.

Jag har själv en Derbi med lite olika saker.
-cylinder: Prorace
-avgasrör: avstämt
-Rotortändning
-32mm förgasare
-kompressor
-lustgas.

har runt 30hk

Fast köparen kommer nästa vecka och hämtar den :P
Senast redigerad av xps_joachim den 24 februari 2008, 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

xps_joachim skrev:Den växellådan som du lade till ska visst inte göra ett dugg. Den har bättre hållbarhet, men har du hört någon som växellådan har rasat för?

För att etanolkonvertera behöver du inte större förgasare utan bara gånga det munstycket som den går bra med bensin med 1,17-1,18 så får du en bra blandning.

Jag har kört med etanol någon gång men kör oftast på bensin.
Om du ska överladda så skaffa kompressor istället """"lättare"""" att få att fungera.

Skaffa även lustgassystem om du har råd - det verkar du ha iaf.

Jag har själv en Derbi med lite olika saker.
-cylinder: Prorace
-avgasrör: avstämt
-Rotortändning
-32mm förgasare
-kompressor
-lustgas.

har runt 30hk

Okej, men tycker du att jag ska köra på 43mm veven??
xps_joachim
Elmoped

Inlägg av xps_joachim »

ja gör de
Användarens profilbild
Martinsson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Martinsson »

Kommer den lira ba tsm med pata negarn, jag tänkerlite på port tider o sånt, det vanågon som sa att de skulle ta nerlite av effekten
Användarens profilbild
Findus
Elmoped

Inlägg av Findus »

Behövs inte större förgasare än 28mm, dock bör du byta ut dellorto:n mot en Keihin eller Stage6.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Köp en Bidalot om du vill vara värst...
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

satsa på 30-32mm förgasare om du vill ha toppeffekt :) och är du orolig för portarna så lämnar du in den på portning och säger att du ska ha den portad för 43mm slaglängd :) matchporta såklart blocket också
Låst