70sport airsal
17,5 förgasare
gianelli rör
sportluft
14/53
den toppar nu ca104 uppmätt me gps, tänkte slänga på ett 48bakdrev hur fort kmr den gå då ungefär och kmr den bli mycke seg i acc osådär ?
tacksam för svar
mvh mfransson
Du kan nog känna att axxet blir lite sämre, inte ens säkert, men toppen kommer bli något bättre, kanske ~5 km/h.
70sport airsal
17,5 förgasare
gianelli rör
sportluft
14/53
den toppar nu ca104 uppmätt me gps, tänkte slänga på ett 48bakdrev hur fort kmr den gå då ungefär och kmr den bli mycke seg i acc osådär ?
tacksam för svar
mvh mfransson
Du kan nog känna att axxet blir lite sämre, inte ens säkert, men toppen kommer bli något bättre, kanske ~5 km/h.
Tjo! jag har sparat en del pengar nu å funderar på en ny setup till min Rieju Drac 01.
Och undrar då vad en bra drevning kan vara.
så har har jag tänkt:
85cc alum cylinder från Top Performance
26mm (PWK) förgasare från Stage6 R/T black
sportluft filter
något bra insug(kom gärna mä förslag)
å så har jag ett snabbgas handtag oxå.
Drac_pojken skrev:Tjo! jag har sparat en del pengar nu å funderar på en ny setup till min Rieju Drac 01.
Och undrar då vad en bra drevning kan vara.
så har har jag tänkt:
85cc alum cylinder från Top Performance
26mm (PWK) förgasare från Stage6 R/T black
sportluft filter
något bra insug(kom gärna mä förslag)
å så har jag ett snabbgas handtag oxå.
Vilket avgasrör och det behövs en vev till den setupen. Ska du köra dagligen är det idé att byta.
Bara att byta till en annan cylinder då. Ingen idé att lira den setupen med det röret, kommer inte lira bra tillsammans alls ändå. Satsa på arisal t6 eller något sånt istället Kommer lira mycket bättre med varandra.
13/53 skulle funka fint
adam_CpiPerformance skrev:-Airsal 50 sport
-Hebo Escape
-Filter
-bestyckad
-ostrypt cdi
Kör Org drev 11/65 och den gör runt 75 ärliga.
är 14/56 en okej drevning för att få bra topp men ändå okej acc till denna setupen eller räcker 12/56?
Tack på förhand
Moppe?
antar du kör cpi, tror 14/56 blir lite tungt, de går förstås men de blir mycke goare acc med 12/56 och ganska hög topp ändå, med 14 så brukar de vara väldigt trögt på sista växeln
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
scrapis skrev:Vad ska jag ha för drevning på min Rieju drac -04 med AM6 motor ?
jag har dragit pluggen i org röret.
Nu sitter det orginal derv på 11/48 men jag vill få den att gå snabbare men ändå behålla axxet.
13-52 har kommit upp i 90-95 med min urpluggat org rör
scrapis skrev:Vad ska jag ha för drevning på min Rieju drac -04 med AM6 motor ?
jag har dragit pluggen i org röret.
Nu sitter det orginal derv på 11/48 men jag vill få den att gå snabbare men ändå behålla axxet.
13-52 har kommit upp i 90-95 med min urpluggat org rör
adam_CpiPerformance skrev:-Airsal 50 sport
-Hebo Escape
-Filter
-bestyckad
-ostrypt cdi
Kör Org drev 11/65 och den gör runt 75 ärliga.
är 14/56 en okej drevning för att få bra topp men ändå okej acc till denna setupen eller räcker 12/56?
Tack på förhand
Moppe?
antar du kör cpi, tror 14/56 blir lite tungt, de går förstås men de blir mycke goare acc med 12/56 och ganska hög topp ändå, med 14 så brukar de vara väldigt trögt på sista växeln
Vad går snabbast ? 13/52 lr 14/52? orkar den varva ut hela 6:an med 14 drev fram?
har en RRX, bryr mig inte om axxet så mkt
tveksamt att den drar ur 6:an med 14 drev med thrower, de blir nog på håret Men satsa på de du tror på, blir du inte nöjd så är de ju bara att köpa ett nytt framdrev, de kostar ju bara typ 150 spänn
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
nej kostar bara 89kr, har ju en polare som har ett 14 drev till sin drac 02:a liggandes som jag skulle kunna tästa, om inte det funkar köper jag ett 13 drev. ;D
MKRider skrev:nej kostar bara 89kr, har ju en polare som har ett 14 drev till sin drac 02:a liggandes som jag skulle kunna tästa, om inte det funkar köper jag ett 13 drev. ;D
blir ju perfekt då
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Pekkari13 skrev:hur många km/h ger 1 kugg på framdrevet ?
Finns inget exakt antal km/h som drevet ger, beror på om motorstyrkan klarar av tyngden som blir och utväxlingen i växellådan, motorvarv och förhållandet mellan fram och bakdrev och hjulstorlek.
Men kör du 12/53 och byter till 13/53 så ska det i teorin göra runt 5-7km/h om den orkar varva lika långt. I praktiken så säg runt 3-5km/h.
Ett tidigare inlägg från mig i tråden som jag citerar:
chifen skrev:
finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt gillar du axx eller mer toppfart?
lättare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock
du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07
det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.
toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår du?
det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.
att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd som T-J tidigare sagt också.
jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.
Har en yamaha dt50r 04 som är drevad just nu 12-50 och gör nu 55km/h
Annars är moppen orginal
Ska nu då köpa nya drev och jag undrar vad ni tycker jag ska ha
Senast redigerad av Vikke-DT50R den 28 juni 2009, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.