Moppen stängs av

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp

Moppen stängs av

Inlägg av freidow »

Som rubriken lyder så stängs moppen bara av, den startar och så men när jag kört kanske 200 meter så stängs bara mopeden av.

btw så har jag en cpi oliver city -05 .

Det låter konstigt från variatorn också så kanske är något problem med den men jag vet inte .

vad kan det vara för fel på den ?

tacksam för alla svar:)
my_cpi
Elmoped

Re: Moppen stängs av

Inlägg av my_cpi »

freidow skrev:Som rubriken lyder så stängs moppen bara av, den startar och så men när jag kört kanske 200 meter så stängs bara mopeden av.

btw så har jag en cpi oliver city -05 .

Det låter konstigt från variatorn också så kanske är något problem med den men jag vet inte .

vad kan det vara för fel på den ?

tacksam för alla svar:)
kan vara kick drevet som ligger lite löst, det hände på min cpi aragon efter att jag tagit av variator kåpan...
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

prova rengöra luftfiltret.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

taskigt tändstift?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp

Inlägg av freidow »

OKej, tändstiftet är helt nytt och ser bra ut :)
Luftfiltret tog vi den och kollade de och gjorde rent men går lika dant.
Kan det vara p.g.a kickdrevet den bara stängs av helt plötsligt, låter lite konstigt ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

pillat, trimmat, kvaddat?

Är den helt original så vettefan...

Låter som ett typiskt bränslefel, att de rinner till för långsamt...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp

Inlägg av freidow »

Har bytt vikter till 3.0, har ett leovins zx rör eller vad de heter och dragen v-ring och storlek 65 i munstycke?

Någon som vet vad felet kan vara ?:)
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

För litet munstycke, LOL? Vad är orginalet? Skall gå upp minst 10 vid byte av ett effekt rör.

Det är iaf vad jag har hört, sedan 10 till om du byter luftfilter.. vette faen om detta stämmer dock.
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp

Inlägg av freidow »

Men om orginal är 55 och jag har 65 nu? alltså det låter ologiskt att den ska stängas av bara för att munstycket är för litet den borde gå annars oxå ju men rätta mig om jag har fel, någon annan som vet vad det kan vara för fel ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja du får ju se till att ha rätt munstycke i åtminstone, annars kan de gå hur som helst...

Och har du varit på o skruvat så kan du ha gjort något fel eller liknande som orsakar detta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

freidow skrev:Men om orginal är 55 och jag har 65 nu? alltså det låter ologiskt att den ska stängas av bara för att munstycket är för litet den borde gå annars oxå ju men rätta mig om jag har fel, någon annan som vet vad det kan vara för fel ?
Jag har orginal munstycke + effektrör,

Den dör när man når 70, eller om man har legat och maxxat lite.. men då släpper jag gasen, låta den komma ner i varv lite sedan går den igång igen. såå,..
sefio
Kinaraket

Inlägg av sefio »

Dude, cylindern din riskerar att skära, byt upp dig!
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Jag vet ;) Men den skär inte eftersom jag är pro l33t ub3r!! haha nej men jag skall byta upp, måste bara fixa luftfilter också ;) har 90 munstycke, effektrör + sportflitfer då blire braoo,
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

3g vikter är ju på tok för lätt till ett zx rör kan jag ju säga. byt till 4-4,5g.

men det är inte det som gör att den stänger av sig. ett anligt fel också är att de ligger skit i slangar/ att vaccumpumpen börjar lägga av. på en kinamoppe jag har mekat med så letade vi i flera timmar innan vi hittade felet varför den inte fick bensin. om man tog av bensinslangen som leder ner bensinen till förgasaren så spottade den ut hur mycket bensin som helst. men direkt man satt tillbaka slangen så hände inget. det visade sig att pumpen var för klen. bensinslangen gick i en båge uppåt och sen ner. då orkade inte pumpen. så prova korta bensinslangen också.
Användarens profilbild
pive
Elmoped

Inlägg av pive »

Jag minns att jag hadde ungefär samma problem med min Furia. Jag hadde precis renoverat den en aning efter 3 år i ett förråd. Jag kunde köra full gas i kanske en 15 min sen dog den. Dog den en gång så dog den hela tiden. Felet var att chocken hadde fastnat och så var det var något hål i förgasraen( Vet ej vad det heter) Som var igentäppt. Så om du är riktigt desperat så kan du alltid ta loss förgasarn och kolla
Pady
Elmoped

Inlägg av Pady »

freidow skrev:Har bytt vikter till 3.0, har ett leovins zx rör eller vad de heter och dragen v-ring och storlek 65 i munstycke?

Någon som vet vad felet kan vara ?:)
3g vikter ? o.O
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp

Inlägg av freidow »

Okej men vi har satt i ett 70 munstycke nu och det borde inte vara några problem med munstycket, och bensinslangen är redan nästan för kort så kan inte vara det felet men hur vet man om vaccumpumpen är trasig då? kan man kolla det på något sätt ?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ta av bensinslangen som leder ner bensinen till förgasaren och prova starta. då ska den spotta ut bensin
beckstroem
Elmoped

Inlägg av beckstroem »

men jevla noob, när man trimmar byter man först och främst munstycke. och man börjar med stort och arbetar sej neråt tills den slutar 'bluddra' på högsta varv !
Ingenting är omöjligt, bara olika svårt
Bild
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

beckstroem skrev:När man trimmar byter man först och främst munstycke. och man börjar med stort och arbetar sej neråt tills den slutar 'bluddra' på högsta varv !
Så prova byt upp mer storlekar i munstycke!
Låst