17.5 Dellorto trasig elchoke hur tjuvkopplar man den?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Har du upplevt att din elchoke hängt sig eller strulat?

Omröstningen slutade 18 juni 2009, 01:09

Ja!!
2
8%
Nej
6
25%
Vet inte
1
4%
Jag har en manuel choke tack och lov
13
54%
Jag åker också runt med en defekt elchoke och är arg
2
8%

Antal röster: 24

Anki
Elmoped

17.5 Dellorto trasig elchoke hur tjuvkopplar man den?

Inlägg av Anki »

Hej
Min hoj drar extremt mycket bensin och har redan sotat sönder en cylinder.
Ringde till SIP i tyskland och pratade med Pierre som är deras bästa kille och han menade att det är stor chans att den hängt sig så jag åker runt med choken i hela tiden.

Han rekommenderade ett nytt relä att styra choken med.
Det kostade 600spänn + frakt för någonting som såg ut som en gameboy hörlur som någon trampat på.

Finns det ett sätt att låsa choken helt för jag har köpt trim för 7000spänn på en månad och har faaan ingen lust att spendera 650spänn på en termostat med två sladdar som lär gå att ersätta med en produkt som kostar 12kronor på ELFA om man är lite händig.

Ingen aning om hur det ser ut inuti eftersom jag inte öppnat den men en äldre förgasare med manuell choke är det ju bara att ta bort en fjäder ur eller bara pilla bort chokebrickan som hindrar luftintaget.
Ingen aning om hur det ser ut på den här men det vore underbart om jag kunde lösa det med

1. Gaffa tejp
2. En tandpetare
3. Ta bort choke funktionen rent fysiskt ur förgasaren

Tacksam för tips om någon haft isär sin. Min är en 2008a, sitter på en Vespa LX.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Enklast är att du helt enkelt sätter på en manuell choke ;)

Kostar typ en hudring på TS, eller om du ska ha vaherchoke någon hundring mer ;)

Då kommer den inte spöka nå mer :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Anki
Elmoped

Inlägg av Anki »

Fick tips av en kompis om att klippa kablarna.
Det är sommar nu så man behöver ju inte choken lika mycket )om man inte bor i Arjeplog och det blåser från norr). Håller på och kör in så jag har mycket olja. För mycket bensin däremot skulle göra min cylinder nr 2 på ett halvår till ännu en askopp utan kompression.

Tyvärr var det inte skillnaden mellan natt och dag som jag trodde även om jag lät den värma i 2 minuter innan jag klippte.

Ska kolla upp ditt tips om manuell choke för det där styr man ju mycket bättre själv. Annars kan jag ju bara dra kablarna så jag har en liten brytare jag trycker på in när choke behövs. (gaffa på helsvarta hojar är kung)

Det här är den senaste Dell'orto 17.5 förgasaren.
Jag klippte den gula och den svarta. Jag har inte gjort fel så jag kör med choke hela tiden? Fuktig kall kväll men det var en hel del rök.

Chokeproblemet kom när jag hade den på en auktoriserade och ansedda verkstaden för de skulle göra "NASA kompetens kvävande" komplicerade avstypningen som de antydde på - då jag inte hade info koll på var strypningarna satt på nya vespa LXS eller S50 som den heter i Europa.
Den är fortfarande ovanlig. Bara sett en till i hela Stockholm.
Allt hade givetvis gått på service om inte min hoj varit frankenstein.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Skruva ur choken o se om den är av eller på, när choken är aktiverad så ska "klumpen" som kommer upp vara uppdragen, när choken är avstängd ska den vara så långt ner som möjligt...

Om choken ser ut som dom brukar förstås ;)
Live slow - Die whenever
Anki
Elmoped

Inlägg av Anki »

Tack för svaren! Jag har kliat mig i huvudet och enda anledningen att jag inte plockat loss den är att jag har en kompis som har en begagnad 19mm vi måste modifiera för att få dit. Vill helst inte åka med öppet filter precis på förgasaren. Byggt hojen att vara så tyst som bara är möjligt.

Första varvet jag körde med den efter klippning var 1km. Den gick inte så bra men den var kall.
Körde en långsväng 2 mil i sträck igår. Den gick så dåligt att det var läskigt för den var som en kall motor hela tiden samtidigt som den inte svarade på gaspådrag.
(17.5 Dellorto, malossi filter i burken, 74munstycke och en 70cc Polini stål med Sito rör)
Gick upp för ett par dagar sedan från 66 till 74 munstycke och märkte ingen skillnad varken i prestanda, förbrukning. Enda var att det var lite bättre gasrespons men vi pratar inte som skillnaden mellan natt och dag och den var inte dålig från början.

Nu har jag en hoj som går som nåt ur en Åsa Nisse film, rökpuffar, den laggar i två sekunder när man gasar, symptom på symptom som samtidigt överlappar och tar ut varandra så jag har ingen aning. Sen har jag precis så mycket bensin kvar att jag klarar mig till bensinmacken (om jag har tur).
Jäkligt trist läge!

Har jag klippt fel kablar?

Termostaten de ville sälja ser ut som en tändhatt http://www.sip-scootershop.com/Products ... APHVB.aspx

Sitter en (nästan!!) likadan på min förgasare http://www.sip-scootershop.com/Products ... 175mm.aspx

Det går en en kabel från kabelhärvan som jag gissar ger 12V
Den delar upp sig i två delar
Först en svart och en gul till tändhatten man ser i första länken.
Sen en till kabel och har två svarta sladdar (?) som går in i en sexkantig lång skruv på motsatt sida.

Jag klippte dem till termostaten. Lustigt nog gick inte hatten att dra av. Dellorto har tre stycken 17.5 förgasare bara på SIPs hemsida.
min version fungerade med den som jag länkat sa dem men jag tror det var en kvalificerad gissning som visade sig vara fel för jag drog för kung och fosterland och fick inte loss skiten så det var därför jag klippte.

Klippte jag fel kablar eller har choken låst sig fullt eller i fel läge?

Fan jag vill ut och åka!!
Stort tack till den som knäcker gåtan för den drar fortfarande 1.1L milen och rödlampan lyser så jag är inne på reserven nu.
Anki
Elmoped

Inlägg av Anki »

en annan sak är att den är skitsvårt att få igång.
Oavsett om den är varm eller kall. Tomgången spökar oavbrutet trots att jag bara justerade den ett kvarts varv för att få den lite högre då den dör om den kommer minst 1000rpm över default från fabriken.
Ett tag var tomgången 20km/h. Sen blev den 5 när den kallnat och sen blev den 20 igen efter någon minut.

Sen går den långsammare än tidigare och har en gasrespons som är som en 25 moppe som borde få ett nåda skott som en gammal häst.

Jag saknar de gamla Bing förgasarna där om man tog bort luftburken kunde man se hur choken åkte ner som en bricka med ett litet hål i för luften.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

ojoj nu blev de andra saker här, du har alltså trimmat den?

Alltså enda lösningen på ditt problem är helt enkelt att fimpa elchoken och sätta dit en manuell, för att hålla på och trassla med saddarna hur som helst är verkligen inget att rekommendera

Termostaten sitter innuti toppen och reglerar kylvätskans flöde, den har inget me elektronik att göra...

De spelar ingen roll va du köper för förgasare så länge det är en 17,5 mm dellorto, alla har samma dimensioner. De enda som kan ställa till problem är vajerhållaren för gasvajern som kan se ut på två sätt.

Se bara till att förgasaren har vacuumanslutning, oljeanslutning och samma vajeringång som den du har nu så är de bara att skruva dit ;)

Har du trimmat dessutom så dampar ofta elchoken extra mycke då den inte fungerar optimalt annat än vid original motor...

Har den betett sig såhär sedan du bytte cylinder eller? Isåfall så kan de vara värt att tänka på om du har vänt kolven åt rätt håll, om inställningarna är rätt osv för de har stor betydelse
Live slow - Die whenever
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

shit snacka om mycke snack för ett väldigt litet problem som han där pierre sa 600spänn för en sån grej??:O e han galen eller??:S fimpa den elektriska choken och lägg dit en manuell
Låst