Broms ok

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Senda-99
Elmoped

Broms ok

Inlägg av Senda-99 »

Hejsan,jag har ett Ajp broms ok.
Och kolvarna sitter fast helt,helt stumma på båda sidorna.
Någon som har en aning vad som har hänt? och några tips hur jag skall få loss dom?

Tacksam för svar.
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

kompressor? funkade fint för mig o kompisarna
Bild
thule_92
Elmoped

Inlägg av thule_92 »

Kolvarna brukar rosta fast typ. Men sist ja hade ett ok som kolvarna satt fast i tog ja ur nippeln o sen satte ja en nippel från en fettspruta som passade i där sen pressade ja i fett så ploppade kolvarna ur till slut. :D
En Rieju drac nu igen ;)
Senda-99
Elmoped

Inlägg av Senda-99 »

Ok tack så mycket för svaren :)
Senda-99
Elmoped

Inlägg av Senda-99 »

Hejsan,Gav up på mitt gammla ok för dom satt som berg,försökte allt men fick inte lös dom.
Då köpte jag ett likadan Ajp broms ok av en kompis,Det är exakt likadant på det! kolvarna sitter fast.Har ej provat få ut dom på det nya,endast med handkraft.
Så nu undrar jag ska dom göra det? Ska man inte kunna dra ut dom med handkraft?

MvH
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

nej dra ut dom bara med händerna ska inte vara nån självklarhet ;)

Sitter ju o-ringar i som tätar och gör så de glider riktigt segt....

FÅr ni inte loss kolvarna, testa att köra ryckluft i nippeln.. Lägg en liten träbit mellan kolvarna så dom inte smäller ihop om dom nu släpper

Vägrar dom fortfarande, kör rostspray med fryschock eller spray med bara fryschock, brukar hjälpa på bultar osv som fastnat ;) Kör tryckluft fort som fan efter de, eller ta en rörtång eller poligrip och försök pressa in kolvarna lite istället. Har dom väl rört på sig så är de värsta gjort ;)

Funkar inget, så går de att dela på oket ( om ja minns rätt ), och då kan ni sätta upp sidorna var för sig i skruvstycke och pressa så att kolvarna släpper. När båda släppt så är de bara att skruva ihop hela oket igen oh trycka ut kolvarna med luft

Ta inte tag på sidorna av kolvarna och försök dra med poligrip eller så, då blir de repor och annat skit som kan orsaka läckor och förstöra packningen innuti...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

kanske om dom är helt nya =/ men metoden jag och mina polare använder funkar fint :D ta en compressor eller bilrings pump och lägg på ett munstycke som är nästan samma diameter som den lilla gummi packningen ovanför kolvarna och blås dit lite luft så skuts kolvarna ofta ut! men va förikstig för dom kommer med fart! :)
Bild
Senda-99
Elmoped

Inlägg av Senda-99 »

Ok,tack så jätte mycket =)
Låst