Konstig moped

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

runners skrev:Jag hade en förgasare på min PGO som jag just fick problem med nålventilen. Jag var alldeles förhårdhänt när jag skulle pilla dit ett annat huvudmunstycke och jag böjde till lederna på flottören, det blev kris. Moppen startade och gick som fan ( bättre än vanligt) men snart stannade den bara. liksom bara klökte sig när jag gasade. När jag sedan plockade av luftburken var filtert dränkt av bensin som sprutat ur förgasarinsuget.
Jag pillade och pillade och det enda jag kom fram till var att köpa ny flottör och nålventil, hela kittet. Men jag beställde en annan förgasare här på Two stroke rider, en större 17,5 mm...sen blev det Magic. Den startade medesamma och blev mycket rapparare i accet och topfart, särskilt efter jag bytat H-munstycket.
så jag måste kanske byta hela flottören? :( kostar typ minst 300 kr säkert..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag har inte blekaste aning om priset och sedan ska du hitta en flottör som passar din förgasare också. Men hoppet är inte ute ännu för din förg. som den är nu.

Du vet att den nu får alldeles för mkt bensin. Eftersom att jag inte kan se din förgasare här och göra bedömningar så vet jag inte i vilka mängder av för mycket bensin den får. Läs min information under guider där jag försöker förklara bränsleförhållandens princip i korta drag.

Om din moppe hade fått alldeles åt helv för mycket av det goda skulle den inte starta. Den skulle bara sura direkt.
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

runners skrev:Jag har inte blekaste aning om priset och sedan ska du hitta en flottör som passar din förgasare också. Men hoppet är inte ute ännu för din förg. som den är nu.

Du vet att den nu får alldeles för mkt bensin. Eftersom att jag inte kan se din förgasare här och göra bedömningar så vet jag inte i vilka mängder av för mycket bensin den får. Läs min information under guider där jag försöker förklara bränsleförhållandens princip i korta drag.

Om din moppe hade fått alldeles åt helv för mycket av det goda skulle den inte starta. Den skulle bara sura direkt.
det konstiga är att jag måste chåka för att den inte ska dö när man just startat den och ska köra i väg..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Har du kollat överallt så att den inte drar tjuvluft någonstanns? Finns det någon bra tomgång på den ? Jag börjar undra om egentligen det handlar om att din moppe inte får tillräckligt med bensin. Det som händer när du chokar är att då minskas lufttillförselsen i förgasaren och bensinblandningen blir kraftigare. Kolla så inte någon vacumslang lossnat eller blivit skadad på förgasare, vacumreglatorn till bensinen. Kolla insugsgummit till förgasaren så det inte drar tjuvluft där. Säkerhetskolla insuget att det är spänt ordentligt. Att locket till trottlen sitter ordentligt iskruvat.
Vad händer när du drar tillbaka choken? Stannar motorn då?
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

runners skrev:Har du kollat överallt så att den inte drar tjuvluft någonstanns? Finns det någon bra tomgång på den ? Jag börjar undra om egentligen det handlar om att din moppe inte får tillräckligt med bensin. Det som händer när du chokar är att då minskas lufttillförselsen i förgasaren och bensinblandningen blir kraftigare. Kolla så inte någon vacumslang lossnat eller blivit skadad på förgasare, vacumreglatorn till bensinen. Kolla insugsgummit till förgasaren så det inte drar tjuvluft där. Säkerhetskolla insuget att det är spänt ordentligt. Att locket till trottlen sitter ordentligt iskruvat.
Vad händer när du drar tillbaka choken? Stannar motorn då?
jag har provat med start gas men då var det ingen skillnad kan vara för att moppen redan var på tomgång.. det är inte att jag satt nåt för löst eller något, efter som jag öppnat för gasaren 4 eller 5 gånger nu,.. plus att jag har en chåk som man pumpar med i fall du fattar..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag tror inte att det är en chok då du menar, utan snarare en flödare som brukar vara en knapp man trycker upp och ner som vissa förgasare har.
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

runners skrev:Jag tror inte att det är en chok då du menar, utan snarare en flödare som brukar vara en knapp man trycker upp och ner som vissa förgasare har.
nej jag vet att det är en chåk så dum är jag inte;) sitter på styret vid vänstra broms handtaget..
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Är det en ckoke som man håller in och när motorn blir varmare så släpper man knappen?

Vad har du för förgasare, vilket märke?

Det är inte omöjligt att det är choken som är problemet, att det är den som hakar sig. Om den inte avaktiverar när du slutar choka så får moppen för mycket bensin hela tiden och inte konstigt att den går dåligt då.
Användarens profilbild
oliverlannemar
Elmoped

Inlägg av oliverlannemar »

Men varför ska du vara så krånglig? Köp några munstycken och testa dig fram. Några upp och några ner!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

prova höjja nålen typ 2 steg och byt ner ca 10 strl i munstcke.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

runners skrev:Är det en ckoke som man håller in och när motorn blir varmare så släpper man knappen?

Vad har du för förgasare, vilket märke?

Det är inte omöjligt att det är choken som är problemet, att det är den som hakar sig. Om den inte avaktiverar när du slutar choka så får moppen för mycket bensin hela tiden och inte konstigt att den går dåligt då.
dell orto 12. tror inte det..
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

oliverlannemar skrev:Men varför ska du vara så krånglig? Köp några munstycken och testa dig fram. Några upp och några ner!
vad är problemet?? provat 1000 olika mun stycken plus att problemet bara började helt tvärt så håll ditt skit snack nån annan stans.
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

kallepalle skrev:prova höjja nålen typ 2 steg och byt ner ca 10 strl i munstcke.
så jag ska byta till 8 stor lekar mindre änn när jag hade orginal rör? nej.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Om problemet bara dök upp så är de ju inte inställningarna som de ä fel på ;)

Grejen är den att de är skitsvårt att veta va de är som kan vara fel, de är mycke lättare att se på plats och få kika själv ;)

Vart bor du?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

böt nål ventilen och flottören sen gick den bättre typ tror jag.
men den gick 8 km saktare på min digtala mätare.. tänkte att den fick för mcyket bensin så jag böt munstycke med det blev ingen skillnad... om man typ kör sakta i typ 7 km timme ett tag så drar man full gas så hackar den typ (fyrktaktar) och går typ 25..
Vad är fel? :( kan det vara kolv rignarna eller för jag har ändrat på alla instöllninga rsom finns på min förgasare men inget hjjälper!!!! sjäv klart har jag inte ändrat allt samtidigt utan jag har pillat runt och kolllat lite..
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

ingen som vet? :(
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det är svårt att göra bedömningar när man inte ser förgasaren, men bytade du nålen och den gick då bättre så visar det att nålen varit sliten. Om nålen är sliten brukar även sätet den nålen löper genom också vara det.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
experior
Elmoped

Inlägg av experior »

nej jag bytade nål ventilen.. tror det inte är någo fel med för gasaren för at tjag har kollat runt och pillat och skruvat på alla skruvar som tom gång luft trottel nål och bytt munstycke både mindre och större..
Låst